Wide Lightening

Wide Lightening
H. skrev:
-------------------------------------------------------
> Jaha. Jag tyckte han var lite otydlig. Men ok.
>
> Finns den i 36H?

Nej, men om du ska ha nåt obskyrt med 36H så kommer det att vara svårt att hitta både fälgar och nav, iaf för 29". De flesta verkar ju vara för 32h.

Wide Lightening
Luthman Photography skrev:
> X M 4 8 1

Otydlig var ordet :)

Hål har jag ingen aning om. Jag behöver inte så många så jag har inte kollat efter fler än 32.

Wide Lightening
Jag är en ingenjör, därför vill jag ha 36H. Bygger man handbyggda lyxhjul tycker jag inte det finns någon anledning att snåla på 4 ekrar och få ett sämre hjul.

Tyvärr har marknadsstrategerna och pr-folket vänt hela skutan upp och ner, så det går väl inte att få tag på riktiga fälgar. 29" om något skulle ju må bra av fler ekrar.

Nav är inget problem om man väljer ett ingenjörsmärke som Hope eller CK.

Senast ändrad:
Wide Lightening
Rattnalle skrev:
> Så 32 hål, 27,5" och DT-nav plockar exakt noll
> ingenjörspoäng? Skönt att höra för en annan
> som är mjukisvetare.

27,5" har ett visst existensberättigande.

DT-Nav är nog ok i grunden, men det är uppenbarligen ett företag som har problem med maktstrukturer eftersom de inte tycks ha några 36H-fälgar, dvs marknadsstrategerna har tagit över.

Att du gått på 32H signalerar att du är lösningsorienterad. Att jag envisas med att vilja ha 36H tyder på att jag är konservativ och har svårt att anpassa mig till rådande situation.

Edit: Flow ex finns i 36H. http://www.notubes.com/ZTR-Flow-EX-29-36-Hole-Black-P970.aspx

Senast ändrad:
Wide Lightening
H. skrev:
> Att du gått på 32H signalerar att du är
> lösningsorienterad.

Eller ett mähä som bara köper det som finns :)

Men lösningsorienterad låter klart bättre får jag säga.

Wide Lightening
marran skrev:
> Oj, här har det skrivits en massa och jag är
> dessutom namngiven, känns stort! Ett axplock av
> mina åsikter so far:
>
> Från en som haft (har) båda. Mitt 240 (med
> Roval-läppstift) låter betydligt högre än mitt
> King. Dessutom låter det äckligt, hårt och
> obehagligt som att det håller på att gå
> sönder. Jag har sån där 36t ratchet i det.
> Kingnaven (ja, jag har två, det ena låter lite
> högre än det andra) spinner relativt tyst i
> jämförelse, på ett jämt och dyrt vis. Om man
> nu bryr sig om sånt. Själv väljer jag King
> före DT alla dagar i veckan. Bättre byggt, man
> behöver inte byta lager, fler poe men lite
> tyngre.
>

Mitt DT med 16 poe låter nästan ingenting, medan Rattnalles låter så där hårt och obehagligt (också 16 poe) mycket skumt.

Om valet står mellan DT-240 och CK så hade jag helt klart köpt CK. Men DT-350 kostar ju hälften av vad CK kostar (och väger fortfarande mindre) och då är valet kanske inte lika självklart.

> 2000kr för en fälg är bananas, skärp er nu!
> Att det inte finns andra lika lätta och breda
> alufälgar är just för att det är en dålig
> ide. Alu är alu, det blev inte magiskt 10ggr
> starkare för att man kletade på stora American
> Classic-klibbor.
>

+1

Wide Lightening
H. skrev:
> Flow Ex 36H vs DT XM481 32H?

vs DT EX471?

Angående nav och 240 vs 350 snålade jag och körde på billigare fram. Kombinationen blev lättare än Hope och inte speciellt mycket dyrare hos tysken.

Wide Lightening
Hmmm, känns som det blandas rätt många konstiga påståenden här. Jag är inte på något vis en fälgexpert eller ens i närheten av erfaren inom området. Men, har man hyfsade kunskaper i mekanik så kan vi nog vara överens om att:

– En bred (och hög) fälg kommer sannolikt att vara styvare än en lika lätt/tung fälg som är smal (och låg), upp till nån rimlig nivå (innan det blir "knyckla läskburk-syndromet"). Det är ingen slump att man bygger cykelramar av grova rör istället för solida smala profiler, till exempel.

– En bred (och hög) fälg kommer sannnolikt att vara mycket svagare när det kommer till genomslag eftersom godstjockleken är tunnare vid samma vikt.

– En karbång-fälg som väger lika mycket som en aluminiumfälg kommer naturligtvis att tåla sjukt mycket högre åkarvikt, för att den är sjukt mycket styvare. Och i fallet Wide Lightning så är priset uppenbarligen nästan detsamma för kol och aluminium om man köper lösa fälgar.

– När karbångfälgen går sönder så spricker den. Det är jättejobbigt att laga.

– När aluminumfälgen går sönder så deformeras den. Det kan gå att hamra tillbaka eller rikta.

----------

Sen har vi olika åkförhållanden. Vid stökig stigcykling krävs inga herrejösses-dropp för att få genomslag som sabbar en fälg genom jättehög belastning på en liten del av hjulet. Det räcker med att råka cykla rakt in i en 20 cm stor, vass sten i hygglig fart. En slät DH-bana med ett 3 meter högt dropp till hård landning däremot lär kräva en styv fälg, men den kanske inte måste tåla punktbelastningar enligt exemplet ovan.

Vad jag vill säga är att strukturell styvhet (svårt att göra "taco" eller få fälgen oval) inte har något med styrka mot buckling (svårt att få en 2x1 cm buckla i fälgkanten) att göra. En läskburk är jättestyv i förhållande till vikten, men får buckor jättelätt vid punktbelastningar. En läskburklång solid aluminiumpinne (med läskburkvikt) är jättelätt att böja men svår att göra mindre märken i.

Wide Lightening
H.: Jag valde bort 32H på DEHÅN trots ingenjörsmässig smärta vid detta valet. Det gjordes helt enkelt eftersom man brukar kunna hitta en 32H-fälg vid akut brist vilket gör att man klarar sin vardag. Har man 36H är det helt plötsligt mycket svårare. Det är en svår avvägning. Man måste också kunna leva med den människa man har kompromissat fram. Ibland är det tungt.

Wide Lightening
> H. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Flow Ex 36H vs DT XM481 32H?
>
>
> XM481 är ju ungefär 5mm bredare. Det är tufft
> och #enduro.

Gissningsvis är de något ömtåligare också.

Det som talar för 36h är väl just att det är lärare att ersätta en fälg vid behov.

Wide Lightening
happymtb.fr skrev:
> Vad brukar Kungen ha för tryck i sina däck?

Två kilo på ett ungefär när det är dags för utförsåka.

För övrigt så kan jag meddela er alla som tror att CK är the shit... det är det inte. Tunga, dyra, kräver en hel hink med verktyg för service som bör ske ganska ofta eftersom tätningarna är ett skämt. Dessutom så är det en jävla massa motstånd i dom när det skall frihjulas. Så... då var det utrett.

För övrigt har jag avskrivit WL som hjul till mig. Kanske för stigcykling men det här paret var tänkt att användas till tjockisenduro då känns det inte rätt.

Tack för era bidrag!

Stalle

Wide Lightening
Rompa skrev:
> Du missuppfittar nog inget. Jag betalade 2000kr
> för en WL fälg,29" med all vad d innebär i en
> svensk LBS.

Roger det! Hua!

Stalle

Wide Lightening
Rompa skrev:

> Fast jag kan ju uppenbarligen ha blivit lurad oxå...

Ööh? Nä.

Wide Lightening
pMr skrev:
> Rompa skrev:
> -----
>
> > Fast jag kan ju uppenbarligen ha blivit lurad
> oxå...
>
>
> Ööh? Nä.

Nä du har fan rätt, 2000kr var MED arbetet för att byta fälgen minns jag!!! Så var det!!

Wide Lightening
Kung Stalle skrev:
> happymtb.fr skrev:
> -----
> > Vad brukar Kungen ha för tryck i sina däck?
>
> Två kilo på ett ungefär när det är dags för
> utförsåka.
>
> För övrigt så kan jag meddela er alla som tror
> att CK är the shit... det är det inte. Tunga,
> dyra, kräver en hel hink med verktyg för service
> som bör ske ganska ofta eftersom tätningarna är
> ett skämt. Dessutom så är det en jävla massa
> motstånd i dom när det skall frihjulas. Så...
> då var det utrett.
>
> För övrigt har jag avskrivit WL som hjul till
> mig. Kanske för stigcykling men det här paret
> var tänkt att användas till tjockisenduro då
> känns det inte rätt.
>
> Tack för era bidrag!
>
> Stalle

En hel hink med 2,5mm insex eller vad det nu är för att få loss lagerförspänningsringen?

Det väger mindre och tar mindre plats än den hink med hammare, snart manglade skruvmejslar, gängstänger, skruvstycken och hylsor som man behöver för att byta kullager i ett hope/dt/ANNAT

Att göra full service på Ring Driven är knappat någotjag har ägnat mig åt på de år jag kört King, de verkar rulla på fint ändå med enbart lagerservice.

Men tunga och dyra, absolut.
Bryr man sig om sånt i någon större utsträckning finns det bättre nav. Men när man står på spanska landsbygden med skurna lager i sitt DT 240 som ska vara så jävla hållbart fast det har vanliga (ingenjörsmässigt högst tveksamma) spårkullager är det inte lika kul. Även om man råkar ha en hink med hammare och hylsor så är det fan lättare att hitta en bar som tar Visa-kort och har engelskspråkig personal än att hitta ett knippe fräsha 6208.

Att du känner friktion i axeln när du vrider den i ett obelastat nav har för övrigt väldigt lite att göra med vilken friktion som faktiskt uppstår när man cyklar på cykeln, men belastning och sånt. För övrigt tror jag att den friktionen på alla vanligt förekommande nav är helt försumbar jämfört med friktion i däck, luftmotstånd och dålig dagsform, men det kan ju vara skönt att ha något att skylla på. Lite som de som klagar på att deras vevlager går trögt, skärpning! (igen)

Sen håller jag med H. om att egentligen borde hjul byggda för att åkas på ha 36h, speciellt de större storlekarna. Men världen är tyvärr inte perfekt, så jag nöjder mig med 32. Jag väger ändå som en fjärt, är försiktig och försynt och cyklar mest rådjursstigar och grusvägsrally.

Wide Lightening
Kung Stalle skrev:
> happymtb.fr skrev:
> -----
> > Vad brukar Kungen ha för tryck i sina däck?
>
> Två kilo på ett ungefär när det är dags för
> utförsåka.

Bra, då är vi 2! Ska vi börja en klubb: jagkörinteförlågtryckiminadäckförattsparaminafälgar? :)

Wide Lightening
Ay caramba! Kollade priset på ett CK-nav, det kostar ju mer än vad jag någonsin skulle vilja lägga på ett helt hjulpar (som jag dessutom skulle tycka var dyrt)!

(Det kostade för övrigt ungefär dubbelt så mycket som jag gett för mina nya topptursskidor med bindningar).

Wide Lightening
Servicekit för CK-nav som måste användas typ varannan månad (iaf delar av kittet)
Chris-King-THB001-HubServiceTool-with-LD-parts.jpg

Servicekit för DT som måste användas typ vartannat år, högst.
TL-DT01-2.jpg

Stalle

Senast ändrad:
Wide Lightening
Jag dödade faktiskt lagren fram i mitt 350 i Falun (otroligt nog, eller ..). Men efter att jag våldat loss hjulet från läget det låst sig i gick det faktiskt att cykla ett par turer medan jag väntade på tid hos verkstan :-)

Wide Lightening
Rattnalle skrev:
> Jag dödade faktiskt lagren fram i mitt 350 i
> Falun (otroligt nog, eller ..). Men efter att jag
> våldat loss hjulet från läget det låst sig i
> gick det faktiskt att cykla ett par turer medan
> jag väntade på tid hos verkstan :-)

Allt dog i falun. Sambons vevlager skar ihop totalt. Alla dragkedjor, förutom gylfen, pajade i mina norrönashorts osv.

Wide Lightening
Jag antar att du är den långe. Men jag saknar Bengans skägg i publiken.

I sakfrågan har jag kört King några år nu, båda beggade, och aldrig behövt de där grunkorna. Man öppnar, petar bort tätningarna, fettar in och sätter ihop. Ringdriven verkar bara fungera, jag kanske har tur.

Priset löser man lättast genom att köpa Villes gamla nav när han kommit på att de är för tunga, eller en motsvarande manöver på typ ebay/STW. Inget av mina kostade mer än ett nytt Hope kostade vid samma tidpunkt.

Wide Lightening
> Jag har inte skägg längre. Eller för
> tillfället iaf.

WTF! Vart är världen på väg...

Wide Lightening
Ang klangen i ett DT-nav (och de flesta andra) så justeras det enkelt med val av viskositeten på smörjmedlet i navet, DT förespråkar ju deras egna röda fett vilket man bör vara väldigt sparsmakad med om det är maximalt ljud som önskas... (Jag har haft för mycket fett i mina nav men ser fram emot att få väsnas efter nästa nav/lager-genomgång när DT-fettet ska torkas bort)
Symanskinsolja (som för visso har en tendens till att frysa i kalla temperaturer) brukar ge vilket trött nav som helst en skönsång liknande en knattrande 80cc'are :)

Wide Lightening
> Köttsårsbilden?

Nä, för att försvara CK. Han har kört trial på sitt nav ganska länge och är det något som dödar frihjul så är det trial...

Edit: autokorrekt behövde visst lära sig ett nytt ord. :)

Senast ändrad:
Wide Lightening
Ang fälgar så ser min personliga lista ut så här...
Prio är hållbarhet och att inte bli strandad om "olyckan" skulle vara framme.

Billigt o bra:
- DT E512, 25mm innerbredd till vettigt pris (dock ej lödda...)
- DT FR570 som en grövre men lödd version av E512

Bra och svennevanligt (dvs säker val)...
- FlowEx, behöver ingen närmre pressentation, benchmark vilket ju säger en hel del, börjar bli lite otrendig eftersom den "bara" har 25mm IB

Bra o inte lika vanligt...
- DT Ex471, viktbantad lödd version av E512 (kräver specialnipplar i alu...)
- WTB Frequency i25, hållbar som få men lite svår att få tag på
- Sun Ringle MTX 33 & 39 (26 & 30mm IB), kanske lite tunga men finns som 36h version.
- Ryde Trace, dyr o lätt i förhållande till dess styrka, svår att få på däcken på (enl vissa), svår att få tag på.

Plastfälgar går bort pga att när dom trasar sönder så är cyklingen avbruten tills ny fälg hunnit införskaffas (vilket med tanke på priset vs lön är ganska lång tid i mitt fall...)

Wide Lightening
larsaw skrev:
> EX471

Korrektion, kräver bara att du använder brickorna. Inget krav på specialnipplar.

Wide Lightening
H. skrev:
> Luthman Photography skrev:
> -----
> > Köttsårsbilden?
>
>
> Nä, för att försvara CK. Han har kört trail
> på sitt nav ganska länge och är det något som
> dödar frihjul så är det trail...

Ordet du söker är "trial".

Mvh

Besserwisser

Wide Lightening
Hur meckig är 471 egentligen att bygga med? Räcker det alltså att trä en specialbricka (som kommer med fälgen) på en vanlig mässingsnippel och peta genom hålet som vanligt eller är det fler ritualer som ska till? De ser ruggigt fina ut annars tycker jag

Wide Lightening
jofahjalm skrev:
> Trots att jag har jobbat på att utveckla ett sunt
> förakt mot dyra cykelgrejer så börjar jag få
> en ohälsosam dragning till chris king-nav...

Gillas!
Se till att byta till CK BB o Styrlager också så blir Rune maximalt blingig ;)

Wide Lightening
jofahjalm skrev:
> Trots att jag har jobbat på att utveckla ett sunt
> förakt mot dyra cykelgrejer så börjar jag få
> en ohälsosam dragning till chris king-nav...

Ytterligare en aktiekurs i skjuten i sank.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp