Visa dina Watt

Visa dina Watt
Grymt! Jag har sett dina ökningar ett tag, men detta var extremt bra!

Mitt pers är också 5 W/kg, men då vägde jag inte så mycket som nu. Skulle jag köra 5 W/kg just nu skulle jag behöva klämma ur mig 365 W! :)

Visa dina Watt
geologen sa:

Mitt pers är också 5 W/kg, men då vägde jag inte så mycket som nu. Skulle jag köra 5 W/kg just nu skulle jag behöva klämma ur mig 365 W! :)

Och jag 450 Watt. Det vore riktigt trevligt (men kräver nog en 150 Watts elmotor tyvärr...)

Visa dina Watt
Supertramp sa:
geologen sa:

Och jag 450 Watt. Det vore riktigt trevligt (men kräver nog en 150 Watts elmotor tyvärr...)

Undrar om det är något riktigt fetto som läst denna tråd som slagit till ... http://happyride.se/forum/read.php/1/3009613/3009613#msg-3009613

Visa dina Watt
Jag har som mål att köra 4x4 min på 400 watt innan april 2017. Känns lite avlägset eftersom jag har stått still på 370 ett tag. Borde kanske ha ett FTP-mål istället, men av nån anledning motiverar detta mig och det är ju fräckt med höga (nåja) siffror :)

Idag var det i alla fall försök på 375 watt.

Körde 375 / 376 / 376, och sen kändes det så bra så att jag körde sista på 391. Så hoppet lever, eller nåt :)

81 kg
Quarq

375.png

Visa dina Watt
Motiverande att se alla mål inför 2017! Jag jagar också 5 w/kg och vill kunna trycka ut det till våren i 30 minuter utan större problem. Har kört mycket SST-pass och tycker att det gett väldigt mycket sett till hur lite pannbanet får jobba jämfört t.ex fyror. 75kg just nu men hoppas nå 70kg till mars 2017. Rätt sugen på att börja testa 40-20 intervaller :D

20-minuter.JPG

Visa dina Watt
Är helt novis på träning med mina Garmin Vector 2 så har inte gjort ftp-test osv ännu. Jag har haft en bedrövlig träningssommar med sjukdomar som följts av motivationsbrist och ostrukturerad träning. Men i går körde jag upp för första stigningen till Formentor med ganska exakt 5 W / kg. Snabbt gick det ändå inte pga 75 kg och 8.5 kg cykel med stora flaskor osv men 5 W/kg i ca 9 minuter är väl inte helt värdelöst hoppas jag. (?)

Visa dina Watt
Ja, tänk om man hade castrellos talang ändå. 5w/kilo utan strukturerad träning :) grattis!

Nu lider säsongen mot sitt slut för oss som inte kör cx-cup. Vilket program (app?)tycker ni att jag ska satsa under vintern?

Har kört trainerroad men gillar inte riktigt deras nya gränssnitt och påminnelsen om att det finns en uppgradering stör mig lite.

Har testat Swift som beta, alltså innan versionen med strukturerade pass.

Visa dina Watt
Jag vet att det är olika för olika personer, men skulle du inte lika gärna kunna köra egenkomponerade intervallpass, och i stället ha nån kul film eller TV-serie på datorn? Eller typ Vinterstudion. Så gör jag under vinterträningen inomhus, och jag tycker det funkar rätt bra. Kanske svårare att köra pass med många korta intervaller, som 15/15, 40/20 eller liknande, där tajmingen är viktig. Jag kör mest längre intervaller, många minuter i taget som kortast, och då är det inte så noga.

Visa dina Watt
catch sa:
Ja, tänk om man hade castrellos talang ändå. 5w/kilo utan strukturerad träning :) grattis!

Nej nej nej...jag menade bara att sommaren varit kass. Jag tränade bra i vintras och ligger där kring 400 h träning totalt på årsnivå. Men under sommaren har jag bara cyklat utan att direkt träna och köra intervaller etc. Dessutom har jag cyklat sen 1993 typ (men inte alltid tränat så att säga). Dessutom var det ju bara i drygt 9 min.

Nu lider säsongen mot sitt slut för oss som inte kör cx-cup. Vilket program (app?)tycker ni att jag ska satsa under vintern?

Har kört trainerroad men gillar inte riktigt deras nya gränssnitt och påminnelsen om att det finns en uppgradering stör mig lite.

Har testat Swift som beta, alltså innan versionen med strukturerade pass.

Visa dina Watt
Ja, egentligen är det ju det jag gör med trainerroad på datorn och något annat på stora skärmen. 5x40/20, då är det bra med trainerroad.Tycker det är svårt att räkna när man tar i... Har effektzonerna tejpade på styrstammen, en sen måste man räkna till minst 4 också.

Visa dina Watt
Fördelen med TR tycker jag är att man får tillgång till en rad olika typer av träningspass så man får lite olika varianter av. Oftast är TR också rätt bra på att förklara mål och syfte med övningarna men peppsnacket kan man bli mer än lovligt trött på om man hittar en favorit (tex Starr King eller Galena för mig)

UIt bryr jag mig mindre om när intervallen väl är igång (loggar parallellt på en Garmin för att tex se snitteffekt över 3s/30s/"varv"under längre tröskeleffektspass).

Visa dina Watt
Har följt denna tråd med visst intresse, jag ser att mina watt enligt strava är låga i jämförelse med era under mitt CV95 2015.
Ligger i snitt ca 80-85% av maxpuls.
Antar att värdet saknar signifikans, då det är en hel del klungkörning.
Sett att eliten på cv enl strava ligger runt 350-400W i snitt under ca 2,45h.

Är det rimligt att anta 250w för att hålla 25 km/h utan att ligga på rulle?

Skrmavbild2016-09-23kl.00.15.27.png

Visa dina Watt
konscious sa:
Har följt denna tråd med visst intresse, jag ser att mina watt enligt strava är låga i jämförelse med era under mitt CV95 2015.
Ligger i snitt ca 80-85% av maxpuls.
Antar att värdet saknar signifikans, då det är en hel del klungkörning.
Sett att eliten på cv enl strava ligger runt 350-400W i snitt under ca 2,45h.

Alldeles för många watt. 100-150w krävs för 25km/h.

edit: Snackar du om grusvägscykling eller asfalt? Min siffra är från asfalt. Det är omöjligt att svara på då mjukt underlag kan öka rullmotståndet med 100w jämförelse med hårdpackat.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
konscious sa:

Jag rullade en kort runda i går kväll, och snittade 25 (och några decimaler) km/h. Lite på rulle, men det hade inte spelat nån större roll. 124 W i snitt. Hade kanske varit 135 W helt solo. Med slimmad cykeltröja i stället för min slappa, 5-10 W mindre.

250 W räcker för ca 32-33 km/h sommartid.

Visa dina Watt
Stravas effektgissningsalgoritm har i sina bästa stunder fel och sina värsta är den helt off. Rullmotstånd från skogsdäck på stig eller grusväg är ju inte helt lätt att modellera eller estimera. Likaså beror luftmotståndet om det varit mot- eller medvind, om man kört solo eller i grupp, om man har fladderkläder eller aerosuit, suttit som en fågelskrämma eller skrämd fågel etc.

Visa dina Watt
Ok som jag misstänkte då och CV är det mest "landsvägslika" MTB loppet.
Såg nu någon i eliten som använt effektmätare på CV och då snittat runt 35km/h och 275W i ca 2,45.

Visa dina Watt
Jag tycker själv att jag har en något udda effektprofil då jag tappar extremt mycket då tiden drar iväg. Samtidigt har jag haft problem med min Garmin så på längre sträckor är det alltid ett nollor registrerade var 3-5:e minut, men borde som mest ge några % mer i snitt. Sedan kör jag sällan intervaller längre än 10min, så jag har ingen effektdata från det, kanske kan lägga mig på 320-330w på en 20min max.

Så, mina watt:
3sek: 1562w
15sek: 1028w
1min: 680w
2min: 475w
5min: 382w
10min: 331w
20min: 291w
60min: 268w
3h: 252w

Jag kan trycka på rätt hårt korta stunder, men bygger enkelt upp mjölksyra i benmusklerna, samt får då svårt att återhämta mig.

Visa dina Watt
Du är bra på spurter och kortare intervaller men tappar mer på längre intervaller. Hög VO2Max kontra FTP. Finns många som har det problemet och läser man runt lite så beror det i nästan alla fall på att man inte gjort FTP-specifik träning d.v.s längre intervaller. Sen i vissa fall så har några en högre andel snabba muskelfibrer och är av den anledningen bättre på kortare intervaller/spurter relativt FTP.

Kör fler tröskelpass. 3x15, 2x20min t.ex på/strax under tröskeleffekt. Vill du blanda upp det lite mer så kan du baka in SST-pass på "lättare" dagar när du känner dig sliten. 1x45 på 80-85% av tröskeleffekt beroende på form. Då går du inte in i väggen och får samtidigt bra sammanhängande intervallsessioner samtidigt som du kan få in övriga tröskelpass/fyror.

Jag körde ett block tröskel och SST-pass under mina tio pappadagar i juni månad och ökade min maxtjuga avsevärt jämfört med tidigare. Därmed inte sagt att det fungerar för alla. För mig var det ett bra sätt att kunna sätta ansträngningsnivån så att jag precis klarade av den och samtidigt fick in bra träning under ett block.

Visa dina Watt
Förlåt en säkerligen dum fråga nu men, "SST-pass" vad fanken är det för slags pass?
Tröskelpass har jag koll på men SST är för mig en ny akronym och när jag googlar det så hittar jag mest bara styrketräningslänkar.

Visa dina Watt
Sweet Spot Training. Träning strax under tröskeln, men under mycket längre tid. I vintras körde jag t ex två timmar på 95 procent av FTP. Det var inte jättebekvämt, men det gick.

Sliter mindre, är mentalt enklare, men ger troligtvis minst lika bra träningseffekt som tröskelpass, när man tar med i beräkningen att man dels får mycket mer tid på hög ansträngningsnivå, dels kan träna oftare eftersom det inte kräver alls lika mycket återhämtning.

En tanke, som kan vara riktig, är att man kan räkna på förbrukad energi som ett grovt mått på träningsnytta (för den här typen av pass, nära tröskeln åt båda hållen). 300 W i 2x20 min innebär 720 kJ. 270 W i 50 min innebär 810 kJ. Bara för att illustrera. Om vi då dessutom tänker att det ena (2x20 på 300 W) sliter så mycket att det bara går att köra två gånger i veckan, men det andra (1x50 på 270 W) 3-4 gånger i veckan, så blir den ackumulerade skillnaden ännu större.

Därmed inte sagt att det kanske fungerar hur länge som helst. Troligtvis behöver man pressa sig hårdare och hårdare ju närmare sitt eget "tak" man kommer. Men som en sorts grundträning så.

Visa dina Watt
chrhar sa:
geologen sa:
Sweet Spot Training. Träning strax under tröskeln, men under mycket längre tid. I vintras körde jag t ex två timmar på 95 procent av FTP. Det var inte jättebekvämt, men det gick.

Puh, 95% av FTP i 2h. Vetifasen om jag skulle gå i mål där alltså...

En tumregel säger att för varje dubblering av tiden, minskar den maximala effekten med fem procent. Det funkar inte på höganaeroba nivåer, men annars tycker jag det stämmer rätt så bra.

Visa dina Watt
geologen sa:
En tumregel säger att för varje dubblering av tiden, minskar den maximala effekten med fem procent. Det funkar inte på höganaeroba nivåer, men annars tycker jag det stämmer rätt så bra.

Det skulle betyda runt 340w i 4h för mig. No go...

geologen sa:
(2x20 på 300 W) sliter så mycket att det bara går att köra två gånger i veckan, men det andra (1x50 på 270 W) 3-4 gånger i veckan

2x20 skulle passet generera 66 TSS och 1x50min 63 TSS så sett ur återhämtningssynpunkt är det marginell skillnad...

Edit: Om man nu tror på TSS som "beräkning"...

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Något jag funderat på. Jag tycker det är lättare att köra solo uppför 4min backe än att köra klunga i 4min. Watten återspeglar också att i klunga så kan jag varken pressa samma watt och känslomässigt känns det inte heller lika lätt som solo. När jag väl "attackerar" och sedan blir omkörd så kan jag pressa bra mycket fler watt. Är det vanligt att det känns jobbigare i klunga?

Visa dina Watt
Lingon sa:
TSS? Jag tycker Trainingpeaks gravt underskattar hur mkt hårda pass sliter vs lugna distanspass.

Jag diskuterade just den skillnaden (inte min känsla) med Reck vid ett tillfälle, och han menade att det nog stämmer bättre än många tror. De långa, lugna passen kan kräva en hel del återhämtning. Och vet man vad Reck sysslar med just nu, så förstår man nog att det är en trovärdig röst.

Visa dina Watt
BjornR sa:
Något jag funderat på. Jag tycker det är lättare att köra solo uppför 4min backe än att köra klunga i 4min. Watten återspeglar också att i klunga så kan jag varken pressa samma watt och känslomässigt känns det inte heller lika lätt som solo. När jag väl "attackerar" och sedan blir omkörd så kan jag pressa bra mycket fler watt. Är det vanligt att det känns jobbigare i klunga?

För mig är det precis tvärtom. Klarar att pressa mig bra mycket hårdare längre om jag har några hjul att följa.

Visa dina Watt
Intressant diskussion.

Jag har kört mycket fyror och en del 3x8 min och har nog lyckats öka min förmåga rätt mycket på just kortare intervaller. Jag märker att ökningen är betydligt mindre när det blir högre intensitet i längre perioder än så.

Vad är det som händer i kroppen när man måste slå av efter en kort hård intervall? Vad är det som tar slut?

Visa dina Watt
eiskall sa:
Intressant diskussion.

Jag har kört mycket fyror och en del 3x8 min och har nog lyckats öka min förmåga rätt mycket på just kortare intervaller. Jag märker att ökningen är betydligt mindre när det blir högre intensitet i längre perioder än så.

Vad är det som händer i kroppen när man måste slå av efter en kort hård intervall? Vad är det som tar slut?

Pannbenet.

Lite tillspetsat, men mycket tyder på att skyddsmekanismer mot farlig överansträngning är det som begränsar i första ledet. Skulle dessa kunna kopplas bort skulle vi utan problem kunna anstränga oss till döds. Min spekulation är att en viktig faktor som skiljer de som har kapacitet att bli världsbäst i sin idrott, från oss vanliga medelmåttor, är just var deras skyddsspärr träder in. Kanske är deras spärr "sämre" och tillåter en lite högre kapacitet på grund av det. Det behöver inte handla om mer än några procent för att det ska ge en enorm fördel.

Visa dina Watt
Precis den analys jag gjort. Vill både få upp min FTP och Vo2max. Vill inte tappa spurtförmågan, snarare utveckla den samtidigt som FTP ökar. kanske svår ekvation, men ska försöka.

Kör 2ggr 20min i eftermiddag ?

Visa dina Watt
OscarWilde sa:
Jag tycker själv att jag har en något udda effektprofil då jag tappar extremt mycket då tiden drar iväg. Samtidigt har jag haft problem med min Garmin så på längre sträckor är det alltid ett nollor registrerade var 3-5:e minut, men borde som mest ge några % mer i snitt. Sedan kör jag sällan intervaller längre än 10min, så jag har ingen effektdata från det, kanske kan lägga mig på 320-330w på en 20min max.

Så, mina watt:
3sek: 1562w
15sek: 1028w
1min: 680w
2min: 475w
5min: 382w
10min: 331w
20min: 291w
60min: 268w
3h: 252w

Jag kan trycka på rätt hårt korta stunder, men bygger enkelt upp mjölksyra i benmusklerna, samt får då svårt att återhämta mig.

Kan justera mina watt ovan efter dagens pass. Körde en 20:a med 312w i snitt, och sen 15min med 310w i snitt. En riktigt bra dag kan jag nog klämma ur mig 320-325 på 20min. Jag vet dock att jag har lättare att få ut bra watt på min Monark än på landsvägen, säkerligen för att man kan lägga sog och trycka med mer jämnt motstånd.

Visa dina Watt
Cannondale jekyl 1000 sa:
Har precis skaffat en wattmätare och skulle vilja testa min FTP. Vilken metod brukar man använda? Kör man så mycket man orkar i 20 minuter?

Xertonline om du inte vill plåga dig genom 20min-test. Står hur du ska göra deras "signaturtest" någonstans på sidan, bra mycket lättare än ett 20min-test. När du fått dina siffror av sidan så kan du pröva om dom stämmer vilket dom gör för mig på intervaller längre än 10min.

20min-test för någon som aldrig gjort något FTP-test kommer troligtvis ge väldigt dåliga siffror då du inte har någon referens.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp