Delan sa:
Martin B sa:
För mig är Jeffsyn (2019) en mycket mer alllmountaincykel än en Neuron. Jag skulle hellre vilja jämföra den med en Canyon Spectral. Neuronen lutar mot XC och Jeffsyn funkar ju fint till snällenduro. Jag har Jeffsy CF pro och kör både stig och Bikepark med den. Så vill du åka en del utför så satsa på Jeffsyn! Den är grym!
Hej, hoppar in i denna fråga då jag också funderat på Neuron CF (dock 8.0) eller en YT Jeffsy CF Comp. Inser att det är två olika cyklar som du beskriver ovan, men har aldrig haft en FS och på senaste bara kört lite med min gamla HT Scott Scale 50 26". Vill främst köra stigar i skogen, gärna med gott flow och lite hopp och inte för stökigt. Vill också kunna ta upp den i fjällen och nån bikepark nu när kidsen börjar komma upp i ålder. Så dels lite osäker på vilken cykel (orolig att en Jeffsy blir för "gungig") men sen också storlek. Är 176cm, 80kg och 84cm grenmått. Enligt YT ska jag precis har Large men reagerade på att reachen är så lång, 474mm. Canyon rekommenderar M och där är reachen 433mm. Tar tacksamt emot tips!
/Niklas
Jeffsy 2019 är definitivt inte gungig. Tar du dessutom inte Pro Race så har den mindre slaglängd och borde va än mindre mjuk.
Angående reachen så representerar de två hojarna du nämner var sin ände av spektrumet. Jeffsyn ger väldigt bra stabilitet och vad mer det är medan den kortare Canyonen representerar där vi kommer ifrån. Det enda som jag ser som är negativt med den längre reachen är att det är svårare att komma bakom bakaxeln när man kör neråt för att lyfta framhjulet. Jag undrar om du inte skulle satsa på en medium Jeffsy 2019. Den har 454 reach och två cm kortare sadelrör. Jag själv har Pro race 470 reach, är 178, 184 vingspann, 82 gren, har sadelstolpen 7 cm från i botten och bytte till 33 mm stam från 50 som kom med hojen. Jag tycker den e grym. Men för riktigt branta tekniska svåra krux där jag vill kunna lufta framhjulet skulle jag vilja ha lättare att komma bakom bakaxeln. Men då ska jag nog ändå ha en mullet-hoj med 27,5” bak och kortare chainstay för mer lekfullhet kan jag tänka mig. Men det är en helt annan femma. Olika typ av cykling kräver olika cyklar helt enkelt.