Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack Micke! Av nyfikenhet, hur ser du på att det ibland förespråkas att man "kan skippa distansträningen helt och bara köra intervaller"?
Känns som det kanske funkar för idrotter där man håller på 60-90 minuter max?
Så, var börjar jag? Är öppen för förslag av alla de slag!
Tack för svar! Intressant att du tipsar om pulsbaserat trots effektmätartillgång. Har kört några pass på bara puls och det känns nästan lättare att passa. Tappar man något slag mosar man på tills det hoppar upp, och som du skriver får man ta i ordentligt för att komma upp i jämn hög puls. Kör jag så blir effektkurvan förmodligen ganska osnygg..
När jag tittar på tidigare cyklade pass har jag svårt att hålla jämn puls trots väldigt jämn effektkurva. Upplever stora bekymmer med att hålla effekten när det börjar gå en aning utför i jämförelse med någorlunda samma motlut hela tiden. Jag har bra tillgång på backar som "räcker" i fyra minuter, men den smidigaste har en knix på mitten där jag tappar lite pga medlut och brant kurva innan det går uppför igen. Det är på riktigt svårt att hitta bra vägar för att klara vettiga intervaller känns det som, speciellt nu när det gärna är mörkt på eftermiddag/kväll..
Inomhus är väl då att föredra, men där har jag inte hunnit testa några riktiga intervallpass ännu.
Förstår att det tar en bra stund (speciellt om man är grön som jag) att plana ut i utveckligen, men är inte det en överhängande risk vid föreslaget träningsupplägg?
Tack för bra tips, ska studeras!
Friskrivning: är detta fel tråd uppskattar jag hänvisning till annan, lämpligare tråd!
Jag har mest cyklat omkring planlöst i några år, och tänkte nu bli en aning mer strukturerad.
Utgångsläge/förutsättningar:
Har ca 281 i FTP sägs det, men var längesen jag testade. Känns jobbigt att hålla det i 20 min spontant, men klarar 4x4 på typ 350 watt så det kanske är rimligt. Dålig koll på läget mao, FTP-test inplanerat när en mindre förkylning är bortjagad.
Precis under 90 kilo på 184 cm. I ganska god kondition trots förhållandevis hög vikt skulle jag säga. Kan förmodligen väga 85 utan några större bekymmer. 80 kilo är förmodligen inte rimligt eller önskvärt pga arbete där det behövs mer än ben, plus att jag varit där nere vid annan typ av träning och det var ett hårt liv.
Stark på spurt. Ganska bra pannben för att spontancykla 20 mil utan någon direkt mängd mil i benen. Dock dålig på att ligga och mata verkar det som.
Har en Monark 828 med effektmätare i veven, och en racer alternativt randohoj med likadan effektmätare. Dessvärre bara mätning på vänsterveven, men så är det och kommer vara så under överskådlig framtid.
Har haft dåligt med tid för cyklingen pga småbarn och jobbigt jobb, men märker att det börjar ljusna med tidstillgången när barnen blir äldre. Kan vara svårt med regelbundna distanspass varje vecka. Svårt att vara konsekvent kring antal timmar per vecka, kan variera stort. Har förmodligen inte mer än 4-6 timmar per vecka, ibland mer, ibland mindre.
Började köra Zwift men ser inte tjusningen. Har dock inte tävlat ännu, det kanske är det som är skoj. Kikade på deras träningsprogram, men har läst mycket negativt om dem.
Dålig kunskap om effektzoner, lämpliga tider för intervaller osv osv.
Önskemål:
Bättre motor för att orka ligga och mata på utan att tappa fokus eller vika ner mig, under säg 1-2-timmarspass. Bygga bas för att kunna cykla långt, 20-40-60-milare. Förstår att den sista grejen får tas på pannben mer än mängdträning pga otillräcklig tid. Allmänt starkare cyklist.
Så, var börjar jag? Är öppen för förslag av alla de slag!
... för att bli bättre på distans måste du träna med tömda glykogenlager...
Det har ju aldrig stämt däremot ansågs tidigare att det kunde ge vissa fördelar.Har inte den myten dött än?
Jag körde plan builder och tog en plan med låg volym, tre pass per vecka. Gjorde rätt bra skillnad.Trainerroad lär gör skillnad och nytta om du följer programmet. Här kan du stoppa in lite inparametrar och få ut ett program: https://www.trainerroad.com/plan-builder
Det ska va community created och det förekommer väl bra sådant.Trainerroad låter det som då!? Tre pass låter också rimligt att klara av.
I just det fallet; vad händer om man missar ett pass eller helt plötsligt får för sig att cykla en oplanerad 20-milare? Fattar att resultatet blir lidande, men eftersom jag inte satsar mot något specifikt mål vill jag inte vara inlåst för mycket.
Jag fattar att man från låg nivå med lätthet kommer upp snabbt lite oavsett vad man gör, men ska man ändå köra kan man åtminstone se till att få det någorlunda effektivt.
Har ingen koll på Trainerday men få bra saker är gratis...
Missar du ett pass, så missar du det, eller byter mot en 20 milare. Missar du så hade jag kör som vanligt med nästa pass, kör du en tjuga så får du väl känna om du orkar passet efter eller behöver stå över för att hinna återhämta dig.Trainerroad låter det som då!? Tre pass låter också rimligt att klara av.
I just det fallet; vad händer om man missar ett pass eller helt plötsligt får för sig att cykla en oplanerad 20-milare? Fattar att resultatet blir lidande, men eftersom jag inte satsar mot något specifikt mål vill jag inte vara inlåst för mycket.
Jag fattar att man från låg nivå med lätthet kommer upp snabbt lite oavsett vad man gör, men ska man ändå köra kan man åtminstone se till att få det någorlunda effektivt.
Har ingen koll på Trainerday men få bra saker är gratis...
Myt? Träning handlar om adaption. Att träna på fastande mage förbättrar både din kropps rent fysiologiska respons (fatmax) och din psykologiska uthållighet (för detta är inte kul...). Flockhart har väl skrivit och forskat den en del om detta: https://mikaelflockhart.wordpress.c...anning-efter-traning-med-laga-glykogennivaer/Har inte den myten dött än?
Varför denna tvärvändning?Myt? Träning handlar om adaption. Att träna på fastande mage förbättrar både din kropps rent fysiologiska respons (fatmax) och din psykologiska uthållighet (för detta är inte kul...). Flockhart har väl skrivit och forskat den en del om detta: https://mikaelflockhart.wordpress.c...anning-efter-traning-med-laga-glykogennivaer/
Tvärvändning? Nu tror jag du har blandat ihop mig med någon annan i tråden?Varför denna tvärvändning?
Det du skriver nu håller nog dom flesta med om fast flera verkar gå ifrån det.
M
I inlägg 8736 skriver du : , för att bli bättre på distans måste du träna med tömda glykogenlager.Tvärvändning? Nu tror jag du har blandat ihop mig med någon annan i tråden?
Visst det var inte helt exakt att skriva "måste". Men försök se till helheten här. Poängen var att du måste träna specifikt. Generell träning räcker bara till en gräns.I inlägg 8736 skriver du : , för att bli bättre på distans måste du träna med tömda glykogenlager.
Det är långt ifrån samma som att man förbättrar sig.....
M
SjälvklartVisst det var inte helt exakt att skriva "måste". Men försök se till helheten här. Poängen var att du måste träna specifikt. Generell träning räcker bara till en gräns.
Myt? Träning handlar om adaption. Att träna på fastande mage förbättrar både din kropps rent fysiologiska respons (fatmax) och din psykologiska uthållighet (för detta är inte kul...). Flockhart har väl skrivit och forskat den en del om detta: https://mikaelflockhart.wordpress.c...anning-efter-traning-med-laga-glykogennivaer/
www.presteramera.com
Polariserat är traditionellt.Hur definierar man egentligen ett polariserat upplägg på träningen jämfört med ett traditionellt? När man kör sina intervaller ovanför tröskel istället för på/under tröskel, typ slutat med tjugor till fördel för kortare intervaller (åttor, 3-1or)? Hur resonerar ni?
Vad som är bäst beror helt och hållet på hur mycket du tränar. Den intensitetsfördelning som är mest effektiv för en amarör, som tränar 3 timmar/vecka, blir för hård för någon som tränar 8 timmar per vecka.
Och skulle inte funka alls för ett proffs som tränar 20 timmar/v.
Det ser görbart ut! Det där över/under-passet hade jag nog skippat och kört distans istället dock. Något att tänka på är att kanske köra två st 4x4 istället för ett 4x4 och ett 4x8, och köra det i ungefär två veckor kanske innan du byter ”Fokusområde” och kör andra sorters intervaller. Tex mer gnetiga intervaller de efterföljande två veckorna, sen två veckor på vo2max-intervaller igen. Att göra mer ”fokuserad” träning och dela in det i block verkar vara effektivt!Funderar på detta upplägg ett par veckor framöver - gärna lite input:
Mån: Vila
Tis: 4x4
Ons: Tröskel över/under
Tors: Vila / lugnt cirkulationspass
Fre: 4x8
Lör & Sön: Lugn distans ute eller inne / kul utecykling om vädret tillåter
Veckovolym ~10 timmar
Samma fråga som jag nästan alltid ställer, vad har du för progression i detta programmet om det är samma pass varje vecka? Och är det tänkt som bas-/grundträning eller för att bygga? Vad är målet med träningen (generellt och med detta block)?
Ja, jag brukar försöka tänka på att jag höjer golvet (subtröskel) tills jag slår i taket (VO2max) slarvigt skrivet, sen får man skifta fokus lite för att höja taket så man skapar mer utrymme för att höja golvet. I Trainerroads pod säger Coach Chad att FTP alltid trumfar VO2max, så ska man träna något är det sweetspot och tröskel.Jag tror du gissar rätt Magnus. Jag upplever det överlag vara väldigt stort fokus på enskilda typer av pass och veckoupplägg i denna tråden isf mer långsiktig planering (eller visande av watt).
Min spontana tanke med ett veckoupplägg innehållandes både 4x4 och 4x8 är att de passen är rätt lika i träningsstimuli och även om (effekt vid) VO2max förrmodligen även har en positiv effekt på "FTP" så kan man nog få mer utveckling av den senare om man lägger lite mer tid på muskeluthållighet.
Eller som @wennbergs föreslog - att växla mellan olika fokusområden i separata block (t.ex bas/bygg) snarare än ett upplägg med "all inclusive". Och fundera på vilka pass som ska tas bort om tiden kniper eller du känner att det blir lite för mycket.
Trainerroad har just den utmaningen med sin ”one size fits all” modell, även om man kan välja low, medium eller high volume planer. Är man elitmotionär och behöver mera stimulans för att utvecklas än de vanliga (rätt så korta) sweetspot passen så är det just som @glitch säger. Sen bör man även komma ihåg att TR är en vinstdrivande företag där målet är att sälja en produkt där kunden enkelt kan mäta ”förbättringen/ökningen” av FTPt (oftast då baserat på ett ramp test). Har man som avsikt att tävla är ditt ramp test FTP en väldigt dålig indikator på hur stark (eller vältränad) du är. Men för motionärer som bara vill vill bli bättre, komma igång med träning osv är väl TR bästa på marknanden.Jag körde ett trainerroad upplägg med sweet spot förra vintern det gav väldigt lite. Intervaller gav mycket bättre bett. Muskulär styrka bygger man med kortare arbetstider och tyngre belastning. Så jag tror för min egen del mer på tungt och intensivt respektive långt och lugnt. 8or har ju i flera studier visat sig ge bäst effekt så min tanke med både 8or och 4or är att fyrorna kan jag köra tyngre = mer styrkeeffekt, 8orna ger mer urhållighet på hög nivå. Bägge ger bevisade vo2max fördelar.
8or bygger också pannben att kunna trycka tungt länge vilket i min mening borde ge mer om syftet är att höja ftp än en massa tid under ftp i sweet spot träsket.
Sweet spot tror jag är kanon för någon som är rätt ny på strukturerad träning och inte lika avskräckande som de tuffare passen men när man är på en viss grundnivå är jag inte övertygad att det är effektivare än intervaller. Sen om man ska köra steady state finns säkert en poäng i att träna på att kunna ligga stadigt på en viss nivå länge.
Gällande tidigare frågan om block / perioder så har jag ingen tävlingskalender eller annat som styr så allt är uppbyggnad :)