Visa era fulkineser i carbon

mtberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Den här Kinesen blev klar igår och fick sig en
> åktur i dagens vårsol. Gick som en klocka. En
> himmelsk hellasoptimerad stig&stökmaskin, helt
> enkelt.

Oj vad stilig! En sån ram har ju jag varit sugen på att bygga ihop något av också.
Beställde du den lackad i egen design? Är det en 18 el 20" ram och hur lång är du?
Hur känns storleken?
Du borde eg. ha en byggtråd på ett så coolt bygge!! :)

>
> Oj vad stilig! En sån ram har ju jag varit sugen
> på att bygga ihop något av också.
> Beställde du den lackad i egen design? Är det en
> 18 el 20" ram och hur lång är du?
> Hur känns storleken?
> Du borde eg. ha en byggtråd på ett så coolt
> bygge!! :)

18" och jag är 180. Känns helrätt. Funkar bra att trampa ur på transportsträckor med Lev:en i XC-läge och dämparna låsta, känns inte som att större ram är ett större problem än större kraft i benen... I stök och bök är den heller inte för stor utan rent av mycket smidig. Mycket smidigare och mer lättmanövrerad än någon av de andra hojar i motsvarande storlek jag brukat på Hellasunderlaget, inkluderat en titan XC-räser, en FR Ventana El Chamuco, en gammal C-dale Super V-Raven och en ännu äldre helstel GT Karakoram.

Ja, jag kanske skulle lägga upp en byggbeskrivning? Det blev ju trots allt ganska bra det där. Beställde lacken utifrån en skiss och fick ett designförslag, måste säga att det blev på pricken!

fty skrev:
> mtberg,
>
> Hur lång var leveranstiden från DengFu? Jag
> beställde en FM156 i mitten av januari, den har
> fortfarande inte skickats.

Beställde och betalade 13/11, den skickades 10/1 och landade här en vecka senare. Det var ungefär samma leveranstid på den CX-ram jag beställde i somras, också den med lackjobb.

@fty:
Kinesisk nyår var väll för inte så länge sedan? Det kanske inte blev så mycket gjort under den veckan?

@mtberg:
Mycket snyggt! Vad har du för bakdämp och hur fungerar den? läste på linkagedesign att kines-29ern inte är så trampeffektiv i länkaget och att det är tune'en på dämparen som gör den till en bra xc-cykel.

Skulle du rekomendera ramen för AM-cykling?

blunder skrev:
> @mtberg:
> Mycket snyggt! Vad har du för bakdämp och hur
> fungerar den? läste på linkagedesign att
> kines-29ern inte är så trampeffektiv i länkaget
> och att det är tune'en på dämparen som gör den
> till en bra xc-cykel.
>
> Skulle du rekomendera ramen för AM-cykling?

Det är en RS Monarch RT3 och även om det egentligen är lite för tidigt att avgöra än så känns det dock som det är den svagaste länken i bygget. Men det gick så snabbt pga riktigt lågt pris att jag inte ens märkte att fingret tryckte på köpknappen... Det stämmer nog hursomhelst bra det att länkaget kräver en del av bakdämparen på dom här ramarna. Kan ju tänkas att det blir en akteruppgradering vad det lider om man får för sig att trampa långlopp med den här hojen.

Jag kommer att AM-hoja på den här alla dagar i veckan så länge det handlar om att cykla både uppför och utför. Jag är en medelålders gubbe och utför inga större flygturer frivilligt så jag klarar mig med 120mm. Om det, vilket det väldigt sällan gör i mitt fall, handlar om enbart utför så tar jag hellre min Ventana med flackare gaffelvinkel, stryktåligare ram och mera slag, men förstås också ett antal flera kilon att släpa på.

Tack för svar. Jag letar efter en xc/trail hoj eftersom jag insett att stigarna runt mig inte bjuder på så mycket höjdmeter. Gärna en lätt och trampeffektiv hoj ( en sån som bara skjuter ut en ur kurvurna) men som man ändå kan slänga runt en del. Det blir trots allt en del hopp och plattlandningar.

Har tittat på den ramen ett tag nu och den ser väldigt bra ut förutom att man igentiligen ska ha en dämpare skräddarsydd för ramen. Det kanske får bli en riktig Scott istället...

Kom gärna tillbaka med en långtids recension. Det blir oftast tyst om fs-kineser efter första "visa nya cykeln"-inlägget.

Tänkte jag skulle lägga upp mitt snikbygge.

Shimano 105
Shimano 500 hjul

Vikt: Hela 8.2kg

Men de blev billigt. :)

Bilagor

• IMG_0025.JPG
    IMG_0025.JPG
    56 KB · Besök: 47

Bilagor

• Bikefit5.JPG
    Bikefit5.JPG
    65.6 KB · Besök: 39
Hej,

Nu har jag bytt ut det mesta på min Canyon AL 29a. Så lika bra att gå vidare och byta ut ramen. Efter mailat med Flyxxi förstod jag det som att det kommer ramar med QR15 gaffel om ca en månad, så tänkte vänta tills dess.
Men lär mig fortfarande och det jag inte vågat mig in på är vevpartiet. De flesta jag kollat på har BSA English thread, eller BB30. Är det BB30 man ska satsa på?
Sen om jag ska köpa ett vevparti, vad är det happykorrekta? Bra kvaliet, pris och vikt? Ser att många valt XT, men då behövs det någon slags adapter eller? Kör nu med RF Narrow/Wide 104BCD och vill gärna fortsätta med det, XX1 klingorna är bra mycket dyrare vad jag sett.
Något annat man bör ha i åtanke?

Tacksam för svar..

Hej

Om du ändå ska köra med shimano vevparti, kör på BSA. Då slipper du adapter, så resonerade iaf jag när jag köpte mina kinaramar.

fty skrev:
> Hej
>
> Om du ändå ska köra med shimano vevparti, kör
> på BSA. Då slipper du adapter, så resonerade
> iaf jag när jag köpte mina kinaramar.

Det finns vevlager för Shimano-vevar som passar i BB30-vevhus utan att använda adaptrar, har 2st sådan själv på mina cyklar, t ex detta: http://www.bike-components.de/products/info/p26519_BB30-to-24-MTB-Innenlager-42x24mm.html

Jag har en sådan här ram: http://www.yishunbike.com/yishunbik...e-full-suspension-carbon-mtb-frame-p-885.html och en sån här framväxel: http://www.bike-components.de/produ...-Type-FD-M780-A-E-3--10-fach-Modell-2014.html men jag får det inte att lira riktigt som det ska. Vajern kommer underifrån och går upp genom ett hål i baksvingen, och sedan upp igenom framväxeln.
Första problemet är att vajern spårar inte mot växeln riktigt, ser ut som att växeln sitter lite för långt fram, alternativt att hålet för vajern i svingen sitter för långt bak så vajern vill hoppa av "halvmånen" som den ska ligga och löpa emot på växeln. Har fått det att fungera så växlarna funkar men befarar att vajern inte kommer att hålla så länge då det blir ett veck på den när den inte ligger som den ska mot växeln. Finns det någon justering på en sådan växel så man kan flytta bak den en liten bit?

Andra problemet är att fästskruven för vajern kommer väldigt nära svingen på ena sidan när man ligger på lilla klingan så jag fick lov att sätta växeln högre an vad den egentligen ska sitta för att skruvskallen inte skulle skrapa i på insidan av svingen. En lösning på detta skulla vara att svarva av skallen 1 mm, eller byta ut skruven mot en insex med låg skalle så den går fritt.

Ramen ska vara samma som Hong Fu, Deng Fu och allt vad dom heter, hur ser det ut för er andra som har byggt på denna ram och med framväxel?

Senast ändrad:
Tack för svaren. Inte så att det måste vara Shimano, mest jag fick för mig det efter kollat runt vad andra gjort. Vad har ni för rekommendationer på vevpartier?....kanske ska satsa på X01 eller XX1 ändå....

Belse skrev:
> fty skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hej
> >
> > Om du ändå ska köra med shimano vevparti,
> kör
> > på BSA. Då slipper du adapter, så resonerade
> > iaf jag när jag köpte mina kinaramar.
>
>
> Det finns vevlager för Shimano-vevar som passar i
> BB30-vevhus utan att använda adaptrar, har 2st
> sådan själv på mina cyklar, t ex detta:
> http://www.bike-components.de/products/info/p26519
> _BB30-to-24-MTB-Innenlager-42x24mm.html

Det där var ju nice! Dock rätt dyrt.

fty skrev:
> Belse skrev:
> -----
> > fty skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hej
> > >
> > > Om du ändå ska köra med shimano vevparti,
> > kör
> > > på BSA. Då slipper du adapter, så
> resonerade
> > > iaf jag när jag köpte mina kinaramar.
> >
> >
> > Det finns vevlager för Shimano-vevar som passar
> i
> > BB30-vevhus utan att använda adaptrar, har 2st
> > sådan själv på mina cyklar, t ex detta:
> >
> http://www.bike-components.de/products/info/p26519
>
> > _BB30-to-24-MTB-Innenlager-42x24mm.html
>
> Det där var ju nice! Dock rätt dyrt.

Det finns lite billigare om man vil ha det också, KCNC har ett vet jag, men då hade jag redan köpt ett från Rotor så det blev ett till likadant iaf, enkelt o ha lika tyckte jag...

Då var årets byggen klara och provcyklade:

Helstel 650B för lite jobbpendling o vardagscykling:

IMG_4834.JPG

Heldämpad 650B för lite skogscykling:

IMG_4835.JPG

Belse skrev:
> Då var årets byggen klara och provcyklade:
>
> Helstel 650B för lite jobbpendling o
> vardagscykling:
>
>
>
> Heldämpad 650B för lite skogscykling:
>
>

Mycket trevliga skapelser!

Min Dengfu-fm029 i en regelvidrig bild.

Utrustad med Ultegra 6700-komponenter, Specialized Toupe-sadel, 50 mm kanttråd Farsportshjul, ett par alldeles för tunga Bontrager-flaskställ samt snabbkopplingar och sadelklämma i titan/kolfiber från on-one.

Väger in på ca 7,5 kg i dagsläget.

Har faktiskt inte importerat något från Kina själv, utan köpt ram och hjul begagnat i Sverige.

Har nu ett kolfiberstyre med en integrerad styrstam på 120 mm (fick med vid köp av ramen) vilket är för långt för mig. Byter gärna till ett liknande styre med kortare stam (eller några hundralappar) om någon är intresserad.

2.jpg

Hm... jag räknade fram vilken storlek på ramen jag skulle ha och den storleken hade speedercycling i lager. Sedan kollade jag med en kompis som har en "riktig" tri-cykel, räknade om och kom fram till att jag behövde en nummer större. Och se! Den ramen hade de också i lager! Bara betala och vi skickar den innan helgen. Skrev de.

Så jag betalade in 24 Mars. De skulle lacka ramen svart först och den skulle skickas till helgen. Fick svar att de tagit emot pengarna. Sedan blev det ganska tyst. Från att svarat i princip dygnet runt och även på helger. Fick svar igår och då hade man visst missat... Just den storleken jag ville ha fanns inte så man var tvungen att springa ut och leta kolfiber och få igång produktionen "as soon as possible". Frågade vad de menade och nu var det 21 April som gällde.

Så vad tror ni?
1. det fanns aldrig någon ram, de ville ha pengar först innan de börjar bygga.
2. de bara förhalar för att komma förbi PayPal 45 dagars gränsen.

Ska jag dra öronen åt mig?
Vågar jag beställa komponenter innan jag har ramen i handen?
Fan sommaren är ju runt hörnet. :(

trampa skrev:
> Hm... jag räknade fram vilken storlek på ramen
> jag skulle ha och den storleken hade
> speedercycling i lager. Sedan kollade jag med en
> kompis som har en "riktig" tri-cykel, räknade om
> och kom fram till att jag behövde en nummer
> större. Och se! Den ramen hade de också i lager!
> Bara betala och vi skickar den innan helgen. Skrev
> de.
>
> Så jag betalade in 24 Mars. De skulle lacka ramen
> svart först och den skulle skickas till helgen.
> Fick svar att de tagit emot pengarna. Sedan blev
> det ganska tyst. Från att svarat i princip dygnet
> runt och även på helger. Fick svar igår och då
> hade man visst missat... Just den storleken jag
> ville ha fanns inte så man var tvungen att
> springa ut och leta kolfiber och få igång
> produktionen "as soon as possible". Frågade vad
> de menade och nu var det 21 April som gällde.
>
> Så vad tror ni?
> 1. det fanns aldrig någon ram, de ville ha pengar
> först innan de börjar bygga.
> 2. de bara förhalar för att komma förbi PayPal
> 45 dagars gränsen.
>
> Ska jag dra öronen åt mig?
> Vågar jag beställa komponenter innan jag har
> ramen i handen?
> Fan sommaren är ju runt hörnet. :(

Börja tidigare nästa gång ;)

? Jag hade bara tänkt bygga EN cykel. Är det farligt att bygga själv? Måste man göra det fler gånger?

Tror faktiskt jag beställer delar innan ramen. Så har jag nåt att klämma på under tiden. Har tänkt Ultegra6700 10delat (6810 bromsar) men osäker på växel reglage och bromshandtag. Tips? SRAM 500TT är snygga (och inte för dyra) och jag gillar R2C men de ska tydligen inte passa till Ultegra.

Actionsports och Bike-components som gäller idag?

trampa skrev:
> ? Jag hade bara tänkt bygga EN cykel. Är det
> farligt att bygga själv? Måste man göra det
> fler gånger?

Tar du det bara lugnt och har någon form av gott omdöme bör det knappast vara några problem. Var noggrann med att alla delar passar med varandra, dra fast alla skruvar med rätt moment, applicera fett respektive karbonpasta där det är lämpligt, etc. Det är inte raketforskning.

trampa skrev:
> Har tänkt Ultegra6700 10delat (6810 bromsar) men
> osäker på växel reglage och bromshandtag. Tips?
> SRAM 500TT är snygga (och inte för dyra) och jag
> gillar R2C men de ska tydligen inte passa till
> Ultegra.

Blanda växlar och reglage från Shimano och Sram går inte, de drar olika mycket vajer.

Jeppe9191 skrev:
> Willie skrev:
> -----
> > Min ht från förra år, byggs om med FS ram
> > inför årets säsong =)
> >
> > http://www.alive.se/upload/source/6718110.jpg
>
>
> Den tyckte jag såg trevlig ut! Vad är det för
> ram, ht:n alltså? Storlek?
>
> Funderar på något liknande...

Det är en 17.5" ram om jag inte missminner mig dock rätt lång i modellen, köpte den av nån random säljare på ebay.

Den ramen kommer bli till salu inom någon vecka så släng över ett pm om du skulle vara sugen! =)

Mvh Wille

är riktigt sugen på att bygga en fulkines landsvägs cykel.

men det verkar finnas väldigt många olika ramar.
nån som kan tipsa om bra ramar som är lätta, snygga och till bra pris?

Hej
Söker hjälp här, det är så att jag har lite pyssel på min Nishiki en hybrid som jag tänkte byte gaffel på till en stel, men det jag har hittat här är blodigt dyra och jag har/vet inte var jag ska söka. Nu till min fråga är det ngn som har en bra adress att förmedla där de har 29 med skivbromsfäste.

Gunnar skrev:
> Hej
> Söker hjälp här, det är så att jag har lite
> pyssel på min Nishiki en hybrid som jag tänkte
> byte gaffel på till en stel, men det jag har
> hittat här är blodigt dyra och jag har/vet inte
> var jag ska söka. Nu till min fråga är det ngn
> som har en bra adress att förmedla där de har 29
> med skivbromsfäste.

eBay Finns ju massor?

Byggde en riktig budgethoj den här vintern.

Köpte en begagnad FM028 (eller FM029? står ingenting på den...) ram i höstas och köpte på mig lite komponenter under vintern.

- Shimano 105 reglage
- Shimano 105 bakväxel
- Shimano Dura-Ace kedja
- Shimano Ultegra 11-25 kassett
- SRAM Force framväxel
- SRAM Force bromsar
- SRAM Force (?) vevparti
- DEDA styre - 40 cm
- FSA styrtapp
- DT Swiss 1.1 hjul
- Bryton 35 dator
- Selle Ponza sadel
- Cannondale sadelstolpe

(sedan visade det sig att ena växelreglaget - vänster fram - var trasigt så jag fick ta ett gammalt Tiagra-reglage istället.. grr...)

Totalkostnad ca 6500
vikt ca 8, nånting...

Bilagor

• 2014-03-25.jpg
    2014-03-25.jpg
    86.5 KB · Besök: 52
Fick hem mina kineshjul idag (tubhjul) . Tog fem arbetsdagar att få hem de + sex dagar i tullen. Kostade 195 USD + 80 USD i frakt + 405 SEK i tull/moms. Totalt ~2250 SEK.

Däck från Wiggle, Tofu s33 special 21mm (~400 SEK x 2) + kassett Ultegra (~300 kr) + 50mm ventilförlängare från eBay för 82 SEK för två stycken.

Framhjulet väger in på 0,62 kg och bakhjulet på 0,82 kg = totalt 1,44 kg (utan snabbfästen, däck, etc.)

Raka å fina, väntar på stretching å lim nu. Premiär till helgen.

OBS! Hojen är även den en väldigt ful kines :-)

Såg att bilderna hamnade upp å ned, fixar det senare.

Bilagor

• 20140415_171045.jpg
    20140415_171045.jpg
    63.1 KB · Besök: 40
  • 20140415_171145.jpg
    20140415_171145.jpg
    64.7 KB · Besök: 38
  • 20140415_171254.jpg
    20140415_171254.jpg
    44.6 KB · Besök: 42
  • 20140415_171405.jpg
    20140415_171405.jpg
    61.6 KB · Besök: 44
  • 20140415_171612.jpg
    20140415_171612.jpg
    94.3 KB · Besök: 39
  • 20140415_171757.jpg
    20140415_171757.jpg
    94.6 KB · Besök: 49
  • 20140415_174738.jpg
    20140415_174738.jpg
    66.5 KB · Besök: 42
  • 20140415_174746.jpg
    20140415_174746.jpg
    43.4 KB · Besök: 44
  • 20140415_175635.jpg
    20140415_175635.jpg
    75 KB · Besök: 38
jag har köpt ett par kina grejer också, och har blivit ganska trött på denna j***a tull o moms o skit. då jag är ung, omogen och uppvuxen i förorten har jag ingen moral i kroppen.. är det fler likasinnade här, så kan jag berätta hur man kan komma runt det här med avgifter, på ett väldigt enkelt sätt:)

Finns inget 100%igt sätt att slippa tull och moms, men be dom skriva ett lågt värde och håll tummarna är nog bästa tipset. Lite jobbigt dock om man köper tex en ram för 400$ med värdet nedskrivet till 50$, och den försvinner på vägen. Då förlorar du ju 350$. Våga å vinn vettja! Har själv köpt från Kina ett 30tal ggr, och bara fått betala tull en gång. Dock handlar jag mest billigare grejer för max 50$.
/Magnus

johnny165 skrev:
> jag har köpt ett par kina grejer också, och har
> blivit ganska trött på denna j***a tull o moms o
> skit. då jag är ung, omogen och uppvuxen i
> förorten har jag ingen moral i kroppen.. är det
> fler likasinnade här, så kan jag berätta hur
> man kan komma runt det här med avgifter, på ett
> väldigt enkelt sätt:)

Beställa från planet-X eller on one istället?
Kan inte vara mkt dyrare?

okej.. jag gjorde så att jag tog en skärmdump av beställningen, skickade den till paint!!ja ni läste rätt.. ändrade om lite siffror och höll tummarna:) tog en dag innan jag fick svar och det va inga konstigheter:D lycka till!

Tillbaka
Topp