Visa ditt Eddingtontal (E)

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Lösningen är att alltid cykla alla rundor längre än ens mål E. Kolla in och gör steve abraham - han fattade att 300+ km rundor varje dag är da shit! Fixa E på 300 på ett år!?

Gnäll lagom! Du har ju ökat på båda talen med några snäpp bara sedan tråden startades medan jag står och stampar. Å andra sidan borde jag nog cykla lite ordentligt om jag ska kunna förvänta mig att något ska hända ... ;-)

NLC sa:
Bengt-re sa:
Lösningen är att alltid cykla alla rundor längre än ens mål E. Kolla in och gör steve abraham - han fattade att 300+ km rundor varje dag är da shit! Fixa E på 300 på ett år!?

Om jag bara hade tid...

?

Och mat och ekonomi... Cool tanke att klara E 300 på ett år dock... precis på gränsen till det möjliga.

Men vad tusan 99 är ju inte illa! Det är ju 1000 mil i sadeln bara på 100 km rundor!

Bengt-re sa:
NLC sa:
Bengt-re sa:

Om jag bara hade tid...

?

Och mat och ekonomi... Cool tanke att klara E 300 på ett år dock... precis på gränsen till det möjliga.

Men vad tusan 99 är ju inte illa! Det är ju 1000 mil i sadeln bara på 100 km rundor!

Tror det är väldigt få personer som har psyke för att göra E=300 km på ett år Jag skulle garanterat inte greja det. Dessutom måste du ha en väldig slitstyrka och ett visst mått av tur.

Hmm, varför cyklar ni? För att nöta mil, för att bli snabba? De går inte helt hand i hand de där. Knepigt mått.
Kan lugnt säg att många har högre nummer än jag, inom samma år, men jag cyklar ifrån dem ändå.

Så vad ska vi med måttet till? Menlöst tycker jag.

Stervelo sa:
Hmm, varför cyklar ni? För att nöta mil, för att bli snabba? De går inte helt hand i hand de där. Knepigt mått.
Kan lugnt säg att många har högre nummer än jag, inom samma år, men jag cyklar ifrån dem ändå.

Så vad ska vi med måttet till? Menlöst tycker jag.

Inget.

Bara lite nörderi. Vi kan ta Explorer score istället då, men då måste vi skapa en ny tråd.

BTW så finns det cyklister utan strava som är snabbare är de flesta av oss. Och det finns folk i Kenya som inte har en pulsklocka och ändå är snabbare än Svenska rekordet på 5000 meter (löpning). Snabbhet och nörderi hänger inte ihop med någon självklarhet - möjligen är det tvärtom. Vem vet?

Senast ändrad:
Man verkar "tjäna" på att använda rätt enhet - inget jag har reflekterat över. Inte förrän jag kollade wiki

"It should be noted that the Eddington Number for cycling has units (indeed applying it to any physical property will result in E having units). For example, an E of 62 miles means a cyclist has covered 62 or more miles on 62 or more days. However, in units of kilometers the 62 miles becomes 100 km. It is possible that the cyclist, while having covered 100 km on 62 days or more, may not have covered 100 km on 100 days or more."

Om du med tjäna menar att du får ett högre tal, så, ja! Torde ju dessutom vara rätt uppenbart då man kollar denna tråd och ser att alla har högre tal med km än med miles. Ju större enhet du väljer, desto mer premieras riktigt långa rundor.

Om man går över till att ha VR som enhet är det nog ganska få som har speciellt höga E-värden. Om man kräver att rundan ska göras utan sovpauser så är det nog ganska få som når upp i mer än 2 (en del randonnörer/ultracyklister undantagna). Och om man är strikt och kräver att sträckan ska ha tillryggalagts under en dag (=1 dygn) är det mig veterligen bara en person som nått upp i E=3 VR (givet vanlig cykel i alla fall).

Om man går till den andra extremen och tar riktigt korta måttstockar, t.ex. 1Å, blir ens E-tal detsamma som antalet dagar man cyklat i livet, vilket kan vara intressant på sitt sätt, men man tappar ju bort lite av det som jag tror E-talet är avsett att fånga, nämligen hur mkt relativt långa turer man gjort i sitt liv.

Jeppe_E sa:
Arsozath sa:
Jeppe_E sa:
Bengt-re sa:
Bra där. Fortfarande kvar på 66 km, trots 1400 km i aug. Måste vara någon sorts rekord :p

Hinner ju aldrig cykla de där långa rundorna :)

72! Så jag ligger fortfarande före Jeppe (jätteviktigt).

BAH! 13 turer till 72.... okej. Nytt mål för september satt. Cykla längre....

Men då måste jag också cykla längre :(. Fast egentligen är ju det :).

Började logga med GPS 2010, men alla rundor sen dess har inte lastats över till Strava. Hursomhelst, med tillgänglig data får jag:

(E) Cykel: 93km/66mi

(E) Löpning: 31km/23mi

Senast ändrad:
Löpning? Nä, cykel ska det vara! Annars kommer väl snart någon med E-värde för knapptryckningar på tangentbordet också. ;-)

(Egentligen mest beroende på att jag inser hur pinsamt låga mina E-värden i löpning skulle bli med km eller miles som enhet; rätt säker på att jag hamnar under 20 km).

Jo, jag inser ju det kontroversiella i att hava andra gudar jämte cykeln... men det är längesen jag outade mig själv här så när jag ändå fick Elöp (subscript tycks inte finnas på happy) uträknad för mig så tog jag med den. 42km/26mi får betraktas som viktiga milstolpar när det gäller Elöp.

ohellstrom sa:
Började logga med GPS 2010, men alla rundor sen dess har inte lastats över till Strava. Hursomhelst, med tillgänglig data får jag:

Det är nästan kränkande att episka turer som ST och andra av dina eskapader inte kan tillgodoräknas detta fantastiska mätEtal :p

Jeppe_E sa:
ohellstrom sa:

Det är nästan kränkande att episka turer som ST och andra av dina eskapader inte kan tillgodoräknas detta fantastiska mätEtal :p

Haha, just nu räknas ST som en runda på mer än 93km :)

Om man verkligen spekulerade i Ecykel kanske man skulle starta om klockan efter 150 eller 200km...

Henrik_E sa:
ohellstrom sa:
Detta indikerar att Peach's teori om att använda kilometer är digital doping är fel då jag ligger 90 km / 65 mi.

Jo, digital doping vet jag inte... folk bör ju generellt ha (och har, att döma av de tal som presenterats) ett högre tal i miles eftersom det helt enkelt krävs färre cykelturer för att kvalaificera sig i den enheten.

NLC sa:
2 pass till och det blir E 80 mi, idag 79 mi

Det är inte illa! Faktist riktigt rejält!

Och jo Stervelo - det är lugnt, vi begriper att vi inte blir snabbare av E, men vi tycker att det är kul ändå - beklagar vår nördighet. Petsonligen kan jag skylla på att jag har ett förflutet som triathlet och sånna är kända siffernördar - ok?

Om man inte fört detaljerad träningsdagbok bli det ganska osäkert att inludera icke-digitala turer.

Jag vet att jag cyklat åtskilliga +100km innan garmin kom in i mitt liv men hur många på exempelvis 95km (eller 33km löpning) jag har som därmed snart skulle falla ur beräkningen igen har jag ingen aning om...

ohellstrom sa:
Om man inte fört detaljerad träningsdagbok bli det ganska osäkert att inludera icke-digitala turer.

Jag vet att jag cyklat åtskilliga +100km innan garmin kom in i mitt liv men hur många på exempelvis 95km (eller 33km löpning) jag har som därmed snart skulle falla ur beräkningen igen har jag ingen aning om...

Struktur för böfvelen!

ohellstrom sa:

Jag undvek att försöka rekonstruera turer från den analoga tiden. Lite trist att radera 25 års cykling, men men - mer motiverande att börja från typ blankt papper! ☺

NLC sa:
ohellstrom sa:

Struktur för böfvelen!

Haha, jag blir mer och mer ostrukturerad för varje säsong som går. Nu har det gått så pass långt att jag i princip aldrig tycker att jag "tränar". Det blir nästan komiskt när folk vill veta hur man tränar för sånt som jag håller på med...

Tillbaka
Topp