Vitargo - varför aspartam??

Sluta kivas, här är svaret på allas böner.

Sluta kivas, här är svaret på allas böner.

Vadå, ska Vitargo hälla det där istf aspartam i Carboloadern?

Det kan aldrig bli aldrig för en diabetiker.
Har för dålig koll på diabetes tydligen så; varför?
Diabetiker om några borde väl aldrig äta en endaste kolhydrat... :unsure:

Edit: Inser nu att om en diabetiker går på "normal" kost så kan blodsockret ibland bli för lågt i och med (ej perfekt) insulintillförsel, och att man då behöver socker snabbt. Korrekt?

Senast ändrad:
åldersdiabetiker som ofta klarar sig utan insulin är rätt hårt hållna.

tyo 1 diabetiker alltså väsentligen utan insulinproduktion och med måltidsinsulin kan man och möjligen bör man inta lämpliga mängd kolhydrater. men är det snabbt socker är det svårt att parera. med monitorering som nu ofta tillämpas är kan det vara praktiskt att ta en aning extra insulin i förhållande till den förväntade måltiden och sedan kompensera med t ex en chokladbit när man läst av efter maten. detta istället för tvärtom.

ett känsligt göra är det. imponerad av hur min kompis sköter detta.

det finns också pumpar kopplade till monitorering, men hur de klarar t ex ett glas juice vet jag inte. tror det är svårt.

åldersdiabetiker som ofta klarar sig utan insulin är rätt hårt hållna.

med måltidsinsulin kan man och möjligen bör man inta lämpliga mängd kolhydrater. men är det snabbt socker är det svårt att parera. med monitorering som nu ofta tillämpas är det praktiskt att ta en aning extra insulin i förhållande till den förväntade måltiden och sedan kompensera med t ex en chokladbit när man läst av efter maten. detta istället för tvärtom.

det finns också pumpar kopplade till monitorering, men hur de klarar t ex ett glas juice vet jag inte. tror det är svårt.
Men varför i helsike smälla i sig "lämplig mängd kolhydrater" alls när det kräver insulintillförsel? Verkar ju helt vansinnigt om man har diabetes. :oops:

det finns en massa processer i kroppen som kräver kolhydrater, t ex cykling. och hjärnan drivs nästan helt med druvsocker (glukos)

har man tillgång till insulin är kolhydrater i sig nog inget problem, det är den fina balanseringen av glukosvärdet som lär vara vansklig.

går man med höga värden lär det medföra att blodkärlen skadas. ögon, njurar och känsel i armar och ben går åt helvete. det finns säkert någon här som kan berätta mer.

det finns en massa processer i kroppen som kräver kolhydrater, t ex cykling. och hjärnan drivs nästan helt med druvsocker (glukos)
Stämmer inte. Båda kan drivas utmärkt av ketoner. Sitter här som ett levande bevis på det.

har man tillgång till insulin är kolhydrater i sig nog inget problem, det är den fina balanseringen av glukosvärdet som lär vara vansklig.

går man med höga värden lär det medföra att blodkärlen skadas. ögon, njurar och känsel i armar och ben går åt helvete. det finns säkert någon här som kan berätta mer.
Jo, men varför äta kolhydrater när det gör att man måste portionera exakt rätt mängd insulin, vilket jag antar är sjukt svårt, och därmed kompensera med socker när det behövs?

Kolhydrater är alltså INTE nödvändigt att äta.
Inväntar shit storm. Det är ju trots allt fredag.

Stämmer inte. Båda kan drivas utmärkt av ketoner. Sitter här som ett levande bevis på det.

Jo, men varför äta kolhydrater när det gör att man måste portionera exakt rätt mängd insulin, vilket jag antar är sjukt svårt, och därmed kompensera med socker när det behövs?

Jag orkar inte hugga på betet, men jag vill ändå påpeka att att en icke-diabetiker och någon utan egen insulinproduktion INTE kan bete sig på samma sätt med kostexperiment. I alla fall inte utan att riskera att diabetikern dör.

Nu har ju inte du diabetes typ 1, så nej, du behöver inte äta kolhdyrater. Din kropp tillverkar egna kolhdyrater till dom processerna som kräver det.

Men om du inte vet något om insulin och diabetes typ 1 så kanske det är bättre att du:
1 - antingen läser på eller 2 - sluta påstå massa saker som inte stämmer.

haha? har du knaprat för mycket aspartam:)

om du inte är medvetslös lär ditt blodsocker oavsett ligga över en viss gräns, och insulinet påverkar visst någon kanal så att glukosen kan ta sig in i cellerna. utan insulin dör du, även om du minimerar kolhydratintaget.

lchf innehåller för övrigt en betryggande mängd kolhydrater

Nu har ju inte du diabetes typ 1, så nej, du behöver inte äta kolhdyrater. Din kropp tillverkar egna kolhdyrater till dom processerna som kräver det.

Men om du inte vet något om insulin och diabetes typ 1 så kanske det är bättre att du:
1 - antingen läser på eller 2 - sluta påstå massa saker som inte stämmer.
Jag försöker ständigt läsa på. Kan du förklara varför diabetiker inte skulle kunna tillverka ketoner? Eller länka till nån vettig källa. ?

Edit: Notera alltså att jag inte påstått att man klarar sig utan insulin. Men jag undrar om det inte vore vettigt att ha en kost som inte kräver lika stora spikar av insulin.

Edit 2: Jag har heller inte "påstått" något. En fråga är inte ett påstående.

Senast ändrad:
diabetiker tillverkar ketoner. oavsett hur de röstar. så mycket att de kan avlida.

acetonstanken lär vara ett tecken att gå efter när misstanke uppstår om sjukdomen.

Jag försöker ständigt läsa på. Kan du förklara varför diabetiker inte skulle kunna tillverka ketoner? Eller länka till nån vettig källa. ?
Om det är någon som kan tillverka ketoner, så är det diabetiker.
Låga nivåer av insulin kan få levern att producera alldels för mycket ketoner, även om blodsockret är normalt.

Om det är någon som kan tillverka ketoner, så är det diabetiker.
Låga nivåer av insulin kan få levern att producera alldels för mycket ketoner, även om blodsockret är normalt.

Tack, intressant! Dock ser jag ju att det verkar ligga något i mina frågor:

"Det finns dock personer som har väldigt svårt att få det rätt och för dessa kan lågkolhydratkost säkert verkar som ett väldigt attraktivt alternativ. För äter du lite kolhydrater blir det lättare att få till injektionerna och äter väldigt lite kan det faktiskt vara så att du inte behöver något måltidsinsulin alls. För kroppen kan som sagt ta upp glukos från blodet helt utan insulin. Det enda som en person med diabetes typ 1 då behöver är så kallat långtidsverkande insulin."

Däremot visste jag inte att insulin krävs för att kontrollera ketonproduktionen.
Frågan är fortfarande varför det skulle vara vettigt att äkta kolhydrater om man har diabetes typ 1. Är det för att det helt enkelt är lättare att mäta blodsocker istället för ketoner? ? Det kan jag förstås köpa.

"Det finns dock personer som har väldigt svårt att få det rätt och för dessa kan lågkolhydratkost säkert verkar som ett väldigt attraktivt alternativ. För äter du lite kolhydrater blir det lättare att få till injektionerna och äter väldigt lite kan det faktiskt vara så att du inte behöver något måltidsinsulin alls. För kroppen kan som sagt ta upp glukos från blodet helt utan insulin. Det enda som en person med diabetes typ 1 då behöver är så kallat långtidsverkande insulin."

Däremot visste jag inte att insulin krävs för att kontrollera ketonproduktionen.
Frågan är fortfarande varför det skulle vara vettigt att äkta kolhydrater om man har diabetes typ 1. Är det för att det helt enkelt är lättare att mäta blodsocker istället för ketoner? ? Det kan jag förstås köpa.
Insulin behövs och för att balansera blodsockret så är det smidigt att äta lite kolhydrater. För det är inte så lätt att alltid dosera insulin exakt i rätt mängd som krävs och det kan ju variera en del beroende på vad man gör, vad man äter, vad man ätit tidigare under dagen o.s.v.

Men största anledning är väl att dom vill väl äta en vanlig kost som alla andra? Man äter inte makronutrienter, man äter livsmedel.

Går vi inte OT i den här tråden så in i h-vete?

Trodde att topic var om aspartam var en dålig sak eller inte som sötningsmedel (i Vitargo i detta fall)?

Aspartame sweetener to be declared possible cancer risk by WHO, say reports

Senast ändrad:

Trodde att topic var om aspartam var en dålig sak eller inte som sötningsmedel (i Vitargo) i detta fall?

Går inte alla trådar som involverar kost OT i form av kolhydraters giftighet eller ej?

-edit-
Vi är klara med aspartam, det KAN vara cancerframkallande, ifall du ger djur 4000 mg/kg kroppsvikt varje dag i hela deras liv.
Det motsvarar en dos på 1250 liter cola zero dagligen för en person som väger 75 kg.

Senast ändrad:
Går inte alla trådar som involverar kost OT i form av kolhydraters giftighet eller ej?

-edit-
Vi är klara med aspartam, det KAN vara cancerframkallande, ifall du ger djur 4000 mg/kg kroppsvikt varje dag i hela deras liv.
Det motsvarar en dos på 1250 liter cola zero dagligen för en person som väger 85 kg.

Ser direkt att min gamle kompis Fidde Knutsson ligger i riskzonen.

Trodde att topic var om aspartam var en dålig sak eller inte som sötningsmedel (i Vitargo) i detta fall?

HALLÅ, avbryt inte diskussionen.
Det är den 1a i Happys historia där @Makten inser att andra kan ha rätt?

den taktiken gällde länge och väl för diabetiker, och fick till följd häftiga kostrestriktioner, nödvändighet äta de planerade måltiderna i exakt rätt tid, och massor av komplikationer.

så massor att diabetiker typ 1 kunde vara glada om de upplevde sin 60-årsdag, förstås benamputerade och med ledsyn kvar.

det här är ingen lekstuga.

Insulin behövs och för att balansera blodsockret så är det smidigt att äta lite kolhydrater. För det är inte så lätt att alltid dosera insulin exakt i rätt mängd som krävs och det kan ju variera en del beroende på vad man gör, vad man äter, vad man ätit tidigare under dagen o.s.v.

Men största anledning är väl att dom vill väl äta en vanlig kost som alla andra? Man äter inte makronutrienter, man äter livsmedel.
Ok, då är jag med. Verkar som att åtmistone en delanledning är att man vill äta kolhydrater, och det betyder alltså inte att det är nödvändigt. ?

För övrigt kan man välja livsmedel efter innehållet av makronutrienter.

den taktiken gällde länge och väl för diabetiker, och fick till följd häftiga kostrestriktioner, nödvändighet äta de planerade måltiderna i exakt rätt tid, och massor av komplikationer.

så massor att diabetiker typ 1 kunde vara glada om de upplevde sin 60-årsdag, förstås benamputerade och med ledsyn kvar.

det här är ingen lekstuga.
Jag vet inte riktigt vad jag ska lita på när du själv påstår rena felaktigheter såsom att "det finns en massa processer i kroppen som kräver kolhydrater, t ex cykling. och hjärnan drivs nästan helt med druvsocker (glukos)". Ketoner är visserligen kolhydrater, men det förklarar inte felaktigheten om hjärnan.

makten, om du tar en frukt förstår du snart:)

när det gäller muskelarbete märker ju var och en som bonkat nivån på vad fettförbränning förmår åstadkomma. den kan säkert förbättras med lite därtill avsedd träning, men är ändå en skugga av the real thing.

makten, om du tar en frukt förstår du snart:)

när det gäller muskelarbete märker ju var och en som bonkat nivån på vad fettförbränning förmår åstadkomma. den kan säkert förbättras med lite därtill avsedd träning, men är ändå en skugga av the real thing.
Men nu tramsar du ju bara. Både musklerna och hjärnan kan drivas av ketoner. Om du är medveten om det så är det väl bättre att erkänna att ditt påstående var felaktigt?

Vad som är "the real thing" kan diskuteras (särskilt om man beaktar vad människan stoppat i sig under merparten av dess evolution), och vad som är bäst beror på vad man tänkt använda kroppen till. För den som inte måste ha ut maximal muskelkapacitet över korta tidsspann finns ingen direkt nackdel med att driva musklerna med ketoner. Hjärnan tycks funka lika bra på båda, åtminstone efter att kroppen fått vänja sig (tror det är det många råkar glömma).

nödbränsle 'tänkt' för svält är och förblir nödbränsle.

frukt, nötter, kött och annat ursprungligt innehåller alla en mix.

-edit-
Det motsvarar en dos på 1250 liter cola zero dagligen för en person som väger 75 kg.
Exakt, WHO kommer eventuellt börja klassa aspartam (i extrema mängder/doser) som cancerframkallande men det är fantastiskt bra i just Vitargo. Nu kan vi gå vidare i våra liv. Jag är mer nyfiken på när LCHF officiellt kommer klassas som en sekt?

Senast ändrad:
Ok, då är jag med. Verkar som att åtmistone en delanledning är att man vill äta kolhydrater, och det betyder alltså inte att det är nödvändigt. ?

För övrigt kan man välja livsmedel efter innehållet av makronutrienter.
Nej, nu är det den där gamla vanliga - "Varför äta det då?"
Det finns ju inget livsmedel du måste äta, men det finns en jäkla massa saker du kan eller bör äta.

Om en typ 1 diabetiker inte äter en enda kolhydrater så tror jag det är kört faktiskt, insulinet måste in, glukosen hamnar i muskler m.m, blodsockret kommer krascha, levern kommer sluta tillverka glukos via gluconeogenesis p.g.a insulinet. Hjärnan klarar sig med reducerade nivåer av glukos via ketoner, men helt utan glukos går inte, 30-40 gram per dag går säkert åt. Det finns väl en anledning till att diabetiker inte ska fasta.
Men detta är utanför min kunskapsnivå, så ta det med en stor nypa salt.

nödbränsle 'tänkt' för svält är och förblir nödbränsle.

frukt, nötter, kött och annat ursprungligt innehåller alla en mix.
Fast det där är ju totalt nonsens. Det har blivit ett "nödbränsle" för att männskan övergått till en diet som är enkel att odla och innehåller mestadels kolhydrater, varpå man slutat använda ketos som primär energiframställning. Det är inte "tänkt för svält". Var har du fått det ifrån?

Nej, nu är det den där gamla vanliga - "Varför äta det då?"
Det finns ju inget livsmedel du måste äta, men det finns en jäkla massa saker du kan eller bör äta.
Du får gärna precisera vad i den där artikeln du avser.

Om en typ 1 diabetiker inte äter en enda kolhydrater så tror jag det är kört faktiskt, insulinet måste in, glukosen hamnar i muskler m.m, blodsockret kommer krascha, levern kommer sluta tillverka glukos via gluconeogenesis p.g.a insulinet. Hjärnan klarar sig med reducerade nivåer av glukos via ketoner, men helt utan glukos går inte, 30-40 gram per dag går säkert åt. Det finns väl en anledning till att diabetiker inte ska fasta.
Men detta är utanför min kunskapsnivå, så ta det med en stor nypa salt.
Skulle gärna förstå mekanismen bakom detta. Var kommer glukoset ifrån om du inte äter kolhydrater, och varför skulle inte ketos fungera?
Notera att jag inte påstår att man inte skulle behöva insulin. Jag bara undrar hur vettigt det är att hålla en "normal" (ganska kolhydratrik) kost om man har diabetes. Ser inte riktigt logiken i det.
Du har säkert rätt i att det är vanskligt att köra ren ketos som diabetiker, men ju mer jag läser desto mer tycker jag mig se att det finns vettiga argument för att äta minimalt med kolisar.

Som vanligt är det skitsvårt att hitta vettig information då alla verkar ha en agenda.

Nä, det är ingen aspartam i Vitargo.

Jo
DSC_3217.JPG
Men som @glitch visar ovan https://happyride.se/forum/threads/vitargo-varfoer-aspartam.862261/page-3#post-4333384

Så kan det skilja sig. Nytt/äldre recept?

Min påse har bäst före 16 Aug 2023.

Du får gärna precisera vad i den där artikeln du avser.

Skulle gärna förstå mekanismen bakom detta. Var kommer glukoset ifrån om du inte äter kolhydrater, och varför skulle inte ketos fungera?
Notera att jag inte påstår att man inte skulle behöva insulin. Jag bara undrar hur vettigt det är att hålla en "normal" (ganska kolhydratrik) kost om man har diabetes. Ser inte riktigt logiken i det.
Du har säkert rätt i att det är vanskligt att köra ren ketos som diabetiker, men ju mer jag läser desto mer tycker jag mig se att det finns vettiga argument för att äta minimalt med kolisar.

Som vanligt är det skitsvårt att hitta vettig information då alla verkar ha en agenda.
Jag syftade på din kommentar med att man vill äta det, men inte behöver äta det. Allt för ofta slutar kostdiskussioner med kommentaren "Men varför ska man äta det om det inte behövs?" Men jag var kanske för tidigt på det ;)

Mekanismen heter som sagt gluconeogenes och levern använder det för att tillverka glukos när kroppen har tomt på glukos. Den kan använda flera olika sorters bränsle till detta, aminosyror (från protein du äter eller muskler), glycerol (en del av triglyceriden från fettet du äter eller kroppsfett) eller pyruvat och laktat.

Amino_acid_catabolism_revised.png

Men vad du menar med att "ketos inte fungerar" vet jag inte riktigt? Funka på vilket sätt? Det fungerar väl utmärkt, kroppen har ett system för att bryta ner triglycerider till glycerol och fettsyror, glycerolen används för att tillverka glukos till dom delar som kräver det, fettsyrorna ombildas till ketonkroppar som kan användas som energi av andra delar i kroppen.
Inte det mest optimala sättet att ge kroppen energi kanske och är ju en form av svältläge, men man överlever ju länge utan mat i alla fall.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp