Visa dina Watt

Visa dina Watt
JT sa:
Henrik_E sa:
Tan ju tillägnas att inte ens Wiggins inte höll sin FTP när han slog timmrekordet.

Påstår man det så förstår man nog inte vad FTP är.
Själva definitionen av FTP är ju exakt det snitt man har på timmen. Det kan inte bli mer exakt än så.

Du har rätt, men...

Det kan ju också vara så att han kan prestera en högre snitteffekt i en timme, men inte i den sittställning som han satt i under timrekordet. Det kan ju ibland vara värt att offra effekt för bättre aerodynamik.

Visa dina Watt
FTP är egentligen, om man ska vara petig, olika för varje situation. Man har en FTP i tempoställning, en FTP på räsern ute, en FTP inomhus på testcykel på låg kadens, osv.

Visa dina Watt
geologen sa:
FTP är egentligen, om man ska vara petig, olika för varje situation. Man har en FTP i tempoställning, en FTP på räsern ute, en FTP inomhus på testcykel på låg kadens, osv.

Precis så.

Bara att flytta i längsled på sadeln förändrar upplevd belastning för mig. Flyttar jag bakåt så tappar jag lätt 20 watt vid samma upplevda belastning.

Visa dina Watt
geologen sa:

Och en FTP en bra dag och en annan FTP en dålig dag. Eller? Skiljer ju rätt mycket när man är inne i en hård träningsperiod gentemot när man är utvilad och klar för t.ex tävling.

Visa dina Watt
Och dessutom varierar FTP beroende på testmetod, allt annat lika. Får man ett högre värde på 1h test jämfört med 20 min * 95% (eller vilken formel man nu använder), så visar det bara att extrapoleringen diffar. Man kan mycket väl hävda att Wiggins körde timrekordet på högre effekt än FTP, om han mäter FTP med en annan metod än 1h test (...inomhus, på den höjden, med den vilan, i den ställningen osv...)

Visa dina Watt
Körde 8x3min, blev trött.

Bilagor

• Screen Shot 2017-03-22 at 08.13.50.png
    Screen Shot 2017-03-22 at 08.13.50.png
    55.7 KB · Besök: 283
Visa dina Watt
Daniel_S sa:
Man kan mycket väl hävda att Wiggins körde timrekordet på högre effekt än FTP, om han mäter FTP med en annan metod än 1h test (...inomhus, på den höjden, med den vilan, i den ställningen osv...)

Nej, då får man börja skilja på skattad FTP och FTP. Man kan aldrig köra över sin FTP i en timma eftersom det man kan hålla i en timma är definitionen av FTP. Att ta 95% av en max20:a är ett sätt att skatta FTP, inte mäta den.

Visa dina Watt
Åh nej! Menar ni att W FTP inte är en exakt vetenskap?!! Men... nej...... nu har jag suttit o följt den här tråden i åratal, med ibland skräckblandad förundran över hur stark en del är, och blivit nästan torterad i watt-träningens suveränitet, och funderat starkt på en watt-mätare, så släpper ni den här bomben! Att FTP-watt inte är en konstant, utan kan släpa hit o dit beroende på status i knopp/kropp nästan som (gud förbjude).............puls. Är det det ni verkligen menar?
Jag har blivit itutad att puls är trubbigt och går inte att träna efter.
Medan watt är exakt och är det enda sätt det går att träna på.
Är det redan fredag?

Visa dina Watt
NickeB sa:
Åh nej! Menar ni att W FTP inte är en exakt vetenskap?!! Men... nej...... nu har jag suttit o följt den här tråden i åratal, med ibland skräckblandad förundran över hur stark en del är, och blivit nästan torterad i watt-träningens suveränitet, och funderat starkt på en watt-mätare, så släpper ni den här bomben! Att FTP-watt inte är en konstant, utan kan släpa hit o dit beroende på status i knopp/kropp nästan som (gud förbjude).............puls. Är det det ni verkligen menar?
Är det redan fredag?

För ytterligare komplicera det...

Tydligen är sanningen mer runt 11%för de flesta cyklister om man ska jämföra CP20 med CP60 om man får tro den videon.

Visa dina Watt
Hur ser en typisk vecka ut för er som trycker ut dom här sjuka watt talen?

Jag har kört Trainerroad program ett tag nu, men tycker att det redan börjar bli knepigt då många av passen blir utbyta mot utomhuscykling.
Skulle vilja ha typ 2 grymma ganska korta Trainer pass i veckan och köra 2 lite längre pass utomhus.

Funtat på ett typ 40/20 pass och ett 4X5 pass på trainern . Och ett 6 mila tempo pass utomhus samt ett MTB pass per vecka.

Jag har som mål att planera mig i den övre halvan på olympisk och sprint triathlon SM. Samt 2 MTB lopp.

Visa dina Watt
Drar till Mallorca nästa vecka och då är målet 400W i en halvtimme och en dag som nedan har jag det i mig - det svåra är ge kroppen vila och energi för man vill ju cykla också.

Spekulerar nu vad som ger bäst tid i en klättring. Lätta C24 eller styva C50. Proffsen ser man ju sällan med lågprofil men de har ju en viktgräns att förhålla sig till.

Bilagor

• 22.PNG
    22.PNG
    17.1 KB · Besök: 229
Visa dina Watt
FTP361.png

Jag tycker mig ha sett proffsen köra lågprofil rätt ofta. Eller under 50 mm i alla fall. Jag skulle lätt ta de lätta hjulen.

Hur som helst körde jag några varv runt Djurgården i morse. Tyvärr är det lite kort, så det blir inga riktiga tjugor om man tar i, men den uppskattade FTP:n fick sig en ganska bra skjuts.

Visa dina Watt
Gött! Bra tryck i påkarna!

Jag softade ut till Saltis och hem igen, inga världsrekord där inte men ganska gött att kunna rulla med racern och snitta typ 30 utan att förta sig.

Bilagor

• Capture.PNG
    Capture.PNG
    55.8 KB · Besök: 243
Visa dina Watt
NickeB sa:
Är det redan fredag?

Det primära syftet med en effektmätare är inte att "träna efter" den. Först tränar man. Sen tittar man på effektmätaren.

Visa dina Watt
crilee sa:
Hur ser en typisk vecka ut för er som trycker ut dom här sjuka watt talen?

Jag har kört Trainerroad program ett tag nu, men tycker att det redan börjar bli knepigt då många av passen blir utbyta mot utomhuscykling.
Skulle vilja ha typ 2 grymma ganska korta Trainer pass i veckan och köra 2 lite längre pass utomhus.

Funtat på ett typ 40/20 pass och ett 4X5 pass på trainern . Och ett 6 mila tempo pass utomhus samt ett MTB pass per vecka.

Jag har som mål att planera mig i den övre halvan på olympisk och sprint triathlon SM. Samt 2 MTB lopp.
När du säger Triathlon SM, menar du SM som i elitklassen eller menar du RM som i mastersklass?
För att komma på övre hälften i mastersklass behövs inga "monsterwatt". Jag kom 5'a i 35-39 klassen på olympisk 2015. Min träningsdagbok finns här: http://jogg.se/Traning/TdBok.aspx?anvid=150299&ar=2015&manad=7 (inte jätte detaljerat men det går ju att se lite vad jag körde iaf)

Visa dina Watt
chrhar sa:
mhenry sa:
Jahapp, det var inte särskilt länge man fick vara stolt över sina siffror. 10 procent mer effekt än mitt tvåtimmarspass igår. Kudos! :)

Esh då, siffror går inte att jämföra så. Du är säkert lättare dessutom :-)

Så sant, men ändå svårt att bortse från mänsklig som man är. Jag är mest imponerad med tanke på hur jobbigt det var för egen del :)

Visa dina Watt
Känslan av att ha haft sin formtopp i februari..Idag 20 min @ 427watt, en klen tröst är att det är samma w/kg (4.6) som mitt rekord. Det var så pass illa under magsjukan att man började ana sina magrutor i spegeln. Ett par helger till sen är jag nog tillbaka i min aeroform.
Fina siffror ni levererar!

Visa dina Watt
selleman sa:
Känslan av att ha haft sin formtopp i februari..Idag 20 min @ 427watt, en klen tröst är att det är samma w/kg (4.6) som mitt rekord. Det var så pass illa under magsjukan att man började ana sina magrutor i spegeln. Ett par helger till sen är jag nog tillbaka i min aeroform.

Vad har du för wattmätare?

Visa dina Watt
Japp, då var utomhusintervallträningen igång för i år. Förutsägbart nog är formen i botten. Utomhus är verkligen nåt annat än inomhus. Körde hårt, nära max, i ca 10 min. Kan ha snittat 275 W kanske. Skulle förmodligen snitta 330-340 W i 10 min inomhus, med samma effektmätare.

Visa dina Watt
Kudos sa:
selleman sa:

Vad har du för wattmätare?

Bepro power meter med en bkool trainer har jag sett.

Visa dina Watt
Har inte kört fyror på evigheter (typ ett år) men för att spara på kroppen men ändå hålla upp flåset inför Mallorca körde jag idag en fyra på +450W som kändes så bra så jag gav mig en bonusminut och sedan kuggade jag ner ett hack bak och "vilade" på 415W i 1,5min. Kändes oförskämt bra.
Tror inte jag blivit starkare de senaste åren men däremot vet jag när det är läge att gasa. Den streckade linjen i grafen motsvarar 418W och inget annat.

Bilagor

• 452.PNG
    452.PNG
    14.1 KB · Besök: 224
Tillbaka
Topp