Visa ditt Eddingtontal (E)

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Kan upplysa att det går ännu långsammare när en timme ungefär är vad man mäktar med. Men, men, bättre tider kommer väl.

Bengt-re sa:
GoranS sa:
Kan upplysa att det går ännu långsammare när en timme ungefär är vad man mäktar med. Men, men, bättre tider kommer väl.

Fast cyklar du +81 km/h så går det sjukt fort!

Problemet är att för min del hjälper inte ens sådana fantasifarter. Behöver farter som bara är lagliga på frifartsdelar av autobahn och jag är rätt säker på att det är en dum idé att lägga sig och slipstreama på bilarna där. Skulle möjligen kvalificera mig för en Darwin award.

GoranS sa:
Bengt-re sa:
GoranS sa:

Fast cyklar du +81 km/h så går det sjukt fort!

Problemet är att för min del hjälper inte ens sådana fantasifarter. Behöver farter som bara är lagliga på frifartsdelar av autobahn och jag är rätt säker på att det är en dum idé att lägga sig och slipstreama på bilarna där. Skulle möjligen kvalificera mig för en Darwin award.

Bäst att undvika det låter det som. Fast hade ju blivit en spännande youtube kanal! ?

87 mi / 110 km & 3 rundor kvar till 90 mi. Med lite tur kanske det är fixat till nästa helg. Efter det har jag 25 "centuries" kvar till E=100 mi, men sen får det nog vara nog.

GoranS sa:
NLC sa:
87 mi / 110 km & 3 rundor kvar till 90 mi. Med lite tur kanske det är fixat till nästa helg. Efter det har jag 25 "centuries" kvar till E=100 mi, men sen får det nog vara nog.
Inga fler rundor på 101 miles eller mer!?

Det ena utesluter väl inte det andra men nån stans får man dra en gräns för vilket E-tal mm siktar på även om man gillar att cykla långt.

40 st 40 milare (eller längre) kanske kunde vara något

Jag tolkade nog som att du därefter inte tänkte höja ditt E-tal i miles, d.v.s. att du inte skulle komma upp i 101 st 101-milesrundor. Nu vet jag inte hur många rundor du har som är 100 miles men inte 101 miles, men jag misstänker att det inte finns utrymme för alltför många rundor på 101+ miles innan du nått E=101 miles efter det att du nått E=100 miles. Så tänkte jag ...

Får nog räkna lite på det dära :-)

EDIT: Efter helgens utflykt och några timmars sömn i en säng tror jag tankegången var att det skulle vara ett stort hopp från antalet "centuries" till "101"-rundor men det visade sig bara vara 3 färre (74 vs 77) så det kanske är ett görbart mål inför kommande år.

Senast ändrad:
GoranS sa:
GoranS sa:
25 mil / 101 miles / 139 km

Nej, och det blir värre och värre. Gissar att jag i bästa fall kommer att kunna öka med 1 mil, 2 miles och 4 km i år.

25 mil / 102 miles / 140 km

Lite skavanker har gjort att det inte blivit så mkt till förbättring i år och med tanke på nuvarande skick på gubben och planerna för resten av året skulle jag möjligen kunna öka till 141 km men i övrigt är det med all sannolikhet stopp för i år.

För 2017 får målet bli 26 mil / 105 miles / 146 km. Bäst att vara ute i god tid!

Har ökat till E=143 km medan miles- och milnoteringarna är oförändrade. Krävs nu:

5 rundor på >=144 km för att öka till E=144 km
4 rundor på >= 103 miles för att öka till E=103 miles
2 rundor på >= 26 mil för att öka till E=26 mil

Ytterst tveksamt om något av dessa kommer att inträffa i år.

Jo, förvisso. Problemet är att jag f.n. har svårt att få kroppen att hålla för sittande cykling någon längre tid. Att göra 26 mil i kuperad terräng är i min värld tufft redan när jag är i relativt gott skick och det är inte fallet nu. Så, någon förbättring av milnoteringen i år är helt utesluten. Kilometernoteringen är den som möjligen skulle kunna gå, men det kräver nog en cykelresa i bergiga trakter.

ohellstrom sa:
Började logga med GPS 2010, men alla rundor sen dess har inte lastats över till Strava. Hursomhelst, med tillgänglig data får jag:

(E) Cykel: 93km/66mi

(E) Löpning: 31km/23mi

Nu uppe i 104km/75miles samt 32km/24miles

Av det kan man dra slutsatsen att långcykling varit betydligt vanligare än långlöpning de senaste 16-17 månaderna.

Hade nog missat några rundor i min tidigare sammanställning. En mer noggrann genomgång ger att aktuella värden är

25 mil / 103 miles / 145 km

med

2 rundor till 26 mil / 3 rundor till 104 miles / 5 rundor till 146 km

Skulle gissa att milvärdet kommer att kvarstå vid årets slut. Miles- och km-värdena hoppas jag kan få upp åtminstone ett hack var.

Det är dock en minst sagt grym skala. Om man tittar på närmaste "drömgränser" krävs:

16 rundor >= 30 mil
26 rundor >= 110 miles
22 rundor >= 150 km

Plus ett i alla tre kategorierna sen senaste uppdateringen. Nu:

26 mil (3 kvar till 27 mil, 9 kvar till 28 mil och 16 kvar till 30 mil)
104 miles (1 kvar till 105 miles, 8 kvar till 106 miles och 22 kvar till 110 miles)
146 km (1 kvar till 147 km, 7 kvar till 148 km och 16 kvar till 150 km)

Känns inte helt otroligt att km och miles-noteringarna kan åka upp ett snäpp till innan vintern, men mer än så lär det inte bli.

Senast ändrad:
GoranS sa:

104 miles (1 kvar till 105 miles, 8 kvar till 106 miles och 22 kvar till 110 miles)

Känns inte helt otroligt att km och miles-noteringarna kan åka upp ett snäpp till innan vintern, men mer än så lär det inte bli.

Verkar nästan som att du gillar att cykla!

Bengt-re sa:
GoranS sa:

Verkar nästan som att du gillar att cykla!
Jo, fast egentligen har jag nog lite knasiga preferenser kring cykling för att få bra utdelning i dessa mått numera. Jag menar, en åttatimmarstur betalar sig ju i detta avseende typiskt bättre om den körs i plattland än med låt säga 3500 höjdmeter utspridda på 13 mil.

Ett snäpp upp på både miles- och km-skalorna sedan senaste sammanställningen. Och med lite tur kanske även miltalet kan hoppa upp ett snäpp i år.

26 mil (1 kvar till 27 mil, 9 kvar till 28 mil och 16 kvar till 30 mil)
105 miles (4 kvar till 106 miles och 18 kvar till 110 miles)
147 km (3 kvar till 148 km och 12 kvar till 150 km)

Man ser ju i alla fall lite vad inriktningen är på ens cykling om man har km-, miles- och milvärden. Relativt sett höga milvärden => riktig långcyklare medan relativt höga kmvärden => långcyklings-hangaround.

För min del skulle jag kunna tänka mig att jag på något decenniums sikt skulle kunna nå 30 mil. Sen är det dock risk att det blir ett ganska rejält kliv för att nå 31 mil då 30-milsvärdet nog kommer att innehålla en skaplig andel rundor på mellan 30 och 31 mil.

Ang miles- och km-värdena är jag rätt säker på att en skaplig andel kommer från heldagsturer under cykelresor. Ganska typiska rundor kan då ligga på 13-17 mil, men det är rätt sällan det drar iväg upp mot 20 mil så km- och ffa milestalet lär nog bli rätt jobbigt att få upp snart om jag inte börjar köra cykelresor i platt(are) terräng. Visst kan något brevet hjälpa till men det blir i allra bästa fall en handfull på ett år för min del.

Ah, 100 miles måste ju anses vara en "drömgräns". :-) Nästa "decenniejubileum" borde väl sen bli 130 km!?

Har för egen del petat upp milsiffran till 27 men något decenniejubileum får nog vänta ett tag även om jag har visst hopp om att kunna nå 150 km i år.

41 mi, 59 km, 14 mil

Sen är det väl så att det är per dag som räknas, så att bara sortera på distans och räkna kan ge ett felaktigt resultat. Undrar hur det räknas över dygnsgränser?

Tillbaka
Topp