Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Mm, borde chansat på en 44½ kanske. :P
Vad står det på orderbekräftelsen att du har beställt? Fanns en följesedel i paketet och vad står på denna? Finns i sådana fall på följesedeln ett produktnummer och finns ett matchande nummer på förpackningen till skorna eller diffar någon siffra? Frågan är ju om de på något vis lyckats packa fel två gånger (kanske då genom att man på lagret lyckats placera storlekar i fel fack) eller om felet uppstått när de lagt in storlekarna i datorsystemet.

Vad står det på orderbekräftelsen att du har beställt? Fanns en följesedel i paketet och vad står på denna? Finns i sådana fall på följesedeln ett produktnummer och finns ett matchande nummer på förpackningen till skorna eller diffar någon siffra? Frågan är ju om de på något vis lyckats packa fel två gånger (kanske då genom att man på lagret lyckats placera storlekar i fel fack) eller om felet uppstått när de lagt in storlekarna i datorsystemet.

På orderbekräftelsen online + det som medföljer paketet står det 45, men i skon och på kartongen står det 45.5. Jag har redan returnerat skorna igen och kom inte på att undersöka närmare. Har mailat dom dock så får väl se vad dom säger. Verkar dröja med svar.

Hur många tar med sig en extra ram på cyklingen ifall något händer, man försöker ju alltid vara så beredd som möjligt men om ramen skadas är det ju ändå kört.

borde ju inte vara omöjligt då de inte väger så mycket längre, på turné med 1&1/2 hoj.
C2A5CB9C-CE21-4920-BD8C-B66BE7396C35.jpeg

Hur många tar med sig en extra ram på cyklingen ifall något händer, man försöker ju alltid vara så beredd som möjligt men om ramen skadas är det ju ändå kört.

borde ju inte vara omöjligt då de inte väger så mycket längre, på turné med 1&1/2 hoj.
Visa bilaga 439831
Lägg cykeln inne i bilen? Skyddas bättre där.
Har själv ingen extra ram att ta till. Får ta en annan cykel i stället.

Har jag fattat Slackerizer rätt när jag tänker

Skruva loss gaffel
Ta ut gamla koppar och lager
Sätt i nya koppar och lager
Skruva på gaffel
Klart

Mvh/Novismekare

Typ med reservationen att "kopparna" måste sättas åt rätt håll så vinkeln blir flackare och inte brantare :)

Framförallt att kopparna måste vara precis i linje, annars blir belastningen och passningen fel. Det verkar ännu viktigare än att dom visar precis rakt fram eller bak (även om jag tror att det är inte rolig att cykla med en gaffel som är skev i sidled).

Har jag fattat Slackerizer rätt när jag tänker

Skruva loss gaffel
Ta ut gamla koppar och lager
Sätt i nya koppar och lager
Skruva på gaffel
Klart

Mvh/Novismekare

Finns det ett trick där? Jag fick in en angleset på min sons mtb, men kopparna pressades alltid in helt skev och roterade rätt bara när en sidan var helt i botten. Var förvånad att styrhuvuded överlevde en så (relativt) stor deformation. Hur kan man pressa in dom rakt direkt?

Finns det ett trick där? Jag fick in en angleset på min sons mtb, men kopparna pressades alltid in helt skev och roterade rätt bara när en sidan var helt i botten. Var förvånad att styrhuvuded överlevde en så (relativt) stor deformation. Hur kan man pressa in dom rakt direkt?
Hittade denna igår, kanske är till hjälp:

Hittade denna igår, kanske är till hjälp:

Tack. I videon glider kopparna in utan problem. Kanske hade jag otur eller kanske är det problematiskt med kort styrhuvudet av 80 mm eller kanske var problemet att angleset var till 95-103 mm och styrhuvudet 80 mm så den dras lite skevt.

Vad blir skillnaden på effektpedaler inställd på 172,5mm om man kör en 175vev?

Antar att pedalerna mäter kraft. Arbeta man gör är kraft gånger "väglängd" som är proporitionell med längden av vevarmen. Effekt är derivaten av arbete vid tid. Så om dom är inställd på 172.5 och du kör 175 är verkliga effekten en faktor 175/172.5=1.0145 högre än vad mätaren visar upp.

Vad blir skillnaden på effektpedaler inställd på 172,5mm om man kör en 175vev?
Antagande, då jag inte läst på om effektpedaler men det borde gå till som följer då det rör sig om "lätt" uppmätta storheter:

Pedalen mäter utböjning, räknar ut kraften (F) du trycker med och kombinerar med vevarmslängd (L) och rotationshastighet (omega) för att ge dig effekt F*L*omega = P
Moment gånger varvtal enkelt sagt. Om du har för lång vev i förhållande till din inställda, får du lägre effekt uppmätt (beräknad) än vad du faktiskt levererar.
Beräknad: F*172.5*omega = P_ber
Reell: F*175*omega = P_reell

Ta bort lika termer så får man att:
P_ber/P_reell = 172.5/175 < 1.

Om mätaren sitter i pedalen kan det knappast spela någon roll.

Om pedalen mäter utböjningen och direkt från denna (utan input från varvtal eller vevarmslängd) beräknar effekten, vilket förvisso är möjligt men mycket kostbart att få bra i en så liten applikation, så spelar inte vevarmslängden någon roll men då skulle man heller inte behöva ange den till beräkningsprogrammet... Så jag tror inte att så är fallet.

Edit: Garmins pedaler mäter i alla fall kraft: Garmin

Antagande, då jag inte läst på om effektpedaler men det borde gå till som följer då det rör sig om "lätt" uppmätta storheter:

Pedalen mäter utböjning, räknar ut kraften (F) du trycker med och kombinerar med vevarmslängd (L) och rotationshastighet (omega) för att ge dig effekt F*L*omega = P
Moment gånger varvtal enkelt sagt. Om du har för lång vev i förhållande till din inställda, får du lägre effekt uppmätt (beräknad) än vad du faktiskt levererar.

Om pedalen mäter utböjningen och direkt från denna (utan input från varvtal eller vevarmslängd) beräknar effekten, vilket förvisso är möjligt men mycket kostbart att få bra i en så liten applikation, så spelar inte vevarmslängden någon roll men då skulle man heller inte behöva ange den till beräkningsprogrammet... Så jag tror inte att så är fallet.

Säkert är det så, men 2,5mm kommer nog påverka marginellt om det är en beräkning, man får en viss glädjemätning :)
Känns ju som allt annat än watt in i veven blir högst spekulativt, även ett hålfotsinlägg eller sula påverkar ju hävarmens längd.

Säkert är det så, men 2,5mm kommer nog påverka marginellt om det är en beräkning, man får en viss glädjemätning :)
Känns ju som allt annat än watt in i veven blir högst spekulativt, även ett hålfotsinlägg eller sula påverkar ju hävarmens längd.

Nej, längd av hävarmen är vevarmens längd.

Men effektmätare är inte så noggrann.

2.5mm (i förhållande till 175 mm), eller 1%, är inte mycket i min cykelvärld som glad amatör, men för andra kan det vara en hel del... :-)

I och med att man mäter kraften i pedalen så blir vevarmslängden exakt vevarmslängden (vevlageraxel till pedalaxel). Om inte ingenjörerna har tänkt helt åt skogen och det har de inga större anledningar till som jag kan se det. De (Garmin i alla fall) har dessutom valt att göra mätningen på en mycket enkel struktur (rak rund ( rotationssymmetrisk) axel, med kraften 90 grader på axelns riktning. Det ger ett rakt, enkelt lastfall att mäta, som roterar kring axeln. Det borde räcka med två sensorer för att få en skaplig uppfatning om kraften och dess riktning.

När man gör en mätning i vevarmen får man torsionseffekter till följd av att foten trampar utanför armen (på pedalaxeln) och beror då på hur långt ut foten sitter. Med ökande kraft ökar torsionen också, vilket gör att den effekten borde vara svår att försumma. Här får man in mer komplex geometri, och jag tror man skulle få sätta in flera mätsensorer för att få tillförlitliga resultat. Så jag tror mätningen är mycket mer komplex att få till bra, men man har också mer plats att montera precisare mätsensorer så det är en avvägning. Man kanske har kunnat approximera bort effekterna också, jag har inte finräknat på det.

Jag skulle inte säga att den ena är avsevärt mycket bättre än den ana på principiella skäl. Vad tillverkarna lyckas med i praktiken är ju en annan femma.

Som ovan säger - det är skillnad, men beroende på vilken precision man kräver är den...ah, kanske inte försumbar men iallafall acceptabel. Jag kör generellt 175 (japp, jag är så gammal att jag en gång i tiden jag lära mig att trampa tuuuunga växlar och växla med knät i spurten...), men har 172,5 på några åk och det ger inga våldsamma skillnader (men om jag tekniskt sett skulle vilja göra ett 20min-test på vintercykeln är det ju lätt att ställa om).

Pedalen mäter ju kraft, så den behöver ju längden för vridet och kadensen för effekt.

Köpte nya skor idag och slog mig att jag inte har en aning om vad den där rektangulära klisterlappen som man klistrar på insidan av skon rakt över skruvhålen för klossarna fyller för funktion.
Någon som har koll?

Vilket svar! Jag hade råkat ha fel inställningar i assiomaappen bara, men det var lika jobbigt när jag ändrade till 175mmm

Ska cykla i Flottsbro imorgon, hyra cykel och skydd och åka lift och hela klabbet, första gången jag kör något liknande. Några tips från er rutinerade cykelpark-åkare? Allt från hur fan man klär sig lämpligast för detta (hyr skydd och hjälm), jag är ju van vid lycra-kostym, till hur jag undviker att ramla i liften. Ska cykla där med min svåger som är nybörjare (kör dock motorcross), så jag vill gärna verka ha lite koll i alla fall...

(med tanke på den senaste veckornas diskussioner: jag är en fegis när det kommer till denna typen av cykling, så jag kommer hålla mig undan från de mer avancerade delarna av lederna, med stora hopp och dropp och sådant)

Ska cykla i Flottsbro imorgon, hyra cykel och skydd och åka lift och hela klabbet, första gången jag kör något liknande. Några tips från er rutinerade cykelpark-åkare? Allt från hur fan man klär sig lämpligast för detta (hyr skydd och hjälm), jag är ju van vid lycra-kostym, till hur jag undviker att ramla i liften. Ska cykla där med min svåger som är nybörjare (kör dock motorcross), så jag vill gärna verka ha lite koll i alla fall...

(med tanke på den senaste veckornas diskussioner: jag är en fegis när det kommer till denna typen av cykling, så jag kommer hålla mig undan från de mer avancerade delarna av lederna, med stora hopp och dropp och sådant)

Studera hur andra gör i liften, ta det lugnt.

Köpte min första gravel för ca 4 månader sedan. Tänkte nu försöka cykla under vintertid.
Har några frågor:
  • behöver man vinterdäck i Stockholm och när brukar man sätta på de?
  • Tänkte försöka lära mig själv och byta däck, vilka verktyg behöver jag?
  • Vid inköp av vinterdäck, hur kollar jag ens på mina däckstorlek? Har en White GX Lite ifall det underlättar :)

Be om hjälp första gången i liften så är det inga problem.

Köpte min första gravel för ca 4 månader sedan. Tänkte nu försöka cykla under vintertid.
Har några frågor:
  • behöver man vinterdäck i Stockholm och när brukar man sätta på de?
  • Tänkte försöka lära mig själv och byta däck, vilka verktyg behöver jag?
  • Vid inköp av vinterdäck, hur kollar jag ens på mina däckstorlek? Har en White GX Lite ifall det underlättar :)
Jag kan ingenting om vinterdäck specifikt, men vad gäller däckbyte och däckstorlekar kanske jag kan hjälpa till.
För bytet behöver du däckjärn (tror de heter så, fast de är ofta av plast). Köp på Clas Ohlson, Biltema eller nästan var som helst. Används för att "bända" loss däcket från fälgen.
Du behöver en bra pump (duh!) för att pumpa upp efter bytet.
Det är nog allt. Beroende på hur knepigt däcket är (det varierar mycket) kan en skruvmejsel komma till användning för att bända över nya däcket på fälgen.

Däckstorlek står på sidan av däcket. Vanligtvis står nåt i stil med 622-35 eller 35-622. 622 är diameter och 35 bredd. Det måste vara samma diameter men inte nödvändigtvis bredd. Det bör även stå på fälgen vilken bredd det är, 21c till exempel. Det kan hjälpa med min ax Max bredd för däck (fråga farbror Google). Fast Max bredd brukar bero på plats i ramen.
Passa på att byta slang också om du har lust. Kolla att fälgbandet (sitter under slangen) är helt.
På med ena sidan av däcket. Sen i med slangen. Försök att inte vrida den. Pumpa lite luft så blir slangen lättare att hantera. När den är på plats ska du få på däckets andra sida. Försiktig så att du inte klämmer slangen.
Pimpa lite mer luft. Sedan brukar jag liksom dra/lyfta lätt på däckets kanter hela vägen runt på båda sidorna så att slangen lägger sig bra.
sen är det bara att pumpa försiktigt.

Det är min metod. Andra kanske har fler tips ?

Jag kan ingenting om vinterdäck specifikt, men vad gäller däckbyte och däckstorlekar kanske jag kan hjälpa till.
För bytet behöver du däckjärn (tror de heter så, fast de är ofta av plast). Köp på Clas Ohlson, Biltema eller nästan var som helst. Används för att "bända" loss däcket från fälgen.
Du behöver en bra pump (duh!) för att pumpa upp efter bytet.
Det är nog allt. Beroende på hur knepigt däcket är (det varierar mycket) kan en skruvmejsel komma till användning för att bända över nya däcket på fälgen.

Däckstorlek står på sidan av däcket. Vanligtvis står nåt i stil med 622-35 eller 35-622. 622 är diameter och 35 bredd. Det måste vara samma diameter men inte nödvändigtvis bredd. Det bör även stå på fälgen vilken bredd det är, 21c till exempel. Det kan hjälpa med min ax Max bredd för däck (fråga farbror Google). Fast Max bredd brukar bero på plats i ramen.
Passa på att byta slang också om du har lust. Kolla att fälgbandet (sitter under slangen) är helt.
På med ena sidan av däcket. Sen i med slangen. Försök att inte vrida den. Pumpa lite luft så blir slangen lättare att hantera. När den är på plats ska du få på däckets andra sida. Försiktig så att du inte klämmer slangen.
Pimpa lite mer luft. Sedan brukar jag liksom dra/lyfta lätt på däckets kanter hela vägen runt på båda sidorna så att slangen lägger sig bra.
sen är det bara att pumpa försiktigt.

Det är min metod. Andra kanske har fler tips ?

Jag antar att däckjärn är detta du syftar på? https://www.clasohlson.com/se/Däckavtagare-Asaklitt/p/Pr311418000
Pump har jag! :)

Det står 700 37C. Vart bör man inhandla däcken? :)

Tack verkligen! :D

Jag antar att däckjärn är detta du syftar på? https://www.clasohlson.com/se/Däckavtagare-Asaklitt/p/Pr311418000

Japp, de funkar bra.
Köpa däck kan man göra på många ställen. Både Biltema och Clas Ohlson säljer vinterdäck och det finns många butiker, båda fysiska och virtuella, med stort utbud.
För att få tips på vilka däck som är bra (märke, modell m.m.) så kan du kika om det finns någon tråd om det (med färskt innehåll). Finns ingen är det en ypperlig idé att skapa en. Ämnet ”bäst vinterdäck 2020” kan väl förtjäna det och kanske är det fler som ser tråden än kikar här.

700 37C är ett annat format att ange storlek på. Det är 37-622 i ERTRO standard. Alltså 622 mm diameter och 37 mm brett. Lättast är såklart att ta samma storlek.

Japp, de funkar bra.
Köpa däck kan man göra på många ställen. Både Biltema och Clas Ohlson säljer vinterdäck och det finns många butiker, båda fysiska och virtuella, med stort utbud.
För att få tips på vilka däck som är bra (märke, modell m.m.) så kan du kika om det finns någon tråd om det (med färskt innehåll). Finns ingen är det en ypperlig idé att skapa en. Ämnet ”bäst vinterdäck 2020” kan väl förtjäna det och kanske är det fler som ser tråden än kikar här.

700 37C är ett annat format att ange storlek på. Det är 37-622 i ERTRO standard. Alltså 622 mm diameter och 37 mm brett. Lättast är såklart att ta samma storlek.

Köp. Inte.Däck.På.Biltema/Clas Ohlson! Inte heller slangar.
Inte om du vill rulla iaf. Väldigt bra när cykeln står stilla.

Nätet funkar bra när det gäller däck, vinterdäck, Schwalbe är ett hyggligt märke om du vill ha dubbade. Men var beredd på att dubben kan äta sig inåt med tiden och förorsaka punka. Michelin (vill jag minnas) har hyggliga sajpade vinterdäck, alltså odubbade.
Problemet är inte så stort i Skåne så jag nöjer mig med ett dubbat däck som sitter på ett eget (fram-)hjul så det är enkelt att byta om det skulle visa sig vara halt någon enstaka morgon ?

Schwalbe Marathon Winter Plus är ett säkert kort när det gäller vinterdäck, de ska inte ha problem med dubbar som äter sig genom däcket, körde själv på detta däck förra säsongen utan problem. Har du en gravel så borde du kunna få plats med 40 eller 42mm breda däck. Det blir lite stabilare på skrovlig is/snö men rullar kanske lite sämre på ren asfalt. Dubbdäck säljs överallt där cykelprylar säljs fram mot hösten.

Kör man stora cykelbanor som sopsaltas samt i stan behövs egentligen inte dubbdäck men oftast har man ju en sträcka med sämre förhållanden också och då är det bra med dubbar.

Viktigt för vintercykling är ju rätt kläder (bra handskar viktigast), skärmar, reflexer, lampor (ej blinkande) och gärna ett par glasögon med genomskinligt glas (skönt i regn och snö).

Japp, de funkar bra.

Alright! 622mm i diametern och 37mm brett :)
Tack! :D

Köp. Inte.Däck.På.Biltema/Clas Ohlson! Inte heller slangar.
Inte om du vill rulla iaf. Väldigt bra när cykeln står stilla.

Nätet funkar bra när det gäller däck, vinterdäck, Schwalbe är ett hyggligt märke om du vill ha dubbade. Men var beredd på att dubben kan äta sig inåt med tiden och förorsaka punka. Michelin (vill jag minnas) har hyggliga sajpade vinterdäck, alltså odubbade.
Problemet är inte så stort i Skåne så jag nöjer mig med ett dubbat däck som sitter på ett eget (fram-)hjul så det är enkelt att byta om det skulle visa sig vara halt någon enstaka morgon ?
Smart att endast ha det på framdäcket! Men blir inte det "halt" på bakdäcket då eller att risken finns att man slirar? :)

Schwalbe Marathon Winter Plus är ett säkert kort när det gäller vinterdäck, de ska inte ha problem med dubbar som äter sig genom däcket, körde själv på detta däck förra säsongen utan problem. Har du en gravel så borde du kunna få plats med 40 eller 42mm breda däck. Det blir lite stabilare på skrovlig is/snö men rullar kanske lite sämre på ren asfalt. Dubbdäck säljs överallt där cykelprylar säljs fram mot hösten.

Kör man stora cykelbanor som sopsaltas samt i stan behövs egentligen inte dubbdäck men oftast har man ju en sträcka med sämre förhållanden också och då är det bra med dubbar.

Viktigt för vintercykling är ju rätt kläder (bra handskar viktigast), skärmar, reflexer, lampor (ej blinkande) och gärna ett par glasögon med genomskinligt glas (skönt i regn och snö).
Okej ska läsa lite om det men schwalbe känner jag igen :)

Är det någon skillnad att köra på 40mm eller 42? Tror nog att jag kommer att ha denna hoj som pendlarhoj till jobbet (ca 3km endast) och till nästa sommar drar jag på stort med en ny hoj så har jag i slutändan 2st olika för olika ändamål :)

Men finns det odubbade vinterdäck som på bilar?
Jag tänkte bara köra ett par vinterhandskar, är det kanske dumt?

Smart att endast ha det på framdäcket! Men blir inte det "halt" på bakdäcket då eller att risken finns att man slirar? :)

Jodå. Bromsa eller trampa till så ligger du på asfalten och undrar vad som hände.... Är det riktigt halt så har du inte en chans om inte noterat det innan och bara rullar igenom isbanan.
Jag har alltid dubb både fram och bak numera.... Tyvärr så är det tråkigt att cykla med dubb och det händer gansks sällan att det blir överakande svartis så blir väl en risk/konsekvens bedömmning om vad som är rimlig nivå. Mycket vinterväglag klarar man av med dubbfritt - inga problem. Och dubb klarar inte av allt heller.

Tillbaka
Topp