Visa dina Watt

Visa dina Watt
Att baklängesräkna mekanisk effekt från förbrukade kalorier går men är ger rätt stor osäkerhet om man inte vet ens effektivitet/verkningsgrad för testcykelcyklande. Om kalorimåttet istället är på utfört arbete är det bara att konvertera till Joule och dividera med tid (i sekunder) för att få (snitt) effekt.

Visa dina Watt
Provade precis. Typ 18m uppvärmning på 1.5 och 2 kp sedan 15m 2.5kp utan bekymmer på 90% av max ca, sedan 5 minuter på 3kp. 349.8kcal.
Fick hoppa av och höja fläkten men det tog max 15 sek.

Högre snitt är inga problem iaf,tror jag.

Detta blir pass 3 (tränat 3 I rad nu) i min rehab efter operationen. Klen :D

243.5w / 67kg = 3.63.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Småförkyld och frustrerad pga kass träning förra veckan, tänkte rulla lite i Zwift istället för att köra det där 40/20-passet som vi pratat om förut. Startar utan uppvärmning och skall bara köra om några snubbar så ser jag hur watten sticker upp mot 5 W/kg utan att det känns jobbigt! Trampar på och slår av efter 15 minuter, vilket gav över 10 minuter på nästan prick 5 W/kg. Och jag hade kunnat fortsätta!

Mitt drömmål som har känts helt orimligt är en tjuga på 5 W/kg till våren. Måste säga att det inte känns helt orimligt längre,,, SÅ glad! Och jaja kalibreringar hit och dit men jag kör på min tävlingshoj och vet vad detta motsvarar ute ca och det är helt ok!

Visa dina Watt
Kvällens tjuga gav 219W... Det är 2,88W/kg. Det bästa av allt... Ingen smärta i varken höft, ljumske eller knä (musklerna....ja, det är en annan historia :p). En bra bit på vägen är det för mig ivf.

Visa dina Watt
Kvällens nolla gav noll watt! ;)

Fast jag hade inget planerat pass, utan vilodag men funderade på att slötrampa lite trots det. Men som Uffe kanske skulle säga, inget pass är också ett pass.

Visa dina Watt
Hade egentligen tänkt köra TrainerRoads "Dicks" idag men hade pigga ben och prövade istället vingarna med månadens inlägg på #kompiskampen2017 med en 20a på ~4,75 W/kg vilket väl var någon slags PB.

Visa dina Watt
NLC sa:
Hade egentligen tänkt köra TrainerRoads "Dicks" idag men hade pigga ben och prövade istället vingarna med månadens inlägg på #kompiskampen2017 med en 20a på ~4,75 W/kg vilket väl var någon slags PB.

Grymt!
Själv har jag varken ben eller pannben för max tjugor verkar det som. Provade ett tjugominuters ftp test igår efter 5-6 veckors bra tränande. Fick förslag att sänka ftpn med 2w. Självklart ignorerade jag sånt nonsens. ?

Visa dina Watt
NLC sa:
Jag gillar inte heller maxtjugor, men det känns bra efteråt.

Nej fy, långa intervaller på inomhus ger mig ångest av att bara tänka på dom.
Att klämma ut samma maxeffekt som på 20 minuter inne fast över en 45 minuter uppför ett berg? Inga större problem!

4,75 är riktigt fint!

Visa dina Watt
Har precis köpt Vector 2 och tänkte ge mig på detta med watt! Vad gör jag nu? Måste ju testa vad man går för! Är det ftp test som gäller direkt?

Typ 10 min uppvärmning och rusa upp pulsen lite i slutet sen lägga sig på rätt motstånd som man klarar i 20 min..?

Visa dina Watt
Personligen behöver jag betydligt mer än 10 min uppvärmning för en maxtjuga eller FTP-test, snarare åt 25-30 min med gradvis ökande intensitet till tröskel, liten vila och sen en eller flera kortare "bursts" för att ställa in kroppen. Eller köra 2x20 med tröskelintensitet på första, vila 5 min och sen smälla på i andra.

Visa dina Watt
Verkar jättejobbigt! Körde sweetspot I måndags före frukost, låg på ca 300 w enligt monarken. Ökade på sista 9 min till 330 W och då klev jag upp mitt i tröskelpuls. Kanske dags att köra ett nytt FTP-test snart?
Screenshot_20161214-093722.png

Målet är att kombinera viktnedgång och wattökning så jag landar på 4 W/kg fram i vår. Bör vara runt 345 W om jag får ordning på maten.

Sen körde jag 40/20 igår, räknade fel och började med 675 W på första 40, skruvade ner till 450 på resten. Provade på 500 men jag var för rökt i benen för att det skulle gå. Men det gick i alla fall i 40 s med 7,5 kg i korgen! ?
Screenshot_20161213-222555.png

Visa dina Watt
lundatok sa:
Verkar jättejobbigt! Körde sweetspot I måndags före frukost, låg på ca 300 w enligt monarken. Ökade på sista 9 min till 330 W och då klev jag upp mitt i tröskelpuls. Kanske dags att köra ett nytt FTP-test snart?

Målet är att kombinera viktnedgång och wattökning så jag landar på 4 W/kg fram i vår. Bör vara runt 345 W om jag får ordning på maten.

Sen körde jag 40/20 igår, räknade fel och började med 675 W på första 40, skruvade ner till 450 på resten. Provade på 500 men jag var för rökt i benen för att det skulle gå. Men det gick i alla fall i 40 s med 7,5 kg i korgen! ?

Haha, jag undrade just vad du höll på med under den första intervallen :D Starkt att du höll ihop det under resten ändå

Visa dina Watt
Visa dina Watt
PRAOcyklist sa:
lundatok sa:

Haha, jag undrade just vad du höll på med under den första intervallen :D Starkt att du höll ihop det under resten ändå

Brain fog? ?

Visa dina Watt
lundatok sa:
Då har vi samma mål men olika utgångsvikt. Mitt mål är också en FTP på 345 W i vår men det borde innebära ungefär 4.8 W/kg, om jag får ordning på maten.

Visa dina Watt
Starkt! Jag är inte sugen på att gå under 86 kg, så jag utgår från det. Har 7 kg att klippa under jan-feb-mars med bibehållen FTP. Kan jag öka FTP från 320 till 345 så är jag i mål.

Visa dina Watt
PRAOcyklist sa:
lundatok sa:

Haha, ja, jag hade lite för mycket att tänka på så jag fick skärpa mig efter första...

Visa dina Watt
NLC sa:
PRAOcyklist sa:
lundatok sa:

Brain fog? ?
Tihi, ja, det har varit allt på en gång i december så jag var nog inte helt fokuserad och förberedd.

Visa dina Watt
Testade mina Vector ute idag hem från jobbet. Full vinter mundering inkl ryggsäck och balaclava ☺

20.3 km på 38 min 40sek.
284w i snitt. Inkl ca 12 svängar och div stadskörning på cykelvägar osv.

Inte en aning om detta är så bra eller inte?

Bästa 20min var 304w. Men knappast optimalt med alla svängar och backar.

Inga super ben idag direkt.

Många ursäkter..

Visa dina Watt
Det jag tycker är jobbigt med monark 828e:n jag sitter på är att man måste "sitta rakt" emot skärmen för att få rätt värde på KP. Sitter man vid styret blir vinkeln fel och 3 blir kanske 3,3 och då vill man vrida ner motståndet och då blir det ju lättare än angivet :)
Små bekymmer. Samt saknar jag även gradering på tiondelar. Annars får man ju höfta för att få säg 3,3KP. Nästa 4x4 gårbevisligen på mer än 3 med tanke på att en tjuga gick med det motståndet.

Visa dina Watt
Dagens födelsedagsfirande, Fredrichs 30/30 på 280 och 350 W på monarken. Det blev 80 och 100 i kadens om vartannat. Kunde kanske ökat motståndet lite, snittade 320 eller så, kunde nog gått högre.
Screenshot_20161215-203056.png

Visa dina Watt
Kör vidare med fjärde veckan av Trainer Roads "Sweet Spot Base Low Volume II". Idag Darwin, 4x10min lite under tröskel:
ScreenShot2016-12-15at20.36.15.png

De senaste passen har jag använt TR's "Power Match"-funktion som låter effektmätaren (P2M) styra trainer (Kickr) i ERG-läge. Även om Kickrn ligger hyfsat rätt så har så driftar den en en del vilket inneburit att man ofta legat för lågt i början av ett pass och sen för högt på slutet.
Power Match fungerar bra, men beter sig lite lustigt då den är förhållandevis jämn och fin första 25 minuterna, för att sedan börja svänga 15-20W med ungefär en minuts intervall.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Kör också med Powermatch mellan Powertap P1 och Tacx Neo. Kör i princip bara längre intervaller med powermatchfunktionen. Ska man få powermatch att fungera bra så gäller det att man inte svajar i kadens något alls och ju kortare intervall desto mer påverkan har driftandet. Powermatch verkar kalibrera ny offset var 10:e sekund iaf om man har den inställd på "Auto".

Mina bästa 20min är på 4,93w/kg i somras men det var ingen maxtjuga utan stressad tröskel i nästan 40 minuter som landade på 4,85w/kg. Planen var att klå det till sommaren men vinterträningen går inget vidare :*( buhu, stackars mig.

Visa dina Watt
lundatok sa:
Låter som en bra plan, inne i andra delen av basträningen då? Hur funkar det? Kör man två sweetspot och ett helgpass?

Första halvan så kör man ett styrke/teknik-pass tisdag, ett entimmes sweet spot torsdag och ett längre sweet spot på helgen.
Andra halvan så byts styrkepassen ut mot förhållandevis snälla VO2Max och torsdagspassen ligger närmre tröskel.

Visa dina Watt
PRAOcyklist sa:
chrhar sa:
konscious sa:
Vilken nivå tillhör ni som ligger närmare 5w/kg ftp. Herrar elit?

Jag drog precis över 5w/kg på TT-sm i år. Nästa år blir jag gubbe...

Min FTP ligger en bit under 5 men målet är en tjuga på 5 i vår. Jag kör i damklass och passerade bäst-före-datum för länge sedan men vägrar inse mina begränsningar :D

Damklass? Låter som du verkligen ligger i toppen med dom siffrorna.

Visa dina Watt
PRAOcyklist sa:
Arsozath sa:
geologen sa:
Ja, PRAOcyklist har siffror som de sämre/undre världsproffsen, sett till ren effektprestanda.

Dags att dumpa ett A i nicket då kanske :)

Haha nej Aet hänger allt med ett tag till. Jag började cykla typ nyss och har inte så stor koll, det känns rätt ofta som att jag bara är på besök... :D

http://www.ckhymer.com/kompiskampen/?page_id=32517 här kan du kolla runt lite.

Tillbaka
Topp