Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Sist jag var ute stod en stackare vid vägkanten 5 mil hemifrån och väntade på att bli hämtad av sin fru. Hans kedja var kaputt.

Nu ska jag banne mig investera i ett multiverktyg med kedjebrytare och en quick link att ta med mig på varje tur.
De kedjelås som säljs är specifika efter antal växlar men också efter tillverkare. Kan jag använda ett kedjelås t.ex. för Shimanokedja till en KMC-kedja och tvärt om?

Jag kör med KMC-lås på mina shimanokedjor för 10 och 11 växlar. Inga problem med det iallafall. Samma modell på lås funkar på den kmc-kedjan jag har.

Det är inte ofta man behöver prylarna man packar med sig. Men när man väl behöver dem så är de guld värda.

Är det någon som har en bra länk eller vad jag ska söka på för att hitta denna del till ett GoPro fäste?

Bilagor

• 20200715_112054.jpg
    20200715_112054.jpg
    158.5 KB · Besök: 121
Denna rackaren har växt till sig i balkonglådan.
Jag vill ta bort den men min fru är nyfiken på vad den utvecklas till.
Nu har vi lagt märke till att blommorna nära den växer dåligt. Finns här någon botaniker som vet vad det är för liten parasit vi har att göra med?
8424895B-28A8-4CD5-9081-9ACB51E2B44C.jpeg
F18739BF-8717-47F7-AA89-05BA3C52B00D.jpeg
FD45B619-F7DD-4663-BDA2-08CD395F9545.jpeg

Så, från flora till fauna.
Det sved till lite lätt på handleden och där satt denna lilla insekt. (?)
Påminner om myrlejon men den är mer avlång. Någon som vet?
A0144CEF-C513-437D-A5E3-1D8FC8363BFC.png
8FAC4746-6075-45DE-B5BB-0B415EFA61EC.png

Vad innebär boost i hjul/hub/fälg/gaffel sammanhang? Ser även att det ofta följs av siffror, exempelvis boost141.
Bredare nav än klassiska Quick release. Står det bara boost brukar det vara 110 mm fram (100 mm tidigare) och 148 mm bak (135 mm tidigare). Men bak finns det (ofta tillverkarspecifika) undantag som 141, 142 mm. Sen finns också super boost för baknav som är ännu bredare.

Bredare nav än klassiska Quick release. Står det bara boost brukar det vara 110 mm fram (100 mm tidigare) och 148 mm bak (135 mm tidigare). Men bak finns det (ofta tillverkarspecifika) undantag som 141, 142 mm. Sen finns också super boost för baknav som är ännu bredare.
Fast 142 är non-boost-standarden (100/142).

Genomgående axel
100/142 non-boost
110/148 boost
157 bak superboost

Sen har du QR med och då är det 135mm eller QR boost som är 141mm - bak. Det är ingen höjdare och hittas väl bara på instegscyklar. Det funkar men svårare att hitta bättre hjul, vilket man kanske inte gör till en instegscykel ändå utan då byter man hela.

Genomgående axel
100/142 non-boost
110/148 boost
157 bak superboost

Sen har du QR med och då är det 135mm eller QR boost som är 141mm - bak. Det är ingen höjdare och hittas väl bara på instegscyklar. Det funkar men svårare att hitta bättre hjul, vilket man kanske inte gör till en instegscykel ändå utan då byter man hela.
Ah, så det är en storleksgrej? Men vad är syftet? Att fler hjul ska passa på fler cyklar?

även kallad guldögonslända. om det nu stämmer. man lär sig härligt onödiga saker här.

men den där appen är inte så onödig.

fixar även ovanliga bilmodeller, personer och mycket annat. som ett shazam för allt möjligt. fortfarande ändå lite på betastadiet.

Håhåjaja. Jag har lyckats slå av en tand på övre växeltrissan. Ska beställa ny kassett mm så jag beställer nya trissor också, Bikester har bra pris men inte växeltrissor för XT (rd-m8000).

Vilka växeltrissor är kompatibla? Alla för 11-delade shimano växlar eller är det bara den märkt rd-m8000? Ultegra trissor till exempel? Är förstås inte ute efter specialtrissa såsom KCNC, utan håller gärna budget om det går..

när jag ändå håller på brukar jag beställa hem trissor i olika storlekar jag använder 10-14t. skit samma tacx, shimano, sram, 9vxl, 12vxl. upplever de här små plashjulen generellt som onödigt dyra. väljer plasthjul som är lite tystare än alu.

man kan vid användning av bredare modell på kedja undantagsvis behöva en bricka på ena eller båda sidor.

se alltså till att få kapslade maskinlager, vilket inte alltid tydligt framgår. köpte keramiska kullager en gång men aldrig mer. väsnas och var dåligt infästa i själva hjulet som snart lossade från yttre lagerbanan.

Senast ändrad:
Om man är trött på både luktet och slabbet från vanlig chain lube, vad finns det för vettiga alternativ då? Ja, jag vet, man ska droppa på försiktigt, vänta ett tag, torka av och styra osv men ibland skiter det sig att och jag måste slänga på en lite "on the go", och det blir så jävla grisigt! Och luktet sprider sig i hela lägenheten sen. :P

Om man är trött på både luktet och slabbet från vanlig chain lube, vad finns det för vettiga alternativ då? Ja, jag vet, man ska droppa på försiktigt, vänta ett tag, torka av och styra osv men ibland skiter det sig att och jag måste slänga på en lite "on the go", och det blir så jävla grisigt! Och luktet sprider sig i hela lägenheten sen. :P

Jag lägger öppningen av flaskan möt kedjan och rör den över kedjan, så får man lagom ölja på en kvart av kedjen och upprepar 4-5 gånger. Brukar torkar efter några timmar av om jag har tid, men det behövs inte ens. Gör det ute, i källaren eller på balkongen, aldrig i lägenheten.

låter som att du snart är i squirtlubeträsket :) vi kan konvertera till vaxbaserat i min cykelverstad om du inte vill slabba med bensin i lägenheten.

Sadelköp, hur ska man tänka kring vilken storlek som är rätt om man mätt ca 13cm mellan sittbenen? Är det en 155mm sadel som är korrekt val då?

Sadelköp, hur ska man tänka kring vilken storlek som är rätt om man mätt ca 13cm mellan sittbenen? Är det en 155mm sadel som är korrekt val då?

Beror nog både på utformningen av sadeln och röven som skall sitta på den. Här är en gammal version av Specialized sadeltabell, gissar att de flesta sadeltillverkare har något liknande internt iaf men kanske inte nödvändigtvis på sina hemsidor:

spec11-290x300.png

Jag har skruvat bort framväxeln och vill nu sätta för hålet i ramen för vajern, Vad kallas dom där gummi sakerna man kan trycka ner i hålet

Jag har skruvat bort framväxeln och vill nu sätta för hålet i ramen för vajern, Vad kallas dom där gummi sakerna man kan trycka ner i hålet
Antar att du avser ett hål för intern vajerdragning i fronten på ramen, så kanske #8 eller #9?

Hur ser man I fordonsregistret om ett fordon är personbil klass 1 eller 2?

Har blivit med husbil (plåtis) och där vi är just nu så är det en massa skyltar där husbilar (pb 2) får stå och där bara klass 1 får stå. Har inte registreringsbeviset med så försökte kolla vad vår bil är på fordonsregistret, men om det står där så fattar jag inte det. Och eftersom vi inte har en "vanlig" husbil så är det lite oklart.

Har blivit med husbil (plåtis) och där vi är just nu så är det en massa skyltar där husbilar (pb 2) får stå och där bara klass 1 får stå. Har inte registreringsbeviset med så försökte kolla vad vår bil är på fordonsregistret, men om det står där så fattar jag inte det. Och eftersom vi inte har en "vanlig" husbil så är det lite oklart.

Enligt https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Personbil/

Personbil klass II (husbil eller lastbil)
Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:

• fast monterade sittplatser,
  • fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
  • fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
  • bord.
En personbil klass II kallas ofta för husbil men en husbil kan också vara en lastbil. Om husbilen är registrerad som lastbil, finns det andra krav på förarens behörighet, fordonets utrustning samt skatter och avgifter.

Det finns inga speciella hastighetsbegränsningar för personbil klass II utan man ska följa de hastighetsbegränsningar som finns.

Gissningsvis är er husbil PB klass 2 (om det inte är typ en WV-campingbuss)

Sök upp regnr under ”uppgifter om annat fordon” hos transportstyrelsen (web eller app).
där står det vilken den är under kategorin fordonsidentitet.
CE73B057-C310-4CD8-A2BB-FC299C65B4F8.jpeg

Någon som vet vilken Specialized MTB detta är? Bild tagen från ett avsnitt Seinfeld. George Constanzas lägenhet. Avsnittet sändes 1991.
DDB8F480-369F-4B26-AD69-226491023970.png

låter som att du snart är i squirtlubeträsket :) vi kan konvertera till vaxbaserat i min cykelverstad om du inte vill slabba med bensin i lägenheten.

Förlåt! Missade helt att du svarat. Vax känns ju också som en jäkla procedur, du kör inte vax va? Vad är egentligen squirtlube? Sett det på flera ställen här på forumet den senaste tiden.

Ungefär hur mycket mineralolja är det i en bakbroms (Formula Cura 2, men bör ju vara rätt lik en valfri Shimano 2-kolv t. ex.)? Har en helt tom (dvs både ok och handtag), och bara 100ml olja. Men det borde räcka ..väl?

Ungefär hur mycket mineralolja är det i en bakbroms (Formula Cura 2, men bör ju vara rätt lik en valfri Shimano 2-kolv t. ex.)? Har en helt tom (dvs både ok och handtag), och bara 100ml olja. Men det borde räcka ..väl?

Utan att alls veta så tycker jag att de måste göra de. Bytt på motorcrossen endel och går åt väldigt lite. Är när man luftar de går åt mycket men de går ju att återanvända

Tillbaka
Topp