Kung Stalle skrev:
-------------------------------------------------------
> happymtb.fr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad brukar Kungen ha för tryck i sina däck?
>
> Två kilo på ett ungefär när det är dags för
> utförsåka.
>
> För övrigt så kan jag meddela er alla som tror
> att CK är the shit... det är det inte. Tunga,
> dyra, kräver en hel hink med verktyg för service
> som bör ske ganska ofta eftersom tätningarna är
> ett skämt. Dessutom så är det en jävla massa
> motstånd i dom när det skall frihjulas. Så...
> då var det utrett.
>
> För övrigt har jag avskrivit WL som hjul till
> mig. Kanske för stigcykling men det här paret
> var tänkt att användas till tjockisenduro då
> känns det inte rätt.
>
> Tack för era bidrag!
>
> Stalle
En hel hink med 2,5mm insex eller vad det nu är för att få loss lagerförspänningsringen?
Det väger mindre och tar mindre plats än den hink med hammare, snart manglade skruvmejslar, gängstänger, skruvstycken och hylsor som man behöver för att byta kullager i ett hope/dt/ANNAT
Att göra full service på Ring Driven är knappat någotjag har ägnat mig åt på de år jag kört King, de verkar rulla på fint ändå med enbart lagerservice.
Men tunga och dyra, absolut.
Bryr man sig om sånt i någon större utsträckning finns det bättre nav. Men när man står på spanska landsbygden med skurna lager i sitt DT 240 som ska vara så jävla hållbart fast det har vanliga (ingenjörsmässigt högst tveksamma) spårkullager är det inte lika kul. Även om man råkar ha en hink med hammare och hylsor så är det fan lättare att hitta en bar som tar Visa-kort och har engelskspråkig personal än att hitta ett knippe fräsha 6208.
Att du känner friktion i axeln när du vrider den i ett obelastat nav har för övrigt väldigt lite att göra med vilken friktion som faktiskt uppstår när man cyklar på cykeln, men belastning och sånt. För övrigt tror jag att den friktionen på alla vanligt förekommande nav är helt försumbar jämfört med friktion i däck, luftmotstånd och dålig dagsform, men det kan ju vara skönt att ha något att skylla på. Lite som de som klagar på att deras vevlager går trögt, skärpning! (igen)
Sen håller jag med H. om att egentligen borde hjul byggda för att åkas på ha 36h, speciellt de större storlekarna. Men världen är tyvärr inte perfekt, så jag nöjder mig med 32. Jag väger ändå som en fjärt, är försiktig och försynt och cyklar mest rådjursstigar och grusvägsrally.