[VR 2012] - Vädret

[VR 2012] - Vädret
Regnkläder eller ej, i den regnstorm vi utsattes för mellan Motala och Jönköping gick det inte hålla sig torr. Trots regnjacka och regnöverdrag på skorna var jag helt genomblöt redan inom en kvart.
Men, med mössa på huvet och handskar i neopren (som likt en våtdräkt håller inne vattnet och värmer upp det) samt funktionskläder närmast kroppen tyckte jag det gick bra ändå. Värst var nästan ansiktsduscharna från cyklisten framför. Sikten var ju hyfsat... Eh... Obefintlig!

Men solen på västsidan och de torra vägarna kändes desto mer fantastiska sen!! :-)

[VR 2012] - Vädret
Start 5:02; Hade arm- och benvärmare, neoprenaktig Gore långfingriga handskar , ullunderställ och strumpor, skoöverdrag, regnjacka samt SKS Raceblades. Tyckte det var riktigt behagligt jag då regnet kunde kyla lite så man inte kokade över ner mot Jönköping. Tog av regnjackan och böt till vanliga cykelhandskar strax efter Hjo, kunde dra ner armvärmarna vid Hammarsund. Rullade in på 9:48 efter ~300 km konstant dragjobb.

Gäller att läsa väderleksrapporterna så klarar man sig. ;)

[VR 2012] - Vädret
Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> Enber skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Frågan som ställs är väl hur arrangören,...
> ...den uppkomna situationen?
>
>
> Det kanske var ovanligt många som var gjorda av
> socker eller hade förberett sig dåligt i år?
> Vad är "normal" DNF-andel när det är svenskt
> sommarväder?

Nu tycker jag du retas lite Fvettot.

> Eller är tidshetsen så stor att
> rätt utrustning för vädret lämnas för att få
> plats med några Snickers till i ryggfickan så
> man slipper depåstopp?
>

Det var väl ingen som tyckte det var läge att stanna och finfika.

Senast ändrad:
[VR 2012] - Vädret
Nu har jag inte läst allt på slutet, men ryktet säger att arrangörerna lade beslag på Motalas lokalbussar och dirigerade om den för att möta anstormningen av cyklister. Låter inte som de sket i problemet iaf.

[VR 2012] - Vädret
Synade asfalten och tvingades bryta i Hjo pga cykelpaj. Kom dit 10.00 folk hade stått sedan kl 6 och väntat, bristen på information var det värsta. En arrangör kom vid 12 tiden och sa att det kommer en buss om 1½-5 timmar. Enastående. Jag förstår att det var många som behövde skjuts, men att inte ha någon form av ansvarig på kontrollen som kan lämna besked, ordna upp ett rimligt kö-system så att inte de vassaste armbågarna avgör vem som får åka och så vidare är ju ett hån mot alla deltagare som stod där och frös. Eftersom man inget visste kunde man ju heller inte gå iväg till mattält och dyl.
Om det inte visas på någon form av bättring i organisationen (någon ansvarig som står upp och erkänner sin inkompetens) tvivlar jag på att jag åker fler varv runt den sjön. Sen när cykeln skulle hämtas ut var ju en till cirkus med samma brist på plan/organisation...

[VR 2012] - Vädret
lillfruppa skrev:
> Synade asfalten och tvingades bryta i Hjo pga
> cykelpaj. Kom dit 10.00 folk hade stått sedan kl
> 6 och väntat, bristen på information var det
> värsta. En arrangör kom vid 12 tiden och sa att
> det kommer en buss om 1½-5 timmar. Enastående.
> Jag förstår att det var många som behövde
> skjuts, men att inte ha någon form av ansvarig
> på kontrollen som kan lämna besked, ordna upp
> ett rimligt kö-system så att inte de vassaste
> armbågarna avgör vem som får åka och så
> vidare är ju ett hån mot alla deltagare som stod
> där och frös. Eftersom man inget visste kunde
> man ju heller inte gå iväg till mattält och
> dyl.
> Om det inte visas på någon form av bättring i
> organisationen (någon ansvarig som står upp och
> erkänner sin inkompetens) tvivlar jag på att jag
> åker fler varv runt den sjön. Sen när cykeln
> skulle hämtas ut var ju en till cirkus med samma
> brist på plan/organisation...

Hade liknande upplevelse men i Karlsborg behövde jag bara vänta i runt 1,5h efter att ha brutit vid åttatiden. Alla som bröt fick iaf plats inomhus och det fanns till och med en liten bastu som de mest nedkylda turades om att gå in i men informationen var obefintlig. Lyckades ryktesvägen få reda på att de stod i ett annat rum och läste upp nummer på de som skulle få åka (i ordningen de skrivits ned hoppas/antar jag) och hann in precis för att höra mitt läsas upp. Ingen hade gått igenom de ande tre rummen det hängde folk i och ens sagt att det kommit bussar.

Som förstagångsåkare var mitt intryck av hela evenemanget att det kändes arrangerat av nybörjare vilket är rätt märkligt då de ändå hållit på ett tag...

[VR 2012] - Vädret
Startade 04:38, precis när regner började och genomförde min första VR på 11:30.
Hade neoprenhandskar, långbenta cykelbyxor modell tjockare, skoskydd, cykeltröja + en ej vattentät tunn cykeljacka. Tycker inte jag frös speciellt mycket någon gång under loppet (eller har jag förträngt det) däremot var det ju jäkligt jobbigt att bli sprayad i ansiktet av cyklisten framför. Ska ju tilläggas att jag brukar bli jäkligt varm när jag sportar och sällan fryser. Det gick ju åt en massa energi i kylan då jag köpte ett energipaket för vätternrundan och åt fullt på alla depåer.

Verkar ju vara en riktigt arragörsmiss för er som skulle bryta. Hoppas ni som blivit drabbade hör av er till arrangören så att detta inte upprepas.

[VR 2012] - Vädret
Vill bara säga att ni upplevelse av VR i år var i toppklass. Bra arrangerat och trevliga rop till varandra utmed banan. Maten efter var god och alla var glada.

[VR 2012] - Vädret
Att få stå och vänta i 5-6h på kvastbilen, som det låter på vissa vittnesmål här, är faktiskt inte OK. Mycket märkligt med de resurser som Vätternrundan har (eller iaf borde ha med de anmälningsavgifterna?).

:-/

[VR 2012] - Vädret
Det låter som om kapaciteten inte matchade vad en regnig runda får för effekt. Jag tycker att det är märkligt att alla såna här lopp är så dyra (lika så med Vasan). Med alla sponsorpengar borde väl anmälningsavgiften kunna slimmas till under 1000-lappen tycker jag.

Gör man det så slipper man också att folk har för höga förväntningar i form av understöd. Personligen tycker jag inte att man sak behöva vänta timtals när man brutit. Likaså tycker jag att det verkar ogenomtänkt att ge sig ut i 10C och ihållande regn utan någon förmåga att hålla värmen. Pendeln slår åt båda hållen i min mening.

/ptrk

[VR 2012] - Vädret
Varför ska de sänka priserna? De fyller ju kvoten direkt utan några som helst problem. Med andra ord finns det ju utrymme för att höja priset... Fast jag tycker väl också att det vore dumt.

Jag tycker det låter lite som busskaoset till öppet spår för ett par år sedan. Skillnaden var väl att där visste de exakt hur många tusen som skulle åka, vid vilken tid och varifrån bussarna skulle åka. Det är kanske svårt för arrangören att ha bussar för tusentals personer "stand by" på andra sidan sjön, just eftersom det är typ 15 mil dit. Med andra ord tar det ett tag att brumma dit även med en buss.

Men det låter ju onekligen som att det faktiskt var en del problem, men jag kan nog ändå inte låta bli att tycka att folk får skylla sig lite själva...

[VR 2012] - Vädret
Självklart är det till stor del självförvållat att inte ha tillräckligt med kläder på sig. Jag är den förste att erkänna att jag inte hade det, var precis så att jag klarade natten innan det började regna.

Själv har jag såpass koll att jag visste att jag var utom all fara när jag bröt, bara lite kall, blöt och medveten om mina begränsningar vad gäller att prestera i kyla. Även om det för den skull var obehagligt att bända loss fingrarna från styret när jag kom in till kontrollen.

Vissa jag såg verkade dock ha passerat det stadiet och det kändes ganska olustigt att sitta där och känna sig bortglömd tillsammans med de som såg ut att må betydligt värre.

Vasaloppets modell med en buss ståendes vid varje kontroll där man sätter de som bryter känns på sätt och vis bättre. Då vet man att man har en plats till Mora och att bussen går när den blir full. Sen blir det ju en lucka till nästa buss men det finns ändå en öronmärkt buss till varje kontroll.

[VR 2012] - Vädret
Gjorde också min första VR. Startade 02.50 i en lagom varm natt. Körde med (förutom kortärmad cykeltröja, bib-shorts och vanliga cykelstrumpor) benvärmare, vind- och vattentäta skoöverdrag, min vindtäta och "vattentåliga" Gore Phantom jacka och korta handskar.

Första milen var behagliga, sen började det ju som bekant regna och då blev det lite kallt... I Hjo var jag blöt in till benen och frös jag så att jag inte kunde sluta skaka. Men lite lasagne, kaffe och en mental örfil fick upp mig på cykeln igen.

Efter det blev det bara bättre. Det slutade regna och jag började torka upp, och någonstans runt Medevi sken solen genom och lös upp mina sista mil in mot Motala.

Så när jag passerade mållinjen på tiden 10:04 mådde jag rätt bra. Förutom att jag missade 10-timmarsgränsen med fyra ynka minuter... Sumpade cykeldatorn någonstans längs vägen, så jag hade lite dålig koll på tiden.

Överlag en positiv upplevelse med många trevliga människor längs vägen och, enligt vad jag upplevde, bra depåer. Nu stannade jag bara tre gånger (Gränna, Jönköping och Hjo), men där gick det iaf snabbt att få mat/kaffe/energidryck och lite värme.

[VR 2012] - Vädret
Otillräcklig klädsel eller ej, de borde åtminstone ha ett system för att slussa iväg folk i någon form av ordning samt kunna informera så man kan sätta sig i mattältet utan att riskera att missa den enda bussen/bussarna......
Sen kan vi någon annanstans diskutera hur många bussar som är rimligt att ha i beredskap.
Hade jag vetat vilken tid det tagit hade jag lånat en cykel från någon annan som bröt och trampat vidare, då hade man ju iallafall hållit sig varm och kommit fram i rimlig tid.
:-))

[VR 2012] - Vädret
Upp 4.15, regnet kom lagom till starten 05.26. Dubbla kortärmade tröjor, tunn regnväst, lösa ärmar, kortbrallor och relativt tjocka handskar räckte för att behålla min kroppsvärme. Fast lite kall vart man allt emellanåt. Verkar som om svettningen kom av sig plus att strilandet från alla håll innebar mer vatten i kroppen så jag vart enormt pissnödig vilket hela klungan på 45 man uppenbarligen också blivit så före Gränna vart det kort paus - tackolov.

Skönt när det slutade regna nedåt Jönköping och efter Fagerhult vart det riktigt varmt. Där fick vi också, likt många andra, igång belgiska kedjan riktigt fint.

Klantade till det vid Hammarsund när regnvästen hoppade ur bakfickan och snodde sig runt kassetten, ha vilket skämt. Tog minst fem minuter att få bort och tappad klunga. Gled in på 8.59, dvs SUB9 enligt planen. Min klunga var väl cirka 10 minuter framför. Nästa år så...

[VR 2012] - Vädret
Min reflektion från detta första lopp var att det väl funkade rätt hyfsat. Men, att de har en bit kvar till Cykelvasa-standard. Detta trots dryga 40 års försprång.
Dåligt skyltade depåer och lite "allmänt rörigt" var mitt intryck, både från depåer och inne i Motala.

Cykelvasan känns som ett skolboksexempel på organisation i jämförelse. Men, det är å andra sidan inte lika många cyklister heller där heller ska ju tilläggas..

[VR 2012] - Vädret
Hade vätternrundan varit ett företag borde de höja priset, men så vitt jag förstår det finns det inget vinständamål med höjda priser? Min poäng är att det är lite trist med dyra tävlingar. Cykling är dyrt nog som det är.

Framförallt i jämförelse med mindre lopp så blir det löjligt tycker jag.

Samma sak gäller för vasaloppet osv.

Förstår att det kostar mkt pengar att arra vättern runt, men jag ser hellre att jag slipper få typ 3-4 tidningar hem innan och att jag betalar lite mindre. Ju fler som har råd desto bättre.

[VR 2012] - Vädret
Kört många VR men detta var nog det sämsta vädret jag kört i. Regn fixar man men kylan var inte att leka med. Höll bra 30+ temp ända till Fagerhult men sen kom ösregnet farmåt fyratiden på natten. Körde i trevligt sällskap med en stockholmare på Focusracer(tack för trevligt snack i skitvädret - jag på en Orbea Terracross). Vi dividerade lite om vi skulle kliva av, passerade Hjo och när vi kom till Karlsborg så vräkte ff regnet ner. Körde med långa benvärmare, Merinoundertröja, cykeltröja, armvärmare, vindväst och skoöverdrag. Drog på regnjacka lite för sent tyvärr. Vi tog beslutet av kliva av. Cykla är kul men inte så kul i detta skitväder kom vi överens om. Lätt kaosartat i Karlsborg med många totalt genomfrusna cyklister som väntade. Anade att det skulle ta lång tid att komma med buss, ringde o väckte frugan som övernattade i Askersund hos släktingar. Hon körde o hämtade.

Man kan nog inte klandra VR då sådant skitväder ställer till det. Medan vi satt o väntade som kom det dock in cyklister i riktigt dåligt skick som nog hade mått bra av en ordentlig översyn av sjukvårdare men sådana syntes inte till.

Vädret råder man inte över och det är bara att ta nya tag till 2013 o hoppas på bättre hojväder!

[VR 2012] - Vädret
Verkar ha varit många som klev av i t.ex. Karlsborg. Nu avskyr jag själv att cykla i regn, men om man ändå har cyklat 70% av loppet, är det inte lika bra att cykla de resterande 85 km då? Hellre 3h till i regn än att stå och huttra och vänta många timmar på skjuts etc...?

Kanske inte ett alternativ om man har helt stelfrusna fingrar och knappt kan hålla i styret, men det kan väl inte alla ha haft...

[VR 2012] - Vädret
DT skrev:
> Verkar ha varit många som klev av i t.ex.
> Karlsborg. Nu avskyr jag själv att cykla i regn,
> men om man ändå har cyklat 70% av loppet, är
> det inte lika bra att cykla de resterande 85 km
> då? Hellre 3h till i regn än att stå och huttra
> och vänta många timmar på skjuts etc...?
>
> Kanske inte ett alternativ om man har helt
> stelfrusna fingrar och knappt kan hålla i styret,
> men det kan väl inte alla ha haft...

Fast nu räknade du med att folk skulle kunna tänka rationellt när de är stelfrusna och utmattade efter att ha cyklat 22 mil... :D

[VR 2012] - Vädret
Tyckte jag hade ok kläder för att klara timmar i regn och 8-10C. Men lite låg på energi efter 6h+ i sadeln, med lite lägre intensitet än tänkt och att sedan varit uppe i 24 h gör att det kanske inte riktigt liknar en normal cykelrunda. Det blir liksom inte så många tillfällen att få rutin på sånt.

Tog mig tillslut runt sjön fast satt vid Hammarsundet och drack honungsvatten under en yllefilt ganska länge.

Att så många bröt på morgonkvisten med inte allt för långt kvar är i alla fall inte så konstigt, tycker jag.

Tillbaka
Topp