YT Jeffsy - The tråd

Schoobang

Ny medlem
Mr. Fred sa:
Behöver byta vevlager på min AL jeffsy från 2017.
Är det BB92 - Pressfit 41x92x30mm från raceface som gäller då?
Jag tyckte mitt raceface havererade lite väl snabbt så jag bytte till hopes pf41 30 enligt rekommendationer på diverse forum. För tidigt att utvärdera men lagren känns iaf rejälare.

Har en CF 2018 men jag antar att det är samma.

https://www.cykelcity.se/hope-pf41-30mm-vevlager

Senast ändrad:

Mr. Fred

Ny medlem
Cyklat i 3 år utan problem, men regnstormen på cykelvasan (vad jag nu gjorde där) tog hårt på jeffsyn.

Kanske skall prova hope.

Tack för tipset!

Delan

Ny medlem
Martin B sa:
För mig är Jeffsyn (2019) en mycket mer alllmountaincykel än en Neuron. Jag skulle hellre vilja jämföra den med en Canyon Spectral. Neuronen lutar mot XC och Jeffsyn funkar ju fint till snällenduro. Jag har Jeffsy CF pro och kör både stig och Bikepark med den. Så vill du åka en del utför så satsa på Jeffsyn! Den är grym!
Hej, hoppar in i denna fråga då jag också funderat på Neuron CF (dock 8.0) eller en YT Jeffsy CF Comp. Inser att det är två olika cyklar som du beskriver ovan, men har aldrig haft en FS och på senaste bara kört lite med min gamla HT Scott Scale 50 26". Vill främst köra stigar i skogen, gärna med gott flow och lite hopp och inte för stökigt. Vill också kunna ta upp den i fjällen och nån bikepark nu när kidsen börjar komma upp i ålder. Så dels lite osäker på vilken cykel (orolig att en Jeffsy blir för "gungig") men sen också storlek. Är 176cm, 80kg och 84cm grenmått. Enligt YT ska jag precis har Large men reagerade på att reachen är så lång, 474mm. Canyon rekommenderar M och där är reachen 433mm. Tar tacksamt emot tips!
/Niklas

Du Rietz

Medlem
Delan sa:
Martin B sa:
För mig är Jeffsyn (2019) en mycket mer alllmountaincykel än en Neuron. Jag skulle hellre vilja jämföra den med en Canyon Spectral. Neuronen lutar mot XC och Jeffsyn funkar ju fint till snällenduro. Jag har Jeffsy CF pro och kör både stig och Bikepark med den. Så vill du åka en del utför så satsa på Jeffsyn! Den är grym!
Hej, hoppar in i denna fråga då jag också funderat på Neuron CF (dock 8.0) eller en YT Jeffsy CF Comp. Inser att det är två olika cyklar som du beskriver ovan, men har aldrig haft en FS och på senaste bara kört lite med min gamla HT Scott Scale 50 26". Vill främst köra stigar i skogen, gärna med gott flow och lite hopp och inte för stökigt. Vill också kunna ta upp den i fjällen och nån bikepark nu när kidsen börjar komma upp i ålder. Så dels lite osäker på vilken cykel (orolig att en Jeffsy blir för "gungig") men sen också storlek. Är 176cm, 80kg och 84cm grenmått. Enligt YT ska jag precis har Large men reagerade på att reachen är så lång, 474mm. Canyon rekommenderar M och där är reachen 433mm. Tar tacksamt emot tips!
/Niklas
Jeffsy 2019 är definitivt inte gungig. Tar du dessutom inte Pro Race så har den mindre slaglängd och borde va än mindre mjuk.

Angående reachen så representerar de två hojarna du nämner var sin ände av spektrumet. Jeffsyn ger väldigt bra stabilitet och vad mer det är medan den kortare Canyonen representerar där vi kommer ifrån. Det enda som jag ser som är negativt med den längre reachen är att det är svårare att komma bakom bakaxeln när man kör neråt för att lyfta framhjulet. Jag undrar om du inte skulle satsa på en medium Jeffsy 2019. Den har 454 reach och två cm kortare sadelrör. Jag själv har Pro race 470 reach, är 178, 184 vingspann, 82 gren, har sadelstolpen 7 cm från i botten och bytte till 33 mm stam från 50 som kom med hojen. Jag tycker den e grym. Men för riktigt branta tekniska svåra krux där jag vill kunna lufta framhjulet skulle jag vilja ha lättare att komma bakom bakaxeln. Men då ska jag nog ändå ha en mullet-hoj med 27,5” bak och kortare chainstay för mer lekfullhet kan jag tänka mig. Men det är en helt annan femma. Olika typ av cykling kräver olika cyklar helt enkelt.

Delan

Ny medlem
Du Rietz sa:
Delan sa:
Martin B sa:
/Niklas
Jeffsy 2019 är definitivt inte gungig. Tar du dessutom inte Pro Race så har den mindre slaglängd och borde va än mindre mjuk.

Angående reachen så representerar de två hojarna du nämner var sin ände av spektrumet. Jeffsyn ger väldigt bra stabilitet och vad mer det är medan den kortare Canyonen representerar där vi kommer ifrån. Det enda som jag ser som är negativt med den längre reachen är att det är svårare att komma bakom bakaxeln när man kör neråt för att lyfta framhjulet. Jag undrar om du inte skulle satsa på en medium Jeffsy 2019. Den har 454 reach och två cm kortare sadelrör. Jag själv har Pro race 470 reach, är 178, 184 vingspann, 82 gren, har sadelstolpen 7 cm från i botten och bytte till 33 mm stam från 50 som kom med hojen. Jag tycker den e grym. Men för riktigt branta tekniska svåra krux där jag vill kunna lufta framhjulet skulle jag vilja ha lättare att komma bakom bakaxeln. Men då ska jag nog ändå ha en mullet-hoj med 27,5” bak och kortare chainstay för mer lekfullhet kan jag tänka mig. Men det är en helt annan femma. Olika typ av cykling kräver olika cyklar helt enkelt.
Tack för input!
Mätte vingspann (fingerspets till fingerspets?) vilket var 187,5, så rätt långa armar. Är ju ingen erfaren åkare så kör inte aggressivt neråt (än?). Någon mer som vill dela erfarenheter kring storlek på Jefffsy CF 2019 utifrån era mått vore det superuppskattat! Någon som har en L eller M i Göterborgsområdet eller norra Halland man kan provsitta vore det ju också grymt!

Martin B

Ny medlem
Jag har en 2019 Jeffsy CF pro i stl L. Jag är 182 lång, 200 cm vingspann (alltså långa armar) och även långa ben (högt kluven som det heter?). Jag sitter jättebra på cykel och upplever den precis lagom både för stig och hårdare körning utför och i bikeparken. Jag har dock satt i en Oneup dropper som är 210 mm lång för att kunna dra nytta av den låga ramen. Funkar också kanon. Tycker definitivt inte att reachen är för lång. Mvh Martin

Schoobang

Ny medlem
Mr. Fred sa:
Cyklat i 3 år utan problem, men regnstormen på cykelvasan (vad jag nu gjorde där) tog hårt på jeffsyn.

Kanske skall prova hope.

Tack för tipset!
Haha, jag undrar också vad jag gjorde där (starttid 12.00). Det var CV som blev spiken i kistan för mitt gamla vevlager men det hade börjat tappa redan innan, efter bara en säsong och ingen direkt vintercykling.

Årets CV fuckade även upp min bakbroms, lager i framhjul, och dropper. Blev en dyr upplevelse.

Du Rietz

Medlem
Martin B sa:
Jag har en 2019 Jeffsy CF pro i stl L. Jag är 182 lång, 200 cm vingspann (alltså långa armar) och även långa ben (högt kluven som det heter?). Jag sitter jättebra på cykel och upplever den precis lagom både för stig och hårdare körning utför och i bikeparken. Jag har dock satt i en Oneup dropper som är 210 mm lång för att kunna dra nytta av den låga ramen. Funkar också kanon. Tycker definitivt inte att reachen är för lång. Mvh Martin
Martin, 182 kan jag tänka mig är perfekt, och för dig som har längre armar med. För mig som är 178 med vingspann 186 (var det visst) är hojen grym på alla sätt utom för mig att lyfta framhjulet i tekniska neråtkrux. Men det kanske jag kan lära mig..

Mr. Fred

Ny medlem
Schoobang sa:
Mr. Fred sa:

Kanske skall prova hope.

Tack för tipset!
Haha, jag undrar också vad jag gjorde där (starttid 12.00). Det var CV som blev spiken i kistan för mitt gamla vevlager men det hade börjat tappa redan innan, efter bara en säsong och ingen direkt vintercykling.

Årets CV fuckade även upp min bakbroms, lager i framhjul, och dropper. Blev en dyr upplevelse.
Dropper och bakbroms la av under loppet även för mig, kanske Jeffsyn's sätt att visa att den inte ville vara där.

Detta tillsammans med en punka + stopp för att hjälpa en snubbe som kraschat (som inte ens sa tack) gjorde att tiden inte direkt blev så vass. Men dyrt och blött var det. Och kul upplevelse

ers

Medlem
Ingen som har en YT Jeffsy 29 CF i storlek L eller XL i min närhet ( Bor i Vänersborg men tar mig lätt en 10mil för att testa) som man kan få provsitta? Har innerbensmått på ca 86cm och är 184cm lång så jag ligger mellan L & XL.

Har precis sålt min Spark och är på jakt efter något mer åt trail hållet utan en massa lock-out och med bra trampeffektivitet så man inte behöver använda lock-out. Tittar på Stumpjumper ST, Neuron, nya Fuel EX och nu även Jeffsyn...

Funkar Jeffsy ok att köra lite XC lopp oxå? Har kört med en Spectral innan och den krävde lock-out för att vara trampeffektiv...

Senast ändrad:

mtb565

Medlem
Vad är vridmomentet för bultarna som håller bakdämparen på 2019 kolfiber Jeffsyn?

EDIT: Ni hittade jag, 10-12 nm.

Senast ändrad:

aribr

Medlem
ers sa:
Ingen som har en YT Jeffsy 29 CF i storlek L eller XL i min närhet ( Bor i Vänersborg men tar mig lätt en 10mil för att testa) som man kan få provsitta? Har innerbensmått på ca 86cm och är 184cm lång så jag ligger mellan L & XL.

Har precis sålt min Spark och är på jakt efter något mer åt trail hållet utan en massa lock-out och med bra trampeffektivitet så man inte behöver använda lock-out. Tittar på Stumpjumper ST, Neuron, nya Fuel EX och nu även Jeffsyn...

Funkar Jeffsy ok att köra lite XC lopp oxå? Har kört med en Spectral innan och den krävde lock-out för att vara trampeffektiv...
Funkar och funkar...det går ju men det finns nog betydligt effektivare cyklar för det ändamålet. Jag upplever iaf Jeffsyn som trampeffektiv... för en trail/am/trenduro/mtb cykel. Jeffsyn och Spectralen är nog rätt lika vad det gäller (killgissar här eftersom jag inte provat en modern Spectral).

Har precis fixat det sista till min Jeffsy...36an som satt på innan åkte tilbaka pga knakande CSU och jag ville prova något nytt...

JEFF5.jpg

JoekSter

Ny medlem
Är ute efter en inte så superfet endurohoj. Inne på jeffsy 2020 eller stumpjumper 2019. Vill kunna köra lättare dh typ flottsbro el Järvsö. Vilken lämpar sig bäst?
Växelsystem inte lika viktigt som bra och följsam dämpning. Dropper på 150mm är önskvärt.
Vad tror ni?

aribr

Medlem
JoekSter sa:
Är ute efter en inte så superfet endurohoj. Inne på jeffsy 2020 eller stumpjumper 2019. Vill kunna köra lättare dh typ flottsbro el Järvsö. Vilken lämpar sig bäst?
Växelsystem inte lika viktigt som bra och följsam dämpning. Dropper på 150mm är önskvärt.
Vad tror ni?
Du menar väl jeffsy 2019? Ser ingen 2020 modell. Jag gillar iaf min Jeffsy, tror att det är en bra cykel till det mesta (inklusive flottsbro och järvsö) men det kan man nog säga om 10 andra cyklar. Det är svårt att gå fel just nu pga alla bra cyklar därute.

Jag bytte ut i princip allt på min jeffsy så jag kan inte kommentera på specen, men på papper så får man betydligt mera för pengarna med en jeffsy, särskilt när en pro race har just nu 1000 euro rabatt.

Om du har chansen så skulle jag prova cyklarna...lite svårare med YT men kanske nån i närheten är snäll och lånar sin.

JoekSter

Ny medlem
Jo, precis, lite svårt att prova. Tycker jeffsy verkar grymt bra med bra pris. Får sitta o jämföra siffror o hoppas det känns bra , om man beställer. Tyckte jag läste om 2020 Evo någonstans för ett tag sen... Drömde jag?

Martin B

Ny medlem
Kan bara hålla med om att Jeffsyn klarar det mesta och är grymt allround. Jag har kört allt i Järvsö och Åre med den och även längre XC-turer på platten/fjället och allt funkar. Jag har bytt till 150 mm fram, en längre dropper + riktiga däck. Nu går den som en dröm...

devmonkii

Medlem
Någon som har lackerat om sin Jeffsy (eller annan kolfiber mtb för den delen)? Antar att man måste få bort orginalfärgen, hur säkert är det?
Såg en sån nice omlackering av en Jeffsy i Yeti-blå.

Jag är med på att garantin ryker :)

Lindgreno

Ny medlem
devmonkii sa:
Någon som har lackerat om sin Jeffsy (eller annan kolfiber mtb för den delen)? Antar att man måste få bort orginalfärgen, hur säkert är det?
Såg en sån nice omlackering av en Jeffsy i Yeti-blå.

Jag är med på att garantin ryker :)

Detta är jag också nyfiken på. Funderar på att göra lite förändringar under vintern:)
Hittade en ställe där man kunde beställa alla dekaler och loggor osv billigt.

Lindgreno

Ny medlem
mtb565 sa:
Marleey sa:
Eller NL Designs, de gjorde dekaler till mina capra http://www.nldesigns.eu/
Snyggt, tack för tipset. Är det någon som lackar om sin kolfiber Jeffsy får ni gärna uppdatera hur smidigt det var.

Ja det va NL Designs som jag tänkte på. Har för mig att han sa 35 euro för allt. Jag kommer nog att lackera delar av min under vintern, ska uppdatera om det bli av :)

mtb565

Medlem
Lindgreno sa:
Ja det va NL Designs som jag tänkte på. Har för mig att han sa 35 euro för allt. Jag kommer nog att lackera delar av min under vintern, ska uppdatera om det bli av :)
Haha det lär ju bli bättre än YT egna lackerare ?. Hade gärna kört klarlack över rent kolfiber med ett gäng färgglada klibbor på men jag antar det är rätt så svårt att få det så pass rent från färg, sen vet jag inte hur kolfibern ser ut på den här cykeln heller.

EDIT:
Någon som vet något om CarboLift?
http://www.paintlifting.com/

Senast ändrad:

devmonkii

Medlem
mtb565 sa:
Lindgreno sa:
Haha det lär ju bli bättre än YT egna lackerare ?. Hade gärna kört klarlack över rent kolfiber med ett gäng färgglada klibbor på men jag antar det är rätt så svårt att få det så pass rent från färg, sen vet jag inte hur kolfibern ser ut på den här cykeln heller.

EDIT:

Ser ju nice ut i alla fall. Slipa av färg ser alltid så "invasive" ut, vet inte hur det påverkar ramen i övrigt.

Ustzeust

Ny medlem
Kanske inte rätt tråd, men gaffeln sitter på en jeffsy.
Funderar på att förlänga min pike och kollar kollar på airshafts.

Förstår inte riktigt diagrammet, det är en b2 29". Om jag köper airshaft som ger 160mm slag kommer en 29a då få 160mm?

Bilagor

Slobby

Ny medlem
Missade precis rean hos YT så nu sitter man på ett hav med pengar men ingen hoj att köpa. (För snål för fullpris)

Min fråga är om YT brukar ha någon Black Friday Rea? är den i paritet med med den rea som var eller hur brukar den vara?

Astraboy

Medlem
Ustzeust sa:
Kanske inte rätt tråd, men gaffeln sitter på en jeffsy.
Funderar på att förlänga min pike och kollar kollar på airshafts.

Förstår inte riktigt diagrammet, det är en b2 29". Om jag köper airshaft som ger 160mm slag kommer en 29a då få 160mm?
Precis! Du ska ha varianten som ligger översta i din tabell om du vill ändra till 160mm i slag. Förutsatt att din Pike är från 2018 eller senare.

NOSR

Ny medlem
Slobby sa:
Missade precis rean hos YT så nu sitter man på ett hav med pengar men ingen hoj att köpa. (För snål för fullpris)

Min fråga är om YT brukar ha någon Black Friday Rea? är den i paritet med med den rea som var eller hur brukar den vara?
2018 missade jag med en dag. Då mailade jag dom direkt och fick rea-priset ändå! Kan vara värt ett försök..

Lindgreno

Ny medlem
mtb565 sa:
Lindgreno sa:

EDIT:

Hehe ja eller hur! Min kompis råkade faktiskt ut för samma sak på sin Canyon för en vecka sedan... Så de verkar vara fler än bara YT. Hade också gärna haft klarlack direkt på kolfiber. Carbolift verkar spännande:)

Slobby

Ny medlem
NOSR sa:
Slobby sa:

2018 missade jag med en dag. Då mailade jag dom direkt och fick rea-priset ändå! Kan vara värt ett försök..

Tack! Gör ett försök!

occepocke

Medlem
Hej gott folk! Har redan en tråd om detta men kom på att jag kan ställa frågan här.
Hade tänkt att jag skulle serva mitt styrlager på min jeffsy 2017. När jag skulle ta ut kullagret så satt de som berget. Tog i för hårt och lyckades dela det så nu sitter ytter ringen av kullagret kvar i ramen o jag har problem att få ut det... När jag väl får ut det kommer jag behöva ett nytt någon här som vet var jag får tag på rätt lager till ACROS AZX-203? Någon som bytt lager i styrstammen på sin Jeffsy?

Tack på förhand!

aribr

Medlem
occepocke sa:
Hej gott folk! Har redan en tråd om detta men kom på att jag kan ställa frågan här.
Hade tänkt att jag skulle serva mitt styrlager på min jeffsy 2017. När jag skulle ta ut kullagret så satt de som berget. Tog i för hårt och lyckades dela det så nu sitter ytter ringen av kullagret kvar i ramen o jag har problem att få ut det... När jag väl får ut det kommer jag behöva ett nytt någon här som vet var jag får tag på rätt lager till ACROS AZX-203? Någon som bytt lager i styrstammen på sin Jeffsy?

Tack på förhand!
Tjena, ditt Acros styrlager är integrerat, dvs att kullagrett är pressat in i skålen. Det är inte meningen att du ska byta lager i dessa styrlager utan du får byta allt.

occepocke

Medlem
aribr sa:
occepocke sa:

Tack på förhand!
Tjena, ditt Acros styrlager är integrerat, dvs att kullagrett är pressat in i skålen. Det är inte meningen att du ska byta lager i dessa styrlager utan du får byta allt.

Ah ok de är så fan.. anade det, då de inte går att få bort den andra delen.. Märkligt, de är då ett maskin kullager som är pressat in? För det ser ju ut som ett vanligt lager..

Senast ändrad:

aribr

Medlem
occepocke sa:
aribr sa:
occepocke sa:

Tack på förhand!

Ah ok de är så fan.. anade det, då de inte går att få bort den andra delen.. Märkligt, de är då ett maskin kullager som är pressat in? För det ser ju ut som ett vanligt lager..
Håller med att det är märkligt, men de har väl nån bra anledning för detta. En bild från acros hemsida:

headset_integrated_inf.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer