Visa dina Watt

Visa dina Watt
Man kan väl inte göra på så många sätt i aerolab? Var ett tag sen jag lekte med det men det enda man skruvar på är väl luftdensitet och rullmotstånd? Jag slängde bara in några soloturer i lättvind och det såg rätt stabilt ut. Blev dock väldigt sugen på att köpa tempocykel så jag la ner Chungandet innan köpdjävulen tog överhanden.

Visa dina Watt
Luftdensitet låser man till det som det var den dagen. Den ändrar man inte på i övrigt. Rullmotstånd sätter jag till ca 0.055-0.060, vilket är en bra approximation för högkvalitativa landsvägsdäck på normal, svensk asfalt. Siffror som 0.03-0.04 som en del hävdar är rena fantasier. Det är det nog knappt man har med rena bancykeldäck på nypolerad velodrom.

I övrigt måste man klippa ut den del man faktiskt vill mäta, och sen ytterligare dela upp i medvindsdelar och motvindsdelar. Sen får man justera CdA och offset tills man har en hyfsad matchning. Har man gjort det några gånger och tagit snitt-CdA för motvind och medvind, så kan man komma nära ett CdA-värde som bör stämma.

Aerolab är lite för dåligt programmerat/implementerat för att vara så kraftfullt som det skulle kunna vara, men det är gratis, så man får vara nöjd med det som finns.

Annars kan man räkna baklänges, genom att helt enkelt ta snittfarten för olika segment (motvind, medvind, backe, osv) och för varje sånt segment räkna på effektkomponenter för rullmotstånd, höjdskillnader, verkningsgrad i drivlinan och sen få ut en rest, som då är effekten som utgörs av luftmotståndet. Har man ett värde för luftdensitet och fart, så är det enkelt att få ut CdA från det. Det blir förmodligen mer exakt än Aerolab, men kräver att man t ex ordnar ett räkneblad i Excel eller liknande. Och sen fyller i värden för olika segment manuellt. Mer tidskrävande.

Visa dina Watt
OT skrev:
-------------------------------------------------------
> Gjorde maxtester idag. Mycket nöjd, pers i alla
> avseenden.
> Maxwatt: 1991
> 5 sek: 1846
> 30 sek: 1217

Vad för utrustning?

Ditt 30 sek är ungefär mitt maxvärde (1 s peak) på Wingate-test! :)

Visa dina Watt
OT skrev:
> avseenden.

Standing Kilo, 1.04, 80.5kg, 108" gear, Bordeaux track in training before Athens Olympics.

1585 max watts
859 ave watts
556 watts at end

Riders peak watts from data supplied 1690 watts
Peak 15sec Power 1345 watts
Peak 30sec Power 1095 watts
Peak 45sec Power 970 watts
Peak 60sec Power 887 watts

Grattis!

Visa dina Watt
ja dem gör det sittande till största delen i tempoställning och med typ 130 i kadens mot slutet. Så det är svårt att översätta direkt... :)

Visa dina Watt
nja för mig är så pass höga watt verkligen skillnad om jag sitter eller står. angånde kalibreringen kan ju detta verkligen vara fallet men jag hoppas inte:)

Visa dina Watt
De flesta tappar, mer eller mindre, i effekt när de är i tempoställning jämfört med upprätt sittställning, och står man upp kan man klämma ur sig ännu mer kortvarigt. Så visst spelar det roll när man jämför med resultat från tempoställning!

Visa dina Watt
DT skrev:
> MTB-tokans bror...?

Inte nödvändigtvis. Efter att ha kollat lite på OTs tidigare postningar så misstänker jag att det är person som faktiskt presterat bättre än 99,9% av de som hänger här.

Visa dina Watt
Om det är rätt person så har det gjorts sub 1.15 på halvmara löpning och 1.55 på LL. Indikerar ju viss central kapacitet i alla fall även om det var några år sen.

Visa dina Watt
GoranS skrev:
> Om det är rätt person så har det gjorts sub
> 1.15 på halvmara löpning och 1.55 på LL.
> Indikerar ju viss central kapacitet i alla fall
> även om det var några år sen.

Då kommer ett påstående. Löpare brukar vara tunna och smala, inte riktigt sprintbenen du ser på elit-sprintarna som når 2000w. Jag tror på felaktig wattbike.

Visa dina Watt
Stämmer att jag varit löpare. 2009 gick jag över till cykel och körde några lopp i elit klassen främst 2010 med blandade resultat. Var runt 20:e på några race främst kortare tempolopp, slog en bra dag meriterade åkare. Slutade efter detta och började med styrketräning i 2.5 år. Gjorde bl a 245 i mark, 140 i bänk o vägde typ 95 kg. Körde igång med cykel ifjol igen. Väger nu ca 85kg på 184cm så jag är inte så löpaktig i kroppsformen längre:) Men som ni säger så kan säkert fel i utrustningen finnas men hoppas att en testcykel för 35000kr är hyfsat okej.:) Mot en monark 828 på gymmet ligger jag i intervaller runt 400-500watt uppnår jag ungefär samma resultat.:)

Visa dina Watt
OT skrev:
> Stämmer att jag varit löpare. 2009 gick jag
> över till cykel och körde några lopp i elit
> klassen främst 2010 med blandade resultat. Var
> runt 20:e på några race främst kortare
> tempolopp, slog en bra dag meriterade åkare.
> Slutade efter detta och började med
> styrketräning i 2.5 år. Gjorde bl a 245 i mark,
> 140 i bänk o vägde typ 95 kg. Körde igång med
> cykel ifjol igen. Väger nu ca 85kg på 184cm så
> jag är inte så löpaktig i kroppsformen
> längre:) Men som ni säger så kan säkert fel i
> utrustningen finnas men hoppas att en testcykel
> för 35000kr är hyfsat okej.:) Mot en monark 828
> på gymmet ligger jag i intervaller runt
> 400-500watt uppnår jag ungefär samma resultat.:)

Stark! Hur långa intervaller på 400-500?

Visa dina Watt
geologen skrev:
> De flesta tappar, mer eller mindre, i effekt när
> de är i tempoställning jämfört med upprätt
> sittställning, och står man upp kan man klämma
> ur sig ännu mer kortvarigt. Så visst spelar det
> roll när man jämför med resultat från
> tempoställning!

Fast jämförelsen är peak 30s på ett kilometerlopp på bana, där man kan gissa att dessa max 30s är just första 30s. De flesta kilometeråkare står ungefär ett halt varv, sitter ett halt varv med händerna på "bromsarna" och går sedan ner i bågen efter ungefär ett varv. Detta första varv tar ~20s för de bästa. Sedan avtar effekten i princip hela vägen in i mål.
Ja, det är definitivt skillnad på att köra 30 sekunder och att köra 64 sekunder (som det handlade om i jämförelsen), men det är å andra sidan inte många som gör en kilometer på 64 sekunder med stående start.

Oavsett vilket så är >1200W på 30s väldigt imponerande.

Visa dina Watt
OT skrev:
> avseenden.

Nu är väl wattbike inte känd för att vara exakt på höga värden men imponerande ändå! Starkt OT!

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Tefattet skrev:
> Ftp på Monark upprätt sittställning ca 375w ..
> Ftp på Tempohoj 355w ..

Flytta fram sadeln på tempohojen ;-)

Visa dina Watt
JT skrev:
> Tefattet skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ftp på Monark upprätt sittställning ca 375w
> ..
> > Ftp på Tempohoj 355w ..
>
> Flytta fram sadeln på tempohojen ;-)

Då får man tillrättavisning av komissarie och blir mindre Aeeerooo?

Visa dina Watt
Tefattet skrev:
> Då får man tillrättavisning av komissarie och
> blir mindre Aeeerooo?

Kommissarierna har ingen respekt för WATTEN!!!

Visa dina Watt
Två varv runt Sköndal. Oklart hur mycket glädje man har av effektmätare på cross alltså. Låter väl den sitta på ett tag till. 286W snitt, 304W NP.

Bilagor

• Screen Shot 2014-09-27 at 14.01.50.png
    Screen Shot 2014-09-27 at 14.01.50.png
    37 KB · Besök: 51
Visa dina Watt
Körde höstens första pass med 4x4 igår efter rätt lite träning sista tiden då jag precis blivit pappa. Slutade på drygt 4 W/kg (320W) vilket inte direkt imponenerar, men jag borde kunna öka på rätt bra i början hoppas jag.

Än så länge får jag inga fina grafer då min Monark LT2 inte kan spara passen, men jag jobbar på att göra en egen lösning via USB-interfacet samt att lägga till stöd i Golden Cheetah så att jag kan köra träning via det. Ifall det blir bra hoppas jag kunna övertyga Monark om att jag får släppa koden som open source så andra kan ta den av den, de var väldigt trevliga när jag ville ha protokollspecifikationen.

Visa dina Watt
Tänkte köra 10 st 1:or med en minut vila, men efter 6 st blev barnpsyket för starkt så det fick räcka. Här svårt att få till bra pass så tidigt och utan frukost, men det är också bästa tiden då övriga familjen sover. Antar att övning ger färdighet även där :)

Hamnade runt 400 W, men en dagsvikt på 79 kg.

Visa dina Watt
apelson skrev:
> Hittade en wattbike på lokala f&s och gjorde ett
> försök till 20 min maxtest. Ftp landar väl på
> cirkus 250w och 3.2w/kg.

Citerar mig själv för ett år sedan.
Min andra LVG-sommar är nu över och körde ett nytt FTP-test idag.
sU9IXZe.png

293 W*0.95 = 278 FTP = 3,7 w/kg

En bit kvar till målet på 4 w/kg jag satte förra hösten men det har varit dåligt med strukturerad träning. Får försöka skärpa mig, ska försöka på mig TrainerRoad till vintern och se om det kan öka motivationen för inomhusträning.

Visa dina Watt
Jag var på en lätt skruvad hösttävling på Aktivitus i fredags kväll. Det var en trekamp bestående av bänkpress, 500 meter stakningsmaskin och sen testcykel på 7 W/kg. I varje delgren rankades man efter resultat i förhållande till kroppsvikt. Vi var elva tävlande.

Bänkpress är inte min grej. 51.5 kg gick bra. Nästa steg, 61.5 kg, gick inte. Skulle tro att 56-58 kg skulle funkat. Jag var svagast, men blev näst sist eftersom en stå-över-chansning från en tyngre deltagare gjorde att även han stannade på min vikt, trots att han var starkare egentligen. Hans 10 kg tyngre kropp räddade mig från sistaplatsen. Vinnaren pressade upp 105-110 kg, typ.

Stakningsmaskin hade jag testat i 4-5 minuter på lätt motstånd en gång på gymmet för några år sen. Efter bara 100-150 meter av de 500 stumnade mina överkroppsmuskler. Då var jag knappt andfådd. 149 W stannade det på. Vinnaren drog till med 460 W eller nåt. Helt sjukt! Jag blev nog sist i den grenen, men jag minns inte.

Så till den gren där jag räknade med att ha viss chans till bra placering. Vi skulle köra, ouppvärmda, på 7 W/kg tills kadensen blev så låg att pendeln gick i taket (dvs vid 7 kp) eller vi själva avbröt. Jag höll ut i 92 sekunder (på 485 W). Tre av de andra klarade sig längre. En utklassade oss andra totalt, med drygt 150 sekunder totaltid (på 440 W). Näst bäst tror jag var 108 sekunder (minns inte effekten men det var nog lite över 500 W). Tredje 96 sekunder (på 480 W). Uppvärmd hade jag fixat betydligt längre tid, men det var ju lika för alla, så inget att bry sig om. Det hade varit intressant att sätta alla på t ex 500 W och se hur lång tid vi klarade då.

Fokus var mest på att ha skoj, så det var inte så jätteseriöst, även om det var det på blodigt allvar mitt i prestationen. En hel del öl slank ner i struparna under kvällen. Och betydligt mer följde senare, har jag fått höra. Själv skulle jag köra distanspass tidigt nästa morgon så jag följde inte med ut i fredagsnatten.

Kul grej, och jävligt roligt folk där! :D Flera happyiter. Paprikan, Vito, Fredrik_85, Mattias Lundqvist (naturligtvis) och säkert en eller ett par som jag inte vet om.

Visa dina Watt
Presta skrev:
> Vi har flera i denna tråd som borde ha chansen i
> VM. Ni får helt enkelt ger er tillkänna, så att
> landslagsledningen får större underlag till
> uttagningen för 2015.
>
> http://pelotonmagazine.com/feedzone/kwiatkowskis-power-numbers-wattage-world-championships/

Mest imponerande av de siffror som presenterades är nog avgörande rycket i sista backen då han körde 3 min @501 Watt (7,02 Watt/kg). Vet inte om det är nån här som fixar 7 W/kg i 3 minuter även utvilad?

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Supertramp skrev:
> Presta skrev:
> -----
> > Vi har flera i denna tråd som borde ha chansen
> i
> > VM. Ni får helt enkelt ger er tillkänna, så
> att
> > landslagsledningen får större underlag till
> > uttagningen för 2015.
> >
> >
> http://pelotonmagazine.com/feedzone/kwiatkowskis-p
> ower-numbers-wattage-world-championships/
>
> Mest imponerande av de siffror som presenterades
> är nog avgörande rycket i sista backen då han
> körde 3 min @501 Watt (7,02 Watt/kg). Vet inte om
> det är nån här som fixar 7 W/kg i 3 minuter
> även utvilad?

mitt treminutersmax ligger kring 7,4 W/kg iofs - vilket är långt ifrån unikt. Det behövs fortfarande medvind på stravasegmenten...

Visa dina Watt
Om jag pressar ner min kroppsvikt till ca 63-64 kg, och fokuserar på att träna optimalt för att bli bra på såna korta ansträngningar, så tror jag inte att tre minuter på 7 W/kg är så långt borta.

I vintras klarade jag 405 W i nästan 4.5 minuter vid ett tillfälle. 410 W i tre minuter under samma intervall. Detta på testcykel. Troligtvis hade jag fixat 420-425 W i tre minuter om jag hade maxat på den nivån. Nu hade det bara varit strax över 6 W/kg just då, men som sagt, med onödigt fett bortskalat så... :)

Visa dina Watt
Micke S skrev:
> mitt treminutersmax ligger kring 7,4 W/kg iofs -
> vilket är långt ifrån unikt.

Så då skulle antagligen du, i ett hypotetiskt scenario där Michal K på ett magiskt sätt byttes ut mot en helt fräsch och utvilad MickeS, också kunna göra samma avgörande ryck och vinna VM. :-)

Sen måste du ju iofs även hålla ända in i mål. Vet inte hur nära mål han gick loss (såg inte loppet), men själva rycket borde du fixat i alla fall.

Visa dina Watt
Supertramp skrev:
> Micke S skrev:
> -----
> > mitt treminutersmax ligger kring 7,4 W/kg iofs
> -
> > vilket är långt ifrån unikt.
>
> Så då skulle antagligen du, i ett hypotetiskt
> scenario där Michal K på ett magiskt sätt
> byttes ut mot en helt fräsch och utvilad MickeS,
> också kunna göra samma avgörande ryck och vinna
> VM. :-)
>
> Sen måste du ju iofs även hålla ända in i
> mål. Vet inte hur nära mål han gick loss (såg
> inte loppet), men själva rycket borde du fixat i
> alla fall.

De flesta - om inte alla - i VM-klungan fixar samma effekt utvilade i tre minuter men bara en gjorde vad som krävdes för stunden. Det skulle bli många hypotetiska världsmästare annars!

Visa dina Watt
geologen skrev:
> Skilj på MickeS och Micke S. De är två olika
> happyiter. :)

MickeS är ju han som kör fort i Rudans MTB-spår och vinner VM.

Visa dina Watt
En annan hypotetisk och lika irrelevant (men ändå lite kul tycker jag) jämförelse är Michals enminuts-max under loppet:

Michal: 552 Watt = 8,1 Watt/kg
Medelålders jobbpendlare (Supertramp): 657 Watt = 9,1 Watt/kg
Snabb happyit (chrhar): ca 800 Watt = 11,0 Watt/kg (baserat på tidigare postad graf)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp