Visa dina Watt

Visa dina Watt
NLC sa:
och av väderleksprognoser angiven vind är oftast inte vid marknivå utan 10 m upp.

Låter rimligt - det vore intressant om någon/några med effektmätare kunde kunde göra en bikecalculator.com uträkning på några rundor så skulle jag kunna räkna ut en medelkorrigeringsfaktor på wattvärdena.

Visa dina Watt
Scale60 sa:
NLC sa:
och av väderleksprognoser angiven vind är oftast inte vid marknivå utan 10 m upp.

Låter rimligt - det vore intressant om någon/några med effektmätare kunde kunde göra en bikecalculator.com uträkning på några rundor så skulle jag kunna räkna ut en medelkorrigeringsfaktor på wattvärdena.

Multiplicera ditt värde från bikecalculator.com med 0 så får du mest träffsäkra resultat. Du kan lika gärna hitta på en siffra som att använda den där sidan för att räkna ut saker.

Visa dina Watt
KJS sa:
Scale60 sa:
NLC sa:

Multiplicera ditt värde från bikecalculator.com med 0 så får du mest träffsäkra resultat. Du kan lika gärna hitta på en siffra som att använda den där sidan för att räkna ut saker.

Är den så dålig? beräkningsmodellen borde väl stämma utifrån indata (vind, lutning, vikter, tid), det som missas är väl att indata speciellt vindmotstånd är svår att få rätt samt att friktion i drivlinan inte fås med alls.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Cyklar du genom en dunge och får vindstilla är ju beräkningen fel direkt eller om du cyklar i stan och vinden kommer lite överallt ifrån eller om du får en bra rulle på pendlarstråket.

Visa dina Watt
Har precis skaffat en Vector 2S och här är resultatet från första intervallpasset. Blev positivt överraskad över den höga peak-effekten, men den får man nog ta med en nypa salt åtminstone tills jag gjort några fler spurter. Väger in på cirkus 76 kg.

Bilagor

• watt.png
    watt.png
    6.7 KB · Besök: 52
Visa dina Watt
geologen sa:
Problemet är att jag inte har så många andra anledningar att cykla. Att bli bättre "i siffror" är nästan det enda som motiverar mig. Det enda andra som lockar är lugna fika/snackerundor i riktigt vackert väder, typ rejält sommarväder med svag vind, klarblå himmel och 20+ i luften. Då blir det inte många rundor per år.

Nu fick jag ett tips om att det möjligen kan vara pollenallergin som ställer till det. Jag har fortfarande svårt att föreställa mig hur den kan påverka tröskel kraftigt negativt samtidigt som kapaciteten på högintensiv nivå (ca 1-8 min) är bättre än för några månader sen (när tröskeln var betydligt högre). Å andra sidan stämmer mina "symtom" gällande detta precis med hur det beskrivs av den som tipsade.

Har lite samma problem att formtoppa som dig. Har tidigare år toppat kring februari, men i år lyckades jag skjuta på den till april innan den dalade 20-30watt lagom till säsongen. Misstänker också pollen, men jag vet inte alls om det är så. Har du kommit fram till ngt angående polen eller ej, testat medicin etc?

Visa dina Watt
Nä, inte testat medicin. Jag vill helst undvika mediciner om jag kan. Paracetamol är i princip det enda jag använder i medicinväg. Plus kortisonsalvor utvärtes i enstaka fall.

Visa dina Watt
Hej

Hur gör ni era FTP test? Har problem att hålla watten när det sluttar utför, har luckas fått till 268w på en testrunda, men kör jag en backe som tar runt 10min kan jag klämma 350w utan att vara helt blå. Finns inga rundor där jag bor som man kan undvika utförslöpor, är det testcykel som gäller för att få ett bra värde.

Visa dina Watt
Använd Xertonline. 10sek fullt ös, 30sek fullt ös och 3min fullt ös. Den utgår hur mycket energi som finns och gav iaf mig ungefär samma resultat som ett 20min-test.

Finns på sidan hur man ska göra sitt test.

Visa dina Watt
Fast utgår inte det testet från ett rätt generellt antagande om hur ens kapacitet för anaerobt och VO2max-arbete överrensstämmer med uthållighet vid/mot tröskeleffekt? Tänker att det nog kan stämma för vissa men troligen inte för alla. Enligt https://www.xertonline.com/calculator ska det tredje värdet helst vara nära 20 minuter (och då känns modellen mer valid).

Visa dina Watt
Satte nytt rekord på tempot i Södertälje i lördags.
280 watt över hela och 286watt som bästa 20 min. Första gången jag är över 4,5w/kg, väger 62. :)

image.png

Visa dina Watt
Tyckte inte att jag tog i så värst. Men jag var rätt trött i benen när jag skulle upp för Söderåsen 2 dagar senare :)

Skarmavbild2016-06-07kl.23.23.18.png

Jag hade vilat mig i form, dvs ingen cykling på 5 dagar innan denna turen. Blev lite förvånad att jag snittade 298W över 1,5h. Det är mycket för en gubbe som jag ;) Tror jag måste göra ett nytt FTP test.

Visa dina Watt
Har knappt cyklat alls på en månad. Tre eller fyra pass, tror jag, kanske totalt 10 timmar. Uppskattad FTP just nu: 250-260 W. Jämfört med 310 W i januari. Det går bra nu!

Å andra sidan går löpningen bättre.

Visa dina Watt
geologen sa:
Har knappt cyklat alls på en månad. Tre eller fyra pass, tror jag, kanske totalt 10 timmar. Uppskattad FTP just nu: 250-260 W. Jämfört med 310 W i januari. Det går bra nu!

Å andra sidan går löpningen bättre.

Och jag hade min sämsta träningsmånad detta år, 42 timmar, men fick ändå ihop 142 mil.

Visa dina Watt
Jag behöver lite hjälp för att förstå sambandet mellan Watt vs Kadens vs Hastighet.

Samma segment, två olika dagar, samma tidpunkt, samma avstånd till segmentets början från start, samma väderförhållanden

"Snabba rundan"

Skrmavbild2016-06-27kl.16.17.37.png

På denna rundan tog jag i, körde "onödigt tunga växlar och bröt uppför backarna)

"Långsamma rundan"

Skrmavbild2016-06-27kl.16.16.34.png

På denna rundan var målet att hålla uppe kadensen, fortfarande ståtrampande i backarna, men på en lättare växel.
Resultat; Lägre puls, "samma" hastighet, högre kadens och mindre effekt.

Jag vill ha det till att kroppen använder mindre effekt vid högre kadens. Eftersom man håller en högre kadens, så bibehålls hastigheten, jämfört med att trampa lite tyngre på en tyngre växel.

Om man analyserar 3 km av segmentet, så har jag en jämnare, men lägre effektkurva. Ändå så är farten i princip identisk. Men det skiljer som sagt en hel del effekt.

Någon som är kunnig inom detta, som vill upplysa mig om hur detta rent praktiskt hänger ihop?

Visa dina Watt
calleking sa:
Fina siffror. Vilken placering fick du chrhar?

Jeppe: Hur såg fördelningen av effekt ut? Mer effekt i backar och i motvind är ofta en bra fartstrategi.

Ja, jag har ju mer effektpeakar, eftersom jag körde på tyngre växlar med lägre kadens, så blir det ju automatiskt mer watt varje gång man tryckte på uppför backarna. Men, det visar ju sig här att det är bättre att köra lite lättare och med ett jämnare effektuttag.

Visa dina Watt
NLC sa:
Jeppe_E sa:
chrhar sa:
Effekt är effekt, oavsett kadens. Skillnaden i hastighet beror till 99.999999999% av väder och vind.

Du kanske inte läste. Väder & vind var samma båda dagarna. Dessutom går segmentet genom skog. Så hyfsat vindskyddad.

Du körde på fel växelkombination och fick därmed för stora friktionsförluster.

Nu börjar vi komma någonstans. Intressant, detta får man läsa på mer om. Så för mig personligen så verkar det vara bättre att hålla mig runt 85, snarare än 75 i kadens.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Jeppe_E sa:
NLC sa:
Jeppe_E sa:
chrhar sa:
Effekt är effekt, oavsett kadens. Skillnaden i hastighet beror till 99.999999999% av väder och vind.

Du kanske inte läste. Väder & vind var samma båda dagarna. Dessutom går segmentet genom skog. Så hyfsat vindskyddad.

Du körde på fel växelkombination och fick därmed för stora friktionsförluster.

Nu börjar vi komma någonstans. Intressant, detta får man läsa på mer om. Så för mig personligen så verkar det vara bättre att hålla mig runt 85, snarare än 75 i kadens.

Fel växel/kadens-kombo är värt några watt, inte dina 70. Du säger att vädret var samma, men har du stått upp lite mer och brutit i motvind, eller fått rulle på en bil, eller varit på rätt ställe i skogen när en vindpust blåst till, eller inte kalibrerat eller nollat din effektmätare på samma sätt varje gång blir ju jämförelsen tveksam.

Visa dina Watt
Kanske också är så att man tillåter sig lite mer upprätt ställning när man ligger och pressar på högre watt?

Oavsett så är effekt effekt, 200W ger alltid samma framdrivning av cykeln oavsett kadens.

Visa dina Watt
Fast 70W är såpass mkt att man misstänker att effektmätaren inte är ok. Jag kollade igenom mina oftast körda segment, och då varierade farten mer och effekten mkt mindre.

Visa dina Watt
Jeppe_E uttryckte ju själv misstänksamhet mot effektmätaren när han en dag tryckte 298W i 1,5 timme. Det låter ju lite högt kanske baserat på tidigare värden.

Visa dina Watt
Jeppe_E sa:
lundatok sa:
Går den att nollställa i kalibreringen? Min stages kan ge monsterwatt om jag inte kalibrerar vid jämna tillfällen.

Yes, man kan kalibrera den och detta var gjort precis innan den sista turen. Men vi får väl tillskriva skillnaderna lita av allt möjligt + ANNAT då :)

Så mätaren är kalibrerad en gång mellan de två turerna? Där kan ju förklaringen vara. Oavsett, starkt kör att klämma 34+km/t bara sådär. :-)

Visa dina Watt
chrhar sa:
calleking sa:
Fina siffror. Vilken placering fick du chrhar?

Det saknades väl 10-15w egentligen men så är det alltid. 18e plats, räckte till ett lagsilver med hjälp från Staffan och Freddy :-)

Grattis! Bra kört. Kände igen ditt namn när jag kollade igenom resultatlistan och kom på att det var dig jag köpte DA 9000 vevpartiet ifrån tidigare i våras :)

Först kraschade jag på Göteborgsgirot och sen fick vi barn så träningen har blivit rätt lidande. Nu börjar jag äntligen komma igång igen. Jävligt kul. Nästa vecka är det dessutom semester så då blir det ännu mer hojande!

30 min strax över tröskel:
30.png

60 min sweetspot från ikväll:
60.png

Senast ändrad:
Visa dina Watt
calleking sa:
Grattis! Bra kört. Kände igen ditt namn när jag kollade igenom resultatlistan och kom på att det var dig jag köpte DA 9000 vevpartiet ifrån tidigare i våras :)

Sedär. Hoppas det funkar som det ska!

Tack, nöjd med resultatet men hade som sagt hoppats på lite mer effekt. 51km är fasen 20km för långt... ;)

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Har själv bepro s pedaler och hade lite problem i början med "rätt" värden, dels installerade jag pedalen fel eller spände inte den tillräckligt . Då visade den skyhöga watt.
Senare visade sig också att den gärna behöver stabilisera temperaturen, tex som det var i våras när det var 20-22 c där jag förvarade cykeln och 15 c ute.
Vid sånna temperatur skillnader verkar det som powermetern behöver ca 10-15min i temperaturen utomhus innan man gör en statisk kalibrering som man ska göra varje gång. men i vilket fall som helst jag brukar antingen låta cykeln stå ute eller så cyklar jag 10 minuter innan jag nollar den. Har haft kontakt med bepro och följt deras felsöknings schema som man fick i pdf.

här är stegen kortfattat:
2.1.2. Before wearing the shoes, hook them to the pedals and check that the distance between the sole and the bePRO sensor is at least 2-3mm; if necessary, modify the cleat position or insert a spacer between the shoe and the cleat to obtain the required minimum distance. Note: some shoes have a completely flat sole; therefore we recommend measuring the distance carefully and using spacers available on the market.

2.10.dynamic calibartion

2.9.1. Make sure that the bicycle is in an environment which has had a constant temperature (even outdoors) for at least 10-15 minutes.

2.12.Verification of the static torque

Visa dina Watt
chrhar sa:
Kan bidra med lite watt också, från tempo-sm;
Få man fråga vad du väger?

Tycker din kurva ser riktigt kontrollerad ut. jämför man med min så upplever jag att min hoppar mer. Är iofs ganska ny med wattmätare, så ibland märker jag att jag trycket lite för mycket eller kanske mest för lite :p

Mina watt på SM (para)
image.png

Visa dina Watt
Mavve sa:
chrhar sa:
Kan bidra med lite watt också, från tempo-sm;
Få man fråga vad du väger?

Tycker din kurva ser riktigt kontrollerad ut. jämför man med min så upplever jag att min hoppar mer. Är iofs ganska ny med wattmätare, så ibland märker jag att jag trycket lite för mycket eller kanske mest för lite :p

Mina watt på SM (para)

Brukar väga in på 73kg. Jag åkte rätt jämnt, 352 första halvan och 348 andra. Att den ser så pass utjämnad ut beror dock en del på den längre distansen också, skulle jag zooma in på motsvarade 17,5km är min lite mer lik din...

Tillbaka
Topp