Visa dina Watt

Visa dina Watt
Härligt superdea! Jag har gjort omvända resan, toppade på några år sedan på ca 64,5 för att förra veckan ligga på ca 55. Men snart är kanske de värsta småbarnsåren över och träningen kan få ta lite mer plats igen. Och förhoppningsvis blir sjukdagarna färre med :)

Visa dina Watt
Idag blev det San Joaquin +3 på TR. Nära döden-upplevelse på sista intervallet då jag körde gympass igårkväll och träningsvärken gjorde sig enormt påmind genom hela passet men främst på seten med 5 intervaller.

Screenshot2019-03-19at20.39.08.png

Visa dina Watt
Jag har haft riktigt tungt att komma igång igen efter influensa i slutet på februari, idag var första passet där lungorna och benen kändes bra igen, dessutom på mitt hatobjekt fyraminutersintervaller. Inspirerande när man får till ett bra pass, redan sugen på nästa pass!

5x4.PNG

Visa dina Watt
Tänkte göra 2x20 o/u 60/60s på 310/360W ikväll. Men pallade bara första och sen blev det en mer eller mindre stadig tjuga på ~315. Det där maxtestet i fredags sitter fortfarande kvar i benen känns det som...

Bilagor

• Skärmklipp 2019-03-19 22.29.07.png
    Skärmklipp 2019-03-19 22.29.07.png
    49.1 KB · Besök: 243
Visa dina Watt
MarcusS sa:
Efter mer än ett tjog fyror under feb/mars så känns det fortfarande lika tungt att trycka sig igenom dessa trots att de körs på i stort sätt samma effekt. Pulsen har dock sjunkit lite under fyrorna. Idag körde jag lite sweetspot med puls på ca 80%. Helt plötsligt fanns kraften där - nästan 300watt och det under tröskel. Klart mycket bättre än i januari då motsvarande effekt var drygt 50watt lägre. Det finns hopp inför säsongen.
Fina watt du jobbat upp Silwer! Hoppas jag kommer på din sida i våra Race Team träningar i vår. :)

Visa dina Watt
NLC sa:
Morgonens intervallpendling, 4.1 W/kg i snitt på 52 minuter. Det börjar arta sig

Men sen skulle man ju hem också ... 21 min @ 285 W + 16 min @ 300 W och 8 minuter lugnt rull mellan gav precis under 4 W/kg på 45 minuter. Och idag vårdagjämning!

Bilagor

• 2019-03-19_277W_45min.png
    2019-03-19_277W_45min.png
    36.8 KB · Besök: 250
Visa dina Watt
Förra veckans 3x3*3min på 115% FTP gick inte hela vägen och jag orkade inte de sista 1,5 intervallerna men idag gick det bättre och dessutom på 118% FTP. Känns bra även om det är vansinne att köra så långa VO2Max-intervaller på den intensiteten.

Screenshot2019-03-21at21.11.47.png

Visa dina Watt
Typ 40/20. Blir lätt svajigt när man mer eller mindre saknar backar. "Enkelt" inne på en monark dock (Y)

Bilagor

• 4020.jpg
    4020.jpg
    88.1 KB · Besök: 251
Senast ändrad:
Visa dina Watt
Gårdagens The Gorby höll på att bli min död. Tänkte ge upp redan efter 3 men lyckades på något sätt flytta fram uppgivenheten tills jag faktiskt var klar. 5*5min@110% av FTP (4.7W/kg).

Slitet hade dock sitt pris, fick ge upp dagens 60 st planerade 15/15sek efter 3 st...

Bilagor

• 342C5451-EA8C-4FAB-B821-3A5B08EF1CDB.jpeg
    342C5451-EA8C-4FAB-B821-3A5B08EF1CDB.jpeg
    69.1 KB · Besök: 254
Senast ändrad:
Visa dina Watt
grenhall sa:
Förra veckans 3x3*3min på 115% FTP gick inte hela vägen och jag orkade inte de sista 1,5 intervallerna men idag gick det bättre och dessutom på 118% FTP. Känns bra även om det är vansinne att köra så långa VO2Max-intervaller på den intensiteten.

Jag körde samma pass igår kväll. Sänkte motståndet inför näst sista intervallen, men fick ändå ge mig. Bet ihop och genomförde sista. Idag är benen ganska möra.

3A836492-E7F3-458C-9614-1B9F7320CD44.jpeg

Visa dina Watt
Adhocalias sa:
grenhall sa:

Jag körde samma pass igår kväll. Sänkte motståndet inför näst sista intervallen, men fick ändå ge mig. Bet ihop och genomförde sista. Idag är benen ganska möra.

Bra jobbat! Konstigt nog känner jag mig helt återhämtad idag. Har styrketräning på schemat ikväll så lördagens pass lär bli superkul.

Visa dina Watt
grenhall sa:
NickPick sa:
Typ 40/20. Blir lätt svajigt när man mer eller mindre saknar backar. "Enkelt" inne på en monark dock (Y)

Gött köttat!

Är det verkligen så bra? Inna körde jag dom på 400W, sedan fick jag ett schema som sade ungefär 360-390W så man orkar ta i på passet dagen efter också.
Tror snittet blev ungefär 380-385W på arbetet.

Visa dina Watt
NickPick sa:
grenhall sa:
NickPick sa:

Gött köttat!

Är det verkligen så bra? Inna körde jag dom på 400W, sedan fick jag ett schema som sade ungefär 360-390W så man orkar ta i på passet dagen efter också.
Tror snittet blev ungefär 380-385W på arbetet.

Nej det är skitdåligt... Skämt åsido, har man kört 3 set på 40/20 så är det bra kört oavsett kan jag tycka.

Visa dina Watt
r72 sa:
Gårdagens The Gorby höll på att bli min död. Tänkte ge upp redan efter 3 men lyckades på något sätt flytta fram uppgivenheten tills jag faktiskt var klar. 5*5min@110% av FTP (4.7W/kg).

Slitet hade dock sitt pris, fick ge upp dagens 60 st planerade 15/15sek efter 3 st...

Vidrigt pass det där och dödsångest sista min, ska själv försöka klara 6st 5or på 110%.
Fina siffror!

Visa dina Watt
Får jag väl visa mina micro-intervaller. Kände mig pigg idag men helt väntat med tanke på veckans begränsade träning pga utlandsjobb. Lite tråkigt när man siktar på genombrott att högerpedalen lägger av precis då. Två gånger...

Bilagor

• amCharts (3).png
    amCharts (3).png
    48 KB · Besök: 248
Visa dina Watt
Torsdagens 4x8 minutare, snitt på cirka 322W. Inte kört renodlade åttor på cykeln på länge, fokus på detta några veckor nu. Godkänt åtminstone, avslutade med 7km i 4:35 tempo löpning :-) (310W)

Bilagor

• 605FDFF8-2067-4566-8343-B542E0090EA6.jpeg
    605FDFF8-2067-4566-8343-B542E0090EA6.jpeg
    138.2 KB · Besök: 219
  • A5644F46-3DDC-4B11-9F56-1D90B79C4A75.jpeg
    A5644F46-3DDC-4B11-9F56-1D90B79C4A75.jpeg
    72.5 KB · Besök: 231
Senast ändrad:
Visa dina Watt
Tråden är väl iaf. hyfsat lämplig för frågan.. Men håller på att sätta ihop en ren trainercykel. Cykeln kommer aldrig någonsin att få andas friskluft utan ska gå 100% Zwift. Min fundering är vad (eller om det ens är mätbart?) skillnaderna är i drivlineförlust på de olika Shimanogrupperna? Att trainern har sin felmarginal lämnar vi åt sidan. Vad skiljer eg. mellan en Tiagra-grupp mot en 105, Ultegra eller DuraAce när det kommer till kraftmätning & Zwiftcykling?

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Kedja och bakväxelns trissor är väl de komponenter som bidrar mest till transmissionsförlusterns. Men om du har effektmätningen i vevpartiet eller pedalerna är det ju egalt.

Visa dina Watt
Finns det något gym i Lund/Malmö med träningscyklar som visar effekten för respektive ben? Misstänker att jag tar i mer med vänsterbenet eller så är min Stagesvev knäpp eller så är jag bara sjuuukt oaero. Cyklade på sommarcykeln idag. Hade bra däck, ganska tajta kläder och körde endast i bocken. Det var rimlig vind (5 m/s i medel, 10 i byarna, mest öppna fält) och jag hade nästintill samma startpunkt som slutpunkt. Trots detta så visade mätaren ett snitt på 246 watt (266 watt np) för en medelhastighet på 30 km/h.

Visa dina Watt
Om du misstänker att hö/vä är olika starka och använder en Stages-vev idag så räcker det väl egentligen med att vid ett och samma tillfälle köra samma sträcka på samma tid dels med Stages-veven och med en annan effektmätare, antingen dubbelsidig eller en som mäter båda samtidigt.

Visa dina Watt
d_anders sa:
Finns det något gym i Lund/Malmö med träningscyklar som visar effekten för respektive ben? Misstänker att jag tar i mer med vänsterbenet eller så är min Stagesvev knäpp eller så är jag bara sjuuukt oaero. Cyklade på sommarcykeln idag. Hade bra däck, ganska tajta kläder och körde endast i bocken. Det var rimlig vind (5 m/s i medel, 10 i byarna, mest öppna fält) och jag hade nästintill samma startpunkt som slutpunkt. Trots detta så visade mätaren ett snitt på 246 watt (266 watt np) för en medelhastighet på 30 km/h.

Jag hade samma fundering men tvärtom då jag misstänker att mitt vänsterben, p.g.a. operation i tonåren är svagare än högerbenet. Jag satte dock min Stages-vev i min "go-to-wattmätare" nämligen Tacx Neo och mycket riktigt visade Stages 6,5% lägre effekt. Min 4iiii på MTB var mer träffsäker men den går att kalibrera så det var bra. Annars är ett tips att be någon med Vector/Favero/Powertap-pedaler hjälpa dig. Alternativt byta din Stages mot ett par pedaler.

Visa dina Watt
Mjo, jag får väl försöka hitta något som antingen mäter varje ben för sig eller den totala effekten. Jag har trasiga knän, så det är rimligt att jag belastar benen olika mycket. Det jag framför allt vill förvissa mig om är väl egentligen att min Stages inte är defekt (har garanti kvar).

Visa dina Watt
Jag var otydlig, glömde att det finns tvåsidig stages. Jag har endast ensidig och tror att jag har ganska ojämn fördelning mellan benen. Jag skulle vilja veta hur ojämn fördelningen är.

Visa dina Watt
Tror kanske att formen ändå står i farstun och frågar om det är ok att komma in i nu.

4x4 på 378W plus 4x1 på 500W i garderoben ikväll. Bra pump i påkarna efter sista ettan, satan.

Nu ska man bara deffa bort 20 kg så man kan hålla mer än styrfart när man väl kommer ut i solen.

Bilagor

• 80D265CA-A892-4303-B8DA-6FD1DE6E169D.jpeg
    80D265CA-A892-4303-B8DA-6FD1DE6E169D.jpeg
    74.4 KB · Besök: 241
Visa dina Watt
Körde nytt FTP-test i Zwift i kväll, 24 dagar efter det förra. I det första snittade jag 256 W på tjugan och spydde efteråt. I kväll snittade jag 276 W och spydde inte. Hade det varit lite svalare i rummet (hade ändå öppet fönster framför cykeln, och två fläktar där, plus öppen dörr ut med en fläkt där) så hade jag nog kunnat fixa 280 W i snitt. Fortfarande lååångt från fornstora dar, men skön förbättring på 3.5 vecka.

Visa dina Watt
Hur varmt har ni i rummet när ni kör just nu? Har legat runt 13-14C senaste två månaderna men igår fick jag inte ner tempen under 18C och höll på att koka ihjäl. Fläkt nr2 kommer till Posten idag.

Edit: FML "Försenad transport"

Senast ändrad:
Visa dina Watt
nagge sa:
Hur varmt har ni i rummet när ni kör just nu? Har legat runt 13-14C senaste två månaderna men igår fick jag inte ner tempen under 18C och höll på att koka ihjäl. Fläkt nr2 kommer till Posten idag.

Sitter i garaget så temperaturen varierar mellan -4 till +10, blir det varmare än så kör jag ute för då räcker inte min fläkt till.

Visa dina Watt
nagge sa:

Kör inne i min lägenhet i vardagsrummet. Öppen balkongdörr och fläkt framför ansiktet. Men har typ 18-20 grader när jag sitter inne och cyklar. Blir ganska svettigt.

Visa dina Watt
Själv är jag väl lite i källaren, jobbet tar lite för mycket just nu så det blir lite halvhjärtat.
Fick till 3x15 min på 280 W nu på morgonen i alla fall. Kändes inte så jobbigt så lite hjälper väl cyklingen man gör ändå.
Skrmklipp.PNG

Visa dina Watt
MAMTB sa:
Kör inne i min lägenhet i vardagsrummet. Öppen balkongdörr och fläkt framför ansiktet. Men har typ 18-20 grader när jag sitter inne och cyklar. Blir ganska svettigt.

Kör samma setup och svettas kopiöst, ett tvåtimmarspass där jag dricker ungefär 1,2liter så har jag efter passet gått ner >1kg.

Visa dina Watt
bomauritz sa:
Tror kanske att formen ändå står i farstun och frågar om det är ok att komma in i nu.

4x4 på 378W plus 4x1 på 500W i garderoben ikväll. Bra pump i påkarna efter sista ettan, satan.

Nu ska man bara deffa bort 20 kg så man kan hålla mer än styrfart när man väl kommer ut i solen.

Grymt! Nu är du på gång!

Deffning samtidigt som man kör 700 tss/v är fan en konst, men det går! Några 100 g /v är lagom

Visa dina Watt
lundatok sa:
Själv är jag väl lite i källaren, jobbet tar lite för mycket just nu så det blir lite halvhjärtat.
Fick till 3x15 min på 280 W nu på morgonen i alla fall. Kändes inte så jobbigt så lite hjälper väl cyklingen man gör ändå.

Bra tryck!

Du har väl en rätt bra bas ändå, om du får mer tid till cyklingen nu till säsongen?

Visa dina Watt
bild.png

9x3 min @ 415 W
78 kg

Var ganska slitigt i de sista intervallerna, men det gick!

Stänger igen försäsongen med detta passet och sticker på weekend med frugan, sen är första klubbträningen på tisdag.

102 timmar har jag fått ihop hittills i år, och ca 600 tss /vecka i snitt de senaste sex veckorna. Ingen fyrahundring än, men jag är på gång. Failade efter 18 min för ett par veckor sen, men det känns helt ok om den dröjer nån månad till.

Visa dina Watt
eiskall sa:
lundatok sa:

Bra tryck!

Du har väl en rätt bra bas ändå, om du får mer tid till cyklingen nu till säsongen?
Ja, det kändes rätt lätt med 280-290 W på en rätt kuperad bana. Hoppas att jag kan hitta tillbaka nu i april och maj!

De där treorna och fyrorna ni kör är ju sjukt bra! Det hjälper att köra strukturerat!

Tillbaka
Topp