Den officiella Canyon-tråden

Jag tänkte bara kolla om någon här beställt från Canyon och upplevt problem med betalningen.

Jag beställde en Spectral 10’e okt. Jag vet att det är en risk med kedjestagen men den har jag räknat med. Vad jag inte räknat med är att Canyons ekonomisystem verkar vara helt värdelöst.

Jag har sedan beställningen bara haft strul. De har reserverat summan för att sedan släppa den. Då får jag automatgenererat Mail om att jag inte betalat. Detta har hänt flera gånger.

Härom dagen lyckades de dra 40% av totalbeloppet. Samtidigt fanns reservationen på hela beloppet kvar. Först släppte de hela reservationen, men nu har det reserverat totalbeloppet gånger 3 utöver att de redan dragit 40%.

Jag har pratat med kundtjänst i Sverige via Mail och telefon. Senast idag sade de att de skulle återkomma idag. När jag inget hört straxt innan 15 så ringde jag igen. De skulle ha öppet till 17 enl hemsidan men det var ett meddelande att de stängt för dagen.

Så jag ringde Tyskland. Men de ville inte titta på ärendet för jag sitter i Sverige.

Dvs Nu har min cykel stått i Tyskland ett tag i väntan på leverans. Den levereras inte pga att jag inte betalat. Jag har en kruka guld som bara står och väntar på att Canyon ska ta det de vill ha. Canyon verkar dock oförmögna att stoppa ned händerna och plocka till sig det de vill ha.

Någon som upplevt samma sak?

Kul att du garderar dig för kedjestagen i första meningen =)

Hade liknande fast mindre problem med dem.

Det handlade om min bank och att jag måste öppna upp mitt kort för köp utomlands eller osäkra köp nätet typ. Det gick bra på andra försöket, då drogs hela beloppet direkt. Vid första försöket reserverades ett belopp, men det drogs aldrig. Några dagar senare när beloppet skulle dras, så gick det inte, jag fick ett mail med länk men avbröt då köpet.

Deras kundtjänst har varit bra i andra ärenden, om du bara får tag på dem så får vi hoppas...

Dricko sa:
Jag fick ett bankgironummer av Canyon Sverige. Det gick smidigt.
Ja det kanske skulle kunna funka. Men de har ju redan dragit drygt 9000 från kortet. Blandar jag in ett annat sätt att betala resten blir det nog inte mindre rörigt.

Nu har de i alla fall släppt reservationen motsvarande 3 ggr ordersumman.

Kundtjänsten går inte ringa idag heller trots att den skulle öppna 08:30. Fantastiskt dåligt måste jag säga. Jag har beställt flera cyklar på nätet från både svenska och europeiska butiker, aldrig har det strulat så här.

Pastor Hannes sa:
Hakana sa:
Det handlade om min bank och att jag måste öppna upp mitt kort för köp utomlands eller osäkra köp nätet typ.
Kortet ska vara öppet för Europa. Det funkade i Spanien i september senast. Det borde inte vara det som strular.
På plats i Spanien eller vid internet-köp? Det är nämligen skillnad. Mitt kort funkar alltid på plats utomlands, men för internet-köp måste jag låsa upp det (såvida inte webbplatsen har nån verifieringsfunktion implementerad).

ooms sa:
Pastor Hannes sa:
Hakana sa:
Det handlade om min bank och att jag måste öppna upp mitt kort för köp utomlands eller osäkra köp nätet typ.
Kortet ska vara öppet för Europa. Det funkade i Spanien i september senast. Det borde inte vara det som strular.
På plats i Spanien eller vid internet-köp? Det är nämligen skillnad. Mitt kort funkar alltid på plats utomlands, men för internet-köp måste jag låsa upp det (såvida inte webbplatsen har nån verifieringsfunktion implementerad).
Jag ringde min kortleverantör. Inga spärrar. De kunde se alla försök Canyon gjort sedan 10’e okt. Canyon reserverar, ibland dubbla ibland tredubbla beloppet, sedan släpper de den första och den andra går inte igenom pga att maxkrediten då blir överstigen.

Kundtjänst, chat och Mail är stendött...

Edit
De släpper inte den första reservationen innan de försöker dra den andra alltså.

Senast ändrad:
Jag hade samma problem för ca tre år sedan, har de alltså inte lyckats fixa det än?
Nästa cykel valde jag banköverföring på istället...

Hur nöjd jag än är själv så är detta riktigt dåligt, hoppas du får tag på någon i Bålsta.
Dom brukar vara ytterst hjälpsamma och löser nog detta.

M

Sen finns det andra saker än kreditgräns. Jag vet inte vilka summor vi pratar om men om man shoppar bilar på kort så måste man fixa köpgräns per dag och liknande.

jonte987 sa:
Sen finns det andra saker än kreditgräns. Jag vet inte vilka summor vi pratar om men om man shoppar bilar på kort så måste man fixa köpgräns per dag och liknande.
Jo, seriösa kort har även algoritmer som reagerar på onormalt köpbeteende. Ett bilköp är nog värt att ringa och avisera i förväg.

ooms sa:
jonte987 sa:
ooms sa:
För låg kreditgräns, alltså. Då är det ju bara att höja den :-)

Mm. Som Ann Wibble skulle sagt ?

Du är verkligen en man av folket.
Ja, det är ju jättepinsamt när man slår i taket med kortet, folk kan ju tro att man inte är kreditvärdig. Been there, done that! Bättre höja gränsen rejält :-)

Ja, jag håller med. Enda nackdelen är att det ger minus på kreditbetyget. Du jag och Wibble kan skita i det men bra att veta.

ooms sa:
jonte987 sa:
ooms sa:

Ja, det är ju jättepinsamt när man slår i taket med kortet, folk kan ju tro att man inte är kreditvärdig. Been there, done that! Bättre höja gränsen rejält :-)

Vad är det för fattighjon som behöver ha kreditkort?
Skämt åsido. Låter ju konstigt från kanjon. Försöker dom få en att betala via banköverföring för att slippa betala till visa/Mastercard?

NickPick sa:
ooms sa:
jonte987 sa:
ooms sa:

Skämt åsido. Låter ju konstigt från kanjon. Försöker dom få en att betala via banköverföring för att slippa betala till visa/Mastercard?
Tja, jag hade hellre betalat kontant, men det alternativet finns inte. Någon IBAN överföring tror jag de hade. Det har jag gjort en gång och jag tyckte det var struligt.

Jag litar inte på någon så jag sätter kreditgränsen lite över var det ska kosta tills betalningen är genomförd. Efter det drar jag ned den igen. Jag tar inte höjd för att någon gärna vill debitera två tre gånger vad jag köpt för direkt.

Nu fick jag tag i kundtjänst som hävdade att de haft öppet. Deras telefonsvarare sade något annat dock. De ska återbetala de drygt 9000 de dragit och sedan ska vi försöka igen. Funkar det inte då tror jag att jag struntar i Canyon.

Edit
När jag tänker efter är den gången jag körde iban överföring när jag senast köpte just en Canyon. Det var runt 2008...

Senast ändrad:
ooms sa:
När jag köpte cykel hade de svenskt bankgironummer. Har du frågat svenska kundtjänsten om det?
Nej. Om det strular förväntar jag mig att leverantören erbjuder möjliga alternativ. Jag kan omöjligt gissa vilka möjligheter som finns. Jag tror jag nämnde det tidigare men de har redan belastat mitt kort med drygt 9000. Jag gör inget innan de är tillbaka.

När jag beställde så valde jag kreditkort som betalningsmetod. Ingen annan näthandel har någonsin haft problem att hämta mina pengar så alternativ föll mig knappast in...

Tack för all input, den uppskattas =)

Senast ändrad:
Hakana sa:
Kul att du garderar dig för kedjestagen i första meningen =)

Hade liknande fast mindre problem med dem.

Det handlade om min bank och att jag måste öppna upp mitt kort för köp utomlands eller osäkra köp nätet typ. Det gick bra på andra försöket, då drogs hela beloppet direkt. Vid första försöket reserverades ett belopp, men det drogs aldrig. Några dagar senare när beloppet skulle dras, så gick det inte, jag fick ett mail med länk men avbröt då köpet.

Deras kundtjänst har varit bra i andra ärenden, om du bara får tag på dem så får vi hoppas...

Hade samma problem med min bank förra våren. Betalde som tidigare nämnt in via bankgirot de uppger på sin hemsida. Funkade felfritt! Canyon är stora. Har du betalt för mycket betalar dom garanterat tillbaks den summan utan tvekan. Var inte orolig! Har handlat både cyklar och utrustning under de senaste 4 åren hos dom.

Pastor Hannes sa:
NickPick sa:
ooms sa:
jonte987 sa:
ooms sa:

Tja, jag hade hellre betalat kontant, men det alternativet finns inte. Någon IBAN överföring tror jag de hade. Det har jag gjort en gång och jag tyckte det var struligt.

Jag litar inte på någon så jag sätter kreditgränsen lite över var det ska kosta tills betalningen är genomförd. Efter det drar jag ned den igen. Jag tar inte höjd för att någon gärna vill debitera två tre gånger vad jag köpt för direkt.

Nu fick jag tag i kundtjänst som hävdade att de haft öppet. Deras telefonsvarare sade något annat dock. De ska återbetala de drygt 9000 de dragit och sedan ska vi försöka igen. Funkar det inte då tror jag att jag struntar i Canyon.

Edit
När jag tänker efter är den gången jag körde iban överföring när jag senast köpte just en Canyon. Det var runt 2008...

Hej,

Går inte att säga annat än att du verkligen haft problem med ditt kortköp. Vi kan bara be om ursäkt och hoppas att det fungerar nu. I ditt fall är det svårt att säga vad det beror på då våra kunder väldigt sällan upplever problem med betalning. Återigen ber vi om ursäkt för allt strul.

Vi får hoppas det fungerar nu, annars finns som ovan nämnt alltid möjligheten till en plusgirobetalning. Vi håller koll i vårt ordersystem och hoppas betalningen nu går igenom. När cykeln väl är på g ser vi till att skicka något som kompensation för allt strul.

Väl mött,
/Niclas

Canyon_Sverige sa:
Pastor Hannes sa:
NickPick sa:
ooms sa:
jonte987 sa:
ooms sa:

Edit

Hej,

Går inte att säga annat än att du verkligen haft problem med ditt kortköp. Vi kan bara be om ursäkt och hoppas att det fungerar nu. I ditt fall är det svårt att säga vad det beror på då våra kunder väldigt sällan upplever problem med betalning. Återigen ber vi om ursäkt för allt strul.

Vi får hoppas det fungerar nu, annars finns som ovan nämnt alltid möjligheten till en plusgirobetalning. Vi håller koll i vårt ordersystem och hoppas betalningen nu går igenom. När cykeln väl är på g ser vi till att skicka något som kompensation för allt strul.

Väl mött,
/Niclas
Jo, jag håller tummarna för att betalningen fungerar. Jag har dock inte ännu fått tillbaka de 9500 ni dragit så jag kan/vill inte klicka igenom betallänken (som är på hela beloppet) ännu.

Jag inser att jag verkar vara relativt ensam om problemet dock. Det är ju bra.

Om ni inte haft något något tekniskt strul senaste dagarna behöver ni se över er chat och telefonsupport. Den har i princip inte funkat.

Tack för att du tog dig tid.

Henk2055 sa:
Pastor Hannes sa:
Henk2055 sa:
Vilken modell slog du till på?
Om det är mig du syftar på så är det en Spectral al 5.0. Billigaste varianten alltså.

Den röda? :P skulle vilja se en bild på den från verkligheten men hittar ingen:)
Inte den röda. Bild från verkligheten lär dröja... Canyon skickar inte innan hela är betald och jag betalar inte innan mina 9500 är tillbaka på mitt kort. (Canyon kan tydligen inte gå in och ta deltat utan måste dra för hela cykeln.) som deras ekonomisystem funkar har jag väl cykeln till jul om jag har tur:-/

Om tyska bilar funkade lika bra som tyska affärssystem skulle tyskarna ha många arbetslösa bilbyggare.

Om bilförsäljare för tyska bilar var lika bra på att sälja som tyska affärssystems-säljare skulle inga andra länder ha någon bilindustri.

Frågor på det?

Det verkar som om det skett en ljusning. Canyon skickar cykeln mot faktura då vi inte får det att fungera på annat sätt.

Troligen ligger de pengar Canyon ska ha återbetalat i något system någonstans så vare sig de eller jag ser dem.

Rörigt har det varit, men nu verkar Canyon Sverige löst det hela.

Satt och spanade lite på en Endurace AL 7.0. Dock förstår jag inte riktigt. Hjulen som sitter på heter Fulcrum Racing 900. Goolar man detta får jag knappt en enda träffa. På Fulcrums sida finns inga 900 modeller. Likadant om jag kollar på AL 7.0 disc, den har DT Swiss E 1850 Spline db. Det kan jag knappt hitta heller, 1800 verkar det närmaste heta om man kollar på DT Swiss sida (dock verkar de väga ungefär lika).

Är det någon företagsspecifik modell för Canyon? Eller är det fjolårsmodeller på vissa komponenter? Jag försökte hitta med google om det var så att tex man bytt från beteckningen 1850 till 1800 men jag blev inte klokare ändå. Mest nyfiken varför jag inte kan hitta exakt de här hjulen med en vanlig googling.

Ja cykeltillverkare brukar få custom-modeller av komponenter från sina leverantörer som de säljer på cyklarna. Samma sak med gafflar, dämpare och liknande, den man fick på cykeln går inte att köpa ny av från tredjepartsbutik, men det finns en liknande. Vad gäller hjul kan det vara hubben från en standardmodell, fälgen från en annan och ekrar från en tredje. Allt handlar säkert om att få till det bästa priset (största marginalen)

Jag trodde att ramen Endurace AL 7.0 och Endurace AL Disc 7.0 var samma, att man bara satt på annan gaffel. Men det skiljer även på övriga mått på ramen. Det är även olika dimesioner på bakaxel, annan set back på sadelstolpe och bestyckade med olika vevarmslängd. Disc varianten borde väl vara den nyare av dessa två.

Har aldrig beställt förut fr Canyon, men tycker att deras orderbekräftelse har lite att önska. Fick mailbekräftelse på att jag köpt en cykel, modell och pris var med i bekräftelsen, men inte färg och storlek. Inget om förväntat leveransdatum, och jag kan inte se något köp om jag loggar in på hemsidan.

Normalt?

Tjo!
Har köpt en begagnad canyon tourqe frx 2012 och tänkte ändra till "low" på flipchip men får verkligen inte bort dom. Nån som har haft samma problem?
IMG_20200202_105704.jpg

Har aldrig beställt förut fr Canyon, men tycker att deras orderbekräftelse har lite att önska. Fick mailbekräftelse på att jag köpt en cykel, modell och pris var med i bekräftelsen, men inte färg och storlek. Inget om förväntat leveransdatum, och jag kan inte se något köp om jag loggar in på hemsidan.

Normalt?
Har dom ändrat senaste tiden? Vore konstigt isåfall, allt du säger saknas på din orderbekräftelse finns på mina beställningar (färg, storlek, förväntad leveransdatum osv osv) jag fick via mail 1 sekund efter jag beställt. Gick följa montering, paketering, frakt & hela köret via "spåra order" i mailet

Skärmavbild 2020-02-04 kl. 19.10.53.pngSkärmavbild 2020-02-04 kl. 19.12.13.png

Har dom ändrat senaste tiden? Vore konstigt isåfall, allt du säger saknas på din orderbekräftelse finns på mina beställningar (färg, storlek, förväntad leveransdatum osv osv) jag fick via mail 1 sekund efter jag beställt. Gick följa montering, paketering, frakt & hela köret via "spåra order" i mailet

Visa bilaga 401497Visa bilaga 401498
Jag tror man kan säga att deras system funkar väldigt olika från gång till gång. För några funkar det bra för andra lämnar hela köpupplevelsen ganska mycket att önska.

Visa bilaga 401497Visa bilaga 401498

Tack för remindern...
Var kopplat till hackerattacken de råkade ut för. De har skickat ut ordentliga orderbekräftelser nu. Trots kaoset tycker jag de höll kundtjänst på en bra nivå. Bra krishanterat ?

någon som kan lista ut vad det här är till?
Följde med min Canyon Inflite CF SLX men har ingen aning om vart det skall sitta.
inflite.jpg

Tillbaka
Topp