Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Plasttätningen som sitter ytterst på Shimanos egna vevlager för Hollowtech II, går den att ta bort för rengöring under eller går den sönder i processen? Om den går att ta loss vad är bästa sätt att göra det på?

Jag använder torkpapper på rulle.
Plasttätningen som sitter ytterst på Shimanos egna vevlager för Hollowtech II, går den att ta bort för rengöring under eller går den sönder i processen? Om den går att ta loss vad är bästa sätt att göra det på?
Svårt utan att ha sönder den, så inget jag gör utom som en Quick fix för att rädda ett redan dåligt lager en stund till.

Det gäller nians tabell endast och börjar med 2x9=18 (1+8=9), 3x9=27 (2+7=9) o.s.v.

Hur kommer det sig att det gäller endast nians gångertabell?

På tians tabell så får du siffran framför. 1×10 = 10 (1+0).

Att du ökar med nio gör ju att entalet efter hela tiden minskar med ett och tiotalet ökar med ett. Det funkar dock inte efter 11×9 (och det får du ju göra den där abrovinken på dubbelt)

Det funkar dock inte efter 11×9 (och det får du ju göra den där abrovinken på dubbelt)
Hänger inte med där, vad menar du med och det får du ju göra den där abrovinken på dubbelt ? Att 11×9=99 (9+9=18; 1+8=9)?

F.ö. blir 12×9=108 (1+0+8=9). Man stöter på patrull vid 21×9=189 (1+8+9=27) men det löses lätt igen genom att "27" ger (2+7=9).

Funkar därefter, t.ex. 23 564 519×9=212 080 671 (2+1+2+0+8+6+7+1=27; 2+7=9). Finns det ett känt exempel på där det inte fungerar (ens med flera led)? Min förmåga till att möjligen matematiskt bevisa det ena eller andra är långt under behovet.

Senast ändrad:
9 = 10 - 1. Om man lägger till 9 produkten a x 9 = a x (10 - 1) till med a en heltal, så lägger man a x 10 - a till. a x 10 har bara en noll extra på högersidan jämfört med a, så om man summerar alla siffror från a x 10 och drar av summan av siffror i a blir det 0. Och 9+0=9.

Kommer mitt framhjul fladdra mindre vid färd på biltak om jag vänder min Thule FreeRide 532 åt andra hållet, dvs med framhjulet bakåt?

Kommer mitt framhjul fladdra mindre vid färd på biltak om jag vänder min Thule FreeRide 532 åt andra hållet, dvs med framhjulet bakåt?
Ja, fladdret brukar försvinna helt är min erfarenhet. Därför har jag skiftat sida på mitt ena ställ så om jag kör med två ställ på taket kan båda stå med framhjulet bak utan att det blir knöligt att lasta dem på ställen.

Låter som en plan.
Får ni inte mög i bromsarna? Efter 25 mil hade jag knappt nån bromsverkan fram (som åkte framåt på taket den här gången)

Och jag som hoppades på att det fanns en väldigt pedagogisk förklaring som jag med extremt dålig matematisk kunskap/logik kunde förstå.

Cyklade en sväng nu i eftermiddags och mot slutet av lång och seg uppförsbacke och benen var allt annat än pigga så tänke jag att det va dax att göra som de tuffa töserna och pågarna gör och ställa sig upp och trampa. Något jag sällan gör... Nog för att att jag gjort det på mina mtb:s någon gång men aldrig på min "nya" landsvägshoj/pendlare. Det kändes som att jag hamnade framför styret med kroppen och att knäna skulle gå i styret. Längre bak med kroppen och låren tar i sadeln. Har jag för liten cykel eller fattar jag bara inte hur man står upp och trampar på en cykel med krullstyre? Är detta perfekta ursäkten att köpa mig en Surly Straggler-ram?

Cyklade en sväng nu i eftermiddags och mot slutet av lång och seg uppförsbacke och benen var allt annat än pigga så tänke jag att det va dax att göra som de tuffa töserna och pågarna gör och ställa sig upp och trampa. Något jag sällan gör... Nog för att att jag gjort det på mina mtb:s någon gång men aldrig på min "nya" landsvägshoj/pendlare. Det kändes som att jag hamnade framför styret med kroppen och att knäna skulle gå i styret. Längre bak med kroppen och låren tar i sadeln. Har jag för liten cykel eller fattar jag bara inte hur man står upp och trampar på en cykel med krullstyre? Är detta perfekta ursäkten att köpa mig en Surly Straggler-ram?
Ja.

Jag cyklade på min landsvägscykel som varit utlånad i omgångar för första gången idag på tre år eller så. Det kändes ungefär som du beskriver först sen infann sig känslan av att cykeln styrs telepatisk för att den ögonblickligen hamnar där jag tänker att den ska vara för att kroppen lutar ditåt. Men just vad gäller att stå och trampa är det hårfint vad som känns bra.

Hur oteknisk landsvägscykling än är så finns det moment där man har nytta av lite träning på att röra sig på cykeln, t.ex vid övergång från sittande till stående och vice versa. Försök att få en mjuk rörelse och inte hoppa upp/fram mot styret (eller inte plantera röven hårt på sadeln på väg tillbaka).

Ska byta växelvajer på crossen, köpte ett optislick set.
Fick med 2 av dessa ändhylsor i paket som jag aldrig sett tidigare? Varför är det en pip på dom?
1596960894716.jpeg

Låter märkligt. Liten cykel kanske? Jag har tre bockstyrecyklar och har genom åren haft fler, men aldrig upplevt fenomenet. Bryter man och vickar styret så visst går det nå styret med benen, men inte lätt. Iofs har jag halvkorta ben och förhållandevis lång överkropp, ser man ut tvärtom så borde problemet rent teoretiskt vara större om jag inte tänker fel.

Ja, jag funderar på om den är lite liten. Det är en corratec c-cross i storlek 55, jag är 183cm. Borde väl funka? Ska ta med mig NLC:s tips näst gång jag är ute en sväng. Känner väldigt sällan behovet av att stå upp och trampa. Det är väl därför jag inte tänkt på det innan.

Ja, jag funderar på om den är lite liten. Det är en corratec c-cross i storlek 55, jag är 183cm. Borde väl funka? Ska ta med mig NLC:s tips näst gång jag är ute en sväng. Känner väldigt sällan behovet av att stå upp och trampa. Det är väl därför jag inte tänkt på det innan.

Jag är 183 och har 54-56 or. 82cm ben. Låter inte direkt som du har en tokliten cykel. Iofs skiljer sig olika cyklar åt geometri och de är olika konfiguerade så direkta jämnförelser är väl svårt. Kör på NLC tips och se om du kommer till någon insikt. Kanske har du kort styrstam och att det bidrar till problemet

Reflektion: om man sträcker lite överdrivet på vristen samt vinklar ned tån och hälen upp kan man nog provocera fram att knäna når fram till styret även på en lagom lång cykel.

Originalhjulen på en C*nyon aeroad fälgbroms 2018 heter Reynolds strike SLG. Fungerar dom med slanglösa däck?

Senast ändrad:
Jag behöver vägledning med en bakväxel.
Har idag en Shimano SLX 2x10 (RD-M675) som inte fungerar som den ska efter att den fick sig en liten tryckare vid en vurpa nu i sommar.
Den hakar upp sig/ låser sig när shadow+ är i så att kedjan blir helt slack när jag växlar upp. Vad tror ni, kan man laga den eller är det bara att köpa nytt?

Har idag en Shimano SLX 2x10 (RD-M675) som inte fungerar som den ska efter att den fick sig en liten tryckare vid en vurpa nu i sommar.
Den hakar upp sig/ låser sig när shadow+ är i så att kedjan blir helt slack när jag växlar upp. Vad tror ni, kan man laga den eller är det bara att köpa nytt?
Väldigt svårt att svara på så generellt, men det brukar ge sig när man felsöker. Om du inte kan hitta felet, köp nytt. Hittar du felet lagar du den eller köper nytt, beroende på om du kan laga den eller inte. Lycka till!

Det är inte växelörat som böjts då?

Nu har jag heldraget men den sitter väl i sista vajerfästet innan växeln. Har för mig att det står i manualen
Den där ska väl användas i reglaget, finns en skåra där den passar (har inte fattat om det skiljer mellan 105/Ultegra).
Visa bilaga 435068
Tack då vet jag! Dock tror jag nog inte dom passar till mina 105 5700 reglage vilket betyder att jag nog inte kommer ha tillräckligt med nya hylsor. :( lite snålt av Shimano att inte skicka med några fler vanliga

Går det att justera slaget slaglängden på alla Rockshoxs Recon RL gafflar? Har hittat en 130mm och ramen ska egentligen ha 140mm, borde ju inte spela nån roll på 10mm men...

Min Merida One-Twenty började skramla så jag öppnade luckan vid vevpartiet och ut trillade en skruv. Var skall den sitta och kommer cykeln förvandlas till en sprängskiss om jag ger mig ut utan skruven?
7A428807-9401-4474-AFCC-E32BBA98F48B.jpeg

Okej. Jag har skämsstruten redo:

Köpte ny FS nyligen i LBS och vid efterkoll i samband med första rundan noterade jag att styret satt lite lösare än hur jag brukar dra det. Först brydde jag mig inte, men efter en minivurpa noterade jag att det vridit sig då jag spontant tyckte att det inte borde rört sig.
Därav till fråga:

Finns det en poäng med att dra fast styre så pass hårt att det inte rör sig under cykling, men ändå relativt lätt vrider sig vid olycka?
Tänker på folk som fått styre i bröstet och dylikt...

Tänker jag knasigt? :)

Köpte ny FS nyligen i LBS och vid efterkoll i samband med första rundan noterade jag att styret satt lite lösare än hur jag brukar dra det. Först brydde jag mig inte, men efter en minivurpa noterade jag att det vridit sig då jag spontant tyckte att det inte borde rört sig.
Därav till fråga:

Finns det en poäng med att dra fast styre så pass hårt att det inte rör sig under cykling, men ändå relativt lätt vrider sig vid olycka?

om du menar hur hårt styrstammen skall sitta runt gaffelröret?
Personligen har jag varit med om att styret vred sig i en stenkista pga av ovan, så efter det så drar jag det hårt så det inte kan röra sig.

Därav till fråga:

Dra fast styret rejält, håll koll på momenten bara. Om du ska börja ”finlira” och hitta en ”sweetspot” tror jag risken är att det blir för löst för dåliga landningar och brytande kanske.

Tillbaka
Topp