AX3L sa:
NOSR sa:
Linusp3 sa:
Jag sitter oxå och river mig i skallen över mina TRS+... första rundan jag gjorde (i duggregn) halkade, gled och slirade jag mig fram mer än vad det greppade. Jag släppte ut luft ”på känn” från de 1.8 bar jag körde hemifrån med tills dess att det kändes som OK grepp. När jag kom hem och satte manometern till ventilen visade det på strax under 1 bar, och så kan man ju inte ha det ?. Minsta rekommenderade lufttryck i de däcken är 1,7 bar; vad händer om man understiger det så mycket som jag gjorde? Risk att däcket kränger av eller risk att slå igenom och pajja fälgen? Vad kör ni (som inte redan bytt till annat fabrikat) med för tryck?
Vad får plats i ramen om man ska börja kolla på nya däck? Mina TRS+ mäter 63mm bredd och det verkar få plats gott och väl flera mm ytterligare fram i gaffeln men bak skulle jag tveka på att sätta in bredare! Problemet är ju oxå att 63mm motsvarar 2,48” och inte 2,35” som det står på däcken... vilket får mig att tro att andra tillverkare oxå kan tänkas avvika från angivna mått. Vad är det största som vetenskapligt funkar; alltså som ni monterat, kört med och som inte äter kolfiber när bakhjulet flexar eller går i gaffelbenen?
Har tyvärr inga vetenskapliga svar. Men på själva gaffeln på min 29 CF Pro (140mm Fox) rekommenderas 8.5mm tomrum mellan gaffel och däck på respektive sida. Har plockat undan skjutmåttet för idag men en ungefärlig mätning med linjal ger ca 90mm på det trängsta stället på mellan gaffelbenen vilket = 73mm däckbredd accepterar av Fox. Sen har vi kanske olika styva fälgar och kör olika hårt, väger olika mycket, olika lufttryck i däck osv. Är väl även svårt att lita blint på däcktillverkarnas måttangivelser...
Tyckte mig läst här i forumet att någon körde Noby Nic(NN) 2.6 fram och det gick bra? Funderar själv på det och kanske Hans Dampf eller NN 2.35 bak.
Men ni som kör NN 2.35 fram & bak verkar ju riktigt nöjda med era raketer! Input från er gällande grepp i typ duggregn över rot och sten?
Det beror ju på din åkstil osv, men NN är imho ett väldigt dåligt framdäck. Det har dåligt med sidodobbar och tappar ganska okontrollerat greppet. Bak är det riktigt trevligt dock, bra driv och broms men ändå hyfsat lättrullat. Och om det släpper lite bak är inte alls lika farligt. NN bak och MM fram är ju en klassiker av en anledning och det brukar också jag köra på ibland.
Kan tyvärr bara hålla med skaran som kallar TRS+ däcket för traktordäck. Höll aldrig på att komma hem från gårdagens 4-mils runda (ca 3 mil i skogen med varierad körning platt/upp/ned på motsvarande blå led). Enda gången jag gillade däcket var i sandiga backar. Hade 1.7 bar i båda (lägsta rek.) och väger 82kg exkl. utrustning. Mer luft lade bara känts ännu svårare att få grepp med. Dock ska jag erkänna att fjädringen inte är finjusterad än. Men även på platt asfalt såg det musten ur mig jämfört med NN
@AX3L Vad tror du om MM när de kommer till röd/svart XC/AM med lika mycket upp som ned? Jag behöver ha däck med bra rull på transport och uppför men jag också fått oväntade släpp fram med NN som jag helst inte vill upprepa. Tidigare kört NN x 2 eller NN fram och Racing Ralph bak.
Någon med positiva erfarenhet av Maxxis, Continental eller Specialized eller rent av Michelin som verkar gjort intåg på marknaden i varje fall med DH/Enduro däck?