YT Jeffsy - The tråd

ulfalf

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Linusp3 sa:
Det ser ut att sitta tabs på CF-ramen för kedjestyrare... finns det nån typ av bashguard som kan fästas i det systemet eller måste jag ändra körstil när jag ska passera trädstammar osv?
Om du menar ISCG-fästen så är det är bara på CF Pro race-ramen det sitter sådana. Inte på 29 CF i alla fall. Frågade YT hur jag skulle få dit en bash ändå och dom svarade att det behövs inte pga. "kedjan skyddar klingan". Kanske diskuterbart men inte så mycket att göra.

Linusp3

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
ulfalf sa:
Linusp3 sa:
Det ser ut att sitta tabs på CF-ramen för kedjestyrare... finns det nån typ av bashguard som kan fästas i det systemet eller måste jag ändra körstil när jag ska passera trädstammar osv?
Om du menar ISCG-fästen så är det är bara på CF Pro race-ramen det sitter sådana. Inte på 29 CF i alla fall. Frågade YT hur jag skulle få dit en bash ändå och dom svarade att det behövs inte pga. "kedjan skyddar klingan". Kanske diskuterbart men inte så mycket att göra.
Är det ISCG eller ISCG-05

ulfalf

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Linusp3 sa:
ulfalf sa:
Linusp3 sa:
Är det ISCG eller ISCG-05
Eftersom jag frågade YT om 29 CF-ramen som inte har fästen så kan jag inte svara till 100%. Du får fråga YT själv om du är nervös att det inte är 05 (vilket det med största sannolikhet är).

Marcus-No1

Ny medlem
YT Jeffsy - The tråd
Fick äntligen hem min Jeffsy AL Comp 27.5 i veckan och första rundan är precis avklarad!
Sjukt nöjd med denna cykeln och riktig glad att jag hann köpa när det var 25% på cykeln.

Besvarar nu min egen tidigare fråga om skyddsfilm till ramen om det finns något intresse för det.

Jag beställde tillslut Invisiframe till min cykel, visst de var lite dyrare men helt klart värt priset om du frågar mig.

Jag satt på samtliga delar (ca 20st) innan jag började montera ihop cykeln och det tog ca 3t.

Det var väldigt pilligt och tidskrävande, så rekommendation är att ni har ramen så fri som möjligt vid montering.

Men resultatet blev riktigt bra, jag köpte matt film till min matta cykel och man kan knappt se att det sitter någon film på als!

Bild 1. Bara bild på nya cykeln :)
Bild 2. Sitter skyddsfilm över hela topp delen.
Bild 3. Siskyddsfilm på båda stagen.

Bilagor

Senast ändrad:

Marcus-No1

Ny medlem
YT Jeffsy - The tråd
Haha jo kanske, men tycker ändå att det är värt att ha lite extra skydd för att slippa stenskott och andra märken.

Känns så tråkigt när det de väl blir en repa.

NOSR

Ny medlem
YT Jeffsy - The tråd
Marcus-No1 sa:
Fick äntligen hem min Jeffsy AL Comp 27.5 i veckan och första rundan är precis avklarad!
Sjukt nöjd med denna cykeln och riktig glad att jag hann köpa när det var 25% på cykeln.

Besvarar nu min egen tidigare fråga om skyddsfilm till ramen om det finns något intresse för det.

Jag beställde tillslut Invisiframe till min cykel, visst de var lite dyrare men helt klart värt priset om du frågar mig.

Jag satt på samtliga delar (ca 20st) innan jag började montera ihop cykeln och det tog ca 3t.

Det var väldigt pilligt och tidskrävande, så rekommendation är att ni har ramen så fri som möjligt vid montering.

Men resultatet blev riktigt bra, jag köpte matt film till min matta cykel och man kan knappt se att det sitter någon film på als!
FRÅGA: Har nämligen också köpt ett komplett Invisiframe-kit. Jag gick precis hem min CF Pro och på den sitter det redan ganska gott om skyddsfilm, särskilt på bakramen men även andra ställen. Antar att man tar bort den för bäst resultat med Invisiframe, även om det känns lite kontraproduktivt?

NOSR

Ny medlem
YT Jeffsy - The tråd
jofahjalm sa:
Jag som trodde man köpte en YT främst för att slippa sitta och tejpa skyddsfilm på ramen i tre timmar...
För att du tycker den har så bra grundskydd? Blev själv rätt imponerad över just den mängd skydd som satt på från start (eller för att du känner att 20-50K inte är en investering värd att skydda??)!

Själv tänker jag behålla min Jeffsy lääänge!

jofahjalm

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
NOSR sa:
För att du tycker den har så bra grundskydd? Blev själv rätt imponerad över just den mängd skydd som satt på från start (eller för att du känner att 20-50K inte är en investering värd att skydda??)!

För att det är en YT som inte behöver skyddas. Det lär ju knappast vara en bra investering för framtiden även om du lägger en lax på plastfilm som du sedan ägnar tre timmar åt att klistra fast på ramen. Min YT ser ut som skit, men vad gör det? Jag har pengar till bärs och tid över att dricka den.

NOSR

Ny medlem
YT Jeffsy - The tråd
Bofinken sa:
Traktordäcken ska av iaf blir ett par nobby nic 2,35.
Ja dom ser bra brutala ut! Häromkring i Närke funkar Noby Nic finfint, tror de blir dom igen för mig med. Men lite nyfiken på hur TRS är på mjukt underlag och hala rötter och stenar. Ska i varje fall ut och testa E13 ordentligt hemmakring. Såg faktiskt att GMBN:s Neil Donoghue hade dom däcken på en av sina cyklar nu när hösten kom..

NOSR

Ny medlem
YT Jeffsy - The tråd
jofahjalm sa:
NOSR sa:

För att det är en YT som inte behöver skyddas. Det lär ju knappast vara en bra investering för framtiden även om du lägger en lax på plastfilm som du sedan ägnar tre timmar åt att klistra fast på ramen. Min YT ser ut som skit, men vad gör det? Jag har pengar till bärs och tid över att dricka den.
Jahaja... Skål då ?!

Marcus-No1

Ny medlem
YT Jeffsy - The tråd
NOSR sa:
Marcus-No1 sa:

FRÅGA: Har nämligen också köpt ett komplett Invisiframe-kit. Jag gick precis hem min CF Pro och på den sitter det redan ganska gott om skyddsfilm, särskilt på bakramen men även andra ställen. Antar att man tar bort den för bäst resultat med Invisiframe, även om det känns lite kontraproduktivt?
Vet inte hur det är med skyddsfilmpå CF Pro modellen.

Jag behövde inte släppa eller ta bort något för att få dit skyddsfilmen på min ram, alla delar var skurna för att passa runt tex kedjeskydden på kedjestaget bak.

Bofinken

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
NOSR sa:
Bofinken sa:
Traktordäcken ska av iaf blir ett par nobby nic 2,35.
Ja dom ser bra brutala ut! Häromkring i Närke funkar Noby Nic finfint, tror de blir dom igen för mig med. Men lite nyfiken på hur TRS är på mjukt underlag och hala rötter och stenar. Ska i varje fall ut och testa E13 ordentligt hemmakring. Såg faktiskt att GMBN:s Neil Donoghue hade dom däcken på en av sina cyklar nu när hösten kom..
Jo det är ju inget på greppet med trs-däcken men vill ha lite mer lättrullande då blir NN bra :)

Linusp3

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
NOSR sa:
Jag satte mina skyddsark rakt över de klisterlappar som redan satt på ramen. På vissa ställen där det bara rörde sig om en aning överlapp klippte jag loss lite av InvisiFrame-vinylen för att det inte skulle släppa i kanten. Om du väljer att ta bort den "gamla" skyddsfilmen sker det nog enklast med hjälp av en hårfön med lagom varmt blås.

NOSR

Ny medlem
YT Jeffsy - The tråd
Linusp3 sa:
NOSR sa:
Jag satte mina skyddsark rakt över de klisterlappar som redan satt på ramen. På vissa ställen där det bara rörde sig om en aning överlapp klippte jag loss lite av InvisiFrame-vinylen för att det inte skulle släppa i kanten. Om du väljer att ta bort den "gamla" skyddsfilmen sker det nog enklast med hjälp av en hårfön med lagom varmt blås.
Har påbörjat processen, bra tips det där med att ev trimma Invisiframe-vinylen. Bestämde mig nämligen för att behålla gamla skydden trots allt. Gillar inte tanken på att kolfiber fortsätter mattas efter en skada så mer skydd känns bättre. Hade de gått att värna bort och återapplicera ovanpå Invisiframe vore det ju bäst men misstänker att klistret är förverkat då..

YT Jeffsy - The tråd
Är det någon mer som har Fox Float DPS Perfomance Elite bakdämparen som upplevt att returdämpningen justerar ner sig själv?
Känns knappt som om det är några klick alls när man justerar ner, men uppåt är det rätt hårda klick.

Om någon har upplevt detta, har ni isåfall förslag på åtgärder? Känns jobbigt att vara av med dämparen för ett ev. garantiärende :)

Linusp3

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
anderstornberg sa:
Är det någon mer som har Fox Float DPS Perfomance Elite bakdämparen som upplevt att returdämpningen justerar ner sig själv?
Känns knappt som om det är några klick alls när man justerar ner, men uppåt är det rätt hårda klick.

Om någon har upplevt detta, har ni isåfall förslag på åtgärder? Känns jobbigt att vara av med dämparen för ett ev. garantiärende :)
Vad menar du med att den justerar ner sig? Måste du skruva upp den igen inför varje cykeltur?

Jag har problemet att jag inte kan hitta rekommmenderat lufttryck relaterat till kroppsvikt nånstans... är det meningen att man bara ska testa sig fram till hur många PSI som ger 25% sag?

YT Jeffsy - The tråd
Linusp3 sa:
anderstornberg sa:

Vad menar du med att den justerar ner sig? Måste du skruva upp den igen inför varje cykeltur?

Jag har problemet att jag inte kan hitta rekommmenderat lufttryck relaterat till kroppsvikt nånstans... är det meningen att man bara ska testa sig fram till hur många PSI som ger 25% sag?
Ja, att den vrider sig själv, dock verkar det hara hända om man själv påbörjat vridning nedåt (motsols) då blir den sjukt lätt att vrida efter ett intialt relativt OK motstånd. Inga klick känns alls när man vrider motsols, bara medsols.

Jag utgår ifrån att du pratar om rekommenderat tryck för bakdämparen?
Det är så att du får prova dig fram, Fox kan ju inte ange det, då sag beror på länkagets konstruktion osv.

Själv kör jag med ca. 187 PSI och 6 klick upp från 0 rebound (eftersom jag inte känner några klick när jag vrider från max så har jag fått vända på det..) men det motsvarar väl ca. 5 klick från max.
Detta är ca. 2 klick mindre än enligt tabell, men jag har hellre lite mer studsighet än att dämparen "gräver ner sig" i slaget om man kör över en rotmatta.
Väger ca. 73-74 utan kläder.

//Anders

liverpoolarn

Ny medlem
YT Jeffsy - The tråd
En väl investerad tid för en nybörjare är att skutta i kläderna och utrustningen man brukar cykla med inkl halvfylld vätskeblåsa - om man har en sån på ryggen. Den kroppsinterna blåsan behöver man nödvändigtvis kanske inte fylla i detta syfte. :)

Skjut intill gummiringarna på gaffel och dämpare. Sätt dig på sadeln. Ställ dig upp försiktigt i "attackposition" och kliv sen försiktigt av cyklen.
Checka mängden sag på gaffel och dämpare för att se om det iaf är rimligt... om inte justera trycket och gör om proceduren tills man är "rätt".

Sen gör kör man en typisk runda man brukar cykla och se hur det känns. Kontrollera hur mycket man pressat gaffel och dämpare mha gummiringarna... bottnar de helt utan att man vet med sig att man dundrat utför stora stup så kanske man behöver lite högre tryck alternativt komplettera med tokens.

När man kommit så där långt i sin känsla för cykeln och gaffel/dämpare så brukar man faktiskt kunna ge sig på att justera efter tycke och smak. :)

Senast ändrad:

NOSR

Ny medlem
YT Jeffsy - The tråd
Har lekt lite med tanken på 2.6" fram och 2.35 bak, typ Noby Nic. Andra förslag på bra däck till denna hoj?
@Bofinken (och alla ni andra såklart)
- Hur upplever du/ni greppet fram ? Jag har haft lite otäcka släpp med mina Noby Nic fast det var på min 26" med 120mm dämpning.. Tänket även köra slanglöst nu vilket jag ej gjort tidigare. Get väl en del mer grepp när man kan sänka trycket..

Bofinken

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
NOSR sa:
Har lekt lite med tanken på 2.6" fram och 2.35 bak, typ Noby Nic. Andra förslag på bra däck till denna hoj?
@Bofinken (och alla ni andra såklart)
- Hur upplever du/ni greppet fram ? Jag har haft lite otäcka släpp med mina Noby Nic fast det var på min 26" med 120mm dämpning.. Tänket även köra slanglöst nu vilket jag ej gjort tidigare. Get väl en del mer grepp när man kan sänka trycket..
Ja nobby släpper ju mer än originalen som satt på men man får ju kompromissa lite, hans damph fram annars?

glitch

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Bofinken sa:
glitch sa:
Magic mary är ett marknadens bästa framdäck. Hans Dampf är mer lämpat som bakdäck.
så är det nog kör nobby nic fram o bak, annars funkar ju orginalhjulet fram och ett lite slätare bak ;)
Nobbu Nic som görs nu är helt överlägnsa den gamla modellen och funkar fint men det är ändå oktober nu och kommer bli blötare innan det blir torrare och då kan lite rejälare däck som ändå rullar vara på sin plats. Mary fram och Nic bak är också ett alternativ. Trs däcken är hemska.

Linusp3

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Jag sitter oxå och river mig i skallen över mina TRS+... första rundan jag gjorde (i duggregn) halkade, gled och slirade jag mig fram mer än vad det greppade. Jag släppte ut luft ”på känn” från de 1.8 bar jag körde hemifrån med tills dess att det kändes som OK grepp. När jag kom hem och satte manometern till ventilen visade det på strax under 1 bar, och så kan man ju inte ha det ?. Minsta rekommenderade lufttryck i de däcken är 1,7 bar; vad händer om man understiger det så mycket som jag gjorde? Risk att däcket kränger av eller risk att slå igenom och pajja fälgen? Vad kör ni (som inte redan bytt till annat fabrikat) med för tryck?

Vad får plats i ramen om man ska börja kolla på nya däck? Mina TRS+ mäter 63mm bredd och det verkar få plats gott och väl flera mm ytterligare fram i gaffeln men bak skulle jag tveka på att sätta in bredare! Problemet är ju oxå att 63mm motsvarar 2,48” och inte 2,35” som det står på däcken... vilket får mig att tro att andra tillverkare oxå kan tänkas avvika från angivna mått. Vad är det största som vetenskapligt funkar; alltså som ni monterat, kört med och som inte äter kolfiber när bakhjulet flexar eller går i gaffelbenen?

NOSR

Ny medlem
YT Jeffsy - The tråd
Linusp3 sa:
Jag sitter oxå och river mig i skallen över mina TRS+... första rundan jag gjorde (i duggregn) halkade, gled och slirade jag mig fram mer än vad det greppade. Jag släppte ut luft ”på känn” från de 1.8 bar jag körde hemifrån med tills dess att det kändes som OK grepp. När jag kom hem och satte manometern till ventilen visade det på strax under 1 bar, och så kan man ju inte ha det ?. Minsta rekommenderade lufttryck i de däcken är 1,7 bar; vad händer om man understiger det så mycket som jag gjorde? Risk att däcket kränger av eller risk att slå igenom och pajja fälgen? Vad kör ni (som inte redan bytt till annat fabrikat) med för tryck?

Vad får plats i ramen om man ska börja kolla på nya däck? Mina TRS+ mäter 63mm bredd och det verkar få plats gott och väl flera mm ytterligare fram i gaffeln men bak skulle jag tveka på att sätta in bredare! Problemet är ju oxå att 63mm motsvarar 2,48” och inte 2,35” som det står på däcken... vilket får mig att tro att andra tillverkare oxå kan tänkas avvika från angivna mått. Vad är det största som vetenskapligt funkar; alltså som ni monterat, kört med och som inte äter kolfiber när bakhjulet flexar eller går i gaffelbenen?
Har tyvärr inga vetenskapliga svar. Men på själva gaffeln på min 29 CF Pro (140mm Fox) rekommenderas 8.5mm tomrum mellan gaffel och däck på respektive sida. Har plockat undan skjutmåttet för idag men en ungefärlig mätning med linjal ger ca 90mm på det trängsta stället på mellan gaffelbenen vilket = 73mm däckbredd accepterar av Fox. Sen har vi kanske olika styva fälgar och kör olika hårt, väger olika mycket, olika lufttryck i däck osv. Är väl även svårt att lita blint på däcktillverkarnas måttangivelser...
Tyckte mig läst här i forumet att någon körde Noby Nic(NN) 2.6 fram och det gick bra? Funderar själv på det och kanske Hans Dampf eller NN 2.35 bak.

Men ni som kör NN 2.35 fram & bak verkar ju riktigt nöjda med era raketer! Input från er gällande grepp i typ duggregn över rot och sten?

AX3L

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
NOSR sa:
Linusp3 sa:

Har tyvärr inga vetenskapliga svar. Men på själva gaffeln på min 29 CF Pro (140mm Fox) rekommenderas 8.5mm tomrum mellan gaffel och däck på respektive sida. Har plockat undan skjutmåttet för idag men en ungefärlig mätning med linjal ger ca 90mm på det trängsta stället på mellan gaffelbenen vilket = 73mm däckbredd accepterar av Fox. Sen har vi kanske olika styva fälgar och kör olika hårt, väger olika mycket, olika lufttryck i däck osv. Är väl även svårt att lita blint på däcktillverkarnas måttangivelser...
Tyckte mig läst här i forumet att någon körde Noby Nic(NN) 2.6 fram och det gick bra? Funderar själv på det och kanske Hans Dampf eller NN 2.35 bak.

Men ni som kör NN 2.35 fram & bak verkar ju riktigt nöjda med era raketer! Input från er gällande grepp i typ duggregn över rot och sten?
Det beror ju på din åkstil osv, men NN är imho ett väldigt dåligt framdäck. Det har dåligt med sidodobbar och tappar ganska okontrollerat greppet. Bak är det riktigt trevligt dock, bra driv och broms men ändå hyfsat lättrullat. Och om det släpper lite bak är inte alls lika farligt. NN bak och MM fram är ju en klassiker av en anledning och det brukar också jag köra på ibland.

YT Jeffsy - The tråd
Angående flaskor.

Detta är en vanlig 50cl flaska. i̶ ̶d̶e̶n̶ ̶m̶i̶n̶d̶r̶e̶ ̶s̶t̶o̶r̶l̶e̶k̶e̶n̶,̶ ̶ä̶r̶ ̶o̶s̶ä̶k̶e̶r̶ ̶p̶å̶ ̶h̶u̶r̶ ̶m̶y̶c̶k̶e̶t̶ ̶d̶e̶ ̶r̶y̶m̶m̶e̶r̶.̶ ̶4̶0̶c̶l̶?̶

Flaskstället är ett Birzman Uncage Side Draw.
Edit: Länk: http://www.birzman.com/products_2.php?uID=10&cID=37&Key=238
Köpte mitt på Rose för 120:- men de finns lite överallt.
Kan vändas höger/vänster.

För få bra frigång både fram och bak så tog jag bort den främre hållaren till kablarna och behöll den bakre.
Edit 3: Ramen är storlek XL.

Fjädring helt ihoptryckt:
IMG_20181008_122455.jpg

Fjädring helt utfjädrad.
IMG_20181008_122840.jpg

Suddig bild på hur den ser ut från den sida man stoppar in flaskan ifrån:
IMG_20181008_123017.jpg

Och ja, det sitter slarvigt ditsatt skyddsplast från biltema lite här och var :)

Senast ändrad:

NOSR

Ny medlem
YT Jeffsy - The tråd
AX3L sa:
NOSR sa:
Linusp3 sa:

Det beror ju på din åkstil osv, men NN är imho ett väldigt dåligt framdäck. Det har dåligt med sidodobbar och tappar ganska okontrollerat greppet. Bak är det riktigt trevligt dock, bra driv och broms men ändå hyfsat lättrullat. Och om det släpper lite bak är inte alls lika farligt. NN bak och MM fram är ju en klassiker av en anledning och det brukar också jag köra på ibland.
Kan tyvärr bara hålla med skaran som kallar TRS+ däcket för traktordäck. Höll aldrig på att komma hem från gårdagens 4-mils runda (ca 3 mil i skogen med varierad körning platt/upp/ned på motsvarande blå led). Enda gången jag gillade däcket var i sandiga backar. Hade 1.7 bar i båda (lägsta rek.) och väger 82kg exkl. utrustning. Mer luft lade bara känts ännu svårare att få grepp med. Dock ska jag erkänna att fjädringen inte är finjusterad än. Men även på platt asfalt såg det musten ur mig jämfört med NN
@AX3L Vad tror du om MM när de kommer till röd/svart XC/AM med lika mycket upp som ned? Jag behöver ha däck med bra rull på transport och uppför men jag också fått oväntade släpp fram med NN som jag helst inte vill upprepa. Tidigare kört NN x 2 eller NN fram och Racing Ralph bak.
Någon med positiva erfarenhet av Maxxis, Continental eller Specialized eller rent av Michelin som verkar gjort intåg på marknaden i varje fall med DH/Enduro däck?

P.S. Ska tilläggas att polarns Specialized Camber Comp Carbon 29" som rullade på Purgatory 2.3 fram och Ground Control 2.3 bak flög fram i jämförelse, trots slang i däcken och kriminellt låga lufttryck..

Senast ändrad:

AX3L

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
NOSR sa:
AX3L sa:
NOSR sa:
Linusp3 sa:

Kan tyvärr bara hålla med skaran som kallar TRS+ däcket för traktordäck. Höll aldrig på att komma hem från gårdagens 4-mils runda (ca 3 mil i skogen med varierad körning platt/upp/ned på motsvarande blå led). Enda gången jag gillade däcket var i sandiga backar. Hade 1.7 bar i båda (lägsta rek.) och väger 82kg exkl. utrustning. Mer luft lade bara känts ännu svårare att få grepp med. Dock ska jag erkänna att fjädringen inte är finjusterad än. Men även på platt asfalt såg det musten ur mig jämfört med NN
@AX3L Vad tror du om MM när de kommer till röd/svart XC/AM med lika mycket upp som ned? Jag behöver ha däck med bra rull på transport och uppför men jag också fått oväntade släpp fram med NN som jag helst inte vill upprepa. Tidigare kört NN x 2 eller NN fram och Racing Ralph bak.
Någon med positiva erfarenhet av Maxxis, Continental eller Specialized eller rent av Michelin som verkar gjort intåg på marknaden i varje fall med DH/Enduro däck?
MM är ett ypperligt framdäck imo som faktiskt inte ger så farligt motstånd, men ett sjuhelvetes grepp. Fram är inte alls lika viktigt ur rullmotståndsperspektivet ändå, men desto viktigare för greppet. Mina favoriter är annars spez butcher och purgatory i 2.6or, och de går lätt in i Jeffsyn. För mig är de en bra kompromiss på lättrullat, grepp och skydd samt pris.

NOSR

Ny medlem
YT Jeffsy - The tråd
AX3L sa:
NOSR sa:

Någon med positiva erfarenhet av Maxxis, Continental eller Specialized eller rent av Michelin som verkar gjort intåg på marknaden i varje fall med DH/Enduro däck?[/quote]

MM är ett ypperligt framdäck imo som faktiskt inte ger så farligt motstånd, men ett sjuhelvetes grepp. Fram är inte alls lika viktigt ur rullmotståndsperspektivet ändå, men desto viktigare för greppet. Mina favoriter är annars spez butcher och purgatory i 2.6or, och de går lätt in i Jeffsyn. För mig är de en bra kompromiss på lättrullat, grepp och skydd samt pris.[/quote]

Tack för tipsen! En fråga som återstår, vad för typ av terräng kör du mest med respektive kombo du nämner?

Ytterligare åsikter från andra välkomnas också förstås ?

AX3L

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
NOSR sa:
AX3L sa:
NOSR sa:

MM är ett ypperligt framdäck imo som faktiskt inte ger så farligt motstånd, men ett sjuhelvetes grepp. Fram är inte alls lika viktigt ur rullmotståndsperspektivet ändå, men desto viktigare för greppet. Mina favoriter är annars spez butcher och purgatory i 2.6or, och de går lätt in i Jeffsyn. För mig är de en bra kompromiss på lättrullat, grepp och skydd samt pris.[/quote]

Tack för tipsen! En fråga som återstår, vad för typ av terräng kör du mest med respektive kombo du nämner?

Ytterligare åsikter från andra välkomnas också förstås ?[/quote]

Mest Hellas, ganska snarlik Göteborsk terräng om du cyklar där. Dvs en salig blandning av lera, mer riktig jord men framförallt rötter och sten till förbannelse. Jag har även kört båda kombinationerna i Järvsö och Gesunda dvs mer sand och löst grus med gott resultat också.

YT Jeffsy - The tråd
Jeffsy-projekt
Kommer dock stå still ett tag då jag bröt handen samma dag som den kom hem.
Har dock hänt lite sen den packades upp och mer prylar väntas hem i veckan.
CF Pro 27.5 2018
Ny drivlina.
Ny fjädring fram och bak
Nya bromsar
Andra däck
m.m m.m

Kan en byggtråd vara intressant eller är det lite tacky?

Bilagor

YT Jeffsy - The tråd
Haha!
Då ska jag försöka styra upp en sån så snabbt som möjligt.. Tack!
Cykeln köptes komplett men strippades ner och har sålt av merparten av komponenterna.
SRAM drivlina Cane Creek fjädring Magura bromsar osv (Y)

NOSR

Ny medlem
YT Jeffsy - The tråd
Bara ett förtydligande, planerar inte själv bygga om min i dagsläget. Sen kanske vissa uppgraderingar du gör kommer locka för mycket! Alltid kul att se vad andra hittar på och utvärdera! Kan förstå bytet från E13 kassetten (även om den är helt ok i mina ögon) men är däremot väldigt nöjd med dubbelväxlingen till tyngre växel på XTR-reglaget! Visste inte ens om det utan en kompis som testade cykeln upptäckte det av en slump. Är ju ljuvligt när man cyklar mycket i kuperad terräng!
Btw, tror ni de är möjligt att köra 1x12 på XTR-bakväxeln som kommer med Jeffsy Pro? Läst att vissa lite äldre SLX/XT bakväxlar för 10vxl gick att köra 1x11 på..

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer