Debon air upgrade kit - värt att uppgradera?

tobot

Aktiv medlem
Funderar på att uppgradera min Yari med det nya debon air kitet. Nån som har erfarenheter? Är det värt det?

Alltid värt att uppgradera. Gör man inte det konstant så går nånting till slut sönder och finns inget tråkigare än att ersätta en trasig pryttel.

Det är en så liten kostnad med uppdateringen, speciellt om du har gamla DebonAir. En mutter och en tätning för 300 SEK kan man kosta på gaffeln medan man gör 50h-servicen tycker jag.

RS ska alltid komma med nåt nytt, eller rättare sagt, nåt som känns tillräckligt annorlunda för att alla ska tycka att dom har fått valuta för sina pengar! ?
Förra version av Debonair var så att lite för många inte fick den slaglängd som var angivet men något runt 5mm kortare... en skandal i cykelvärlden i andra ord! ?
Den nya är något bättre för sittande cyklister medan den förra är bättre för aktiva cyklister.
Välj den som passar dig bäst! ✌

Verkar hopplöst att få tag på. Om någon hittat komplett skaft 160 mm i lager så hojta till.
Edit: till Lyrik

Någon som har testat? Har tänkt förlänga min gaffel från m 140mm till 150mm så nu beställdes nya DebonAir i 150mm. Kan lika gärna byta till nya versionen för att testa skillnaden.

Jag kör min Pike med nya DebonAir. Jag har inte riktigt vant mig än då jag även förlängde gaffeln 10mm, men det spontana intrycket är positivt. Jag verkar använda mer av slaglängden oftare men bottnar inte (hårt) lika ofta. Gick från Solo Air till denna så kan inte jämföra med gamla DebonAir.

Har nya sealheaden på min pike, 150 slag.
Tycker den är skönare än gamla. Gick ifrån 95 psi och tre tokens till 80 psi och två tokens, gillar att den inte sjunker ihop som den gamla gjorde

Någon som har testat? Har tänkt förlänga min gaffel från m 140mm till 150mm så nu beställdes nya DebonAir i 150mm. Kan lika gärna byta till nya versionen för att testa skillnaden.
Jag har provart både i pike och lyrik. Tyckte piken sög, blev rätt märklig i början av slaget på något vis, troligen pga den mikroskopiska negativa luftkammaren som blir. Så jag gick tillbaka till gamla och är rätt nöjd så. Men på lyrik tycker jag det funkar rätt bra. Inte jättestor skillnad kanske men man får lite mer stöd i början av slaget och känslan är väl att fjäderkurvan planats ut en gnutta i mitten och att den har lättare för att fltytta sig vid små stötar. Så kanske lite mer plush när man kör på rötter osv. En sak till, returen upplever jag som lite snabbare ända ut till ändläget (utan att det känns fel eller dåligt). Antagligen är det så för att det ligger på en kraft hela vägen. Gamla debon air gick ju mot noll eftersom den balanserades ut pneumatiskt några mm från ändläget. Det gör inte denna. Så jag upplever att den t.ex fixar rotmattor lite bättre för den fjädrar tillbaka snabbare nära ändläget.

Sänker man trycket ca 10 psi hamnar fjäderkurvan inte alltför långt ifrån gamla debon air, men just med lite mer support i början. Jag har efter att ha testat lite fram och tillbaka landat i en sänkning med 7,5 psi. Hade nog sänkt mer från början, men ökade tillbaka lite igen.

Tyckte piken sög, blev rätt märklig i början av slaget på något vis, troligen pga den mikroskopiska negativa luftkammaren som blir.

/.../

Så kanske lite mer plush när man kör på rötter osv.
Det här är väldigt märkligt, för nog borde gaffeln bli mindre plush i början av slaget av mindre negativ luftkammare? ?
Vad är egentligen den rent mekaniska skillnaden mellan de olika luftkolvarna, för det är väl den man byter?

Edit: Jag har den gamla och tycker den känns bra, men mycket riktigt får jag inte ut hela slaglängden om jag inte drar i gaffeln. Sen är den helt omöjlig att bottna trots att jag direkt slet ur 2 av 3 tokens (130 mm slaglängd).

Kul med intryck! Velade mellan att byta från 140mm till 150mm eller 160mm. Landade i 150mm så det ska bli kul att mäta lite innan och efter, rent teoretiskt borde ju effekten på fronten bli större än +10mm med gamla DebonAir eftersom jag samtidigt byter till den nya versionen.

Räknar med att behöva laborera med lufttryck och kanske även tokens efter bytet.

Det här är väldigt märkligt, för nog borde gaffeln bli mindre plush i början av slaget av mindre negativ luftkammare? ?
Vad är egentligen den rent mekaniska skillnaden mellan de olika luftkolvarna, för det är väl den man byter?

Edit: Jag har den gamla och tycker den känns bra, men mycket riktigt får jag inte ut hela slaglängden om jag inte drar i gaffeln. Sen är den helt omöjlig att bottna trots att jag direkt slet ur 2 av 3 tokens (130 mm slaglängd).
Ja mindre plush precis i början men eftersom "midstroke support" är aningen sämre med nya så blir fjäderkurvan flackare från sag och en bit in. Kan se om jag kan fixa en excel-simulering på detta så du får se vad jag menar.

Det där med bottningen blir mer eller mindre oförändrat med nya. Om man inte ställer den på samma sag man hade innan, men då pajar man midstroke support mer.

Senast ändrad:
Mindre i plush i början och mindre midstroke support borde det bli...borde behövas fler token i pos inte färre?

Jag kör en 130 mm Pike med gamla debon air. När jag köpte ramen trodde jag att det skulle vara bäst utan distansen under stammen, men kör nu med 5 mm distans. Överväger nu att höja gaffeln 10 mm och tar bort distansen som skulle förbättra geometrien lite.
@Valhalla_ vet du vad skillnader i beteenden skulle vara mellan Pike 140 mm med gamla Debonair och 130 mm med nya? Dom blir väl samma längd med sag.

Ja mindre plush precis i början men eftersom "midstroke support" är aningen sämre med nya så blir fjäderkurvan flackare från sag och en bit in. Kan se om jag kan fixa en excel-simulering på detta så du får se vad jag menar.

Det där med bottningen blir mer eller mindre oförändrat med nya. Om man inte ställer den på samma sag man hade innan, men då pajar man midstroke support mer.

Kan man inte tar bort en token för mer midstroke support?

Vet någon hur lång positiva kammaren är på gamla och nya Debonair med 130 eller 140 mm?

Mindre i plush i början och mindre midstroke support borde det bli...borde behövas fler token i pos inte färre?
Precis så. Dvs mindre plush precis i början (dvs i princip från sag och till ändläget, mer plush därefter (sag till ca 3/4 av slaget), och därefter "a fucking wall of ramp". Fler tokens gör bara att väggen av upprampning blir än brantare.

Kan man inte tar bort en token för mer midstroke support?
Nya debon air har kolven 1 cm högre upp, om jag tänker rätt borde det bli typ som att slänga i en token som man inte kan ta ur. Iofs är avståndet från utjämningsgropen till topcapen detsamma, så kanske jag tänker fel nu?

Skall uppgradera min Lyrik 170 på SP Enduro och testa. Enl Enduro-mtb.com så blir det lite "stötigare" i lägre hastigheter -> mindre plush

Precis så. Dvs mindre plush precis i början (dvs i princip från sag och till ändläget, mer plush därefter (sag till ca 3/4 av slaget), och därefter "a fucking wall of ramp". Fler tokens gör bara att väggen av upprampning blir än brantare.

Nya debon air har kolven 1 cm högre upp, om jag tänker rätt borde det bli typ som att slänga i en token som man inte kan ta ur. Iofs är avståndet från utjämningsgropen till topcapen detsamma, så kanske jag tänker fel nu?
Nya DebonAir motsvarar ytterligare 1/2 token enligt Bikerumor.
Kör man redan utan tokens så ser jag problemet, annars borde det räcka att plocka ut en. Jag har 2st tokens i dagsläget.

Är det inte tvärtom? Väggen av kammaren är 1 cm högre upp utan lufttryck, så 1 cm längre positiv fjäder, så man skulle behöva köra en token mer för att får samma längd på kammaren. Men om gaffeln flyttar 1 cm högre med nya Debonair, kompenserar det precist varandra.

Är det inte tvärtom? Väggen av kammaren är 1 cm högre upp utan lufttryck, så 1 cm längre positiv fjäder, så man skulle behöva köra en token mer för att får samma längd på kammaren. Men om gaffeln flyttar 1 cm högre med nya Debonair, kompenserar det precist varandra.
Om kolven sitter 1 cm högre i maximalt utdraget tillstånd så kommer den även sitta 1 cm högre bottnad. Dvs det borde innebära mindre positiv luftkammare med nya debon air.

Både nedre väggen och kolven, sitter högre på nya.

Om kolven sitter 1 cm högre i maximalt utdraget tillstånd så kommer den även sitta 1 cm högre bottnad. Dvs det borde innebära mindre positiv luftkammare med nya debon air.

Både nedre väggen och kolven, sitter högre på nya.

Jag menar väggen på ovansidan sitter högre, så den gör positiv kammaren större.

Ni gör mig snurrig. ?
Syftar på infon i denna video, han borde ju vara info-preppad av RS.

1323863d1586656650-rockshox-debonair-2021-deb.jpg

Här är en jämförelse.

Jo, men frågan är om de gamla volymerna på pos och neg också var "fel" annars har man rättat ett fel och gjort två försämringar...eller i alla fall förändringar.
Att man tappar 5mm måste vara ointressant, det är hur kurvan ändras som spelar roll.

Det som verkligen spelar roll är att få folk att tro att det är en signifikant uppgradering så de köper nytt.

Dom rättar alltså till en felkonstruktion.
Enligt filmen.....

Det är vad alla säger. Problemet med sag utan belastning är löst. Men frågan är om gaffeln känns bättre med nya Debonair. Om man behövde mer slaglängd, troligtvis. Jag behöver inte mer slaglängd. Valhalla_ sade att gamla Debonair är bättre vid ståcykling, som jag gör bara nästan.

Tillbaka
Topp