Visa din vaxning! kedjan inte benen
Jag gör så med, verkar som att vi hoppar över nått steg!Bara jag som är lat och endast torkar av kedjan med trasa och sedan slänger in den vaxkokaren?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag gör så med, verkar som att vi hoppar över nått steg!Bara jag som är lat och endast torkar av kedjan med trasa och sedan slänger in den vaxkokaren?
Bra sätt att få kunder att tömma hela dyra flaskan direkt
Tyckte den var sevärd om drip on vax.
Silcas egna, men alla emulsionsvaxer bör väl funka efter samma princip
![]()
Black Magik Drip Wax 180ml - Rex
The Magik has happened: Rex Black Diamond Hot Wax is now available in temporary liquid state. The king of drip waxes!rex.fi
Kom upp på LinkedIn. Vad säger experterna? Något att ha i hjulgranen?
Jag har inte provat den men däremot Rex smältvax, det upplever jag som väldigt hårt, så det kändes som att det var låg friktion men samtidigt dålig nötningstålighet och dåligt i regn.![]()
Black Magik Drip Wax 180ml - Rex
The Magik has happened: Rex Black Diamond Hot Wax is now available in temporary liquid state. The king of drip waxes!rex.fi
Kom upp på LinkedIn. Vad säger experterna? Något att ha i hjulgranen?
tänkte sammaBra sätt att få kunder att tömma hela dyra flaskan direkt![]()
Rent vax beter sig så. Hårdnar, samlar inte skit och tål nötning bra. Emulsioner hårdnar inte lika bra, samlar skit och tål inte heller de regn så bra. För att hårdra då.Jag har inte provat den men däremot Rex smältvax, det upplever jag som väldigt hårt, så det kändes som att det var låg friktion men samtidigt dålig nötningstålighet och dåligt i regn.
Jo lite så är det ju, men det finns olika hårdhet på olika smältvaxer också. Det jag kör med nu (Dynamic Wander) är mycket mjukare, men det blir åas inte en lika hård yta på kedjan på gott och ont. Jag föredrar Dynamic för att det tål vatten, upplever inte att det drar på sig så mycket smuts som t ex Squirt eller Smoove som jag använt tidigare, men inte lika blank och glatt yta som Rex-vaxet hade.Rent vax beter sig så. Hårdnar, samlar inte skit och tål nötning bra. Emulsioner hårdnar inte lika bra, samlar skit och tål inte heller de regn så bra. För att hårdra då.![]()
Har du testat?Ville bara kika in och tipsa om en ny(?) metod för att rengöra vaxade kedjor om ni inte redan kände till det!
Kör en steamer på kedjan så ska vaxet släppa och lossna lätt. Ganska höga grader jämfört med rinnande vatten och praktiskt att göra i badrums- eller köksmiljö.
Alltså mer av en ångtvätt man kan använda för tex rengöring i bilen och på grövre grejer, inte en steamer som man har på kläderna.
Ville bara kika in och tipsa om en ny(?) metod för att rengöra vaxade kedjor om ni inte redan kände till det!
Kör en steamer på kedjan så ska vaxet släppa och lossna lätt. Ganska höga grader jämfört med rinnande vatten och praktiskt att göra i badrums- eller köksmiljö.
Alltså mer av en ångtvätt man kan använda för tex rengöring i bilen och på grövre grejer, inte en steamer som man har på kläderna.
Nej, men såg detta i en video jag ramlade över på Instagram. Så drog iväg det som ett tips även om jag själv lämnat vaxkulten temporärt och kör olja nu för tiden.Har du testat?
Finns billigare maskiner på amazon såklart, men jag länkade till ett märke jag tror och litar på inte kommer brinna upp spontant pga diverse kvalitetstester och garantier med mera.Så 849 kr och ytterligare en apparat som tar plats i skåpen för att utföra ett arbete en uttjänt kastrull sannolikt gör mycket bättre på ett par minuter helt utan något som helst för eller efterarbete?
Shut up and take my money!
Varför låta något enkelt fortsätta vara enkelt.
Om den uppfyller vad den lovar så känns det riktigt värt. Jag är sugenJag beställde just Silcas Endurance-puck. Ska bli kul att testa i sommar.
Tänkte också testa -vad gissar vi för ratio här? 5 -40% ?Vill man ha en blank och ren drivlina rekommenderas Pingvinvaxning. Jämför jag med cykelkompisar så cyklar jag omkring med hårt och blänkande syltvax. Tex Molten Speedwax hävdar själva att deras vax behöver återvaxning på 300km men jag kan köra betydligt längre än så.
Jag ska inhandla lite bivax för att öka vidhäftningen vid väder ytterligare. Lyckas jag med det har jag en bra lösning.
Jag hoppas jag får den innan 120-milaren i Italien. Jag köpte även Silca Synergetic för att toppa upp på långrundor. Det är ju en olja men jag testade att toppa upp med olja förra året och det fungerade riktigt bra.Om den uppfyller vad den lovar så känns det riktigt värt. Jag är sugen
Har ingen aning. Såg bara @Lejon inlägg på ämnet ovan i tråden. Då jag har haft blöta turer där syltvaxet har nått sin begränsning är jag nyfiken på andra sätt att förbättra utan att smeta på olja.Tänkte också testa -vad gissar vi för ratio här? 5 -40% ?
Ja jag vet inte hur bra idén är i praktiken. Håller på att testa nu och det verkar lätt lovande. Har du vägarna förbi Åkersberga så kan du få en bivaxplatta att börja med.Har ingen aning. Såg bara @Lejon inlägg på ämnet ovan i tråden. Då jag har haft blöta turer där syltvaxet har nått sin begränsning är jag nyfiken på andra sätt att förbättra utan att smeta på olja.
Bor en långpanna bort. Hur mycket av en kaka hävde du ner i koket? Vad innebär ”lovande”?Ja jag vet inte hur bra idén är i praktiken. Håller på att testa nu och det verkar lätt lovande. Har du vägarna förbi Åkersberga så kan du få en bivaxplatta att börja med.
Hade ner två vaxplattor ihop med två påsar (eller kanske var det tre?) påsar pingvin. Skulle nog börjat med en platta först om jag skulle göra om.Bor en långpanna bort. Hur mycket av en kaka hävde du ner i koket? Vad innebär ”lovande”?![]()
Ångtvätt är säkert kalas för många saker, men jag tror inte för fem öre att det är snabbare eller effektivare än att fylla vatten i min dedikerade kedjekastrull, lägga i kedjan, trycka på induktionshällen och koka rent kedjan på nolltid.Finns billigare maskiner på amazon såklart, men jag länkade till ett märke jag tror och litar på inte kommer brinna upp spontant pga diverse kvalitetstester och garantier med mera.
Sen är det dumt att köpa en ångtvätt bara för att rensa cykelkedjan. Men det är inte dumt att köpa en ångtvätt generellt om man gillar att städa tex ugnen, rengöra fönster, badrum, tjocka tyger som soffkuddar eller bara vill ha en ren interiör i bilen etc. Det går att använda till mycket. Så har man en redan, testa på kedjan. Men köp inte en bara för kedjan om du inte tycker det är värt att underlätta/snabba på rengöringen för dom pengarna såklart.
Kan du koka kedjan medan den sitter på cykeln också?Ångtvätt är säkert kalas för många saker, men jag tror inte för fem öre att det är snabbare eller effektivare än att fylla vatten i min dedikerade kedjekastrull, lägga i kedjan, trycka på induktionshällen och koka rent kedjan på nolltid.
Dessutom länkade du till en Kärcher = man får fem användningsomgångar innan skräpet är på garantiärende
Men vad fasiken, d lär ju generera visningar på sociala medier![]()
det låter som att ångan kommer förstöra vaxningen och driva in smuts och vatten djupt in i kedjan.ångtvätt
Kan du koka kedjan medan den sitter på cykeln också?
Synergetic är toppen.Jag hoppas jag får den innan 120-milaren i Italien. Jag köpte även Silca Synergetic för att toppa upp på långrundor. Det är ju en olja men jag testade att toppa upp med olja förra året och det fungerade riktigt bra.
Olja på en vaxad kedja? Du kommer möta din skapare kokad i olja, kättare!Jag hoppas jag får den innan 120-milaren i Italien. Jag köpte även Silca Synergetic för att toppa upp på långrundor. Det är ju en olja men jag testade att toppa upp med olja förra året och det fungerade riktigt bra.
Tipset kom faktiskt från Silca själva. De körde det på blöta gravellopp, typ Unbound. Jag gör bara som de säger och köper allt de har. :DOlja på en vaxad kedja? Du kommer möta din skapare kokad i olja, kättare!
Ska man ha kedjan smörjd i riktigt skitväder gäller olja, säg inget bara.Tipset kom faktiskt från Silca själva. De körde det på blöta gravellopp, typ Unbound. Jag gör bara som de säger och köper allt de har. :D
Hör gärna av dig igen om resultatetHalva intresset just att mcguyverlösa en egen blandning. Hittade en butik i Örebro som säljer grafitpulver. Ska cykla förbi och köpa mig en påse.
Det finns billigt syltparaffin i välsorterade livsmedelsbutikerFår se om jag offrar ett till ljus till den blandningen eller om jag ska försöka få tag i billiga paraffinpellets.
Ser snyggt ut.Har precis badat två kedjor med Silca Endurance. Återkommer om en vecka med ett utlåtande.
Visa bilaga 772185Visa bilaga 772186
jag toppar upp redan från början:)Jag testade Silcas endurance-puck. Jag vet inte om jag blev så jätteimponerad. Jag cyklade i ca 55 mil innan jag toppade upp, inte för att jag behövde egentligen utan mer för att testa Synergetic. Kedjan gick tyst och fint hela tiden men efter jag toppade upp med Synergetic så gick den mycket smidigare. Lärdom till nästa gång, smörj kedjan efter 30 mil även om den går tyst.
när man använder tungstenvaranten på rengjord alltså plåtren kedja uppstår en hård gråsvart tunn hinna. den effekten lär väl få svårt att riktigt få till om det redan sitter vax där?Jag har börjat toppa upp med bananaslip all weather wax, det billigare varianten utan Tungsten, på pendlaren.
Kedjan har badat i Silca pottan innan. Banaslipen är "klistrigare" att ta på och samlar säkert mer skit därför, (men inte som en olja och är inte skitig som en olja) men verkar hålla läge och torkar på nolltid efter applicering.
Har också en endurancepuckad kedja (jag tänkt köra på en 100 milare men jag bangade) men testar nog den i helgen så får jag känna på den jag med.
förresten. Tänkte toppa finkedjorna, som också badar i silcapottan, med bananaslip tungstenvax, som också ska torka på nolltid. Men det verkar ju funka med synergetic oljan? Blir det inte skitigt och nödvändigt att göra rent sen? Eller blir det någon Silca magi i blandningen mellan vax och synergetic som gör att det inte behövs?
Jag toppar normalt med bananaslip med tungsten. Tycker den är riktigt bra. Det är bara på långloppen jag vill ha olja. Då ska ju kedjan ändå rengöras och vaxbadas efteråt. Synegetic blir lika skitig som andra oljor. Jag köpte den för att den var dyr och för att Silca-gubben sa att den var bra. Det är en riktigt bra olja.förresten. Tänkte toppa finkedjorna, som också badar i silcapottan, med bananaslip tungstenvax, som också ska torka på nolltid. Men det verkar ju funka med synergetic oljan? Blir det inte skitigt och nödvändigt att göra rent sen? Eller blir det någon Silca magi i blandningen mellan vax och synergetic som gör att det inte behövs?