Visa dina Watt

Visa dina Watt
garfunkel sa:
Proffs i ordets bemärkelse betyder att man får betalt för att utöva sin sport. Har inget med hur duktig man är.

Sant, men om jag gräver upp min döda pippifågel (modell lovebird) och betalar den för att utöva baseball så anser inte jag att det är ett proffs. Viss förmåga får faktiskt krävas

Fågeln bifogad i inlägget var inte i något avseende "min" utan ett liknande exemplar

Bilagor

• sdsds.jpg
    sdsds.jpg
    5.2 KB · Besök: 65
Senast ändrad:
Visa dina Watt
Antalet urusla cyklister som är proffs är nog rätt lågt, så det faktum att de kan få någon att betala frö att de ska cykla är nog en god indikator på att det finns en god underliggande kapacitet.

Visa dina Watt
Lyktstoplemedhjul sa:
freddan sa:

Vad man förväntar sig av ett proffs

Att ett proffs ska kunna ligga och skapa 230 watt i 6h ser jag inte som en bedrift. Visst det är väl en bedrift men ska vi ha proffstiteln så får de vara som i alla andra sporter. Utöver det vanliga

Framförallt var det en bedrift att vara först över mållinjen och vinna Paris Roubaix!

Visa dina Watt
Supertramp sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
freddan sa:

Vad man förväntar sig av ett proffs

Att ett proffs ska kunna ligga och skapa 230 watt i 6h ser jag inte som en bedrift. Visst det är väl en bedrift men ska vi ha proffstiteln så får de vara som i alla andra sporter. Utöver det vanliga

Framförallt var det en bedrift att vara först över mållinjen och vinna Paris Roubaix!

Det är det som är så lurigt med tävlingar, det är inte säkert att högst watt vinner, man måste komma fram först också ;)

Visa dina Watt
Nej ingen av alla dessa olika fjäderfä kallade för papegojer har väl några superben direkt, känns som att de flesta skippade legday där när evolutionen tilldelade egenskaper men med tanke på att det bara krävs 230 watt för att kalla sig ett proffs är frågan om inte heller dessa varelser skulle kunnat kvala in för ett deltagande i något av alla dessa så kallade "proffslopp".

Inte heller den här fjädertäckta varelsen har på något viss "tillhört mig"

Bilagor

• ggg.jpeg
    ggg.jpeg
    41.5 KB · Besök: 56
Senast ändrad:
Visa dina Watt
Du kan väl börja med att köra en 6-timmarsrunda och snitta 230W då? Så kan vi fortsätta diskussionen efter det. Det borde du kunna göra redan nu till helgen.

Visa dina Watt
Nu provar jag "svara".

Det borde jag ju faktiskt kunna göra om jag var ett proffs. Nu är jag inget proffs :(

Ska vi vara semiseriösa så ska jag ut vardagspendla min puls är lite förhöjd så tror det blir lugnt tempo idag

För er som väntat kan jag meddela att dagens låt är

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Lyktstoplemedhjul sa:
Nu provar jag "svara".

Det borde jag ju faktiskt kunna göra om jag var ett proffs. Nu är jag inget proffs :(

Ska vi vara semiseriösa så ska jag ut vardagspendla min puls är lite förhöjd så tror det blir lugnt tempo idag

Ett proffs klarar ju 340W i drygt 6h, det gjorde Gingsjö runt sjön. 230W lär du klara som nybörjare av utan att egentligen få en förhöjd puls, den kanske till och med sjunker. Det är lite som att sitta på en stol. Efter några timmar blir man kanske lite stel men det är inte jobbigt. Ut och kör nu.

Visa dina Watt
freddan sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Nu provar jag "svara".

Ett proffs klarar ju 340W i drygt 6h, det gjorde Gingsjö runt sjön. 230W lär du klara som nybörjare av utan att egentligen få en förhöjd puls, den kanske till och med sjunker. Det är lite som att sitta på en stol. Efter några timmar blir man kanske lite stel men det är inte jobbigt. Ut och kör nu.

Ja men vad bra då! Då kanske vi slipper se proffsen skryta om sina 230 watts i fortsättningen :(

Visa dina Watt
Lyktstoplemedhjul sa:
freddan sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Nu provar jag "svara".

Ja men vad bra då! Då kanske vi slipper se proffsen skryta om sina 230 watts i fortsättningen :(

OK. Upp till bevis! Ge en referens till det proffs som skryter om att klara att snitta 230 Watt i 6h.

Visa dina Watt
Inte riktigt watt kanske, men det passar nog ändå i tråden. Jag var nyss på Team hälso & friskvård i Mölndal och gjorde ett VO2max-test. Mask på fejset och allt. Riktigt nöjd med resultatet. Nästan 4.7 L/min och testvärde 69!

20160415_185409.jpg

Visa dina Watt
Gjorde test idag. Skrev tidigare i tråden att jag jag upplever att maxpulsen sjunkt sedan i höstas, enligt testet är den mycket riktigt 9 slag mindre.
Om man ser till resultatet känner jag att syreupptagningen är bättre än tröskeln, vad tror ni om det resonemanget? att jag bör jobba på att få upp tröskeln (hur jag nu gör det...)

Bilagor

• con PNG.PNG
    con PNG.PNG
    5 KB · Besök: 57
Visa dina Watt
Grymma siffror ni har! Ja förutom proffsen enligt vad jag läser ovan :)

Gjorde också test i veckan och då hade min maxpuls sänkts. Fick förklaringen att det kan bli så ju mer vältränad man blir.
Hade 208 i oktober förra året och 197 på testet. Maxpuls sänktes till 205.

Jag har kört mest tröskelintervaller och trodde väl att jag skulle ökat mest där men resultatet var lite förvånande eftersom jag ökat massor i VO2 Max utan att gå ner i vikt något nämnvärt (-1.5kg). Jag var väl inte otränad i höstas men att köra efter effekt/puls har gjort att det hänt en del på ett blåbär som jag. Skitkul så klart även om det kommer bli tufft (omöjligt) att göra samma ökningar i fortsättningen. Nästa mål är att gå ner vad som verkar vara 6st helt omöjliga kilon :)

Tröskel ökade från 300W till 320W (mätt på pedalerna) och så här såg VO2 Max ut:
vo2max_utveckling.JPG

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Grymt Kalle!

En fråga, går det att redigera en fit-fil och lägga till ett beräknat fält? Får ju ut all data förutom watt när jag kör pass på monarken, då skulle det ju vara smutt att kunna lägga till watten (kg * rpm) för varje mätvärde. Någon som redigerat xml:en?

Visa dina Watt
Enklast är väl att läsa in i något program som kan exportera till csv, importera och beräkna i excel (motsv) för att sen exportera tillbaka (men kanske inte nödvändigtvis till .fit) ?

Visa dina Watt
Har inget att komma med annat än att jag uppskattar att tråden lever och har hälsan. Får inte till om den är inspirerande eller deprimerande men oavsett det så är den helt klart mycket fascinerande
smile.png

Visa dina Watt
lundatok sa:
Gjorde test hos Aktivitus idag, fick rådet att köra mer VO2max. Vad har ni för gamla favoriter som skulle kunna funka för att skicka upp mitt VO2 lite till?
Ett Vo2max block kan funka om du är fresh! Kör 10 st 4*4 på 7 dagar. 1-2-1-2 per dag, osv. Jag lyckades pressa upp mitt testvärde sinnessjukt högt med ett sådant block hösten 2013.
När jag skulle upprepa succén i slutet av förra sommaren blev dock resultatet det motsatta. Överträning och total pannkaka. Har bara vågat köra lågpuls aug-februari. Men nu börjar kroppen äntligen svara på högintensiv träning igen :-)

Visa dina Watt
Kul artikel, stort tack!

Håkan, det där med tio fyror på sju dagar låter bortom vidrigt!

Intervaller med två min max och åtta på tröskel direkt efter trodde jag var det värsta jag hört om. ?

Visa dina Watt
boisare sa:

Något är fel där:

Som exempel visar en studie att både sex veckors uthållighetsträning (45 minuter cykling 70 procent av VO2max, fyra gånger per vecka) och sex veckors HIT-träning (2 x 20-sekunders cykelsprinter, tre gånger per vecka) ledde till en ökning av maximal syreupptagningsförmåga med 15 procent. Det trots att HIT-träningen endast tog en sjättedel så lång tid som uthållighetsträningen.

2x20 sekunder = 40 sekunder. Gjort 3 ggr/vecka blir det totalt 120 sekunder/vecka, d.v.s. 2 minuter/vecka. Det kan omöjligen tidsmässigt vara 1/6 av att träna 45 min per gång och göra det 4 ggr/vecka, d.v.s. 3 h/vecka.

Visa dina Watt
Eller så menade de passens totaltid, inklusive uppvärmning och nervarvning. I studierna kanske det står i detalj hur hela pass såg ut, utan att det skrivs ut i detalj i sammanfattningen i den länkade artikeln.

Tillbaka
Topp