Fjärdebrunn
Aktiv medlem
Visa din vaxning! kedjan inte benen
Min kedja går tyst och fint på trainern men svartnar allt eftersom. Är grundvaxad med syltparaffin och sedan droppvaxad med Smoove.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
slapp du extra avgifter här hemma då..? på amazon.co.uk specificeras svensk moms och eventuell tull i samband med köpet.Senast handlade jag direkt från Tru-Tension i UK, tru-tension.co.uk. De har rabatter lite då och då och om jag minns rätt får man även rabatt om man prenumererar på deras nyhetsbrev (15% vid ett tillfälle).
Ahhh äntligen! Bra googlat! Har googlat runt en hel del men själv inte hittatvarför köper ni den inte från bikeinn? https://www.tradeinn.com/bikeinn/en...nrP2wyibf0eAgYyf8IUaAqZ5EALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Som jag minns det. Köpte tre flaskor för 10 GBP styck, internationell frakt 20 GBP, totalt 50 GBP.slapp du extra avgifter här hemma då..? på amazon.co.uk specificeras svensk moms och eventuell tull i samband med köpet.
Jag började med en väldigt liten slurk och ökade sedan tills jag var nöjd med viskositeten. Tipset är väl att öka försiktigt lite gradvis. IPA:n borde väl även bidra till att smörjan torkar snabbare (om jag får killgissa). Borde sannolikt funka att byta ut vattnet helt mot IPA (obs inget jag experimenterat med).Älskart! Måste prova! Hur mycket IPA ungefär?
Lär väl bli nedsablad längs fotknölarna för det här med tanke på all expertis och erfarenhet som finns, men jag har experimenterat lite med hemkört droppvax baserat på paraffinpellets och tänkte delge mina findings, kanske kan det roa någon!
Första försöken med olika tuffa kemikalier på rengjord och grundvaxad kedja i slow-cookern vill jag helst glömma. Då testade jag att blanda smält paraffin med aceton, T-Röd och tom spolarvätska (som jag läst skulle funka). Resultatet blev ett starkt luktande smörj som vägrade bli enhetlig utan förblev separerad trots frenetiskt skakande. Därtill blev kedjan svart och kletig och svår att rengöra efter några mil.
Mitt mål har därefter varit att eliminera dessa illaluktande kemprodukter och gå över till vatten som grund. Via Chat GPT lyckades jag få fram att det krävs en ytterligare komponent för att det smälta paraffinet ska kunna blanda sig med vatten och efter avsvalning hålla sig flytande. Finns några olika sådana produkter men det som jag med lätthet kunde få tag på visade sig vara solroslecithin (finns i hälsokosten). Ett par matskedar blandades ner i 800g upphettat (ej kokande) vatten. Vispade därefter ner sörjan i 400g paraffin som jag smält i vattenbad för att vara på den säkra sidan (Paraffin = hyfsat lättantändligt). Körde med stavmixer ett kort tag tills röran förvandlats helt slät och fått en vitaktig kulör. Lät svalna och fyllde därefter på droppflaska.
Glädjande nog verkar det som att vaxet håller sig flytande även efter att det svalnat helt till rumstemp. Bara att skaka om och droppa på kedjan.
Resultatet påminner rätt mycket om Squirt i färg och konsistens. I en av flaskorna tillsatte jag på inrådan av AI lite IPA och det verkar som att smörjan faktiskt tränger in lättare i kedjans trissor.
Har än så länge bara rullat ett tiotal mil på mtb:en och pendlarn men det verkar lovande, kedjan är tyst och håller sig hyfsat ren. Har nu även inhandlat grafitpulver från tjingtjongsajten som jag tänkte addera som nästa steg. Tydligen ska det minska friktionen (men sannolikt inte lika mycket som PTFE).
Jag har sparat mina efterforskningar i form av dialogen med AI i bifogat dokument. Här står talat om fler ingredienser som man kan labba med (om man lyckas få tag på dem).
Sånt här är riktigt kul! Vad händer när blandningen lämnas att torka in, blir det fast form liknande rent paraffin?Lär väl bli nedsablad längs fotknölarna för det här med tanke på all expertis och erfarenhet som finns, men jag har experimenterat lite med hemkört droppvax baserat på paraffinpellets och tänkte delge mina findings, kanske kan det roa någon!
Första försöken med olika tuffa kemikalier på rengjord och grundvaxad kedja i slow-cookern vill jag helst glömma. Då testade jag att blanda smält paraffin med aceton, T-Röd och tom spolarvätska (som jag läst skulle funka). Resultatet blev ett starkt luktande smörj som vägrade bli enhetlig utan förblev separerad trots frenetiskt skakande. Därtill blev kedjan svart och kletig och svår att rengöra efter några mil.
Mitt mål har därefter varit att eliminera dessa illaluktande kemprodukter och gå över till vatten som grund. Via Chat GPT lyckades jag få fram att det krävs en ytterligare komponent för att det smälta paraffinet ska kunna blanda sig med vatten och efter avsvalning hålla sig flytande. Finns några olika sådana produkter men det som jag med lätthet kunde få tag på visade sig vara solroslecithin (finns i hälsokosten). Ett par matskedar blandades ner i 800g upphettat (ej kokande) vatten. Vispade därefter ner sörjan i 400g paraffin som jag smält i vattenbad för att vara på den säkra sidan (Paraffin = hyfsat lättantändligt). Körde med stavmixer ett kort tag tills röran förvandlats helt slät och fått en vitaktig kulör. Lät svalna och fyllde därefter på droppflaska.
Glädjande nog verkar det som att vaxet håller sig flytande även efter att det svalnat helt till rumstemp. Bara att skaka om och droppa på kedjan.
Resultatet påminner rätt mycket om Squirt i färg och konsistens. I en av flaskorna tillsatte jag på inrådan av AI lite IPA och det verkar som att smörjan då tränger in lättare i kedjans trissor.
Har än så länge bara rullat ett tiotal mil på mtb:en och pendlarn men det verkar lovande, kedjan är tyst och håller sig hyfsat ren. Upplever det som att smörjan biter sig fast ordentligt på kedjan och stannar där, men i hur stor utsträckning den faktiskt letar sig in där den faktiskt gör nytta har jag svårt att bedöma.
Har nu även inhandlat grafitpulver från tjingtjongsajten som jag tänkte addera som nästa steg. Tydligen ska det minska friktionen (men sannolikt inte lika mycket som PTFE).
Jag har sparat mina efterforskningar i form av dialogen med AI i bifogat dokument. Här står talat om fler ingredienser som man kan labba med (om man lyckas få tag på dem).
Fantastiskt ! Dethär måst jag prova alltså .Lär väl bli nedsablad längs fotknölarna för det här med tanke på all expertis och erfarenhet som finns, men jag har experimenterat lite med hemkört droppvax baserat på paraffinpellets och tänkte delge mina findings, kanske kan det roa någon!
Resultatet påminner rätt mycket om Squirt i färg och konsistens. I en av flaskorna tillsatte jag på inrådan av AI lite IPA och det verkar som att smörjan då tränger in lättare i kedjans trissor.
Har än så länge bara rullat ett tiotal mil på mtb:en och pendlarn men det verkar lovande, kedjan är tyst och håller sig hyfsat ren. Upplever det som att smörjan biter sig fast ordentligt på kedjan och stannar där, men i hur stor utsträckning den faktiskt letar sig in där den faktiskt gör nytta har jag svårt att bedöma.
Har nu även inhandlat grafitpulver från tjingtjongsajten som jag tänkte addera som nästa steg. Tydligen ska det minska friktionen (men sannolikt inte lika mycket som PTFE).
menar du i flaskan? nej det skapas ju ett slags emulsion så i rumstemperatur verkar det hålla sig flytande. vad som sker i kallare temp vet jag faktiskt inte, möjligt att det blir mer trögflytande då.Sånt här är riktigt kul! Vad händer när blandningen lämnas att torka in, blir det fast form liknande rent paraffin?
Blev lite otydligt formulerat, menade när den stryks ut på kedjan och efter att vattnet sen dunstat bort. Hur blir konsistensen då, som rent paraffin som är ganska hårt och flagnar av eller mera segt?menar du i flaskan? nej det skapas ju ett slags emulsion så i rumstemperatur verkar det hålla sig flytande. vad som sker i kallare temp vet jag faktiskt inte, möjligt att det blir mer trögflytande då.
Hmmm svårt att säga, men har inte noterat något flagningsfenomen. Vad jag kan bedöma fäster vaxet riktigt bra på metallen.Blev lite otydligt formulerat, menade när den stryks ut på kedjan och efter att vattnet sen dunstat bort. Hur blir konsistensen då, som rent paraffin som är ganska hårt och flagnar av eller mera segt?
Isopropanol har jag sedan jag rengjorde xboxet å fäste ny kylpasta he fanns på apoteket å ser en int ut som en alkis alt pundare så får en köpa :) .IPA = isopropanol
Om man vill leka lite: https://www.amazon.se/-/en/OKS-MoS2-Powder-High-Purity/dp/B07KTQG86S
Lite billigare:
Isopropanol har jag sedan jag rengjorde xboxet å fäste ny kylpasta he fanns på apoteket å ser en int ut som en alkis alt pundare så får en köpa :) .
Ruskigt intressant å tillverka eget smorsel , såg nå annat vax till läder detaljer här på forumet å det kom jag å använda likaså
Tackar
Ja Ja jag visste inte bara att det förkortades till ipa Iso hade vart mer logiskt i min värld men nu fick ja svaret så då får he bli vax inköp å sen skapandes:)Eftersom detta är Happy, så finns det givetvis en tråd för IPA
Min leverantör har fått slut på isopropanol och kommer inte kunna plocka in nytt p.g.a nya EU regler.(Vet ej vilka)
Nån som vet vart man kan får tag på isopropanol som privatperson/enskild firma?
Kjell har men de tar 230:-/flaska vilket är svindyrt.
Nej detta är inte OT.
- etnica
- köpråd
- Svar: 227
- Forum: Sveriges trevligaste cykelforum
och en där IPA figurerar
Något så motsägelsefullt som Bavaria Holland.
- 42Hz
- öl ot
- Svar: 23,230
- Forum: Sveriges trevligaste cykelforum
Tänk IsoPropylAlkohol så blir det lättare att förstå och komma ihåg.Ja Ja jag visste inte bara att det förkortades till ipa Iso hade vart mer logiskt i min värld men nu fick ja svaret så då får he bli vax inköp å sen skapandes:)
Började i december, tycker det är smidigt. Och drivlinan är ren som aldrig förr. kanske cyklat 20-30 timmar sen jag vaxat första gången . Mestadels kring nollan till kanske minus 6-7 grader.Rengjort, satt på en som jag vaxat tidigare och slagit på silcawaxmojängen så jag ska vaxa om den jag tagit av. kör tre st 105 kedjor som jag roterar.
Efter ”långtidstestning” så kommer jag sluta med det.Tycker du att Synergetic funkar bra annars? Jag har tänkt att ha det som upptoppning på vaxad kedja på långturer i sommar.
Inte mycket kvar. Keddjan torr och tungvevad. Jag la på ett varv Smoove som den hoppede igång på. Den nya flaskan med omfamnande pip är värdelös. Det mesta hamnar på cykeln/golvet. Jag hade en gammal flaska och bytte pip.Lätt begat pingvinparaffin höll ifrån 8 mil saltblöta vägar idag. Får se vad som finns kvar när kedjan är torr.
Lär väl bli nedsablad längs fotknölarna för det här med tanke på all expertis och erfarenhet som finns, men jag har experimenterat lite med hemkört droppvax baserat på paraffinpellets och tänkte delge mina findings, kanske kan det roa någon!
inte vart med om. är det några rester av ngt medel? eller had den reagerat?Visa bilaga 750489
Vaxar en ny X01-kedja idag och jag tog som vanligt bort fabrikssmörjan med två vändor lacknafta, en vända rödsprit och en vända isopropanol. Det verkar dock ha lämnat ett finkorningt vitt damm överallt där man inte kommer åt att torka bort. Någon som råkat ut för samma och har en metod för att få rent?
Extremt torr. Jag borstade bort så gott det gick, satt inte fast hårt, och vaxade så får vi se...inte vart med om. är det några rester av ngt medel? eller had den reagerat?
är den torr eller lite fet? om fet kanske mer rödsprit?
borde nog bli bra ändå gissar jagExtremt torr. Jag borstade bort så gott det gick, satt inte fast hårt, och vaxade så får vi se...
nån som testat stearinsyra istället för stripchip?
den där youtubern som slog ihjäl grannens hund så att folk blev så chockade så de satte baconet i halsen rekommenderar nu 10 gram stearinsyra i vaxet för att konvertera oljan på en ny kedja.
billigaste stearinsyran jag hittar innehåller 30 % palmitinsyra också, tror ni det är ett problem?
han menar att stearinsyra är den aktiva ingrediensen i sådana där
Det där var klart intressant, molekylerna ser ju lika ut så det borde inte skilja så mycket tycker jag men jag är ingen kemist.nån som testat stearinsyra istället för stripchip?
den där youtubern som slog ihjäl grannens hund så att folk blev så chockade så de satte baconet i halsen rekommenderar nu 10 gram stearinsyra i vaxet för att konvertera oljan på en ny kedja.
billigaste stearinsyran jag hittar innehåller 30 % palmitinsyra också, tror ni det är ett problem?
Har du hunnit testa? Kommer nog göra det själv, Silcas produkt känns för dyr men stearin/palmitinsyra kostar inte så mycket och vad jag httat används även palmitinsyra för oleogels.nån som testat stearinsyra istället för stripchip?
jag har beställt från nån affär som heter naturkosmos och ska rapportera sen, även om jag är osäker på hur vetenskapligt jag kommer kunna testa. låter lovande med palmitinsyran :)Har du hunnit testa? Kommer nog göra det själv, Silcas produkt känns för dyr men stearin/palmitinsyra kostar inte så mycket och vad jag httat används även palmitinsyra för oleogels.
tror du verkligen allt vax försvann inuti kedjan, eller började det bara låta grusigt om drivlinan?Blöt grusrunda idag. Kedja grundvaxad med syltparaffin och toppad med Smoove släppte vaxet efter ca 20 km. Fick avbryta. Återstår att se hur mycket av kedjan som finns kvar.
det är väl bra ha med sig en liten reservflaska när man i generella termer kör vax. eftersom det tar tvärslut när det tar slut.Blöt grusrunda idag. Kedja grundvaxad med syltparaffin och toppad med Smoove släppte vaxet efter ca 20 km. Fick avbryta. Återstår att se hur mycket av kedjan som finns kvar.