X9 nav har den freehub

X9 nav har den freehub
Har ett 1x10 system nu men vill uppgradera till 1x11. Jag har ett x9 nav och undrar om en 11 kassett får plats på den eller om det finns en freehub på x9 navet och om man kan byta det?

X9 nav har den freehub
Med "11"? menar du XD?
Inte vad jag känner till. Att det går byta body är väl en sak men jag har aldrig sett någon XD-body till X9.
[Men X9 finns ju i V1 och V2 så kanske?]

Med "11"? menar du 'Shimano 11-delad MTB kassett/Sram NX'?
Det borde bara vara att trycka dit kassetten.

X9 nav har den freehub
Med en XD body menar ni en sån här?

Bilagor

• IMG_0306.PNG
    IMG_0306.PNG
    110.3 KB · Besök: 11
X9 nav har den freehub
Japp, det där är en XD body men den passar inte på ditt nav.

Ta dom tidigare råden och kör på Shimano eller Sram NX så behöver du inte tänka på att byta ut den??

X9 nav har den freehub
Vad jag vet finns det inga alternativ till den Formula-body som kommer med, som har ganska få POE. Budgetnav.

X9 nav har den freehub
Eller valfri Shimano 11sp MTB-kassett (vilket är kompatibelt med SRAM 11sp MTB bakväxel) om du vill t.ex. vill för ~ samma pris som NX istället välja XT och spara 100 gram.

X9 nav har den freehub
emmer sa:
qma sa:
Vad jag vet finns det inga alternativ till den Formula-body som kommer med, som har ganska få POE. Budgetnav.
Budgetnav javisst men V2 har inte särskilt låg POE...
(och V2 är ju några år nu.)

Visste inte att det gjorts någon uppdatering. Jag köpte X7 när jag köpte budgetnav, då det endast skilde pyttelite i vikt. Dessa har ont om poe, kanske 24 på sin höjd. När bodyn blev mos i vinterpendlingen så beställde jag en ny från Sportson södermalm. Den bodyn var märkt V2 och hade samma antal poe.

Mekanismen är ju intern, och bodyn skruvas fast i navet, som för Shimano, och jag har letat efter kompatibel upgrade men gått bet. Kan så klart ha missat nåt dock.

Tillbaka
Topp