Wiggle slut på cyklar

PatrikBj

Ny medlem
Wiggle slut på cyklar
Någon som vet vad som händer på cykelfronten hos wiggle?
Beställde en Vitus och blev lovad lev innan jul. Sen framflyttad till den 30/12 och nu knäpptyst från dom. När jag går in på sidan så finns det inga cyklar kvar. Blir lite nojig

Pfaff

Aktiv medlem
Wiggle slut på cyklar
Någon som vet vad som händer på cykelfronten hos wiggle?
Beställde en Vitus och blev lovad lev innan jul. Sen framflyttad till den 30/12 och nu knäpptyst från dom. När jag går in på sidan så finns det inga cyklar kvar. Blir lite nojig

Här spekuleras det vilt. Pick your choice

tobo

Aktiv medlem
Wiggle slut på cyklar
Inga cyklar vare sig på wiggle.se eller wiggle.co.uk.
Har aldrig hänt innan, beror det på Brexit, Covid eller årsskiftet? Fortsättning lär följa..

jonte987

Aktiv medlem
Wiggle slut på cyklar
Det lär vara brexit och jag är övertygad om att det är temporärt. Om temporärt betyder 6 dagar eller 6 år har jag ingen aning om. Lutar att det inte är år i alla fall eftersom cyklarna ändå kommer från Asien och de redan har anläggningar i nord Irland. (Som är med i inre marknaden)

Otroligt slött att ingen skriver om det men de ska väl nyktra till först.

jonte987

Aktiv medlem
Wiggle slut på cyklar
De finns på CRC som finns på Nordirland oxh med lite annat avtal. Inte så svårt att googla sig fram till ;-)
Det funkade inte att klicka på en cykel på CRC eller igår. Kan vara en orelaterad glitch eller så är det nåt som är work in progress. Att flytta det till CRC är den uppenbara lösningen.

Vad hittar du för information om detta på google förutom att CRC finns på ireland - på en site under down sizing.

EDIT: i mobile versionen kan jag fortfrande inte klicka mig in på någon cykel.

Davey

Ny medlem
Wiggle slut på cyklar
Det funkade inte att klicka på en cykel på CRC eller igår. Kan vara en orelaterad glitch eller så är det nåt som är work in progress. Att flytta det till CRC är den uppenbara lösningen.

Vad hittar du för information om detta på google förutom att CRC finns på ireland - på en site under down sizing.
Försökte beställa en cykel på crc till grabben igår, blev skickad till startsidan vilken hoj jag än klickade på.

jonte987

Aktiv medlem
Wiggle slut på cyklar
Vitus Och nukeproof är nästan bara möjliga att köpa från CRC/wiggle.
Nukeproof går väl men gissar att de skickas via UK men det är väl snabbt fixat.
Vitus har jag aldrig sett någon annanstans?

Det finns ingen anledning att beställa nåt annat än deras egna grejor men NP, x-tools och brand-x är ofta prisvärt tycker jag

implor

Aktiv medlem
Wiggle slut på cyklar

Det finns ingen anledning att beställa nåt annat än deras egna grejor men NP, x-tools och brand-x är ofta prisvärt tycker jag
Håller med. Dom har mycket prisvärda saker. Små sneglat på nukeproof enduro sadel och hjulpar.

såg att flera tyska sidor har plockat bort UK som leverans destination. Bland annat bike24, R2, bike-components.

unsuspected

Aktiv medlem
Wiggle slut på cyklar

Vitus är unikt för Wiggle/CRC medan NP åtminstone cyklar(komponenter vet jag inte) säljs av andra ÅF och även i Sverige.

Pfaff

Aktiv medlem
Wiggle slut på cyklar
Wiggles/CRCs cyklar kan man beundra på CRCs hemsida, om de går att köpa vet jag inte. Men,
En avtalstext blev klar för en vecka sedan. Förslaget har sedan hastats genom de två parlamenten mm
Själv TROR jag inte att det i första hand tas särskilt stort hänsyn till privat import i avtalet och jag TROR att det kan komma att ta månader om inte år innan det blir enkelt att handla från UK igen om ens någonsin. De flesta här är möjligen för unga för att minnas hur besvärligt det var att handla utrikes före EU för privatpersoner trots alla frihandelsavtal. Och det är där våra engelska vänner har ställt sig, utanför.
Att tro det ska gå att handla som förr från Wiggle mfl dagen efter det definitiva utträdet, bläcket knappt torkat på pappret och innan diverse myndigheter har tolkat och jämkat innehållet är, med förlov, jävligt naivt.

cubefritzz

Aktiv medlem
Wiggle slut på cyklar
inte bara wiggle som är drabbad. Kollade precis bike-discount.de dagarna innan Jul fanns det mängder av cyklar i deras lager och i deras webshop av både Santa Cruz, Radon, Cube mm. Nu är nästan allt både orange och röd märkt även där, det vill säga nästan allt är slut även där av 2021 modellerna. Jag vet att Nukeproof inte går att köpa där, det jag vill komma åt verkar vara att cykelmarknaden verkar ha slut på cyklar överallt inför säsongen 2021? Kommer det bli riktig brist på high end cyklar 2021?

implor

Aktiv medlem
Wiggle slut på cyklar
inte bara wiggle som är drabbad. Kollade precis bike-discount.de dagarna innan Jul fanns det mängder av cyklar i deras lager och i deras webshop av både Santa Cruz, Radon, Cube mm. Nu är nästan allt både orange och röd märkt även där, det vill säga nästan allt är slut även där av 2021 modellerna. Jag vet att Nukeproof inte går att köpa där, det jag vill komma åt verkar vara att cykelmarknaden verkar ha slut på cyklar överallt inför säsongen 2021? Kommer det bli riktig brist på high end cyklar 2021?
nja.. Bike-discount har fått mindre och mindre cyklar i lager sedan blackfriday (då de började rea ut). Nu har det säkert blivit en drive efter jul och folk beställt.

Deras 2021 modeller av Radon och Cube har inte ens kommit in i lager. De som sålt ut är 2020 modeller.
Nya cyklar börjar droppa in v4 och framåt.

EDIT:
Exempel: Cykel - Leveransvecka
Cube Stereo 120 Pro 29 blueberry - W9
Cube TWO15 HPC SL 29 - W15
Radon Skeen Trail 10.0 - W17
Cube Stereo 170 Race 29 - W10
Radon Slide Trail 10.0 - W4
Radon Slide Trail 9.0 - W18
Radon Swoop 9.0 - W11
Cube Stereo 150 C:62 Race 29 - W11

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
Wiggle slut på cyklar
nja.. Bike-discount har fått mindre och mindre cyklar i lager sedan blackfriday (då de började rea ut). Nu har det säkert blivit en drive efter jul och folk beställt.

Deras 2021 modeller av Radon och Cube har inte ens kommit in i lager. De som sålt ut är 2020 modeller.

EDIT:
Radon Swoop 9.0 - W11

Bara XS då eller?

freddes

Medlem
Wiggle slut på cyklar
Verkar vara problem åt båda hållen för britterna. Är med i en grupp på FB där britternas bokningar på tyska cyklar upphört tillsvidare och de kan inte boka UK längre.

tobo

Aktiv medlem
Wiggle slut på cyklar
Wiggle har cyklar på lager, problemet är att de inte levererar till EU.

yonsson

Aktiv medlem
Wiggle slut på cyklar
Ändå märkligt att de inte använt 2020 till att förbereda olika scenarios. Klädbranschens onlinesidor verkar ha löst detta utan bekymmer.
Go timing för UK, urträde mitt i coronakris.

jonte987

Aktiv medlem
Wiggle slut på cyklar
Vad konstigt för när jag går in på wiggle.se eller wiggle.uk så ser jag inga cyklar alla ?? Dom är helt borta.
Ja, de försöker väl reda ut hur det ska fungera. Det ingen av oss fattar varför det bara gäller cyklar.
Kanske har det nåt med montering och ursprung att göra.

Det är samma på crc som ligger på nord Irland men de har väl gemensamt lager och montering - i fel land.

jonte987

Aktiv medlem
Wiggle slut på cyklar
Ändå märkligt att de inte använt 2020 till att förbereda olika scenarios. Klädbranschens onlinesidor verkar ha löst detta utan bekymmer.
Go timing för UK, urträde mitt i coronakris.
Som vi spekulerar om så måste det vara nåt speciellt med cyklarna. Annat funkar på Wiggle men med en extra vecka lev tid.

MtbIte

Aktiv medlem
Wiggle slut på cyklar
Ja, de försöker väl reda ut hur det ska fungera. Det ingen av oss fattar varför det bara gäller cyklar.
Kanske har det nåt med montering och ursprung att göra.

Det är samma på crc som ligger på nord Irland men de har väl gemensamt lager och montering - i fel land.

Jo förmodligen så är det så , det är en ganska problematiskt problem dom måste försöka lösa snabbt.

Det konstiga är att folk från England ( testat på annat forum ) kan gå in på båda wiggles domäner och ser alla cyklar utan problem, det måste ju betyda att sidan känner av vilket land man surfar in på och att man tekniskt sätt skulle kunna använda en VPN för att komma åt det fulla utbudet.

implor

Aktiv medlem
Wiggle slut på cyklar
Jo förmodligen så är det så , det är en ganska problematiskt problem dom måste försöka lösa snabbt.

Det konstiga är att folk från England ( testat på annat forum ) kan gå in på båda wiggles domäner och ser alla cyklar utan problem, det måste ju betyda att sidan känner av vilket land man surfar in på och att man tekniskt sätt skulle kunna använda en VPN för att komma åt det fulla utbudet.
Eller så ändrar du land i menyn?

kvittar om du kan se dom eller inte då de inte levererar cyklar till EU.

jonte987

Aktiv medlem
Wiggle slut på cyklar
Ändrar du land i menyn så ser du fortfarande inga cyklar på wiggle.uk, jag testade då att slå på vpn och ändra så vpn kör mot uk och då ser jag cyklarna igen på sidan.

Om jag går till .com och väljer UK ser jag cyklar.

Jag är ingen expert men självklart går det att lösa om volymen motiverar det. Om det ens behövs nåt annat än att fixa lite papper work.

Med tanke på hur ont om cyklar det är så kanske de säljer de som redan fysiskt finns i UK lokalt.

implor

Aktiv medlem
Wiggle slut på cyklar
Om jag går till .com och väljer UK ser jag cyklar.

Jag är ingen expert men självklart går det att lösa om volymen motiverar det. Om det ens behövs nåt annat än att fixa lite papper work.

Med tanke på hur ont om cyklar det är så kanske de säljer de som redan fysiskt finns i UK lokalt.
Ja skadan med att inte sälja till EU lär vara minimal denna årstid. Största volymerna lär vara under sommar månaderna.

jonte987

Aktiv medlem
Wiggle slut på cyklar
Wiggle kan ju inte vara helt nöjda med att man sålde av bike24 igen.
Fast då var happys teori att de räknade med att nord Irland skulle räcka och det verkar mycket riktigt som Belfast är kvar på inre marknaden.

Skumt bara att de påbörjade en konsolidering mot England från nord Irland i september 2020 mitt under brinnande brexit. Fast lager har väl varit gemensamt länge och det är nog det som är viktigt.

Wiggle slut på cyklar

EDIT:
Radon Swoop 9.0 - W11
Är du säker på det? Pratade med min lokala Cube/Merida handlare, han har ställt in sig på att knappt kunna sälja några cyklar 2021. Jag ville ha en Stereo 170 race, den kunde han tidigast få hem till hösten 2021. Cykeltillverkarna får inte hem några komponenter ifrån Sram, Shimano och Fox. Commencal sickade ett mejl förra veckan där dom förklarade varför dom har så långa leveranstider! Normalt så har dom max 3månaders leverans ifrån deras leverantörer. Nu är det minst 9-18 månader i ledtid!! Dom räknar med att detta kommer fortsätta minst hela 2021.

jonte987

Aktiv medlem
Wiggle slut på cyklar
När man säger 18 månaders ledtid så ska det nog tolkas som "det är stora problem och vi vet inte vad som ska hända". Om efterfrågan verkligen överstiger kapaciteten över 18 månader så är det troligen någon som jobbar på att lösa det?
Möjligen anser man att det är en tillfällig puckel som får dö ut av sig själv, inte vet jag.

För det är väl inte någon betydande tillverkning som står stilla i Asien pga covid sen det drog igång igen i våras? Vad jag hört handlar det om backlog och ökat efterfråga.

implor

Aktiv medlem
Wiggle slut på cyklar
Är du säker på det? Pratade med min lokala Cube/Merida handlare, han har ställt in sig på att knappt kunna sälja några cyklar 2021. Jag ville ha en Stereo 170 race, den kunde han tidigast få hem till hösten 2021. Cykeltillverkarna får inte hem några komponenter ifrån Sram, Shimano och Fox. Commencal sickade ett mejl förra veckan där dom förklarade varför dom har så långa leveranstider! Normalt så har dom max 3månaders leverans ifrån deras leverantörer. Nu är det minst 9-18 månader i ledtid!! Dom räknar med att detta kommer fortsätta minst hela 2021.
Jag är ganska säkert att det för att alla volymer redan allokerats till köpare.

dom som kommer ha cyklar är de som lagt in en order för ett år sedan.

Bikediscount verkar kunna få in din modell om 4v eller 10v beroende på vad de menar. Bäst är nog att ringa och fråga.

man får komma ihåg att nya modeller brukar dyka upp i feb/mars hos återförsäljare.

jonte987

Aktiv medlem
Wiggle slut på cyklar
Väldigt svårt att hitta nåt vettig analys utöver "zwift ökar". Jag vet inte riktigt var man ska kolla, det verkar vara utanför pinkbikes comfort zone.

Hittade detta som i alla fall berör problematiken.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer