Visa dina Watt

Visa dina Watt
chrhar sa:
Mavve sa:
chrhar sa:
Kan bidra med lite watt också, från tempo-sm;
Få man fråga vad du väger?

Tycker din kurva ser riktigt kontrollerad ut. jämför man med min så upplever jag att min hoppar mer. Är iofs ganska ny med wattmätare, så ibland märker jag att jag trycket lite för mycket eller kanske mest för lite :p

Mina watt på SM (para)

Brukar väga in på 73kg. Jag åkte rätt jämnt, 352 första halvan och 348 andra. Att den ser så pass utjämnad ut beror dock en del på den längre distansen också, skulle jag zooma in på motsvarade 17,5km är min lite mer lik din...

Ibland är det inte kul att vara liten.. Vi trycker typ samma W/kg (du gör det bara "liten" stund längre) men du har 3 km/h högre snittfart. Där ser man vad dina 60 extra watt gör.

Undra hur många mer watt jag skulle behöva ligga på för att komma upp i samma?

Visa dina Watt
Jeppe_E sa:
Jag behöver lite hjälp för att förstå sambandet mellan Watt vs Kadens vs Hastighet.

Samma segment, två olika dagar, samma tidpunkt, samma avstånd till segmentets början från start, samma väderförhållanden

"Snabba rundan"

På denna rundan tog jag i, körde "onödigt tunga växlar och bröt uppför backarna)

"Långsamma rundan"

På denna rundan var målet att hålla uppe kadensen, fortfarande ståtrampande i backarna, men på en lättare växel.
Resultat; Lägre puls, "samma" hastighet, högre kadens och mindre effekt.

Jag vill ha det till att kroppen använder mindre effekt vid högre kadens. Eftersom man håller en högre kadens, så bibehålls hastigheten, jämfört med att trampa lite tyngre på en tyngre växel.

Om man analyserar 3 km av segmentet, så har jag en jämnare, men lägre effektkurva. Ändå så är farten i princip identisk. Men det skiljer som sagt en hel del effekt.

Någon som är kunnig inom detta, som vill upplysa mig om hur detta rent praktiskt hänger ihop?

I valet mellan konstant effekt eller att öka resp släppa i backar så är det bättre för snittfarten att trycka på extra uppför. Att man kan spränga sig och få en lägre snitteffekt är dock en annan fråga.

Har du data på hur du kört i backarna? Om det inte var några backar så är jag bara som vanligt skeptisk till dessa pedaler. Inte ens Garmin själva använder dem på Touren. De är bara dummys som sitter där.

Visa dina Watt
Längesedan jag postade något här men passar på då jag sittter hemma med 395W flåt 39,5grader i feber.

Från ett spontant pass på trainern häromdagen. Är som vanligt otroligt segstartad. Första 2,5min snittade jag 375W och sista 2,5min snittade jag 430W och för benen var det ungefär likvärdigt i känsla. Skulle kört i 22min för att få in alla värden över 400W på en tjuga.

Power2Max och 87kg

Bilagor

• Skärmklipp.PNG
    Skärmklipp.PNG
    37.7 KB · Besök: 87
Visa dina Watt
Hej Bullen,

Jag har precis installerat Quarqen och varit ute och provrullat lite - allt verkar lira!

Har tidigare kört utan effektmätare och är sjukt nyfiken på att få se svart på vitt hur svag jag faktiskt är ;) Samt att kunna strukturera träningen bättre och sluta gå helt på känsla. Har suttit på så många intervallpass och tänkt "undrar vad jag trycker för effekt nu". Men nu är det slut på undrandet!

Tänkte att man kunde få lite glada tillrop och pepp här i tråden.

Jag lär ju försöka få till någon form av nulägesmätning som jag kan utgå ifrån, för att se att det går åt rätt håll.

Jag har mest kört 4x4 och 3x8 tidigare för inneträningen, men jag kanske borde börja med något annat?

Så min första fråga: Vad ska jag börja med för pass?

Visa dina Watt
RideOn sa:
Maxtjuga
Bra månadskoll på läget.

Då börjar jag med det.

Man får väl köra några gånger innan man hittar nivån gissar jag. Så att man är helt slut efter 20 min, men inte innan.

Edit: Jag har hört vissa som säger att de får högre ftp om de kör typ 30 sekunder 500 watt och så 15 lugnare osv. Istället för att hålla jämn effekt. Hur gör ni?

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Jag kör jämnt och fint, gradvis ökning genom tjugan.
Gör på samma sätt alla gånger bara, så du kan jämföra med dig själv. Det är ju det som är poängen.

Visa dina Watt
Snittade 416 W idag på 4x4 ute på grusväg, kändes helt sjukt bra jämfört med mitt PB på dryga 400 W inne på monarken.

En veckas vila kan göra en hel del för känslan eller vad tror ni? Har en Stages-vev på MTB och räknar kadens och vikt i korgen på monarken.

Eller är det bara trams att försöka jämföra?

Visa dina Watt
Då var första försöket på 20 min avklarat. Valde att köra jämn effekt och chansade på att jag skulle klara 300 watt. Testar nog 330 nästa gång så får vi se.

Quarq
83 kg

Bilagor

• image.png
    image.png
    11.7 KB · Besök: 68
Visa dina Watt
325 funkade också, men jag börjar nog närma mig. Tänkte testa lite till, och sen köra ett riktigt entimmestest, så att jag har en riktig "baseline". Sen är det väl bara att sätta igång och plåga sig med allsköns intervaller?

Bilagor

• w.png
    w.png
    8.3 KB · Besök: 80
  • wpk.png
    wpk.png
    7.9 KB · Besök: 79
Senast ändrad:
Visa dina Watt
Körde en testtjuga igen. Väl uppvärmd eftersom jag råkade stoppa klockan istället för att starta ett nytt varv på första försöket.

Platt bana, svag vind och 23 grader varmt. Vikt före 55,0kg, efter 54,6. Drack 1 flaska på hemvägen. Hade en dipp ner mot 180w efter 14 min, varade i ca 30 sekunder.

Bilagor

• 20 min.jpg
    20 min.jpg
    50.8 KB · Besök: 72
Visa dina Watt
Köpte ett par Garmin Vector 2 i dag. Min första erfarenhet av riktig effektmätning. Jag körde ett ftp-test men efter exakt 8 minuter punkterade jag. Men då hade jag 402 medelwatt. Tyckte det lät överraskande högt på något sätt. Jag tog nog i men jag upplevde nog att jag borde kunna hålla nära på den effekten i 20 minuter, men det kommer jag inte att få veta förstås. Men hade jag hållit 400 watt hade jag fått ftp på 380, eller om jag helt fallit isär kanske ner mot 360? Tycker det låter högre än jag trodde för mina knappa 75 kg.

Nåja, inte mycket till watt, men jag tänkte att jag kan skriva i tråden nu i alla fall.

Visa dina Watt
geologen sa:
FTP @ 360 W på 75 kg är elitnivå.

Nå som sagt...jag behövde aldrig köra de sista 12 minutrarna. Så troligen hade medelwatten sjunkit lite senare under testet. Dessutom är ju 75 kg utan kläder, borde man räkna med kläder?

Så knappast elitnivå tror jag. Jag tävlar inte lvg så vet inte. Men jag motionsloppade mig igenom ett 106 km lvglopp på min 12 kg mtb med RaRa med ett snitt på 36.6 (men visst, satt med i en klunga på ca 15 pers). Och körde ett 13 kuperat tempo på min lvgcykel utan tempoutrustning med ett snitt på drygt 39.5. Men på nationella mtblopp brukar jag vara allt från sju till 20 procent efter vinnaren. Så nej, inte elit.

Visa dina Watt
Utan att vara för stor party-pooper, drog du åt pedalerna ordentligt med momentnyckel? Garmin vandrar gärna iväg en del annars.

400w på 75kg är inget man bara råkar smälla iväg...

Visa dina Watt
chrhar sa:
Utan att vara för stor party-pooper, drog du åt pedalerna ordentligt med momentnyckel? Garmin vandrar gärna iväg en del annars.

400w på 75kg är inget man bara råkar smälla iväg...

Jag ska dubbelkolla dem, för jag tyckte nog att siffrorna var lite höga. Inte för att jag har någon som helst uppfattning om vad de ska visa. Men det låter ju troligt att jag inte dragit till dem ordentligt. Man lär så länge man lever :)

Visa dina Watt
Haha, jag har inte dubbelkollat att pedalerna är dragna tillräckligt hårt ännu, men kollade min edge och uoptäckte att jag glömt att ställa in vevlängd. Den var ställd på 110 mm vilket kan förklara en del... Ska ännu dubbelkolla hur hårt draget det är.

Visa dina Watt
castrello sa:
Haha, jag har inte dubbelkollat att pedalerna är dragna tillräckligt hårt ännu, men kollade min edge och uoptäckte att jag glömt att ställa in vevlängd. Den var ställd på 110 mm vilket kan förklara en del... Ska ännu dubbelkolla hur hårt draget det är.

Om du har 175 mm så blir det väl runt 260-270 W i stället?

Visa dina Watt
geologen sa:
castrello sa:

Om du har 175 mm så blir det väl runt 260-270 W i stället?

Jag hade dessutom dragit utan momentnyckel. Men nu är de kontrollerade och ditdragna med rätt moment och kalibrerade så kör nytt test senare i veckan. Körde lite på trainern ikväll fr att testa och OM de nu stämmer så vet jag att jag inte körde några 400 watt i går. Men några 260 watt var det inte heller. Min estimering baserat helt på känsla är att sanningen ligger mellan 260 och 400 watt. Men tydligem ska man kolla vevarmslängd och dra med momentnyckel om man vill få någon sorts sanning.

Visa dina Watt
Hur gör ni som kombinerar monark och wattmätare på cykeln ute. Jag har 320 w tröskel uppmätt på Aktivitus och deras monark.

Hemma har jag en med viktkorg så då kan jag ju utgå från det när jag använder den.

Men ute? Räknar ni upp någon %? Har hört om 5-10% felmarginal mellan Monarken och typ Stages eller Vector. Principiellt sett skulle jag ju peta in 320+5% i min Edge för att få rätt zoner.

Eller skiter man i det?

Visa dina Watt
Är nog mer avancerat än så .
Mäter med samma vector 2 på monarken som ute , betydligt lägre värden inne .
Samma med quarq tidigare .

Värme och avsaknad av pannben skulle jag tro .

M

Visa dina Watt
lundatok sa:
Hur gör ni som kombinerar monark och wattmätare på cykeln ute. Jag har 320 w tröskel uppmätt på Aktivitus och deras monark.

Hemma har jag en med viktkorg så då kan jag ju utgå från det när jag använder den.

Men ute? Räknar ni upp någon %? Har hört om 5-10% felmarginal mellan Monarken och typ Stages eller Vector. Principiellt sett skulle jag ju peta in 320+5% i min Edge för att få rätt zoner.

Eller skiter man i det?

Dom där 4-5% stämmer säkert, vill minnas att min monark diffade lite mer då jag bänkade mot SRMen. Med det sagt, din tröskel kommer kunna diffa nästan motsvarande procent på dagsforms-basis. Utgå från 320 och lyssna på kroppen :-)

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Jaha, med rätt inställd vevarmslängd och korrekt momnt i Vector 2orna var det dags att testa dem lite till.

Jag insåg nu att de 400 watten var i mesta laget. Jag körde 5x3 min på watt som jag upplevde som jobbiga men inte dödsjobbiga. Tror snittade strax över 350 w i dem alla. Så att hålla 400 watt i 8 min som jag gjorde under mitt punkterade ftptest visade sig vara glädjesiffror (vilkrt jag förstås visste). Gissar att jag kunde snitta där mot 360-370 watt på ett 20-minuters test på en riktigt bra dag. 350 borde inte vara några större problem? Detta då med 75 kg.

Hoppas kunna återkomma med grafer och sånt när jag lärt mig mera.

Ja...ni som har Vectorpedaler: det där pedalling smoothness..? Någon som har så fint rundtramp att ni presterar höga procent där? När jag anstränger mig överdrivet mycket kommer jag upp mot 35 % men oftast ligger jag där mellan 20 och 30. Normalt eller trampar jag fyrkanter?

Visa dina Watt
chrhar sa:
lundatok sa:

Eller skiter man i det?

Dom där 4-5% stämmer säkert, vill minnas att min monark diffade lite mer då jag bänkade mot SRMen. Med det sagt, din tröskel kommer kunna diffa nästan motsvarande procent på dagsforms-basis. Utgå från 320 och lyssna på kroppen :-)
Jag har 320 sedan länge i min Edge och det funkar väl, fast jag borde kunna köra hårdare ute om jag ser på mina siffror från fyror och åttor... Mest mer pannben som ska till antar jag.

Visa dina Watt
castrello sa:
Jaha, med rätt inställd vevarmslängd och korrekt momnt i Vector 2orna var det dags att testa dem lite till.

Jag insåg nu att de 400 watten var i mesta laget. Jag körde 5x3 min på watt som jag upplevde som jobbiga men inte dödsjobbiga. Tror snittade strax över 350 w i dem alla. Så att hålla 400 watt i 8 min som jag gjorde under mitt punkterade ftptest visade sig vara glädjesiffror (vilkrt jag förstås visste). Gissar att jag kunde snitta där mot 360-370 watt på ett 20-minuters test på en riktigt bra dag. 350 borde inte vara några större problem? Detta då med 75 kg.

Kan rekommendera xertonline och sedan köra maxpax en dag. Den räknar ut hur mycket energi som finns tills man börjar tappa effekt. Gett mig en väldigt rättvis FTP, fast dom andra siffrorna jag fått är däremot lite väl glädjesiffror.

http://www.baronbiosys.com/?p=1127

I mitt fall så fick jag min FTP efter kört max i några backar.

Tillbaka
Topp