Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Original är väl solo air?
Det är en så liten kostnad med uppdateringen, speciellt om du har gamla DebonAir. En mutter och en tätning för 300 SEK kan man kosta på gaffeln medan man gör 50h-servicen tycker jag.
Finns inte i lager än, men artikeln är upplagd:Vart säljer de bara muttern? har bara hittat hela skaftet so far
Var det inte nån som klagade på senaste debonair upgrade? Mindre neg tror jag?
Vilken lyrik?Verkar hopplöst att få tag på. Om någon hittat komplett skaft 160 mm i lager så hojta till.
Edit: till Lyrik
Verkar hopplöst att få tag på. Om någon hittat komplett skaft 160 mm i lager så hojta till.
Edit: till Lyrik
Grymt! Tack.![]()
ROCKSHOX Air Shaft Upgrade Kit DebonAir C1 - Mj 2021 | 160 mm Lyrik/Y, 37,50 €
ROCKSHOX Air Shaft Upgrade Kit DebonAir C1 - Mj 2021 | 160 mm Lyrik / Yari A1 + from MY 2016 With the new, friction-reducing DebonAir air spring, the currenr2-bike.com
Jag har provart både i pike och lyrik. Tyckte piken sög, blev rätt märklig i början av slaget på något vis, troligen pga den mikroskopiska negativa luftkammaren som blir. Så jag gick tillbaka till gamla och är rätt nöjd så. Men på lyrik tycker jag det funkar rätt bra. Inte jättestor skillnad kanske men man får lite mer stöd i början av slaget och känslan är väl att fjäderkurvan planats ut en gnutta i mitten och att den har lättare för att fltytta sig vid små stötar. Så kanske lite mer plush när man kör på rötter osv. En sak till, returen upplever jag som lite snabbare ända ut till ändläget (utan att det känns fel eller dåligt). Antagligen är det så för att det ligger på en kraft hela vägen. Gamla debon air gick ju mot noll eftersom den balanserades ut pneumatiskt några mm från ändläget. Det gör inte denna. Så jag upplever att den t.ex fixar rotmattor lite bättre för den fjädrar tillbaka snabbare nära ändläget.Någon som har testat? Har tänkt förlänga min gaffel från m 140mm till 150mm så nu beställdes nya DebonAir i 150mm. Kan lika gärna byta till nya versionen för att testa skillnaden.
Det här är väldigt märkligt, för nog borde gaffeln bli mindre plush i början av slaget av mindre negativ luftkammare? ?Tyckte piken sög, blev rätt märklig i början av slaget på något vis, troligen pga den mikroskopiska negativa luftkammaren som blir.
/.../
Så kanske lite mer plush när man kör på rötter osv.
Ja mindre plush precis i början men eftersom "midstroke support" är aningen sämre med nya så blir fjäderkurvan flackare från sag och en bit in. Kan se om jag kan fixa en excel-simulering på detta så du får se vad jag menar.Det här är väldigt märkligt, för nog borde gaffeln bli mindre plush i början av slaget av mindre negativ luftkammare? ?
Vad är egentligen den rent mekaniska skillnaden mellan de olika luftkolvarna, för det är väl den man byter?
Edit: Jag har den gamla och tycker den känns bra, men mycket riktigt får jag inte ut hela slaglängden om jag inte drar i gaffeln. Sen är den helt omöjlig att bottna trots att jag direkt slet ur 2 av 3 tokens (130 mm slaglängd).
Ja mindre plush precis i början men eftersom "midstroke support" är aningen sämre med nya så blir fjäderkurvan flackare från sag och en bit in. Kan se om jag kan fixa en excel-simulering på detta så du får se vad jag menar.
Det där med bottningen blir mer eller mindre oförändrat med nya. Om man inte ställer den på samma sag man hade innan, men då pajar man midstroke support mer.
Precis så. Dvs mindre plush precis i början (dvs i princip från sag och till ändläget, mer plush därefter (sag till ca 3/4 av slaget), och därefter "a fucking wall of ramp". Fler tokens gör bara att väggen av upprampning blir än brantare.Mindre i plush i början och mindre midstroke support borde det bli...borde behövas fler token i pos inte färre?
Nya debon air har kolven 1 cm högre upp, om jag tänker rätt borde det bli typ som att slänga i en token som man inte kan ta ur. Iofs är avståndet från utjämningsgropen till topcapen detsamma, så kanske jag tänker fel nu?Kan man inte tar bort en token för mer midstroke support?
Nya DebonAir motsvarar ytterligare 1/2 token enligt Bikerumor.Precis så. Dvs mindre plush precis i början (dvs i princip från sag och till ändläget, mer plush därefter (sag till ca 3/4 av slaget), och därefter "a fucking wall of ramp". Fler tokens gör bara att väggen av upprampning blir än brantare.
Nya debon air har kolven 1 cm högre upp, om jag tänker rätt borde det bli typ som att slänga i en token som man inte kan ta ur. Iofs är avståndet från utjämningsgropen till topcapen detsamma, så kanske jag tänker fel nu?
ok, men varför? mindre neg borde bli tvärtom, så det måste vara merNya DebonAir motsvarar ytterligare 1/2 token enligt Bikerumor.
Det är väl antagligen pga volymen mellan kolven och topcapen. Iofs, den inte bara sitter en cm högre än tidigare, det innebär ju också att den hamnar en cm närmare topcapen vid bottning.ok, men varför? mindre neg borde bli tvärtom, så det måste vara mer
Mer som skiljer menar jag
Nya debon air har kolven 1 cm högre upp, om jag tänker rätt borde det bli typ som att slänga i en token som man inte kan ta ur. Iofs är avståndet från utjämningsgropen till topcapen detsamma, så kanske jag tänker fel nu?
Om kolven sitter 1 cm högre i maximalt utdraget tillstånd så kommer den även sitta 1 cm högre bottnad. Dvs det borde innebära mindre positiv luftkammare med nya debon air.Är det inte tvärtom? Väggen av kammaren är 1 cm högre upp utan lufttryck, så 1 cm längre positiv fjäder, så man skulle behöva köra en token mer för att får samma längd på kammaren. Men om gaffeln flyttar 1 cm högre med nya Debonair, kompenserar det precist varandra.
Om kolven sitter 1 cm högre i maximalt utdraget tillstånd så kommer den även sitta 1 cm högre bottnad. Dvs det borde innebära mindre positiv luftkammare med nya debon air.
Både nedre väggen och kolven, sitter högre på nya.
Är det inte tvärtom? Väggen av kammaren är 1 cm högre upp utan lufttryck, så 1 cm längre positiv fjäder, så man skulle behöva köra en token mer för att får samma längd på kammaren. Men om gaffeln flyttar 1 cm högre med nya Debonair, kompenserar det precist varandra.
Jepp.Dom rättar alltså till en felkonstruktion.
Enligt filmen.....
Dom rättar alltså till en felkonstruktion.
Enligt filmen.....
Äh, de får fixa nåt mer dramatiskt som jag kan slösa pengar på. Jag vill ha en megneg för gaffel!
Ja, det vore nåt det. EllerKöp en smashpot?
Jag har lite sådana funderingar i alla fall hehe. Det borde bli mer dramatiskt.