Visa era fulkineser i carbon

Brukar styrhuvud och sånt där sitta kvar på lite sikt även på fulkineserna?
Finns ju mycket kul att köpa på internet numera.

velman sa:
Foxen sa:
Fick ihop den innan vasan i alla fall. Kändes bra på provturen idag men får väl testa den lite till i morgon. Sen får vi se vad den går för på Lördag :-)

Hur är den att cykla på?

Kändes väldigt snabb och trevlig. Hann dock inte köra mer än 45min på den innan vi åkte till Sälen och det hade behövts lite mer. Får ändra lite på inställningarna. Saker börjar kännas när man kört några mil och man inte sitter riktigt som man ska ;-). Men i övrigt gjorde den ett trevligt intryck.

Deng fu m06 Stl 21" 10.3 kg med lite fix kvar, bla remote till bakdämparen etc

Sjukt nöjd & riktigt skön, gillar verkligen den flackare gaffelvinkeln och kortare kedjestag. Kul utför & uppför

XX1
Next SL vevar
XTR pedaler
Syncros, Cube styre/stam/sadelstolpe
Fitzik Tundra sadel (annan på bild)
Formula R1 Racing Bromsar
Manitou Macleod bakdämpare / Rockshox SID XX 100mm fram
DT Swiss CSW MA 3.9 Hjul med Rocket Ron 2.25 Pacestar Liteskin

Bilagor

• 20170811_115417.jpg
    20170811_115417.jpg
    777.2 KB · Besök: 127
Är det ngn av er med fulkineser som har haft ett pyssel att få till styrlager?

Jag har just fått hem en ram från Flyxii där Headset Size anges till: "1 1 /2" Head Tube Reduced to 1-1/8" Fork Tube Tapered Integrated".

Har köpt ett Ritcheylager som när jag ska stoppa i det i ramens skålar verkar vara typ en millimeter för brett!

Är det jag som inte hajar vad det ska vara för lager eller är det ramen som är (kanske föga förvånande skulle somliga säga) knasig?

Någon av er där ute med bättre styrlagerskills än mig som kan svara på detta?

Bitte hilfe!

/H

Fick du tag i ett som passar bra?

Nedre lagret finns åtminstone i varianterna 36 resp 45 grader och sen kan höjden på lagrena variera lite (antagligen inte kritiskt så länge de får plats)

Nu tänkte jag nog lite galet. Den ena vinkeln hänger ju samman med crown racet och den andra vinkeln som hänger samman med ramen har jag för mig alltid är 45 grader. I så fall kan vinklarna inte bli fel så länge som man köper race och lager tillsammans

@ d_anders: japp, jag fick ordning på't! Tack för hjälpen!

Och nu! Ta-Da!!

Sambon ville köra halvvättern... så var ju "tvungen" att bygga en cykel till henne. En del happyiter känner säkert igen sina prylar från köp&sälj... :) Väger in på 7108 gram i nuvarande utförande! Sjukt nöjd. Och lite avis på att det inte är jag som ska cykla på den...

IMG_0772.jpg

Edit: gjorde visst lite glädjekalkylering när jag slog ihop viktsiffrorna... ramen ska kanske också ingå.

Senast ändrad:
Riktigt snygg! Personligen hade jag föredragit svarta spacers till styrstammen, men efter lite träning kanske de istället kan försvinna helt :)

Tack! (Fick dock justera viktuppgiften lite... glömde visst ngt väsentligt.)

Ja, tanken är att spacers kommer vara en temporär företeelse... och hade bara silvriga i lådorna hemma, håller annars med helt om att det hade varit bättre med svarta!

/H

Provkörd och klar. FS029 från www.tantancycling.com. Mkt trevlig och trygg jämfört med min för FM036 som var lite rappare i styrningen. Om det är ”bättre” får vi se men det är ju iaf ”modärnare”! ;-)

4A83E107-9EAA-4607-B46B-A00D8C4BE87C.jpeg

cosmos sa:
Provkörd och klar. FS029 från www.tantancycling.com. Mkt trevlig och trygg jämfört med min för FM036 som var lite rappare i styrningen. Om det är ”bättre” får vi se men det är ju iaf ”modärnare”! ;-)

Trevligt!

Hur ser det ut med utrymme där bak? Hur stora däck får man in tror du?

Mikael74 sa:

Sjukt nöjd & riktigt skön, gillar verkligen den flackare gaffelvinkeln och kortare kedjestag. Kul utför & uppför

XX1
Next SL vevar
XTR pedaler

Riktigt snygg, är själv på jakt efter en FS-ram att hänga på min prylar från min 27.5"HT på.
Kvalitetskänslan kontra priset?

cosmos sa:

Snyggt! Ska kollas upp! Kvalitetskänslan kontra priset?

BjornR: 2.35-2.4 ungefär.

Tegheim83: Jag gav 7500kr och jag tycker att den är riktigt fin. Inga konstigheter.

Mheel: Mini-Wings.ru, inköpt på ebay.

Tegheim83 sa:
Mikael74 sa:

XX1
Next SL vevar
XTR pedaler

Riktigt snygg, är själv på jakt efter en FS-ram att hänga på min prylar från min 27.5"HT på.

Tack än så länge ingen att klaga på kvalitetsmässigt ! Den enda som gått sönder är Race Face vevarna som delaminerat och bytts ut mot Sram GX. Även däcken har ersatts med Maxxis Ikon som tål lite mer stryk än papperstunna rocket rons sidoväggar.

cosmos sa:

Något jag missat, jag fick ritningar på den ramen och fick utrymmet i bak till 66,4 mm.

På FM036 är det 74 mm och det är precis så att det går att köra med 2,3 Hans Damf där. Hur skulle ett sådant få plats i en ram som mer än en centimeter mindre utrymme, än mindre 2,4". Detta va enda anledningen att jag valde bort denna ramen, så ingen är gladare än jag om jag har fel :)

landen sa:
cosmos sa:

Något jag missat, jag fick ritningar på den ramen och fick utrymmet i bak till 66,4 mm.

På FM036 är det 74 mm och det är precis så att det går att köra med 2,3 Hans Damf där. Hur skulle ett sådant få plats i en ram som mer än en centimeter mindre utrymme, än mindre 2,4". Detta va enda anledningen att jag valde bort denna ramen, så ingen är gladare än jag om jag har fel :)

Hej!

Jag har 80 mm i bredd. Kör Thunder Burt 2,25” (55mm brett uppmätt) och har 12-13mm kvar på vardera sida.

cosmos sa:
landen sa:
cosmos sa:

Hej!

Jag har 80 mm i bredd. Kör Thunder Burt 2,25” (55mm brett uppmätt) och har 12-13mm kvar på vardera sida.

Låter ju utmärkt, ska spana in lite mer. Står att den är för 165x40mm dämpare, vad gör du med och hur funkar det?

landen sa:
cosmos sa:
landen sa:
cosmos sa:

Hej!

Låter ju utmärkt, ska spana in lite mer. Står att den är för 165x40mm dämpare, vad kör du med och hur funkar det?

landen sa:
landen sa:
cosmos sa:
landen sa:
cosmos sa:

Hej!

Låter ju utmärkt, ska spana in lite mer. Står att den är för 165x40mm dämpare, vad kör du med och hur funkar det?

Jag kör med en vanlig Monarch XX 165/38, Reba fram och full sprint dubbellockout. Funkar ypperligt.

Hade 120 mm slag fram på min gamla FM036 vilket jag tyckte var bra, den blev lite stabilare. Nu har jag 110 mm och funderar på att ta ner den till 100 mm. Den flackare gaffelvinkeln gör att den blir stabil och trygg trots kortare slag. Kan nästan tycka att den blir för stabil...får testa lite.

cosmos sa:
landen sa:
landen sa:
cosmos sa:
landen sa:
cosmos sa:

Hej!

Jag kör med en vanlig Monarch XX 165/38, Reba fram och full sprint dubbellockout. Funkar ypperligt.

Hade 120 mm slag fram på min gamla FM036 vilket jag tyckte var bra, den blev lite stabilare. Nu har jag 110 mm och funderar på att ta ner den till 100 mm. Den flackare gaffelvinkeln gör att den blir stabil och trygg trots kortare slag. Kan nästan tycka att den blir för stabil...får testa lite.

Har kört precis samma, FM036 med 120 mm. Vägde du bara ramen innan du monterade tror?

Har blivit med fulkines.

2017-10-1110.32.51.jpg

Fulkines från Velobuild.com (valde dem mest för att jag köpt en ram av dem tidigare och det funkade bra)
• Ram: VB-R-054 storlek 58: 409 USD (+ 50 USD för customlack dvs de orangea partierna)
• Hjul: VB-RC-60-25 (Clinchers med 60 mm profil, 25 mm bredd och för 12 mm thru axle, 135 mm bak, 11 speed, 100 mm fram): 409 USD
• Tull: 1200 SEK
• Grupp: Sram Red eTap HRD
• Stripad hos Dekaltrim
• Vikt på bild: 8,6 kg (skodd med 28 mm höstsulor)

• Positivt:
o snabb leverans
o snabb mailsupport
o helt ok byggkvalitet (även om superfinish saknas)
• Negativt:
o ”ovanlig” gänga på thru axle (M12 x 1,0 mm) gör det omöjligt att hitta trainerkompatibel axel (får bygga egen utifrån en från Roberts AxleProject som kapas och gängas)
o Fick fel frihjulsbody (10 speed) och det krävdes en lång (om än snabb) mailväxling innan jag lyckades få dem att fatta problemet. Men sen kom en ny 11 speed på posten utan extra kostnad.

Ram inkluderade gaffel, styrlager, sadelstolpe, sadelstolpsklämma, thru axles

Har visst inte kollat i denna tråd på ett tag...

Visst får man fråga. Det är ju lite av ett hopplock av beggat o nytt, totalt blev det hur som helst 10646 kr utan pedaler. Hade lite flax i tullen då och behövde bara betala 220 kr där.

Efter ngr provrundor kan konstateras att det vart ett riktigt bra bygge iaf! Storlek 50 på ramen sitter bra till cyklisten på 162 cm.

/H

AaRoN sa:
Snygg cykel! Få man fråga vad totalpriset blev? Iaf på ett ungefär?

Med vänlig hälsning, Marcus.

Fick nyligen hem en Hongfu FM-169.
Är det någon tidigare som har haft problem med gängorna i vevhuset för BSA?
På höger sida går lagret in första 1 ½ varven innan det tar tvärstopp, men på andra sidan fäster det inte alls i ramen.
Som synes på första bilden ligger något i gängorna som ser ut som torkat lim eller klarlack.
22447113_10212780589584062_650424300_n.jpg

22447575_10212780588824043_846366040_n.jpg

Hade liknande på min, rengjorde med braka clean och en syl som jag drog i gängorna. Sen lite fett vid montering så gick allt fint. Rengör alltid supernoga vid varje lagerbyte med.

landen sa:
cosmos sa:
landen sa:
landen sa:
cosmos sa:
landen sa:
cosmos sa:

Hej!

Har kört precis samma, FM036 med 120 mm. Vägde du bara ramen innan du monterade tror?

Tyvärr, var så sugen på att få ihop den...

Jag funderar att flytta över mina prylar från min fm036 till en M06

RS Sid 100mm
Rs monarch xx 165/38

Vad tror ni om det? Kortare kedjestag och flackare gaffelvinkel är lockande, men är skillnaden tillräckligt stor för att ge en skillnad i upplevelse? Har inte hittat någon uppgift på reach på fm036 (och har inte tagit mig för att mäta), är reachen längre på m06?

Har en M06 med HA på 68,5gr och mot en HT med en HA på 71,5gr är skillnaden påtaglig när man kör nerför......

Mycketvillhamer sa:

RS Sid 100mm
Rs monarch xx 165/38

Vad tror ni om det? Kortare kedjestag och flackare gaffelvinkel är lockande, men är skillnaden tillräckligt stor för att ge en skillnad i upplevelse? Har inte hittat någon uppgift på reach på fm036 (och har inte tagit mig för att mäta), är reachen längre på m06?

boisare sa:
Har en M06 med HA på 68,5gr och mot en HT med en HA på 71,5gr är skillnaden påtaglig när man kör nerför......

Mycketvillhamer sa:

RS Sid 100mm
Rs monarch xx 165/38

Kör du med 100mm eller 120mm fram?

IMG_4313.JPG
IMG_4312.JPG
IMG_4307.JPG

Då var min fs029 hemma.
Efter lite mailande med både tantan och xmcarbonspeed så föll valet på tantan då dom var snabbast/ billigast. Fick hem ramen på 14 dagar.

Har aldrig byggt cykel innan och bestämde mig för "UD matte weave finish" på ramen. Såg bra ut enligt bilderna mek blev lite besviken när jag fick hem cykeln men enligt tantan ska sen se ut så här?

Fick även välja till invändig kabeldragning för bakbroms och bakre lockout. Skulle provmontera en Fox float bakdämpare med remote lockout men insåg att den inte fick plats. Är det nån som vet om det finns möjlighet att vända på kabelinfästningen till lockouten på bakdämparen?

Bilagor

• IMG_4312.JPG
    IMG_4312.JPG
    141 KB · Besök: 99
Om det är omålad kolfiber utan kosmetiskt skikt så blir det en finish som varierar i färg och blankhet. Tycker du att det är fult så får du måla, men du kan ju alltid testa att polera och vaxa först.

robbobhob sa:
Jaha. Hur klarar sig ren kolfiber mot solljus/ uv strålning i längden?

tror nog att den är klarlackad. Många tillverkare målar ju svart över skarver eller lägger på ett skönhetslager, alltså ett som inte har så mycket mer funktion än att det ska se bra ut.

Tillbaka
Topp