[VR 2012] - Vädret

[VR 2012] - Vädret
Vad tror ni om gore-tex jacka med tunn långärmad underställströja under?

Köpte mig en Gore Oxygen jacka för att förhöja upplevelsen av VR2012...

[VR 2012] - Vädret
Fast nu är det inte några mm bildäcksgummi som skyddar dig, utan fenomenet "Faraday's bur", vilket innebär att överskottet på elektroner sätter sig på utsidan av bilens kaross. Luft är en ganska bra isolator, ändå tar sig blixten ner från himlen till jorden flera km. Skulle då lite gummi göra någon skillnad? Med bildäcks-skröne-resonemanget skulle tex. alla med platå-skor vara skyddade.

Edit: Fan vad långsam jag är.

Senast ändrad:
[VR 2012] - Vädret
vader skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast nu är det inte några mm bildäcksgummi som
> skyddar dig, utan fenomenet "Faraday's bur",
> vilket innebär att överskottet på elektroner
> sätter sig på utsidan av bilens kaross. Luft är
> en ganska bra isolator, ändå tar sig blixten ner
> från himlen till jorden flera km. Skulle då lite
> gummi göra någon skillnad? Med
> bildäcks-skröne-resonemanget skulle tex. alla
> med platå-skor vara skyddade.

Fan! Så nu ska man noja för att bli träffad av blixten också.... :-P Varför kan dom inte bara skicka upp några Jas från Linköping och bomba bort regnmolnen som tidigare diskuterat?

[VR 2012] - Vädret
Selast skrev:
> Om det blir åska, är man skyddad mot nedslag på
> cykel på samma sätt som i en bil? Skulle tro att
> 23 mm däck inte har samma isolerande egenskaper
> som ett bildäck...

Det är inte däcken som skyddar dig när du sitter i en bil...

http://en.wikipedia.org/wiki/Faraday_cage

[VR 2012] - Vädret
SebastianP skrev:
> Vad tror ni om gore-tex jacka med tunn långärmad
> underställströja under?
>
> Köpte mig en Gore Oxygen jacka för att förhöja
> upplevelsen av VR2012...

Det tror jag blir kanon, lite varmt kanske, beroende på hur hårt du kör.
Jag var för tunt klädd på Siljan runt, och det är inget jag vill göra om.

Om man är jäkligt vältränad och satsar på en bra tid, så ska man nog inte släpa med sig för mycket kläder, men alla vi andra mår nog bättre om man inte blir nerkyld och blöt.

[VR 2012] - Vädret
Mr Orange skrev:
> Vädret verkar ju skärpt till sig på SMHI sen
> igår?

Ni kan tacka mig som precis köpt vattentäta skoöverdrag.

[VR 2012] - Vädret
Mr Orange skrev:
> Vädret verkar ju skärpt till sig på SMHI sen
> igår?

SMHI:

"Regn och rusk under Vätternrundan
Regnet sprider sig upp över södra halvan av landet fram under lördagen, samtidigt som det småningom börjar mattas av över Götaland. Men deltagarna i Vätternrundan får ändå en rejält blöt cykeltur. Norra Sverige får samtidigt växlande molnighet och mest uppehåll."

[VR 2012] - Vädret
Morty skrev:
> Kan inte någon nämna Faradays bur igen?

Ja men jag blir så trött på alla "sanningar" som folk slänger sig med. Typ "aska är det renaste som finns". Ja men slicka rent ditt jävla askfat då, så får vi se hur bra du mår sen.

Bästa jag har hört var dock två snubbar som diskuterade optisk kabel till Playstation (PS1, på 90-talet alltså). Han som hade köpt en menade att han märkte en snabbare reaktion mellan knapptryckning och "action" på skärmen. Han kunde mao. se skillnaden i hastighet hos PS1:ans DA-omvandlare och TV:ns och dessutom skillnaden i hastighet mellan elektroner i kopparkabel och ljus i optisk kabel!
Han trodde för övrigt också att när en atombomb omnämndes som "50 megaton" och liknande, så var det den faktiska vikten hos bomben!

[VR 2012] - Vädret
Selast skrev:
> thomalin skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tycker prognosen på yr innehåller mindre regn
> > nu, dock så verkar det finnas en risk för
> > åska...
>
> Om det blir åska, är man skyddad mot nedslag på
> cykel på samma sätt som i en bil? Skulle tro att
> 23 mm däck inte har samma isolerande egenskaper
> som ett bildäck...

Däcken har inget alls med saken att göra. Om blixten klarar att slå över några kilometer genom luften är några decimeter mellan dig och marken obetydligt. Nej, bilen utgör en isolerande bur. Laddningen fördelas på ytan av en metallbur. Man är inte helt skyddad i en bil heller, men klart bättre än på en cykel...

[VR 2012] - Vädret
Om man ska tro klart.se bör det värsta ha dragit undan till dess att fm-grupperna ska starta. Säkert lite regn även för dem, men de värsta skyfallen bör de slippa. Dessutom verkar det som vindarna inte kommer att bli speciellt kraftiga, så det kommer nog att gå fort för en del grupper.

[VR 2012] - Vädret
Ser ut att bli regn fram till Hästholmen, blöta vägar till Gränna och sedan möjligen lite skurar. Bör gå att uthärda...

[VR 2012] - Vädret
Bröt i Hjo efter min absolut värsta upplevelse på cykeln någonsin! Startade 22:20 i en underbar ljummen sommarkväll och hade fin resa ner mot Jönköping. Där började regnet och det kändes som om tempen gick ned med 5-6 grader direkt. Slet mig upp till Fagersta depån där vi stannade och fyllde vätska och åt. Efter depåstoppet fick jag aldrig upp värmen utan började skaka okontrollerat. Sista två milen till Hjo var jag övertygad om att jag skulle tappa medvetandet av nedkylning! Väl i Hjo möttes vi av ett mer eller mindre okontrollerat kaos, det fanns inget värmetält och 6 bussen stod fortfarande kvar när vi köat oss fram till brytdesken kl 7. Nästa buss skulle gå kl 8 och det stod redan människor och väntade i ösregnet... Säkert 500 cyklar stod och väntade så hur en buss skulle räcka var helt oklart. Dålig att inte arrangören. Inte kan lösa detta! Efter över 3 timmars väntan på privat skjuts i den överfulla matsalen sitter vi nu äntligen i bil på väg mot Motala. Min värsta VR by far

[VR 2012] - Vädret
olebole skrev:
> Äh kom igen, klandra inte arrangörerna för att
> du var dåligt klädd...

Den kommentaren skulle du ha testat på de ca 200 frusna som stod och väntade på 1 buss i Hjo när vi rullade ut i vår privata bil...

[VR 2012] - Vädret
Hur hade du förberett dig på de tio graderna och ihållande regn som väderleksrapporterna var väldigt tydliga med?

[VR 2012] - Vädret
H. skrev:
> Hur hade du förberett dig på de tio graderna och
> ihållande regn som väderleksrapporterna var
> väldigt tydliga med?

Allt från ihärdigt uppdaterande av div internetvädersiter i hop om att det skulle komma bättre prognoser till klassisk förnekelse.

Min poäng är inte att vädret blev bättre eller sämre än förväntat eller vilka kläder som är bäst eller sämst för olik a väderlekar. Jag är den förste att erkänna att min klädsel inte var den bästa för rådande förhållanden. Det som stör mig är att jag och 20 tusen andra med mig år efter år betalar rätt mycket pengar i anmälningsavgift till VR i förhoppning om att när det väl gäller ska det finnas support om man behöver det. Jag brukar vanligtvis inte stanna på speciellt många depåer på de lopp jag deltar i, att gnälla om att det var äckliga bullar eller något annat som bjuds är inte heller det jag gör utan min besvikelse låg i att när helt plötsligt fler än normalt behövde hjälp med värme och transport från en depå bestod hjälpen av något som man främst skulle förknippa med ett bombnedslag i mellanöstern. Anarki och djungelns lag. Att man som vi fick stå i en lång lång kö för att meddela att man brutit och efter detta bli hänvisad till att det troligtvis skulle komma en buss om två timmar och hämta några av (obestämt på vilket urval) de 500 som redan brutit känns rätt långt ifrån den service jag hade förväntat mig, fast det kanske var fel på mina förväntningar av vad jag borde få för mina 1500 i anmälningsavgift...

[VR 2012] - Vädret
Är du på allvar? Om det skulle finnas en bussplats på standby längs med hela rundan redo att plocka upp dig och din cykel hade nog anmälningsavgiften varit avsevärt mycket högre.

[VR 2012] - Vädret
fredrikw skrev:
> Är du på allvar? Om det skulle finnas en
> bussplats på standby längs med hela rundan redo
> att plocka upp dig och din cykel hade nog
> anmälningsavgiften varit avsevärt mycket högre.

Ja jag är på allvar, inte att det skulle finnas bussplats standby men någonstans att komma in i värmen och få en filt eller liknande omkring sig hade jag nog förväntat mig. Väderprognosen var väl i alla fall lika känd för mig som för arrangören. Skillnaden är att jag betalat för att få förmånen att åka 30 mil på oavlysta vägar... Att som vi få stå i 3 timmar i den överfulla matsalen i Hjo innan vår egen privata arrangerade skjuts tog oss därifrån förbi en kö av flera hundra andra som brutit och som fick stå ute i regnet och vänta ligger väl under den av mig förväntade service nivån om jag ska vara ärlig. Hade vi inte varit i den lyckliga situationen att vi hade en bil och chafför i Motala som väntade hade vi nog stått kvar i många timmar till. Det tycker inte jag är OK, men återigen det kanske är fel på mina förväntningar. Fast med tanke på den iver som man informeras om att all form av privata följebilar är förbjudna tycker jag att man kan undra hur dom tänker egentligen... Ska dom privata bilarna bara finnas där när deras egen organisation kollapsar pga ett ofördelaktigt, i förväg känt, dåligt väder inträffar eller?

[VR 2012] - Vädret
Åtminstone för Motala var prognosen som yr.no förmedlade i går i allt väsentligt korrekt. Det slutade regna lite tidigare än förväntat bara.

[VR 2012] - Vädret
olebole skrev:
> Äh kom igen, klandra inte arrangörerna för att
> du var dåligt klädd...

Frågan som ställs är väl hur arrangören, som påstår sig erbjuda service för dem som bryter, som tar jävligt bra betalt, som hade tillgång till samma väderleksrapporter som alla andra och som har erfarenheten av att ha arrangerat 45+ VR, förberedde sig för den uppkomna situationen?

Skitdåligt kan jag tycka om man inte förstår eller har möjlighet till att anpassa sig efter de väderförhållanden som råder. Snubben i tältet brevid mig bröt i Karlsborg och sa att situationen där var liknande, med tillägget att man hade en gympasal full med skakande cyklister som brytit samt filtar som alla var genomblöta då man hade glömt att ta in dem när det började regna...

Tycker det luktar lite "manliga män bryter inte" och om man ändå gör det så har man inte varit viking nog och borde skylla sig själv.

[VR 2012] - Vädret
MRobson, det du beskriver låter precis som min runda 2010 när jag startade 19:40 med ett gäng som hade som mål att köra Sub 9 och vara först i mål. Vi upplevde också att vi kom "för tidigt" till depåerna längs västsidan av sjön och att flagvakterna bitvis var helt och hållet oförberedda på att vi skulle komma. Vi körde om alla blåbär som startat före oss på någon mil och sen låg vi allra längst fram bakom ledarbilen hela varvet runt. Man undrar ju om ledarbilen inte har kontakt med depåchefer och flaggvaktschefer alls? Verkar helt klart inte som VR arrangören lärde sig något av vår runda 2010 heller, alla snabbåkare startar faktiskt inte runt 4 eller på lördagsmorgonen...

[VR 2012] - Vädret
Enber skrev:
> Frågan som ställs är väl hur arrangören, som
> påstår sig erbjuda service för dem som bryter,
> som tar jävligt bra betalt, som hade tillgång
> till samma väderleksrapporter som alla andra och
> som har erfarenheten av att ha arrangerat 45+ VR,
> förberedde sig för den uppkomna situationen?

Det kanske var ovanligt många som var gjorda av socker eller hade förberett sig dåligt i år? Vad är "normal" DNF-andel när det är svenskt sommarväder? Eller är tidshetsen så stor att rätt utrustning för vädret lämnas för att få plats med några Snickers till i ryggfickan så man slipper depåstopp?

Många frågor ställs...

[VR 2012] - Vädret
Fikasvettot skrev:
> Enber skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Frågan som ställs är väl hur arrangören,
> som
> > påstår sig erbjuda service för dem som
> bryter,
> > som tar jävligt bra betalt, som hade tillgång
> > till samma väderleksrapporter som alla andra
> och
> > som har erfarenheten av att ha arrangerat 45+
> VR,
> > förberedde sig för den uppkomna situationen?
>
>
> Det kanske var ovanligt många som var gjorda av
> socker eller hade förberett sig dåligt i år?
> Vad är "normal" DNF-andel när det är svenskt
> sommarväder? Eller är tidshetsen så stor att
> rätt utrustning för vädret lämnas för att få
> plats med några Snickers till i ryggfickan så
> man slipper depåstopp?
>
> Många frågor ställs...

Jag tror inte att det rimligaste är att den genomsnittliga vekheten var ovanligt hög och att förberedelsen var ovanligt dålig hos just de tusentals cyklister som cyklade i år i jämförelse med tidigare år. Det var helt enkelt kallt och bitvis väldigt regnigt.

Ta en titt på historiken för de olika loppen på VR:s hemsida. Jag tycker det verkar finnas en fin korrelation mellan andelen brytande och hur vädret beskrivs, precis som man kan förvänta sig. Förstår inte varför det leder till att du ställer dig så många frågor, själv hade jag skickat ut lite fler bussar.

Senast ändrad:
[VR 2012] - Vädret
> Det kanske var ovanligt många som var gjorda av
> socker eller hade förberett sig dåligt i år?
> Vad är "normal" DNF-andel när det är svenskt
> sommarväder? Eller är tidshetsen så stor att
> rätt utrustning för vädret lämnas för att få
> plats med några Snickers till i ryggfickan så
> man slipper depåstopp?
>
> Många frågor ställs...

Det är ju precis det som du säger som är poängen i arrangörens miss, det var ovanligt många som bröt pga det vedervärdiga vädret och det var arrangören helt klart inte kapabla att reagera på. Precis som tidigare sagt är det ju dom som har erfarenhet av att arrangera VR och sitter på alla möjligheter att tex rekvirera fram värmetält, filtar, extra bussar osv osv. Och hur hård (ej gjord av socker), eller välförberedd du är spelar ingen roll när du är så nedkyld att du inte kan hålla balansen på cykeln eller känna vare sig händer och fötter. Då stänger kroppen själv ned "onödiga" funktioner och koncentrerar sig på att se till att hjärnan förses med den lilla mängden värme din kropp har kvar via blodet. Om man då inte kommer in ur regnet i någon form av värme och får en filt och kanske till och med en kopp varmt att dricka slutar det med medvetslöshet. Vi såg en kille i Hjo som kom in med en sopsäck på kroppen och var helt okontaktbar, hade förlorat kontrollen över skakningarna i kroppen. Det fanns ingen som helst assistans för honom från arrangörerna, den enda vi såg var en gubbe som gick runt i det överfulla rummet med en bricka och plockade upp skräp... När killens kompisar själva ringt ambulans och mer eller mindre tvingat honom att dricka en kopp kaffe som dom köade fram på någon halvtimme konstaterade ambulanskillen att den nedkylda hade 35,9 grader i kroppstemp och måste på sjukhus.

Jag tar givetvis ansvar för det jag väljer att ha på mig och inser att det var helt och hållet mitt fel att jag inte grävde fram vinterpendlarkläderna och tog med mig. Men att säga att arrangören står helt utan ansvar för att jag och, en hel del till vad det verkar, gjort fel kan inte heller vara rätt.

[VR 2012] - Vädret
Jag skulle tro att mängden kläder man kan ha på sig på händerna innan det blir omöjligt att hantera broms/växel är begränsad. En jag pratade med hade ändå tjocka handskar specialframtagna för att vara bra vid regn, men han hade ändå ingen känsel alls i händerna (och fötterna) i Jönköping där han bröt. Han kunde inte mer än hålla i styret - växla var uteslutet och bromsa gick knappt.

[VR 2012] - Vädret
Jag startade med happygruppen 04:36, då duggade det lätt redan vid start och jag drog på regnjackan "bara för att", det visade sig vara rätt väl då en mil efter start var fötterna genomsura trots skoöverdrag och det var som att cykla i en stående sjö med hål i.. polaren hade klätt sig i enlighet med MTBikers rekommendation, alltså för ett soligt men blåsigt VR. efter ca. 6 mil skakade han så kraftigt att jag trodde han skulle ramla av cykeln, med pepp om ett varmt gyllene uttern kom vi dit med en snittfart på max 15.. kaffe fick han att skratta lite igen men han beskrev vädret som att "bada isvak med en sopsäck". 45min tappade jag nog totalt & han var måttligt nöjd med att höra att 2-3km efter att jag lämnat honom så slutade regnet. och solen tittade fram i Jönköping. sen var det fest hela vägen i mål.

[VR 2012] - Vädret
Min första VR. Startade 05:22. Armvärmare, vindväst, merinoullscykeltröja, överdragsbyxor som varken är vind eller vattentäta, skoöverdrag, Defeets lite tjockare ullstrumpor på fötterna.

Frös aldrig om fötterna eller benen trots vattenfyllda skor (tack ullstrumpor), men armarna och händerna blev hyfsat nedkylda, svårt att växla, käka bars, dricka. Tur att jag var solocyklist och inte körde någon klungkörning där de klumpiga matmanövrar som blev kan ställa till mer problem. Jag som har mustasch kunde ju suga i mig regnvattnet den vägen.

Körde den klädseln hela vägen, den var precis lagom skulle jag säga. Blev inte särskilt svettig, 12:04 blev sluttiden med en massa och hyfsat långa depåstopp så fort regnet slutade. Tror mitt stora problem var energilogistiken, påverkad av regnet i början.

Tillbaka
Topp