Jag var på en lätt skruvad hösttävling på Aktivitus i fredags kväll. Det var en trekamp bestående av bänkpress, 500 meter stakningsmaskin och sen testcykel på 7 W/kg. I varje delgren rankades man efter resultat i förhållande till kroppsvikt. Vi var elva tävlande.
Bänkpress är inte min grej. 51.5 kg gick bra. Nästa steg, 61.5 kg, gick inte. Skulle tro att 56-58 kg skulle funkat. Jag var svagast, men blev näst sist eftersom en stå-över-chansning från en tyngre deltagare gjorde att även han stannade på min vikt, trots att han var starkare egentligen. Hans 10 kg tyngre kropp räddade mig från sistaplatsen. Vinnaren pressade upp 105-110 kg, typ.
Stakningsmaskin hade jag testat i 4-5 minuter på lätt motstånd en gång på gymmet för några år sen. Efter bara 100-150 meter av de 500 stumnade mina överkroppsmuskler. Då var jag knappt andfådd. 149 W stannade det på. Vinnaren drog till med 460 W eller nåt. Helt sjukt! Jag blev nog sist i den grenen, men jag minns inte.
Så till den gren där jag räknade med att ha viss chans till bra placering. Vi skulle köra, ouppvärmda, på 7 W/kg tills kadensen blev så låg att pendeln gick i taket (dvs vid 7 kp) eller vi själva avbröt. Jag höll ut i 92 sekunder (på 485 W). Tre av de andra klarade sig längre. En utklassade oss andra totalt, med drygt 150 sekunder totaltid (på 440 W). Näst bäst tror jag var 108 sekunder (minns inte effekten men det var nog lite över 500 W). Tredje 96 sekunder (på 480 W). Uppvärmd hade jag fixat betydligt längre tid, men det var ju lika för alla, så inget att bry sig om. Det hade varit intressant att sätta alla på t ex 500 W och se hur lång tid vi klarade då.
Fokus var mest på att ha skoj, så det var inte så jätteseriöst, även om det var det på blodigt allvar mitt i prestationen. En hel del öl slank ner i struparna under kvällen. Och betydligt mer följde senare, har jag fått höra. Själv skulle jag köra distanspass tidigt nästa morgon så jag följde inte med ut i fredagsnatten.
Kul grej, och jävligt roligt folk där! :D Flera happyiter. Paprikan, Vito, Fredrik_85, Mattias Lundqvist (naturligtvis) och säkert en eller ett par som jag inte vet om.