Supertramp
Aktiv medlem
Visa dina Watt
catch sa:Årets (troligtvis bästa någonsin) bästa 20:a. P2m, 55,8 kg.
5 W/kg i 20min, najs!
Är du ung eller bara liten?
Senast ändrad:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
catch sa:Årets (troligtvis bästa någonsin) bästa 20:a. P2m, 55,8 kg.
geologen sa:Grymt! Jag har sett dina ökningar ett tag, men detta var extremt bra!
Mitt pers är också 5 W/kg, men då vägde jag inte så mycket som nu. Skulle jag köra 5 W/kg just nu skulle jag behöva klämma ur mig 365 W! :)
Supertramp sa:geologen sa:Grymt! Jag har sett dina ökningar ett tag, men detta var extremt bra!
Mitt pers är också 5 W/kg, men då vägde jag inte så mycket som nu. Skulle jag köra 5 W/kg just nu skulle jag behöva klämma ur mig 365 W! :)
Och jag 450 Watt. Det vore riktigt trevligt (men kräver nog en 150 Watts elmotor tyvärr...)
catch sa:Ja, tänk om man hade castrellos talang ändå. 5w/kilo utan strukturerad träning :) grattis!
Nej nej nej...jag menade bara att sommaren varit kass. Jag tränade bra i vintras och ligger där kring 400 h träning totalt på årsnivå. Men under sommaren har jag bara cyklat utan att direkt träna och köra intervaller etc. Dessutom har jag cyklat sen 1993 typ (men inte alltid tränat så att säga). Dessutom var det ju bara i drygt 9 min.
Nu lider säsongen mot sitt slut för oss som inte kör cx-cup. Vilket program (app?)tycker ni att jag ska satsa under vintern?
Har kört trainerroad men gillar inte riktigt deras nya gränssnitt och påminnelsen om att det finns en uppgradering stör mig lite.
Har testat Swift som beta, alltså innan versionen med strukturerade pass.
konscious sa:Har följt denna tråd med visst intresse, jag ser att mina watt enligt strava är låga i jämförelse med era under mitt CV95 2015.
Ligger i snitt ca 80-85% av maxpuls.
Antar att värdet saknar signifikans, då det är en hel del klungkörning.
Sett att eliten på cv enl strava ligger runt 350-400W i snitt under ca 2,45h.
Är det rimligt att anta 250w för att hålla 25 km/h utan att ligga på rulle?
konscious sa:Är det rimligt att anta 250w för att hålla 25 km/h utan att ligga på rulle?
geologen sa:Sweet Spot Training. Träning strax under tröskeln, men under mycket längre tid. I vintras körde jag t ex två timmar på 95 procent av FTP. Det var inte jättebekvämt, men det gick.
geologen sa:Sweet Spot Training.
chrhar sa:geologen sa:Sweet Spot Training. Träning strax under tröskeln, men under mycket längre tid. I vintras körde jag t ex två timmar på 95 procent av FTP. Det var inte jättebekvämt, men det gick.
Puh, 95% av FTP i 2h. Vetifasen om jag skulle gå i mål där alltså...
geologen sa:En tumregel säger att för varje dubblering av tiden, minskar den maximala effekten med fem procent. Det funkar inte på höganaeroba nivåer, men annars tycker jag det stämmer rätt så bra.
geologen sa:(2x20 på 300 W) sliter så mycket att det bara går att köra två gånger i veckan, men det andra (1x50 på 270 W) 3-4 gånger i veckan
Lingon sa:TSS? Jag tycker Trainingpeaks gravt underskattar hur mkt hårda pass sliter vs lugna distanspass.
BjornR sa:Något jag funderat på. Jag tycker det är lättare att köra solo uppför 4min backe än att köra klunga i 4min. Watten återspeglar också att i klunga så kan jag varken pressa samma watt och känslomässigt känns det inte heller lika lätt som solo. När jag väl "attackerar" och sedan blir omkörd så kan jag pressa bra mycket fler watt. Är det vanligt att det känns jobbigare i klunga?
eiskall sa:Intressant diskussion.
Jag har kört mycket fyror och en del 3x8 min och har nog lyckats öka min förmåga rätt mycket på just kortare intervaller. Jag märker att ökningen är betydligt mindre när det blir högre intensitet i längre perioder än så.
Vad är det som händer i kroppen när man måste slå av efter en kort hård intervall? Vad är det som tar slut?
OscarWilde sa:Jag tycker själv att jag har en något udda effektprofil då jag tappar extremt mycket då tiden drar iväg. Samtidigt har jag haft problem med min Garmin så på längre sträckor är det alltid ett nollor registrerade var 3-5:e minut, men borde som mest ge några % mer i snitt. Sedan kör jag sällan intervaller längre än 10min, så jag har ingen effektdata från det, kanske kan lägga mig på 320-330w på en 20min max.
Så, mina watt:
3sek: 1562w
15sek: 1028w
1min: 680w
2min: 475w
5min: 382w
10min: 331w
20min: 291w
60min: 268w
3h: 252w
Jag kan trycka på rätt hårt korta stunder, men bygger enkelt upp mjölksyra i benmusklerna, samt får då svårt att återhämta mig.
Cannondale jekyl 1000 sa:Har precis skaffat en wattmätare och skulle vilja testa min FTP. Vilken metod brukar man använda? Kör man så mycket man orkar i 20 minuter?
geologen sa:Kör en timme på max, så har du ett bra hum...
NLC sa:geologen sa:Kör en timme på max, så har du ett bra hum...
Fast om man inte har något hum om vad man har för max över en timma så blir det rätt många iterationer...