Zwift med mtb

Zwift med mtb
Nej, det funkar som sagt inte i zwift...

Har du prövat?
Annars får jag nog skaffa konto på zwift och göra det . Zwift vet ju inte om du växlar mekaniskt heller eller hur snabbt din hjulaxel snurrar så jag ser inte skillnaden..

rgt sysslar bara med watten .
Utväxling sitter i cykeln och trainern.

Senast ändrad:
Zwift med mtb
Har du prövat?
Annars får jag nog skaffa konto på zwift och göra det . Zwift vet ju inte om du växlar mekaniskt heller så jag ser inte skillnaden..

Jo jag körde hela förra vintersäsongen i zwift med MTB, tävlande en hel del och har testat det mesta för att komma runt detta problem.

Zwift med mtb
Vet inte hur RGT fungerar men jag gissar att det inte finns någon hårdkodad baseline resistance som i zwift, då kan motståndet i trainern styras manuellt från appen samtidigt som RGT lägger till eller tar bort motstånd beroende på lutning.
Det finns nog någon baseline för motstånd utöver lutning. Luftmotstånd, draft och underlag hanteras.

Zwift med mtb
Har du prövat?
Annars får jag nog skaffa konto på zwift och göra det . Zwift vet ju inte om du växlar mekaniskt heller eller hur snabbt din hjulaxel snurrar så jag ser inte skillnaden..

Zwift och rgt sysslar bara med watten .
Utväxling sitter i cykeln och trainern.
Ja, men hur påverkar virtuel hjulomkrets i wahoo appen utväxlingen på trainern? Om det är så så är det hemligt för jag har googlat och wahoo säger att det påverkar simulerad hastighet.

Zwift med mtb
Simulerad hastighet = simulerad utväxling
Nej det är det inte

MEN men efter lite mer google så hittar jag

Där det finns andra som säger samma sak.
Dessutom
1631431853352.png

Ingen verkar tro på det där heller.

Det finns som sagt ingen sådan inställning på snap men jag får snart hem en v5 så borde kunna gräva vidare i det där.
Om syftet är just detta så borde det marknasföras eller i alla fall komma ut på bred front? Jävligt konstigt. Jag ser inget syfte alls för utom just att lura/fixa baseline.

Zwift med mtb
Nej det är det inte

MEN men efter lite mer google så hittar jag

Där det finns andra som säger samma sak.
Dessutom
Visa bilaga 512274
Ingen verkar tro på det där heller.

Det finns som sagt ingen sådan inställning på snap men jag får snart hem en v5 så borde kunna gräva vidare i det där.
Om syftet är just detta så borde det marknasföras eller i alla fall komma ut på bred front? Jävligt konstigt. Jag ser inget syfte alls för utom just att lura/fixa baseline.

Vilken skillnad ser du på hastighet och utväxling?

Kör du på 32/16= 2/1 kommer du 4m långt om du har 2m hjulomkrets / varv du vevar runt vevlagret . Håller du 60kadens kommer du 240m/ minut = 4m/s=12km/h
Växlar du ner till 32/32 = 1/1 kommer du 2m/varv 60kadens = 2m/s = 6km/h

Lika ovanstående men 1m i hjulomkrets kör du hälften så fort vid samma utväxling o kadens .

Eller med 2.749m i omkrets kör du 30% fortare istl ...

I min värld är det inget konstigt eller uppseendeväckande alls .
Kanske därför det inte blivit nån grej på Google heller

Vart ser du att man lurar baseline? ?
Lurar du den också när du växlar på kassetten??

Jag sitter på en vanlig racer och har inget problem med växlarna ,förutom att i 1% av backarna går det lite tungt med 39/28 som lättaste . Så för egen del kvittar det .

Zwift med mtb
Vilken skillnad ser du på hastighet och utväxling?

Kör du på 32/16= 2/1 kommer du 4m långt om du har 2m hjulomkrets / varv du vevar runt vevlagret . Håller du 60kadens kommer du 240m/ minut = 4m/s=12km/h
Växlar du ner till 32/32 = 1/1 kommer du 2m/varv 60kadens = 2m/s = 6km/h

Lika ovanstående men 1m i hjulomkrets kör du hälften så fort vid samma utväxling o kadens .

Eller med 2.749m i omkrets kör du 30% fortare istl ...

I min värld är det inget konstigt eller uppseendeväckande alls .
Kanske därför det inte blivit nån grej på Google heller

Vart ser du att man lurar baseline? ?
Lurar du den också när du växlar på kassetten??

Jag sitter på en vanlig racer och har inget problem med växlarna ,förutom att i 1% av backarna går det lite tungt med 39/28 som lättaste . Så för egen del kvittar det .
Simulerad hastighet/sträcka används inte till nåt. Utom till det du säger och det är inte dokumenterat vad jag kan se.

Jag ser inget problem i att justera baseline. Det jag har svårt att förstår är det verkar finnas en sådan funktion icore men ingen skriver om det.

Zwift med mtb
Simulerad hastighet/sträcka används inte till nåt. Utom till det du säger och det är inte dokumenterat vad jag kan se.

Jag ser inget problem i att justera baseline. Det jag har svårt att förstår är det verkar finnas en sådan funktion icore men ingen skriver om det.

Används inte till något ?
Isf skulle din avatar stå still .

Edit ja den kan väl röra sig i takt med watten men ska det vara verklighetstroget se nedan ..

Jag vill gärna att min avatar rör sig i en hastighet som motsvarar min kadens ,vald växel och vald omkrets. Speciellt i zwift o rgt . Men om jag skulle ha problemmed för lågt växlat skulle jag hellre ändra omkretsen än köpa ny framklinga. . Sen finns det många som kör på typ 50% verklighetkänsls vaddetnuheteriapprn vilket jag har svårt för och kör på 100% Kör man bara i erg mode o träningsprogram spelar ju hastigheten ingen roll även om det känns ju bättre om avatarn rör sig i en " verklig" hastighet ändå

Senast ändrad:
Zwift med mtb
Används inte till något ?
Isf skulle din avatar stå still .

Edit ja den kan väl röra sig i takt med watten men ska det vara verklighetstroget se nedan ..

Jag vill gärna att min avatar rör sig i en hastighet som motsvarar min kadens ,vald växel och vald omkrets. Speciellt i zwift o rgt . Men om jag skulle ha problemmed för lågt växlat skulle jag hellre ändra omkretsen än köpa ny framklinga. . Sen finns det många som kör på typ 50% verklighetkänsls vaddetnuheteriapprn vilket jag har svårt för och kör på 100% Kör man bara i erg mode o träningsprogram spelar ju hastigheten ingen roll även om det känns ju bättre om avatarn rör sig i en " verklig" hastighet ändå
Ja, precis i zwift är det garanterat watt + deras egna kalkyler. Väldigt troligt att det är samma i RGT.

Zwift med mtb
Fick ladda hem zwift igen o testa för er skull...

Först testa lite själv på samma växel typ 53/18 o 70 kadens gjorde typ 15km/h med 12" , 25km/h med 26" och 30 med 29" hjul utan att växla eller byta kadens watten steg såklart från typ 40-125-250w

Sen ställde jag mig på startlinjen i ett race och när pacen satt sig i förstaklungan ändra jag till 2.749m vilket är max omkrets växla ned till lilla fram 39 /11 och hängde "lätt" med va uppe över 50km/h med kadens runt 70..

20210912_121741.jpg

Ändra sen till 12" hjul och 53/11 hängde med ett litet tag med 125kadens avhängd räckte 125kadens till 40km/h

Ursäkta bildkvaliteten svårt med 120kadens och svetten som stänker . Märks att temperaturen gärna får droppa 20grader till ute..

20210912_122112.jpg

Bilagor

• Screenshot_20210912-122226_Wahoo.jpg
    Screenshot_20210912-122226_Wahoo.jpg
    96.4 KB · Besök: 41
  • 20210912_121859.jpg
    20210912_121859.jpg
    425.5 KB · Besök: 51
  • 20210912_121935.jpg
    20210912_121935.jpg
    388.2 KB · Besök: 42
  • Screenshot_20210912-122247_Wahoo.jpg
    Screenshot_20210912-122247_Wahoo.jpg
    97.9 KB · Besök: 37
Zwift med mtb
Fick ladda hem zwift igen o testa för er skull...

Först testa lite själv på samma växel typ 53/18 o 70 kadens gjorde typ 15km/h med 12" , 25km/h med 26" och 30 med 29" hjul utan att växla eller byta kadens watten steg såklart från typ 40-125-250w

Sen ställde jag mig på startlinjen i ett race och när pacen satt sig i förstaklungan ändra jag till 2.749m vilket är max omkrets växla ned till lilla fram 39 /11 och hängde "lätt" med va uppe över 50km/h med kadens runt 70..

Visa bilaga 512315

Ändra sen till 12" hjul och 53/11 hängde med ett litet tag med 125kadens avhängd räckte 125kadens till 40km/h

Ursäkta bildkvaliteten svårt med 120kadens och svetten som stänker . Märks att temperaturen gärna får droppa 20grader till ute..

Visa bilaga 512312
Ja, om det är som killen i länken jag postade säger att det är en trainer inställning så fungerar det nog mot alla appar. Det blir i så fall en utväxling som du säger på det motstånd som zwift säger att den vill ha.

Det enda jag tänker på är att man nog bör stänga ner Wahoo appen när man testar i Z så man vet vem som styr vad.

Zwift med mtb
En till med samma diskussion. Jag är väl ganska övertygad men jävligt konstigt att ingen plocka upp det.

Zwift med mtb
Jooo, det verkar funka så på en v5a.
Tycker också att det inte verkar vara pga Wahoo appen är på samtidigt vilket jag lite misstänkte. Det verkar ligga kvar om man stänger både app och bt.

Zwift med mtb
Lånar tråden lite grann angående hur ni med fullgung tänker med trainers. Blir det slitage på baktriangeln?

Får som inget vettigt svar när.man söker på detta ämne, många stoppar Scott spark o dyl i trainers utan problem medans andra hälften försöker få tag på billig cykel o ha som fast trainercykel.

Hur tänker du som har fullgung och trainer, bra eller anus?

Visa bilaga 511751
Jag har tidigare haft en enklare racer för till trainern men sålde den så denna vintern tänkte jag köra på min Scott Spark RC Pro. Testade lite igår och märkte att jag trampade ur min 34 oval-klinga väldigt lätt så måste nog dreva om lite om man vill köra Zwift-race. Däremot funkar det bra att köra ERG-mode i workouts.

Angående slitaget så tänker jag att man tar en extra service och kollar om lager i svingen behöver bytas sen innan våren.

Tillbaka
Topp