Visa dina Watt

Visa dina Watt
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Reaper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > DT skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag kanske missförstår dig, men 95% av FTP
> > > måste man ju klara i en timme? Eller
> rättare
> > > sagt, man måste klara 100% av FTP i en timme
> > för
> > > att det ska vara FTP överhuvudtaget?
> >
> > Sorry, skrev såklart helt fel.. menade 95% av
> 20
> > min max (alltså teoretiskt FTP).
>
> Ja, det är väldigt teoretiskt. Det är så
> teoretiskt att det inte ens har med verkligheten
> att göra. Förhållandet mellan 20 min max och 60
> min max är extremt beroende av anaerob kapacitet.
> För mig är skillnaden ca 10 procent. Dvs, FTP
> är ca 90 procent av 20 min max.

Mm, lite detta jag försökt testa mig fram på egen hand (för alltid tyckte 95% låter högt) och har som sagt lyckats med 298W (trainerwatt) och nu 302W utan att gå i väggen, så om vi antar +15 på gårdagens, så har vi exakt 90,0 % av 20 min max.

DT skrev:
> Nu gällde diskussionen just i en stor subklunga
> vad jag förstår. Därav orimligheten. :-)

Haha, måste vara många som gillar att skrämma upp de som inte vet bättre ;)

Den som leder min sub8-grupp säger att 210-215 watt i snitt räcker, men då siktar vi på att köra extremt energieffektivt (30 man). Antar det blir minst 230 NP, men blir snart varse om detta :P

Nu vet jag inte hur många som var med i denna klunga, men 312W (i snitt) räckte för övrigt till 6:45 för Christofer Stevenson 2012:
http://home.trainingpeaks.com/athlete/workout/HD6ZCZOD5YGAE4EVDEXF5NVIS4

Känns lite småsjukt att orka hålla dessa watt så länge, för en dödlig som en själv. Men det ligger ett par timmar i sadeln och benen för att klara av något liknande, thats for sure!

Visa dina Watt
Reaper skrev:
> Nu vet jag inte hur många som var med i denna
> klunga, men 312W (i snitt) räckte för övrigt
> till 6:45 för Christofer Stevenson 2012:
> http://home.trainingpeaks.com/athlete/workout/HD6Z
> CZOD5YGAE4EVDEXF5NVIS4
>
> Känns lite småsjukt att orka hålla dessa watt
> så länge, för en dödlig som en själv. Men det
> ligger ett par timmar i sadeln och benen för att
> klara av något liknande, thats for sure!

312/.71 = 439.4w FTP.

Om man har 250w ftp och cyklar i 200w är det lika jobbigt som en person som har 500w ftp och cyklar i 400w?

Senast ändrad:
Visa dina Watt
BjornR skrev:
.
>
> Om man har 250w ftp och cyklar i 200w är det lika
> jobbigt som en person som har 500w ftp och cyklar
> i 400w?

Det är iaf samma ansträngningsgrad. "Jobbigt" är kanske inte lika enkelt att definiera. Sedan så skulle jag säga att laktatkurvans profil också spelar in för vad som "upplevs som jobbigt".

Är kurvan formad som en hockeyklubba (vältränad) eller mer åt det rätlinjiga hållet.

Visa dina Watt
Kudos skrev:
> BjornR skrev:
> -----
> .
> >
> > Om man har 250w ftp och cyklar i 200w är det
> lika
> > jobbigt som en person som har 500w ftp och
> cyklar
> > i 400w?
>
>
> Det är iaf samma ansträngningsgrad. "Jobbigt"
> är kanske inte lika enkelt att definiera. Sedan
> så skulle jag säga att laktatkurvans profil
> också spelar in för vad som "upplevs som
> jobbigt".
>
> Är kurvan formad som en hockeyklubba
> (vältränad) eller mer åt det rätlinjiga
> hållet.

För att spinna vidare på detta (för instämmer att man inte enbart kan tänka "samma IF" = "samma ansträngning").

Hur mycket påverkar storleken på arbetet som krävs? Är ju en rätt stor skillnad på 200W vs 300W i kJ. Så borde rimligen krävas x% mer energi att jobba på den högre watten trots att båda kanske har samma % av max i snittpuls? Eller är det så att personen med högre FTP endast har högre verkningsgrad på "motorn"!? (det sistnämnda kanske är helt oförståeligt)

Känns som jag skulle behöva läsa boken "Racing and Training with a Power Meter" minst en gång till, nu när jag börjat träna med watt och åtminstone har mer koll än innan (känner mig dock 1000-tals mil ifrån fullärd).

Visa dina Watt
Roadrunner skrev:
> DT skrev:
> -----
> > Enligt en annan tråd måste man ju kunna
> snitta
> > 300W för att klara Vättern under 8h. Tveksamt
> om
> > ens Kudos skulle klara det. :-)
>
>
> Menar de att man måste ha FTP på 300w? Eller att
> man ska behöva klara 300w snitt under hela
> loppet?

Att man ska snitta 300W. Eller 260W. http://happymtb.org/forum/read.php/1/2633377

> Är ju helt galet med 300w för hela loppet

Ja, jag försökte påpeka det i den tråden... :-)

Visa dina Watt
Reaper skrev:
> Den som leder min sub8-grupp säger att 210-215
> watt i snitt räcker, men då siktar vi på att
> köra extremt energieffektivt (30 man).

Hur fasen kan hen veta så exakt inom 5W vad som krävs? Det beror ju alldeles på den individuella cyklistens vikt, storlek, sittställning, hur pass aero cykel + hjul + annan utrustning är, hur bra man är på att ligga tajt inpå cyklisterna runtomkring, hur det blåser +ANNAT.

Visa dina Watt
DT skrev:
> Reaper skrev:
> > Den som leder min sub8-grupp säger att 210-215
> > watt i snitt räcker, men då siktar vi på att
> > köra extremt energieffektivt (30 man).
>
> Hur fasen kan hen veta så exakt inom 5W vad som
> krävs? Det beror ju alldeles på den individuella
> cyklistens vikt, storlek, sittställning, hur pass
> aero cykel + hjul + annan utrustning är, hur bra
> man är på att ligga tajt inpå cyklisterna
> runtomkring, hur det blåser +ANNAT.

Det är ju skillnad på att säga att 210-215W räcker och att säga att snitteffekten kommer bli 210-215W.

Visa dina Watt
Låt oss ta som exempel två personer som båda är 180 cm långa och väger 75 kg. Kropparna ser likadana ut. Arvid kan hålla 250 W i en timme men Bertil klarar 350 W i en timme. Med en normal verkningsgrad innebär det att Arvid ska bli av med ca 750 W värmeeffekt medan Bertil behöver bli av med ca 1050 W. Eftersom de är lika stora och har lika mycket kroppsyta för avkylning innebär det att Bertil får en varmare och kanske svettigare upplevelse, trots att de båda upplever ansträngningen likadant.

Visa dina Watt
geologen skrev:
> Låt oss ta som exempel två personer som båda
> är 180 cm långa och väger 75 kg. Kropparna ser
> likadana ut. Arvid kan hålla 250 W i en timme men
> Bertil klarar 350 W i en timme. Med en normal
> verkningsgrad innebär det att Arvid ska bli av
> med ca 750 W värmeeffekt medan Bertil behöver
> bli av med ca 1050 W. Eftersom de är lika stora
> och har lika mycket kroppsyta för avkylning
> innebär det att Bertil får en varmare och kanske
> svettigare upplevelse, trots att de båda upplever
> ansträngningen likadant.

En bra poäng - fast Bertil kommer ju få nästan 100W mer i avkylning i form av ökat luftmotstånd. Fast det kompenserar ju såklart inte fullt ut pga verkningsgraden.

Visa dina Watt
Kudos skrev:
> Ser ni andra någon skillnad i kapacitet på
> trainer vs utomhuscykling?
>
> För mig är skillnaden påtaglig - till fördel
> för utomhuscykling.
>
> Typiskt fina siffror som kommit under
> utomhustillfällen då det handlat om att ta sig
> från A till B och inte att producera wattsiffror:
>
>
> 390W @ 13min
>
> 401W @ 10min
>
> 498W @ 5min
>
>
> Frågan jag ställer mig är varför kan jag inte
> köra en fyra på 500W på trainern? Istället
> för att plågsamt harva kring 400W.
>
> Har bara teorier om varför än så länge - det
> är samma wattmätare så det torde inte handla om
> rena mätfel.
>
> Är det pannbenet eller är det fler som noterat
> liknande?

Jag har noterat liknande, jag tror att det beror på att du får lite naturlig vila under intervallerna när du kör ute, att du hittar någon sekund här och där när effekten går ner samt att du kanske ställer dig upp i någon brantare backe elller dylikt. På trainern sitter du däremot helt stilla och trycker på exakt samma kontrollerade effekt hela tiden.
Dessutom blir du väldigt mycket varmare på trainern än om du kör ute.

Visa dina Watt
JT skrev:
> DT skrev:
> -----
> > Reaper skrev:
> >
>
> > > Den som leder min sub8-grupp säger att
> 210-215
> > > watt i snitt räcker, men då siktar vi på
> att
> > > köra extremt energieffektivt (30 man).
> >
> > Hur fasen kan hen veta så exakt inom 5W vad
> som
> > krävs? Det beror ju alldeles på den
> individuella
> > cyklistens vikt, storlek, sittställning, hur
> pass
> > aero cykel + hjul + annan utrustning är, hur
> bra
> > man är på att ligga tajt inpå cyklisterna
> > runtomkring, hur det blåser +ANNAT.
>
> Det är ju skillnad på att säga att 210-215W
> räcker och att säga att snitteffekten kommer bli
> 210-215W.

Ja, men precis... räcker var det jag syftade på och inte en specifik snitteffekt en unik cyklist kommer (behöva) hålla. Nu har jag inte ifrågasatt denna siffra, men antar att han fått detta ifrån att samla in data ifrån de effektmätare som funnits tillgängliga tidigare år och delat med antalet mätare. Dock inget hugget i sten, utan mer som riktvärde.

Hade själv en teori om att runt 230-240W (snitteffekt) är vad som krävs av mig, för att jag ska orka med att rotera i klungan hela varvet runt vättern utan att dö på kuppen. NP't är ju dock det som är intressant, om man vill veta om man klarar det eller ej, så ska bli intressant och köra HVR sub 4 som "uppvärmning" :)

Visa dina Watt
Idag tog jag racern ur trainern och tog en kort tur runt kvarteret för att få spurt-Watt. Det kändes lite som sanningens minut, har fyra månaders styrketräning ge något resultat? Har blivit starkare på gymmet, men gäller det även på cykeln?

Jag gjorde två max-spurter med sikte på att få ett bra 5sec-värde.
Idag: 1323 Watt (vikt 79kg)
Max 2014: 1296 Watt (vikt ca 72-73kg)

Resultatet blev lite av en besvikelse. Enbart marginell förbättring trots ca 6-7 kg viktökning. Kanske inte var perfekta förhållanden, hade lite problem med att få bra fäste men ändå... jag hade hoppats på en rejäl ökning och det tror jag inte att det hade blivit även med de bästa omständigheter.

Eller kanske ska jag tänka mer positivt? Art jag redan innan säsongen börjar ligger i nivå med PB 2014. Kanske tar lite tid att omsätta "gymstyrkan" till Watt på cykeln (även om jag kört en del spurtintervaller på trainern)?

Visa dina Watt
För att jag ska komma upp i riktigt höga siffror när jag kör såna maxspurter så måste jag få tekniken att sitta väldigt bra, sånt kanske inte riktigt är på plats på första rundan för året.

Edit: om vi ändå ska nämna lite siffror så slog jag till med 5s på 1384 watt under en långspurt på dagens distanspass.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Likt supertramp, så tog jag premiären utomhus på räsern igår. Brände dock av nästan 11 mil och detta är min första runda med effektmätare utomhus...

filename=150308.PNG

Hur pass högt VI är normalt på en runda när har för avsikt att hålla sig runt ett IF på 0.65 helt utan att försöka cykla energisnålt uppför? (detta är den runda i min närhet med mest höjdmeter, så övriga rundor kommer bli plattare)

filename=150308-2.PNG

filename=150308-3.PNG

Efter 6,5 mils motvind så var det skönt att få vinden snett bakifrån hela vägen hem!

Glatt överraskad över hur pass lätt premiärturen kändes, men jag hade målat upp en bild av att mitt NP skulle vara betydligt närmare snitteffekten! Antar >450 mil på trainern denna vintern gjort mig skadad + att jag endast mätt watt 6 mil på landsväg före denna tur?

Så kanske inte det minsta konstigt och tar en hel del träning på att bli bättre på att cykla jämnt?

Mvh
watt-n00b

Visa dina Watt
Satte nytt PB på 10 minuter idag, 4.8 W/kg. Hade kanske blivit någon watting till om man inte kört två till 10:or innan på 4.4 W/kg med (bara) 1 min vila. Eller var den optimala uppvärmingen?

Visa dina Watt
3x15 min @ sweetspot på schemat igår!

filename=150312.PNG

Snitt blev 3.7 watt/kg.

Körde på samma kadens på samtliga intervaller, för att se hur min puls skulle påverkas av totalt 45 min i sweetspot...

filename=150312-2.PNG

Man får väl exkludera intervall #1 ur ekvationen, eftersom jag är fräsch i benen då och påbörjar intervallen på en låg puls första 5 min. Men hade hoppats på att pulsen inte skulle fortsätta driva på #2 vs #3, men detta kanske är normalt runt 90% av FTP?

Tröskelpuls, en normal dag är runt 165-170 bpm och min "baseline" brukar vara 125-130 bpm @ 220 watt på denna kadens för att se ge ungefär 3 watt/bpm.

Visa dina Watt
Körde också sweet spot i går. Ungefär 4x15, fast tre enminutsvilor får dras bort från det.

Fortfarande lite förhöjda pulsnivåer efter influensan för två veckor sen, och träningsuppehållet då. Oturligt nog kom det efter min lugna vecka. Hade varit trevligare om den kom efter en hård vecka, men man kan ju inte styra sånt... :/

Pga rövskav efter helgens träningsläger var intervall tre stående, och intervall fyra mestadels stående.

Vikt 70-71 kg just nu.

Screenshot2015-03-12at21.31.54PM.png

Screenshot2015-03-12at21.32.06PM.png

Visa dina Watt
geologen skrev:
> Körde också sweet spot i går. Ungefär 4x15,
> fast tre enminutsvilor får dras bort från det.
>
> Fortfarande lite förhöjda pulsnivåer efter
> influensan för två veckor sen, och
> träningsuppehållet då. Oturligt nog kom det
> efter min lugna vecka. Hade varit trevligare om
> den kom efter en hård vecka, men man kan ju inte
> styra sånt... :/
>
> Pga rövskav efter helgens träningsläger var
> intervall tre stående, och intervall fyra
> mestadels stående.
>
> Vikt 70-71 kg just nu.
>
>
>

Intressant att se att vi nästan körde samma typer av intervaller. Men nu är det väl svårt att jämföra siffror, pga helt olika kadens och förutsättningar. För jag gissar att din puls hade stuckit iväg ytterligare om du kört >90 rpm på intervall 3-4?

Om jag fattat det rätt, så är du alltså helt sittandes på #2 med 65 rpm i snitt? Har aldrig kört så låg kadens sittandes så länge, men tycker det är intressant och se att du får ut lika många "watt/bpm" ståendes med 50 rpm på intervall #3... för du måste vara jävligt effektiv när du står upp och cyklar!? :)

Visa dina Watt
geologen skrev:
> Körde också sweet spot i går. Ungefär 4x15,
> fast tre enminutsvilor får dras bort från det.
>
> Fortfarande lite förhöjda pulsnivåer efter
> influensan för två veckor sen, och
> träningsuppehållet då. Oturligt nog kom det
> efter min lugna vecka. Hade varit trevligare om
> den kom efter en hård vecka, men man kan ju inte
> styra sånt... :/
>
> Pga rövskav efter helgens träningsläger var
> intervall tre stående, och intervall fyra
> mestadels stående.
>
> Vikt 70-71 kg just nu.
>
>
>
>

Det känns som att "alla" haft influensa just i år. Väldigt många på jobbet, väldigt många av de man känner som tränar mkt. I princip alla på dagis.

Visa dina Watt
geologen skrev:
> Senast jag hade influensa var 2005, i mars. Ganska
> exakt tio år sen senast. Innan det var det julen
> 1996.

Skaffa barn så fixar det sig automagiskt!

Visa dina Watt
NLC skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Senast jag hade influensa var 2005, i mars.
> Ganska
> > exakt tio år sen senast. Innan det var det
> julen
> > 1996.
>
> Skaffa barn så fixar det sig automagiskt!

+1 på det. Familjen ar varit mer eller mindre sjuka sedan äldsta dottern spydde på julbordet. Denna vecka var den första vabfria i år.

Visa dina Watt
Fy satan! Rastade tempocykeln ute i dag. Försökte mig på lite intervaller. Jojo...
Ca 40-50 W lägre vid samma puls och ansträngning jämfört med räser/testcykel.

Nu blir det sjuhelvetes mycket tempoställningsträning framöver, om det ska bli nåt med den här temposäsongen.

Urk!

Visa dina Watt
Fliken skrev:
> In your faces
>
> http://www.bicycling.se/blogs/marcuspersson/hur-my
> cket-tjanar-du.htm

Du ser inte ironin i att du postar detta i en tråd där folk verkar riktigt intresserade av just det Marcus Persson anser är ointressant? ;)

För övrigt tycker jag 350 W låter klent med tanke på vad han har i testvärde.

I tempo är det för övrigt extremt viktigt.

Visa dina Watt
geologen skrev:
> I tempo är det för övrigt extremt viktigt.

I skogen är det viktigt för att få platta stigar till att vara mer flowiga och att orka cykla långa turer snabbare än snigelfart...

Finns inget värre än att cykla random "flowig stig"-segment på strava så är det allt annat än flowigt med 200w ftp.

Visa dina Watt
Nej, jag tycker inte att det ligger mycket i det. Bara för att Marcus Persson (vem nu det är) tycker att det är ointressant, så har det inget med andra att göra. Jag, och många andra, tycker att det är jätteintressant, både att ta reda på mina egna värden och få höra om andras.

Att det sen inte enbart är ren prestanda som avgör i linjelopp är en annan sak. Om det hade varit hans poäng kunde han beskrivit det mer ingående. I stället gör han ett töntigt angrepp på folk som är mer sifferintresserade än han själv är.

Sen ÄR prestanda mycket avgörande även i linjelopp. INGEN vinner ett HElit-lopp med 4 liter i max syreupptag. INGEN vinner ett HElit-lopp med 3.5 W/kg max på tröskeln. FÖRST måste man vara på rätt nivå, även om man inte har de högsta värdena, DÄREFTER är det taktik och teknik som avgör.

Visa dina Watt
BjornR skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > I tempo är det för övrigt extremt viktigt.
>
>
> I skogen är det viktigt för att få platta
> stigar till att vara mer flowiga och att orka
> cykla långa turer snabbare än snigelfart...
>
> Finns inget värre än att cykla random "flowig
> stig"-segment på strava så är det allt annat
> än flowigt med 200w ftp.

Det där fattade jag inget alls av. Kanske för att jag aldrig cyklar i skogen. Men det var faktiskt, för mig, obegripligt formulerat. :(

Visa dina Watt
Jo men det är väl klart, dvs att sitta på en trainer o testa det ena än det andra är väl en sak, att leverera i ett lopp är väl annat. Hårda fakta från sin testcykel/trainer är kalas och klart intressant men mycket annat väger in när det väl gäller. Eller hur?

Visa dina Watt
För tempolopp går det nästan helt att förutsäga placeringsordning baserat på testresultat.

"Mycket annat" väger inte in "när det gäller", men en del. Trots allt är det ändå så att en av de allra starkaste vinner i de flesta linjelopp.

Visa dina Watt
Marcus verkar ju dessutom felöversatt domestic pro till professionell hjälpryttare istället för nationellt proffs (kanske nationell elit i Sverige), vilket väl då stämmer bra med listan.

Visa dina Watt
Botis skrev:
> Marcus verkar ju dessutom felöversatt domestic
> pro till professionell hjälpryttare istället
> för nationellt proffs (kanske nationell elit i
> Sverige), vilket väl då stämmer bra med listan.

Fast eftersom inte alla nationer ligger på samma nivå internationellt sett, kanske det ändå är lite snett att direktöversätta? bara en tanke

Visa dina Watt
Fliken skrev:
> In your faces
>
> http://www.bicycling.se/blogs/marcuspersson/hur-my
> cket-tjanar-du.htm

Jag tyckte det var märkligt skrivet.

Av alla skolämnen är matematik det enda jag överlag upplevt som svårt och totalt ointressant. Siffror säger mig ingenting.

Följt av en utläggning där kontentan är att siffror inte har betydelse och inte säger något för honom och därmed inte för andra heller. Samtidigt visar ju tabellen att han har vad som krävs.

Visa dina Watt
NLC skrev:
> Botis skrev:
> -----
> > Marcus verkar ju dessutom felöversatt domestic
> > pro till professionell hjälpryttare istället
> > för nationellt proffs (kanske nationell elit i
> > Sverige), vilket väl då stämmer bra med
> listan.
>
> Fast eftersom inte alla nationer ligger på samma
> nivå internationellt sett, kanske det ändå är
> lite snett att direktöversätta? bara en tanke

Fast att då uppgradera sin status till professionell hjälpryttare är väl att korrigera åt fel håll för en cykelsvag nation som Sverige.

Visa dina Watt
Hur i hela fridens namn ska man tackla det här med intervaller utomhus styrt på ens FTP?

Nu är jag förvisso novis gällande att träna med watt, för skaffade effektmätare i januari och har bara 34 mil LVG i år utöver x antal timmar trainer...

Men fick en smärre chock när jag i lördags fick för mig att flytta trainerpasset utomhus. På schemat stod det 5x9 min "OverUnders" och tanken var att ligga mellan 315-349 watt.

filename=150314_5x9.PNG

Det som skiljer intervall 1 mot övriga, är att jag fokuserade mer på cykeldatorn + att hålla rätt watt än allt annat. Efter denna körde jag mer på "känsla" för att inte vara en fara i trafiken.

Istället för "OverUnders", blev det ja... kalla-det-vad-man-vill
filename=150314_5x9_zon.PNG

För LÅNGT ifrån 45 min i Zon 4, som var målet. Men kanske är så här det är att träna utomhus? Har ju aldrig tidigare kunna se hur mina watt sett ut, så kanske tecken på att jag har kass "pacing"!?

Körde för övrigt fram och tillbaka på en vägsnutt som är cirka 10 km och antagligen den mest platta vägsnutt i min kommun (klubben kör tempo här). Så 1 och 3 är "medvind" medans övriga är "motvind".

Ps. Verkar som pulsbandet fick en rejäl hicka på intervall 3+4 Ds.

Visa dina Watt
Jag behöver hålla stenkoll på cykeldatorn för att lyckas med intervaller ute. Sen siktar jag på att snittet ser bra ut, att hålla en jämn effekt är helt omöjligt, speciellt om det inte är helt platt. Ju mer kuperat desto svårare blir det. Det är nedförsbackar och medvind som ställer till det.

Tillbaka
Topp