d_anders sa:
Jag kan ju inte det här, men så kär har jag uppfattat det.
Med oviktad så menar jag att t ex 30s 300 watt följt av 30 sekunder 100 watt osv ger 200 watt i medeleffekt.
Med viktad effekt menar jag något av de sätt som finns för att försöka "översätta" ett pass till ett tidsmässigt lika långt men med konstant effekt så att de två passen ska upplevas som lika jobbiga. Ett av dessa är Normalized Power, men det finns fler.
Är det stor skillnad på oviktad och viktad så indikerar det att passet har varit alltför ryckigt för att medeleffekten ska vara riktigt nära vad man egentligen är kapabel till.
Fast jag tror att du kan förklara allt det jag har skrivit ovan mycket bättre än vad jag kan och jag ber om ursäkt på förhand för diverse missförstånd från min sida.
Det är ju det som är min poäng. Utomhus går det inte att hålla en särskilt jämn effekt. Det är ständig variation i lutning, svängar, trafik, korsningar, vindskiften och annat som gör att det varierar helt enormt. Ena stunden 80 W, andra stunden 435 W, nästa 180, nästa 275, nästa 210, nästa 0, nästa 395, osv, osv, osv...
Inomhus, på min stabila testcykel, är variationen i stället kanske 305, 308, 311, 303, 318, 322, 320, 317, 307...