Xc däck 29 med låg vikt som är lätta att stansa?

pennan

Aktiv medlem
finns det något sub 550g 29 däck(minst 2,2) som är lätta att stansa?
Mina raceking racesport vägrar täta på sidoväggarna...
Protectionvarianten tätar kanonbra men är ju 100g tyngre:-(

Det är väl det som är själva poängen? RaceSport/LiteSkin med 150 gram slang. Protection/SnakeSkin med 50 gram gucka. Samma totalvikt.

O varför är de inte så täta men lätta? Kan vara för att man just tagit material från castingen, vilket ju inte gynnar att hålla tätt så att säga.

Förstår viljan men tycker samtidigt det blir lite motsägelsefullt.

Men som sagts, rocket ron i Liteskin. Även om jag personligen tycker det ä värt lite extra för att få däck som inte är papperstunna i sidoväggarna.

pennan sa:
finns det något sub 550g 29 däck(minst 2,2) som är lätta att stansa?
Mina raceking racesport vägrar täta på sidoväggarna...
Protectionvarianten tätar kanonbra men är ju 100g tyngre:-(

Det går att hitta däck som du beskriver men du kommer att punka med dem. Speciellt sidoväggarna kommer vara så tunna att du lätt kommer att skära upp dem. Tro mig, jag har testat (och då är jag ändå hyfsat lätt på ca 70kg).

Jag har kört på flera av Schwalbes däck med Liteskin och det har funkat bra för mig. Har inte skurit upp sidoväggarna någon gång, däremot fick jag pyspunka på Finnmarksturen -16 och fick stanna och pumpa tre gånger för att vätskan inte tätade. Pyspunkan uppkom pga av att jag körde lite väl aggresivt med det låga däcktrycket jag hade och fick genomslag utför. Min uppfattning är att åkstil och linjeval spelar nog så stor roll som däckets uppbyggnad när det kommer till hur mycket man punkterar.

Jocke77 sa:
Jag har kört på flera av Schwalbes däck med Liteskin och det har funkat bra för mig. Har inte skurit upp sidoväggarna någon gång, däremot fick jag pyspunka på Finnmarksturen -16 och fick stanna och pumpa tre gånger för att vätskan inte tätade. Pyspunkan uppkom pga av att jag körde lite väl aggresivt med det låga däcktrycket jag hade och fick genomslag utför. Min uppfattning är att åkstil och linjeval spelar nog så stor roll som däckets uppbyggnad när det kommer till hur mycket man punkterar.

Tänk på att "jag har kört på flera..." inte är någon bra statistisk grund.

Jag offrade lite vikt för att få det tätt.

Kört TB och RoRo förut. Blev irriterad på dem då dom läckte satan.

Körde Bontrager XR1 Team Issue 2016/17. Funkade klockrent. På nya Fuelen blir det XR2. 630 gr enligt utsago.

Klart värt extra vikten för mig.

Jag kör Trek som sagt...

RoRo Liteskin:

Bilagor

• RoRo.JPG
    RoRo.JPG
    104.9 KB · Besök: 68
Skogling sa:
Ja fast man skall inte marknadsföra ett däck som tubeless om det ej fungerar som tubeless.

Typiskt svenskt beteende! :D Ett däck kan ju fungera bättre eller sämre som tubeless också.

Schwalbe thunder burt snakeskin 29x2,1: sub 500g.
Specialized renegade gripton 29x2,1: 570g.

Det är mina lättaste däck. använder helst 2,25 / 2,3 i bredd dock.

Jag tycker inte att variationen på en däckmodell skall vara så stor att det fungerar jättebra för en batch. Inte alls för nästa. Men det är väl bara jag. Typisk svensk kanske?

Jag kallar det dålig kvalitetskontroll.

Uppenbarligen tyckte man som jag på Bike24 iaf. :)

Att riktigt tunna väggar kan leda till att det ä svårare att täta. O ligger man så nära att tillverkningsdiff avgör kanske man inte heller ska lova något. Diffen lär ju inte vara stor så lär ju vara på gränsen från början. Men lovar schwalbe tubeless på Liteskin?

Problemet med Liteskin var för mig inte tätheten eller brist på denna, utan att sidorna var av papier mache. Körde man med lite pondus genom ett stenigt parti så hade man hål i sidorna. Detta händer extremt sällan med Snakeskin.

BjornR sa:
Jensen sa:
Men lovar schwalbe tubeless på Liteskin?

Nej. Snakeskin och uppåt eller TL-Easy.

Saxade precis nedan ifrån Schwalbes hemsida och RoRo:

LITESKIN
The lightest option. LiteSkin MTB tires forego Snakeskin, but still have extra-strong tire beads. If you don’t mind the extra effort, these tires can also be converted to Tubeless by using a liquid sealant. However, we cannot guarantee that LiteSkin tires used with commercially available sealants will be safely and permanently sealed.

"However, we cannot guarantee that LiteSkin tires used with commercially available sealants will be safely and permanently sealed. "

Det tillägget fanns ej 2014/15. :)

Skogling sa:
"However, we cannot guarantee that LiteSkin tires used with commercially available sealants will be safely and permanently sealed. "

Jag tolkar att de menar att Schwalbes egen vätska funkar. Övriga fabrikat vill de inte garantera!?
Men vad vet jag?

Frehal sa:
Skogling sa:

Jag tolkar att de menar att Schwalbes egen vätska funkar. Övriga fabrikat vill de inte garantera!?
Men vad vet jag?

Deras egna vätska är 'commercially available' som i sin tur bara är rebrandad stans. Klart och tydligt att dom inte lovar någonting. Dom skriver att det kan gå, inte att det kommer.

Skogling sa:

Det är 2017 nu :D Garanterat är det kunder som har reklamerat som har fått till texten. Rocket ron liteskin kanske man ska våga prova på framdäcket...

BjornR sa:
Frehal sa:
Skogling sa:

Men vad vet jag?

Deras egna vätska är 'commercially available' som i sin tur bara är rebrandad stans. Klart och tydligt att dom inte lovar någonting. Dom skriver att det kan gå, inte att det kommer.

Du kan ha rätt!
Tycker dock att formuleringen är rena skämtet i så fall!

Jag har själv kört på äldre Liteskin vilket har fungerat utmärkt! Nu blir man ju mer tveksam å andra sidan har ju Schwalbe bättre TL alternativ nuförtiden.

Tillbaka
Topp