Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Cykeltröja med vindskydd i fronten vart perfekt i morse. Körde om alla på vägen till jobbet så det var ju kul. Har kvar tempopinnarna på styret så när det var en som försökte suga lite hjul var det bara att gå ner i position några sekunder :)

Bra vindar idag motvind TILL jobbet och MEDVIND hem ?.
Lite gnäll oxå , många som har svårt att hålla till höger tranebergsbron/ bergslagsvägen...

Svalt på väg till jobbet, lite regn på vägen hem.
Två automobilryttare som tyckte det var en bra idé att göra en U-pall precis framför mig så jag fick testa bromsarna ordentligt. En på väg till jobbet och en på väg hem. Var på för bra humör för att ens orka bry mig...

Skönt och svalt på morgonen vid fem tiden. Hem vart det blött, sista 6km spenderades under kraftig regn, vilket gjorde att jag var total genomblöt. Men det var kul!

Vafalls?! 10 grader. Ska man behöva ha jackor och mössor och knävärmare? Va?
Nä, inte mössa, men knävärmare, armvärmare och väst behövdes. Iallafall till stan. Där åkte väst och armvärmare av vid ett rödlyse. 19-20 grader enligt prognos vid kvällens CX-träning. Var göra av med alla kläder???

Fantastisk morgon för en omväg, lite kyligt men det var bara att trampa sig varm. Trevligt sällskap hade jag också. Blir inte alltför många sådana här morgnar på ett år.
B572E321-4CA1-47B6-999F-3B185BB86873.jpeg

3392355F-F054-4CC2-BCF4-F8372A32C35D.jpeg

6 grader på termometern när jag kom upp ur sängen. Hann stiga till 9 grader innan avfärd. Väldigt skön morgon, men benen smärtade efter gårdagens CX-träning.

Kollade på termometern på framsidan. 4 grader. Den visar nog några grader lågt. Tog iaf inga vantar, men det blev riktigt kallt för händerna. Jag var tvungen att dra in helt i tröjärmen.

När jag kom närmare Solna och möttes av solen blev det varmt.

Varmt och skönt i början (17), regn halvvägs, och sedan träffade jag på en gubbjävel i Åkarp. Eller rättare, gubbj*veln träffade mig med framflygeln på sin Lexus när han svängde vänster utan att titta. Några ömmande revben och ett mindre skrapsår på ett knä så klarade mig rätt skapligt. Kläder och cykeln helt oskadda, framhjulet slår nån mm så får justera lite ekerspänning bara.
Bilen var iaf dyr, det värmer.

Varmt och skönt i början (17), regn halvvägs, och sedan träffade jag på en gubbjävel i Åkarp. Eller rättare, gubbj*veln träffade mig med framflygeln på sin Lexus när han svängde vänster utan att titta. Några ömmande revben och ett mindre skrapsår på ett knä så klarade mig rätt skapligt. Kläder och cykeln helt oskadda, framhjulet slår nån mm så får justera lite ekerspänning bara.
Bilen var iaf dyr, det värmer.
Ajdå. Hoppas dcet gick bra. Gör ett läkarbesök, man vet aldrig och det kan vara bra för ev försäkringsanspråk senare om ngn komplikation uppstår.

Jo tack, gårdagen startade fint, så glad att ha regnbyxorna i väskan när vädret bjöd på motstånd. Kämpade mina 35 km genom regnet och kände mig som att jag bestigit Kebenekajse eller nått när jag väl kom fram. Lagom i tid inför mötet, ledningsgrupp, drar av mig regnbyxorna och....
20200827_151321.jpg

Glad över att jag inte skulle hålla någon presentation stående, om man säger så ?
Behöver jag berätta att det numera ligger extra byxor i skåpet på jobbet och ett nytt regnställ är beställt? ?

Jo tack, gårdagen startade fint, så glad att ha regnbyxorna i väskan när vädret bjöd på motstånd. Kämpade mina 35 km genom regnet och kände mig som att jag bestigit Kebenekajse eller nått när jag väl kom fram. Lagom i tid inför mötet, ledningsgrupp, drar av mig regnbyxorna och....
Visa bilaga 438673

Glad över att jag inte skulle hålla någon presentation stående, om man säger så ?
Behöver jag berätta att det numera ligger extra byxor i skåpet på jobbet och ett nytt regnställ är beställt? ?
Försöker alltid ha ett ombyte på jobbet, sedan cyklar jag ju i cykelkläder och de lär ingen vilja se mig på ett möte i, oftast rätt svettofuktiga :)

Jag väljer vägar med väldigt få medtrafikanter, det är skönt. Men även jag har märkt av hut tjockt det blivit. Roslagstull som är första stora flaskhalsen för mig har fått kö från både wennergren och universitetet. Samt den vanliga alla ska fram och folk bakom försvinner om jag viftar med handen inställningen.

Har njutit av medvind ett par dagar och kroppen är pigg vilket belönats på strava. Att jag har tt pinnar inför helgens rando är nog bara ett sammanträffande ?

Frös som en hund* på väg till Pelotonen. Fick upp värmen ungefär halvvägs in på densamma. Sedan blev det svettigt in mot frukosten på Le Mond.
I början av Skeppsbron blev jag tilltalad av en EU-mopedist. Han undrade varför jag inte körde på cykelbanan. Fick då utbilda honom i att som cyklist, så får man välja själv.

* konstigt uttryck

Pendlade medelst Peloton idag. Gjorde come back i grupp 1 och fick tugga massa styrlinda. Blev såklart avhängd men det bildades en liten gruppetto som höll riktigt bra fart hela vägen i mål.
Varma västen plockades fram ur garderoben så höll värmen bra.

Frös som en hund* på väg till Pelotonen. Fick upp värmen ungefär halvvägs in på densamma. Sedan blev det svettigt in mot frukosten på Le Mond.
I början av Skeppsbron blev jag tilltalad av en EU-mopedist. Han undrade varför jag inte körde på cykelbanan. Fick då utbilda honom i att som cyklist, så får man välja själv.

* konstigt uttryck
Underbart, särskilt med tanke på hur många eu-moppar-isch typ rawbike som syns i cykelbanorna...

Körde också Pelotonen men tycker det är stökigare i "lugna" gruppen nu när man startar 10 minuter senare än vanligt (pga Corona) och dessutom kör långa loopen (som jag tycker är kul). Det innebär att man nu kommer till Älta och Enskede 20 minuter senare än vanligt och det gör stor skillnad på hur mycket annan trafik det är. Varje gång jag kört i höst har det varit stök med bilar, bussar etc mot slutet vilket det inte var lika mycket tidigare.

Pågick något slags miljö-aktion på Vasabron men cyklar fick komma fram i alla fall.

I onsdags var det någon som filmade med drönare

Körde också Pelotonen men tycker det är stökigare i "lugna" gruppen nu när man startar 10 minuter senare än vanligt (pga Corona) och dessutom kör långa loopen (som jag tycker är kul). Det innebär att man nu kommer till Älta och Enskede 20 minuter senare än vanligt och det gör stor skillnad på hur mycket annan trafik det är. Varje gång jag kört i höst har det varit stök med bilar, bussar etc mot slutet vilket det inte var lika mycket tidigare.

Pågick något slags miljö-aktion på Vasabron men cyklar fick komma fram i alla fall.

I onsdags var det någon som filmade med drönare

Kul med filmen, vet att jag satt med där.
Skarvade även idag morgonpendlingen med Le Peloton. Seg och dan gick jag ut defensivt för att ha ben inför Fiskis. Satt med i gänget som inte lyckades runda lastbilen men körde hela rundan. Efterhand samlade vi ihop en krispig ACSL-klunga + vänner som kunde hålla bra fart. Trevlig frulle som kunde rapas upp när jag rullade till arbetet. Livet på en pinne.

Peloton hit och dit jäkla prettogubbar. Bara för jag skulle bäva inför en sån grej. ;)
Nej men jag satt på hempendlingen i Sth och filosoferade på skillnaden Cph-Sth. Kom på att det är jäkligt sällsynt med gc-bana i Cph, dvs en cb där fotgängare dräller omkring planlöst.
Det finns: Trottoar.
Och bredvid den: Cykelbana.
Folk = Alla! respekterar varann som tusan!
Bara en tanke på fredagseftermiddagen.

Första cykeldagen efter kontorsflytt. Inte ens halva vägen mot tidigare. 10 lätta minuter på tomma cykelbanor både dit och hem.

Litet kallt, men fantastisk medvind in från norrort. Kan komma att gå nettoplus eftersom jag har annan aktivitet efter jobbet och inte cyklar hem förrän sen kväll.

Gjorde en, för mig, klassisk VuÄlta i lätt motvind. Kallt var det. Hade knävärmare för första ggn sedan i våras.

Rullade in med småstela ben. Fick lite feeling en bit men vevade sen ur. Tog en tröja med vintyg i fronten. Blev självklart för varm när jag slog av genom stan. Från 10 g vid start till typ 20 vid ankomst.

Tillbaka
Topp