Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Vad använder ni, program, sida eller app, för att lägga upp bilder i forumet?

Den inbyggda funktionen fungerar bra. Annars valfri bilduppladdningstjänst, välj själv.

Skärmavbild 2020-08-14 kl. 20.31.31.png

Ok, here it goes...
Jag har för första gången blivit med Sram-bromsar, närmare bestämt Guide RS som satt på en cykel jag köpt.
Beläggen var slut så jag stoppade i nya och iom det blev det helt stumt. Inget utrymme för modulation alls. Vet inte hur många gånger jag bytt belägg på Shimano-bromsar tidigare men aldrig upplevt detta tidigare. Tycker mig gjort enligt konstens alla regler.
Är det för mycket vätska i systemet, om det luftades innan jag blev ägare med belägg som var slut?
Vad säger ni som vet? Tack!

Hur viktigt är flödet på en luftkompressor om man ska pumpa upp tubeless däck?

Påverkar det bara tiden att bygga upp tryck i tanken?

Alternativen är 24L tank med 115l/min eller 6L och 220l/min

En Epic 2021, jag försöker förstå vilka bromsar som passar. Sram säljer inget som heter flat mount vad jag hittar, men det ska vara flat mount bak och PM fram?
Vill någon länka gällande bromsset Shimano xtr 2-kolvs respektive sram level ultimate som passar från www.r2-bike.com skulle jag bli glad.
Set om både fram och bak.

Hur viktigt är flödet på en luftkompressor om man ska pumpa upp tubeless däck?

Påverkar det bara tiden att bygga upp tryck i tanken?

Alternativen är 24L tank med 115l/min eller 6L och 220l/min

Det beror på... :-)
Jag antar vi pratar 10-bars kompressorer.
Den första tar ca 15 sekunder för att fylla per bar, så 2.5 min drift från tom till full. Då har du 240L luft i 1 bar komprimerat till 24L volym i 10 bar. Bortser från uppvärmningseffekter.
Ett tubelessdäck för mountainbike innehåller väl roughly 1-1.5L volym och ska upp till 3 bar (om man vill dra det långt va?). Så 3-4.5 liter av dina 240 liter lagrade i tanken ska över i däcket.

För den andra kompressorn kommer det gå fortare att fylla (mindre med större flöde), och den har ändå gott om marginal 60 liter mot 4.5L.

Det som spelar roll är nog snarare hur snabbt luften flöder från tanken till däcket. Kort slang hjälper men tror inte det spelar någon roll i praktiken.
Tanken är din buffert som du använder av och kompressorn tankar upp tanken när trycket faller så inflödet i tanken som kompressorn levererar spelar lite roll när du ska ha så lite luft av totalen till ett relativt lågt tryck. (3 bar <<10 bar).

Blev det oklarare eller klarare nu? :)

En Epic 2021, jag försöker förstå vilka bromsar som passar. Sram säljer inget som heter flat mount vad jag hittar, men det ska vara flat mount bak och PM fram?
Vill någon länka gällande bromsset Shimano xtr 2-kolvs respektive sram level ultimate som passar från www.r2-bike.com skulle jag bli glad.
Set om både fram och bak.

Sram verkar de inte ha med flatmount.
Men kikar jag på foto så verkar den ha postmount även bak?

Sram verkar de inte ha med flatmount.
Men kikar jag på foto så verkar den ha postmount även bak?
Tack! Köper nog detta (finns som "kit") och är nöjd så... Flat mount till 160mm i ramen, behövs adapter då eller är det omöjligt att ha 140mm helt enkelt?
Fram är det ju någon sviskon syskon-adapter om man kör 180 såklart, men den är ju väldigt vanlig så att säga.

Tack! Köper nog detta (finns som "kit") och är nöjd så... Flat mount till 160mm i ramen, behövs adapter då eller är det omöjligt att ha 140mm helt enkelt?
Fram är det ju någon sviskon syskon-adapter om man kör 180 såklart, men den är ju väldigt vanlig så att säga.

140mm så är det flatmount men till 160 kan man ha postmount?
Kör man adapter så är det nog lurigt att få oket så nära ramen så man kan åka 140.

Hur många PSI tappar dämparen när jag skruvar av dämparpumpen?

När du skruvar av slangen så stängs ventilen innan det pyser.

Det som pyser ut är luften i slangen
(Inte luften i dämparen).

När du skruvar på slangen så fylls den av luften i dämpare och mätaren visar ett lägre tryck än när du pumpade.

Så funkar mina pumpar.

Kikar på en gravel. Den har GXP-vevlager och jag har ett XX1-vevparti liggande (GXP det också förstås)..
Är det något annat hittepå som jag inte tänkt på, eller kan jag slänga på XX1 tillsammans med detta drev: https://r2-bike.com/PRAXIS-WORKS-Chainring-Direct-Mount-Road-Wave-Tech-SRAM och skippa Rival 1?

Har ramen gängat vevlagerhus? I sådana fall bör det väl gå vägen med distanser innanför lagret som skjuter ut kopparna till rätt position, då jag antar att ramen är 68 mm men vevens axel dimensionerad för BSA-73/BB92. Är det någon form av pressfit blir det ju knepigare pga att GXP är designat så att icke-drivsidan skall klämmas runt lagret.

Har ramen gängat vevlagerhus? I sådana fall bör det väl gå vägen med distanser innanför lagret som skjuter ut kopparna till rätt position, då jag antar att ramen är 68 mm men vevens axel dimensionerad för BSA-73/BB92. Är det någon form av pressfit blir det ju knepigare pga att GXP är designat så att icke-drivsidan skall klämmas runt lagret.
Risken är väl då att kedjelinjen blir lite skev?

Risken är väl då att kedjelinjen blir lite skev?
Inte med gängat vevlager och 2,5 mm distanser på varje sida mellan ram och lagerkoppar. Då får du ju precis samma kedjelinje som på en MTB med motsvarande komponenter.

Med pressfit däremot skall man väl inte ha eventuella distanser där utan på axeln utanför lagret. Och då blir det ju fel, eftersom du pga GXP osymmetriska axel blir tvungen att sätta alla 5 mm på drivsidan. Möjligen då om du kör ett vevlager med 24 mm på bägge sidorna och en egensvarvad distans/stepdown till 22 mm på icke-drivsidan som tar hänsyn till detta?

Funderar på nytt fram- och bakdäck till min gravel, eller åtminstone ha redo när det är dags att byta. Jag gillar WTB ByWay 47-584 som sitter på nu, men dom tappar lite kontroll när gruset är lite tjockare t.ex. Hur ska jag tänka här? Något mer grovmönstrat fram så jag inte tappar kontrollen och fortsätta med ByWay bak som rullar bra i övrigt? Vill inte tappa för mycket fart och effekt på asfalt och fingrus dock. :P Vill både ha kakan och äta den tydligen. Klassiker. :P

Är detta lite väl? https://www.bike24.com/p2306449.html

Vill fortsätta med WTB så jag kan matcha.

Tog av mitt TL däck igår med bluedock vätska i. De var så klibbigt så de kladdade ihop som att jag fyllt de med superlim.
Är de bara att kasta däcket lr finns de nått jag kan göra för att rädda de?

Funderar på nytt fram- och bakdäck till min gravel, eller åtminstone ha redo när det är dags att byta. Jag gillar WTB ByWay 47-584 som sitter på nu, men dom tappar lite kontroll när gruset är lite tjockare t.ex. Hur ska jag tänka här? Något mer grovmönstrat fram så jag inte tappar kontrollen och fortsätta med ByWay bak som rullar bra i övrigt? Vill inte tappa för mycket fart och effekt på asfalt och fingrus dock. :P Vill både ha kakan och äta den tydligen. Klassiker. :P

Är detta lite väl? https://www.bike24.com/p2306449.html

Vill fortsätta med WTB så jag kan matcha.
Borde inte raddler eller riddler räcka?
Själv kör jag maxxis rambler, rullar bra på asfalt och saknar sällan grepp på grus.

Håller på att renovera en Nishiki hybrid pro från ca 2002. Sitter 3x9 Tiagra på. Behöver byta vevparti och tänkte mig ett 1x, skulle ett sådant här fungera?

Står "suitable for 1/2 x 3/32 chains", vilket väl inte är för niodelat (11/128?), men kanske funkar hjälpligt?

Tog av mitt TL däck igår med bluedock vätska i. De var så klibbigt så de kladdade ihop som att jag fyllt de med superlim.
Är de bara att kasta däcket lr finns de nått jag kan göra för att rädda de?
Kan du prova tvätta dem invändigt med nåt lämpligt? Målartvätt har jag läst som förslag nångång, själv fick jag en propp upplöst med penseltvätt i min AccuGauge tryckmätare som jag lyckats få gucka i.

Under sommaren fick jag punka på min mtb. Inget konstigt med det. Men när jag står där i skogen och mekar tar det typ 10 minuter innan jag får loss däcket från fälgen, den där första biten så man får in däckjärnet, sen var det inga problem. Däckkanten vägrade släppa från fälgen. Jag prövade på olika ställen på bägge sidor.
Jag har aldrig varit med om det förut.

Är det bara jag som är klen, eller gjorde jag något fel? Finns det något knep?
En teori jag har, nu i efterhand, är att det blev "vakum" I däcket, och jag borde ha pumpat in lite luft i slangen för att underlätta. (TL-ready fälg, så den är ju tät)

Några tips för att undvika detta i framtiden?

Men myggen blev i alla fall glada ?

Under sommaren fick jag punka på min mtb. Inget konstigt med det. Men när jag står där i skogen och mekar tar det typ 10 minuter innan jag får loss däcket från fälgen, den där första biten så man får in däckjärnet, sen var det inga problem. Däckkanten vägrade släppa från fälgen. Jag prövade på olika ställen på bägge sidor.
Jag har aldrig varit med om det förut.

Är det bara jag som är klen, eller gjorde jag något fel? Finns det något knep?
En teori jag har, nu i efterhand, är att det blev "vakum" I däcket, och jag borde ha pumpat in lite luft i slangen för att underlätta. (TL-ready fälg, så den är ju tät)

Några tips för att undvika detta i framtiden?

Men myggen blev i alla fall glada ?

Brukar trycka med fingrarna så däcket släpper på båda sidor och runt hela innan jag börjar med "däckjärnen" aldrig varit med om att de varit nått problem men på motorcrossen gör jag de med ett verktyg med lite hävstång.

Brukar trycka med fingrarna så däcket släpper på båda sidor och runt hela innan jag börjar med "däckjärnen" aldrig varit med om att de varit nått problem men på motorcrossen gör jag de med ett verktyg med lite hävstång.

Problemet var att det inte ville släppa. När jag väl fick loss en liten bit av däckskanten från fälgen var det inga problem. (därav min vakuumteori)

Skulle behöva kika lite på skärmar till min gravel. 650B hjul, 47mm däck. Hittar typ ingenting. Förslag någon? Tänkte ha något för vår- och höstbruk så att säga. :P

Skulle behöva kika lite på skärmar till min gravel. 650B hjul, 47mm däck. Hittar typ ingenting. Förslag någon? Tänkte ha något för vår- och höstbruk så att säga. :P

Jag köpte dessa rekommenderade av Mason för deras gravelram Bokeh som jag skall bygga cykel på. Ännu inte påbörjat bygget så kan inte uttala mig om hur bra de passar eller hur effektiva de är.

Jag köpte dessa rekommenderade av Mason för deras gravelram Bokeh som jag skall bygga cykel på. Ännu inte påbörjat bygget så kan inte uttala mig om hur bra de passar eller hur effektiva de är.

Tack! Jag tittade visst inte tillräckligt noga på SKS' hemsida. :D

Vad är det för skillnad mellan dessa bromsbelägg:

Alltså, TRP Spyre och Shimano B10S-belägg. Jag blir lite förvirrad när det inte är tydligt på vissa hemsidor. Verkar ju till synes vara helt identiska belägg så borde passa mina Spyre-bromsar, precis som dom borde passa mina hydrauliska bromsar på Sentiern.

Problemet var att det inte ville släppa. När jag väl fick loss en liten bit av däckskanten från fälgen var det inga problem. (därav min vakuumteori)
Framgår inte exakt hur du gjorde men om man ser till att klämma in däckets ena sida(den man skall kränga av) till fälgens mitt hela vägen runt innan man börjar med däckjärnet så brukar det inte vara något problem. Enklast är då vanligtvis att börja i närheten av ventilen då den annars håller ut däcket från fälgens mitt just där.

Framgår inte exakt hur du gjorde men om man ser till att klämma in däckets ena sida(den man skall kränga av) till fälgens mitt hela vägen runt innan man börjar med däckjärnet så brukar det inte vara något problem. Enklast är då vanligtvis att börja i närheten av ventilen då den annars håller ut däcket från fälgens mitt just där.

Man brukar väl säga att däcket har en "hake" som hakar i ett spår i fälgen?
Jag fick inte loss "haken" från fälgen. (på en bra stund) Aldrig haft problem med det tidigare. Brukar vara lätt att som du säger att klämma in ena sidan och få in ett däcksjärn för att sedan bända ut däcket utanför fälgen... När jag väl fick loss en liten bit av kanten, så släppte det lätt sedan.

Finns det någon nackdel att köra en Rockshox Ultimate bakdämpare om man kör en vanlig Lyrik Select+ utan high/low speed compression?

Hur funkar trailforks egentligen? Jag har spelat in ett par sträckor där men dom kommer inte upp när man kollar på kartan sen. Jag vill ju dela med mig av några fina slingor jag har häromkring.

Dum fråga men är detta vanligt? Det har alltså spruckit vid två ekrar, ca 20cm ifrån varandra.

Aldrig sett något liknande och tänkte försöka reklamera med tanke på att hojen bara är 8 månader gammal.

Bilagor

• 1111.jpg
    1111.jpg
    713.9 KB · Besök: 269
  • 1112.jpg
    1112.jpg
    457.8 KB · Besök: 276
  • 1112 (1).jpg
    1112 (1).jpg
    319 KB · Besök: 277
  • 1112 (2).jpg
    1112 (2).jpg