Visa din vaxning! kedjan inte benen

Från en helt oinitierad med en tanke: Kan man inte förvara flaskan på ett element eller i krångligaste fall lägga den i ett vattenbad en stund innan påföring? Känns ju fortsatt makalöst krångligt med vax i mina öron, men följer tråden för att se när ni experimenterar er framåt i tillvaron.😊

Från en helt oinitierad med en tanke: Kan man inte förvara flaskan på ett element eller i krångligaste fall lägga den i ett vattenbad en stund innan påföring? Känns ju fortsatt makalöst krångligt med vax i mina öron, men följer tråden för att se när ni experimenterar er framåt i tillvaron.😊
Det handlar inte om värme i True Tension-fallet. Det är vaxet som kladdar ihop sig. Däremot verkar det funka om man skakar hårt eller blåser rejält i pipen.

Det handlar inte om värme i True Tension-fallet. Det är vaxet som kladdar ihop sig. Däremot verkar det funka om man skakar hårt eller blåser rejält i pipen.
nödvändigt, och skaket underlättas om man släpper i en m8 mutter i flaskan. och funkar ett tag.

sedan tillsätter jag lite sprit.

det är förresten samma med snarlika ceramic speed ufo v2. den är dock inte lika bra för vinterbruk, blir seg på något vis.

Jag har 8-delat på pendelhojen. Singelklinga fram. Vilken kedja hade ni valt? Förstår att en del kör med 11s eller 10s kedjor. Är det bättre än 8s?

Tänkte slå till på två kedjor och köra med Dynamic Wander Wax som jag tycker låter vettigt. Prio är i första hand rostskydd och i andra hand hållbarhet (går hand i hand tänker jag)

funderar även ja på att dra ner lite synergetic i mitt vaxbad nu under vintern. Körde det förra året, det var inte en magisk fix men hjälpte väl en del om jag minns rätt.

Men oavsett så upplever jag att jag behöver sätta på ny kedja efter 4-5h i blött/slaskigt väder. Så det gäller att ha ett par i rotation så man inte behöver vaxa flera gånger i veckan.

Testar en sån här på räsern till våren. Rengort kassett och hela drivlinan noggrant, hoppas det fungerar bra.

20251130_093756.webp

20251130_093121.webp

Hur mkt mer kostade det att köpa den vaxade?
Hos Rose kostar den vanliga 300,07 SEK
och den vaxade hela 256,10 SEK mer (556,17 SEK / 444,82 SEK för den gulbelagda)

Det ser riktigt rent o fint ut
Tjena, jovisst var den dyrare! 42€ kostade den men just denna gång kändes det rätt väg att gå. Sliter inte ut kedjor i rasande fart 👍🏻

Ska bli spännande att testa. Har Squirt Wax & Water emulsion utöver den redan vaxade kedjan 👍🏻

funderar även ja på att dra ner lite synergetic i mitt vaxbad nu under vintern. Körde det förra året, det var inte en magisk fix men hjälpte väl en del om jag minns rätt.

Men oavsett så upplever jag att jag behöver sätta på ny kedja efter 4-5h i blött/slaskigt väder. Så det gäller att ha ett par i rotation så man inte behöver vaxa flera gånger i veckan.
Så länge det inte är minusgrader ska tydligen Endurance ship vara bättre för blött väder. Inblandning av Synergetic är för riktig vinter enligt Josh.

Så länge det inte är minusgrader ska tydligen Endurance ship vara bättre för blött väder. Inblandning av Synergetic är för riktig vinter enligt Josh.
man behöver nog inte blanda synergetic i själva vaxbadet? jag efterbehandlar efter vaxbad med tru tension all weather, och det fungerar utmärk i vinterkyla och saltslask.

nyligen prövat ceramic speed ufo v2, det var inte lika lättgående,

så kanske prova ditt synergetic som efterbehandling som ett första test??

Blanda olja i vaxet gör man för att det inte ska bli hårt vid minusgrader och ramla av som flagor.

Om man inte vill att kedjan inte ska få ytrost efter cykling med vaxad kedja gör man nog bäst i att spola av den med rent vatten, torka av med trasa och lägga på dropvax.

Första vintern med vax på pendlaren och det behöver ju läggas på ofta. Helgens tur ut till landet på fördäck var kanske inte toppen för rostsitationen.
Kanske bara vaxar om och skiter i det. Kassetten kommer knappast rosta sönder.

Platsar min vaxning här eller i fulmek-tråden? Värmer vaxet i en gammal plåtburk på campingkök. Sjukt snabbt! Men det blir väl för varmt antagligen, men där verkar det ju ganska osäkert om det spelar roll. Pingvinvax plus lite bivax ger en god doft i garaget! Förra omgången höll 40 mil höstpendling så det kan inte vara en helt orimlig metod.

Bilagor

• IMG_6796.webp
    IMG_6796.webp
    359.5 KB · Besök: 54
Skall leta rätt på någon tunn köksfläkt att sätta i cykelverkstaden och koppla den till det fd påfyllningshålet för villaoljan.
Luftrenaren som jag har i cykelverkstaden skvallrar om att vaxvärmning genererar många partiklar.

Någon som har kör med ett drop on vax som håller lite längre i blöta och kyla?
Nu kör jag bananaslip all weather. Det kanske inte blir bättre än så?
Silcas håller inte så bra för att inte tala om Dynamic Slick som är helt värdelöst vid regn.

Eller testat tex:
Squirt Low Temp - chain wax 120ml
Squirt Low Temperature Chain Lube (SLT) is ideal for use in very cold conditions which affect the hardness of the wax particles and can result in reduced lubrication performance. The modified solidification point of the SLT prevents this and keeps the chain quiet and clean for longer.

Nedan bör väl funka även om man inte har en e-bike?
Squirts E-bike chain wax "The new Squirt e-Bike Chain Wax is slightly more slick than normal Squirt Chain Lube. This enables e-Bike Chain Wax to handle higher torque pressure and last longer in wet riding conditions than other wax based lubricants."

Någon som har kör med ett drop on vax som håller lite längre i blöta och kyla?
Nu kör jag bananaslip all weather. Det kanske inte blir bättre än så?
Silcas håller inte så bra för att inte tala om Dynamic Slick som är helt värdelöst vid regn.

Eller testat tex:
Squirt Low Temp - chain wax 120ml
Squirt Low Temperature Chain Lube (SLT) is ideal for use in very cold conditions which affect the hardness of the wax particles and can result in reduced lubrication performance. The modified solidification point of the SLT prevents this and keeps the chain quiet and clean for longer.

Nedan bör väl funka även om man inte har en e-bike?
Squirts E-bike chain wax "The new Squirt e-Bike Chain Wax is slightly more slick than normal Squirt Chain Lube. This enables e-Bike Chain Wax to handle higher torque pressure and last longer in wet riding conditions than other wax based lubricants."
mitt intryck är att banana slip all weather lube fungerar att bara droppa på utan särskild rengöring, iom att det just inte är så varaktigt. istället för att kaka till sig, lämnar det relativt snarare kedjan. mycket bekväm smörja, och kedjan går raskt även i vinterkyla.

vill man ha något varaktigt för t ex race day får man räkna med att göra rent efteråt. det finns ett flertal sådana produkter varav smoove och squirt är mest kända. båda kräver sina procedurer att få på, banana slip funkar roadside.

squirt low temp har jag råkat köpa, all time low bland kedjesmörj. trögt som tusan i just kyla, känns som bromsen ligger på. en skrivbordsprodukt.

cyclingaboutkillen alee denham har ju varit mer än såld på drivrem, men han kanske har ändrat sig:)?

iaf var i länken översikten nedan av kerins tester intressant, här uttryckt som antal utslitna kedjor på en given sträcka under olika förhållanden. förstås är doppvax bäst, med sitt inbyggda rengöringsbad. och man ser att det det är verkligen en utmaning klara svår smuts.

nyss nämnda tru tension banana slip all weather lube tungsten ligger i svår smuts strax bakom doppvax, utan att göra bort sig vid lättbemästrade förhållanden. kerin har uttryckt att det är denna doldis han fyller på med mellan doppvaxtillfällen:)

ceramic speed ufo v2 är ett seriöst alternativ, bättre under torra förhållanden, men jag har funnit att den inte går lika lätt i vinterkyla som tru tension.

effetto mariposa har bra data, men rapporteras gå smutsigt.
.
IMG_2974.webp

Senast ändrad:
Testade nyss en "instant Pot duo mini 3L", med PID-styrda 700W. Tröttnade ur på min gamla dåligt styda vax-värmare(för lite mer brazilianska tanter).
Instant Pot:en värmde ca. 7dl vatten till 84 grader, på bara 7-8min. (Den gamla tog 2h med sina dåligt styrda 100W)

Bilagor

• P1_260309_205730_322.webp
    P1_260309_205730_322.webp
    143 KB · Besök: 20
  • 20260309_204814.webp
    20260309_204814.webp
    324.6 KB · Besök: 22
Senast ändrad:
Flowerpower vaxet börjar imponera så smått. Även efter avspolning och avtorkning smorde det fint. Inget grus på kedjan men svart smet så det förslår.

Aldrig får man vara helt nöjd 😄

så till frågan om att snabbvärma vax. jag har börjat köra kastrull, och det går på några minuter att smälta vaxet.

de som vill sälja specialmaskiner för ändamålet pratar om att snabbvärmning kan skapa "pockets of superheated wax" eller nån liknande formulering, som kan skada vaxet.

nu försöker jag hitta några sådana fickor med två olika termometrar, men utan att hitta. pressar temometern mot botten av kastrullen, men det blir inte ohemult varmt där ens, i alla fall inte när plattan stängs av när termostatuttagets termometersladd blir 100 grader.

teorier i frågan? har nån lyckats förstöra sin vaxkaka genom att övervärma ens?
20260313_120804.webp

Min vaxkaka har gått från grå till brun två gånger efter att jag värmt upp den ca 4 timmar i sträck. Inte riktigt kunnat konstatera om det försämrat smörjförmågan i vaxet. Första gången det hände bytte jag vax. Nu kör jag på tills jag märker en försämring.

Min vaxkaka har gått från grå till brun två gånger efter att jag värmt upp den ca 4 timmar i sträck. Inte riktigt kunnat konstatera om det försämrat smörjförmågan i vaxet. Första gången det hände bytte jag vax. Nu kör jag på tills jag märker en försämring.
brun blir min när jag stoppar ner lite rostiga kedjor :)

så till frågan om att snabbvärma vax. jag har börjat köra kastrull, och det går på några minuter att smälta vaxet.

de som vill sälja specialmaskiner för ändamålet pratar om att snabbvärmning kan skapa "pockets of superheated wax" eller nån liknande formulering, som kan skada vaxet.

nu försöker jag hitta några sådana fickor med två olika termometrar, men utan att hitta. pressar temometern mot botten av kastrullen, men det blir inte ohemult varmt där ens, i alla fall inte när plattan stängs av när termostatuttagets termometersladd blir 100 grader.

Visa bilaga 819387
OM det uppstår tror jag det mer liknar vatten som kokar där fickorna snabbt stiger eller kollapsar. De hinner du inte fånga med en vanlig termometer innan de är borta.

Rör man om konstant så att värmet fördelas jämnt vill jag påstå att det skall gå bra så länge man inte överstiger max temp.

Annars går det ju också att sätta plattan på låg effekt och ha tålamod. Så gjorde jag.

det är väl bra att ha någon form av temperaturbegränsare, med avseende på paraffinets flampunkt. antingen i form av vattenbad, eller termostat.

själv kör jag med en termostatstyrd fonduevärmare från jula. den är om jag minns rätt på 500 watt. en fördel är att man kan ha flera separata kokkärl. en slow cooker på säg 100 watt skulle jag inte stå ut med.

numera finns det ju dedicerade kedjevaxvärmare för lite dyra ändå acceptabla pengar.

OM det uppstår tror jag det mer liknar vatten som kokar där fickorna snabbt stiger eller kollapsar. De hinner du inte fånga med en vanlig termometer innan de är borta.

Rör man om konstant så att värmet fördelas jämnt vill jag påstå att det skall gå bra så länge man inte överstiger max temp.

Annars går det ju också att sätta plattan på låg effekt och ha tålamod. Så gjorde jag.
jag har en sån här: https://www.amazon.se/gp/product/B0CBJL32Z3?smid=A2GVJAX6ZNGOZW&psc=1

givaren blir ingjuten i botten av vaxkakan, så den borde sen ha chans att hamna i en sån där mytomspunnen supervarm ficka när jag startar uppvärmningen, kan jag ändå tycka. men aldrig har jag sett några värmespikar i början av uppvärmningen.

71+7ZmF58ML._AC_SL1500_.webp

jag har en sån här: https://www.amazon.se/gp/product/B0CBJL32Z3?smid=A2GVJAX6ZNGOZW&psc=1

givaren blir ingjuten i botten av vaxkakan, så den borde sen ha chans att hamna i en sån där mytomspunnen supervarm ficka när jag startar uppvärmningen, kan jag ändå tycka. men aldrig har jag sett några värmespikar i början av uppvärmningen.
Även den givaren har på tok för stor massa. Det skall till en stor mängd vax med en temperatur en bra bit över genomsnittet för att den skall reagera.

Visa bilaga 819387
Det där är funkis, speciellt om du kör till max 100 grader C.
Skall man köra en sån där tillsats som kemiskt omvandlar oljor så krävs 125 grader.
Då har du massor av marginal.

Jag hade stängt av plattan om doppet sker vid ca. 100 grader, för att ha minimal viskositet när kedjan skall ur kastrullen. Så maximalt med vax kan vara kvar mellan rullarna och pinnarna, när kedjan och vaxet svalnar.
Men det är bara lilla jag som vill minimera slitaget i kedjan, som gör den "längre".

Jag kollade mitt vax med både prob och värmekamera. Uppade en värmeprofil där man ser nyanserna när jag testade min billiga 7i1 pid-styrda kastull/tryckkokare. När jag först testade vatten så lade den sig på 84 grader och släppte ned till 83 som lägst. Med vax var den lite mer spridd... borde vara värmefickor.

Jag hade stängt av plattan om doppet sker vid ca. 100 grader, för att ha minimal viskositet när kedjan skall ur kastrullen. Så maximalt med vax kan vara kvar mellan rullarna och pinnarna, när kedjan och vaxet svalnar.
Men det är bara lilla jag som vill minimera slitaget i kedjan, som gör den "längre".
det där med att med lägre temperatur försöka maximera hur mycket vax som är kvar i kedjan köper inte adam kerin alls, bara onödigt meck

Kör ni vaxade kedjor året om. Tänker både på gravel och landsväg?
Känns om dom inte gillar för blöta förhållanden. Om ni inte kör på vintern. Har ni en annan kedja endast för det ändamålet då?

Tillbaka
Topp