Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
aribr sa:Du behöver ett nytt luftskaft. Vilket beror på hjul storlek. Tex från:
https://www.bike-components.de/de/R...Air-Boost-Pike-Revelation-Modell-2018-p62281/
Astraboy sa:Ja om din gaffel är boost.
Martin B sa:Hmmm... Du behöver väl bara den ena av dessa? Och då är det ju Debonair varianten du ska satsa på. I alla fall om din gaffel är 2018 eller nyare.
Jag har faktiskt bara gott att säga. Låter lite märkligt att ondgöra sig över YT kundtjänst på CRC...4cyberspace sa:Läste en recension på Chainreaction av en som hade köpt en YT Jeffsy men som ångrat sig och cancelerade ordern innan de hann skicka hojen. Personen påstod att deras kundservice var usel. Någon som har erfarenhet av deras kundservice ?
NOSR sa:Jag har faktiskt bara gott att säga. Låter lite märkligt att ondgöra sig över YT kundtjänst på CRC...4cyberspace sa:Läste en recension på Chainreaction av en som hade köpt en YT Jeffsy men som ångrat sig och cancelerade ordern innan de hann skicka hojen. Personen påstod att deras kundservice var usel. Någon som har erfarenhet av deras kundservice ?
Jag hade några mailkontakter (vi skrev på engelska) hösten -18 när jag köpte cykel för att höra om jag kunde få rabatt trots att jag var ute 24 timmar för sent (1000€) vilket de ordnade snabbt och med tydlig kommunikation. Sen har jag varit i kontakt med dom gällande några mindre frågor om tillbehör samt när de hade slut på växelöron. Alla gångerna fått svar på mail samma dag, ofta inom någon timme. Även fått svar på följdfrågor. Gällande växelöronen var det oklart var PostMord hade gjort en försändelse men YT skickas ändå ut en extra en del good will (PostMord visade sig ha den liggande på min lokala Ica utan att den blivit registrerad).
Klorofylltalibanen sa:Hej.
Jag hade tänkt göra en enklare service eller rengöring av dämparen. Men det visar sig att jag behöver pressa loss en så kallad IGUS-bussning för att få isär den och rengöra invändigt. Är det jag som är lat som tycker att det är åt h-vete att sätta igång med detta var 30:e timme eller vad sjutton som kan vara rekommenderat intervall?
Hur gör ni andra, skickar ni iväg bakdämparen en gång per år för full-service och sen bryr ni er inte om den där emellan?
Jag betalade för en YT Jeffsy som dock PostNord slarvade bort. Inget strul med YTs kundservice, efter att PostNord gett upp att leta efter cykeln så fick jag pengarna tillbaka utan strul.4cyberspace sa:Läste en recension på Chainreaction av en som hade köpt en YT Jeffsy men som ångrat sig och cancelerade ordern innan de hann skicka hojen. Personen påstod att deras kundservice var usel. Någon som har erfarenhet av deras kundservice ?
Jotack, den sitter så pass att jag skulle vilja använda skruvstäd och nåt pressverktyg lämpligt för ändamålet.mtb565 sa:Sitter bussningen fast? Så knepigt är det väl inte att pressa ur den?
Jag fick för mig att en enklare service innebar att dra av luftburken och komma åt att vid behov byta lite packningar och annat från detta kit; https://www.bike24.com/p2240026.htmlAstraboy sa:Jag gick med min dämpare till Trekstore när jag skulle byta bussningar. De löste det på 5 minuter i ett skruvstäd och med rätt verktyg. Nya bussningar och jobbet hamnade på under 200 pix. Jag tror inte du behöver ta loss bussningarna var 30:e timma :) Räcker nog med service av luftburken med det intervallet och där begöver man inte lossa på några bussningar för att komma åt.
Klorofylltalibanen sa:Jotack, den sitter så pass att jag skulle vilja använda skruvstäd och nåt pressverktyg lämpligt för ändamålet.mtb565 sa:Sitter bussningen fast? Så knepigt är det väl inte att pressa ur den?
Jag fick för mig att en enklare service innebar att dra av luftburken och komma åt att vid behov byta lite packningar och annat från detta kit; https://www.bike24.com/p2240026.htmlAstraboy sa:Jag gick med min dämpare till Trekstore när jag skulle byta bussningar. De löste det på 5 minuter i ett skruvstäd och med rätt verktyg. Nya bussningar och jobbet hamnade på under 200 pix. Jag tror inte du behöver ta loss bussningarna var 30:e timma :) Räcker nog med service av luftburken med det intervallet och där begöver man inte lossa på några bussningar för att komma åt.
Men jag kan bara dra ner luftburken en bit, det går förstås att torka rent lite invändigt men det känns inte som att det ska göra nån jättestor skillnad. Att hålla på och pressa ur och i bussningen i dämparfästet med jämna mellanrum känns i sammanhanget som onödigt påfrestande på dämparen.
edit: är det någon som har en bra länk till nån youtube-video som visar en enklare dämparservice, jag har utgått från denna:
Har du blandat ihop bussningen (som sitter pressad i öglan på dämparen) med monteringshårdvaran (bulten som går genom bussningen)?
xyz-saft sa:Har du blandat ihop bussningen (som sitter pressad i öglan på dämparen) med monteringshårdvaran (bulten som går genom bussningen)?
Klorofylltalibanen sa:xyz-saft sa:Har du blandat ihop bussningen (som sitter pressad i öglan på dämparen) med monteringshårdvaran (bulten som går genom bussningen)?
Nej. Men bussningen som sitter där är förhållandevis bred kanske. Utsticket är ju 6-7 mm per sida.
xyz-saft sa:Klorofylltalibanen sa:xyz-saft sa:Har du blandat ihop bussningen (som sitter pressad i öglan på dämparen) med monteringshårdvaran (bulten som går genom bussningen)?
Nej. Men bussningen som sitter där är förhållandevis bred kanske. Utsticket är ju 6-7 mm per sida.
Svaret är alltså ja. Det där är inte bussningen.
xyz-saft sa:Svaret är alltså ja. Det där är inte bussningen.
occepocke sa:
Visserligen rock shox
Klorofylltalibanen sa:occepocke sa:
Visserligen rock shox
Tack. I första videon så pratar han om det. De svarta distanserna och den genomgående rörpinnen, i brist på bättre ord, ska (enkelt?) kunna tas bort.
Nästa fråga - hur "hårt" sitter de här delarna och är det specialverktyg som krävs även för att ta loss dessa?
Klorofylltalibanen sa:Det jag är mest nyfiken på är väl hur övriga Jeffsy-ägare servar dämparen? Är jag ensam som kör snikmodellen kanske ?
mtb565 sa:När vi ändå pratar om att förlänga gaffeln.
Vad tror ni om att Jeffsy med 160/150 slag? Ett airshaft till gaffeln och en dämparen bak, så kan man byta mellan 140/140 till 160/150 när man vill vill ha en lite kraftigare Enduro hoj.
Meninglöst?
aribr sa:Inte meningslöst tycker jag men Jeffsyn närmar sig då Capra. Har också frågat YT och de sa att de inte rekommenderar det (dvs garantin gäller inte då).
mtb565 sa:aribr sa:Inte meningslöst tycker jag men Jeffsyn närmar sig då Capra. Har också frågat YT och de sa att de inte rekommenderar det (dvs garantin gäller inte då).
Tanken är ju att det ska bli en kralligare hoj så Capra-lik låter ju bra. Vet du vad YT säger om att bygga en 150/150 Jeffsy? Då blir det ju samma som Pro Race varianten.
Oklart om det är något jag kommer göra men det känns som ett alternativ om man åker till stökigare terräng. Airshaft är inte hela världen och byta, en extra dämpare är inte gratis men bra mycket billigare än en extra cykel eller cykelhyra.
aribr sa:mtb565 sa:aribr sa:Inte meningslöst tycker jag men Jeffsyn närmar sig då Capra. Har också frågat YT och de sa att de inte rekommenderar det (dvs garantin gäller inte då).
Tanken är ju att det ska bli en kralligare hoj så Capra-lik låter ju bra. Vet du vad YT säger om att bygga en 150/150 Jeffsy? Då blir det ju samma som Pro Race varianten.
Oklart om det är något jag kommer göra men det känns som ett alternativ om man åker till stökigare terräng. Airshaft är inte hela världen och byta, en extra dämpare är inte gratis men bra mycket billigare än en extra cykel eller cykelhyra.
Enligt YT är 150max. Men finns några som har en 160mm gaffel... Tex Cam zink, men han är ju sponsrad.
150 bak är inga problem, funderar själv på att köpa en coil bak med 55mm slag som då blir 150mm.
NOSR sa:Tänkte själv börja hoppa lite mer med min Jeffsy 2018 CF Pro (140mm Fox 34 Float Performance Elite / Fox Float DPS Performance Elite 140mm). Med hoppa menar jag byggda trails. Jag lär jag behöva anställa en advokat första tiden för alla "case" jag kommer landa..
Tror ni 140 bak räcker för detta om man drar upp trycket och slänger i lite tokens. Väger 85 pannor i skinnkostymen.
NOSR sa:Tänkte själv börja hoppa lite mer med min Jeffsy 2018 CF Pro (140mm Fox 34 Float Performance Elite / Fox Float DPS Performance Elite 140mm). Med hoppa menar jag byggda trails. Jag lär jag behöva anställa en advokat första tiden för alla "case" jag kommer landa..
Tror ni 140 bak räcker för detta om man drar upp trycket och slänger i lite tokens. Väger 85 pannor i skinnkostymen.
Ustzeust sa:Fått ramen utbytt nu, efter ett halvår. Men måste säga att det gick snabbt hos yt denna gången. Och fick en ny kartong då den gamla var obrukbar enligt yt.
Så nu när den är tillbaka på riktigt så ska jag börja uppgradera, blir magura mt5 och en 150 eller 160 airshaft.
mtb565 sa:Ustzeust sa:Fått ramen utbytt nu, efter ett halvår. Men måste säga att det gick snabbt hos yt denna gången. Och fick en ny kartong då den gamla var obrukbar enligt yt.
Så nu när den är tillbaka på riktigt så ska jag börja uppgradera, blir magura mt5 och en 150 eller 160 airshaft.
Vad hände med din förra ram?
Ustzeust sa:Några småsprickor i färgen så fick framtriangeln bytt på garanti.
occepocke sa:Har nyligen köpt mig en Jeffsy 27.5 2017 begangnad. Blev nyfiken på vad som har hänt geo mässigt https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/1845 enligt tabellerna här så är de samma geo som på nya jeffsyn stämmer det eller är info på sidan fel? Har de inte uppdaterat geo sedan 2017?
occepocke sa:Har nyligen köpt mig en Jeffsy 27.5 2017 begangnad. Blev nyfiken på vad som har hänt geo mässigt https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/1845 enligt tabellerna här så är de samma geo som på nya jeffsyn stämmer det eller är info på sidan fel? Har de inte uppdaterat geo sedan 2017?