OT: Ont om Tesla?

Ja mycket bättre än återvinningscentraler där man stoppar ned både plast och gummi i brännbart.
Det är helt bortom mig att det fortgår och borde genast förändras.
Det där varierar väl en del från ställe till ställe men handlar nog mycket om hur krångligt det är att återvinna "plast". Det finns ju en och annan sort om man säger så och de behöver separeras.

På tal om brännbart.....
7FE28658-487E-4843-9567-5390204C6D57.png

Hehe ja eller "naturlig orsak" kanske är det mera så hos T.

Och nya Y tappar taket det är ju galen amerikansk kvalitet så att jag tror att jag väntar.

Y som levereras i Europa kommer byggas i Berlin och vara en i mycket annorlunda konstruerad bil. Blir spännande om det blir bättre byggkvalite, de kinabyggda Model 3 sägs vara bättre än de som är byggda i USA.

Skulle däremot inte lita för mycket på brandmannens utsagor, det hänter titt som tätt att de får backa. T.ex. på Polestar-bilen i Norge som de gick ut och sa att den brunnit när det i själva verket var kylvatten som ångade. Inga brännskador.

Ok, det var nytt för mig att vattenkraftens effekt ensamt klarar av att tillgodose Sveriges effektbehov. Får nog kolla upp om det stämmer.
De experter jag har hört uttala sig har just varit att kombinationen kärnkraft+vattenkraft tjänat Sverige väl , som baskraft+reglerkraft, och att sol+vind är lämpliga ersättare för vatten, men inte kärnkraft ur det perspektivet (bas/reglerkraft). Att sol+vind kan hjälpa till att ha vattenmagasinen välfyllda motverkar ju delvis, men är fortf en väderberoende lösning.

Det stämmer inte alls vad jag kan se. 16 200 Megawatt vad jag kan se

Topplastimmen 2019/2020, 23 200 MWh/h

Tyckte det var intressant så tvungen att googla.

Att det brinner bilar i Malmö har nog inte så mycket att göra med att det står Tesla på huven, mer nån som hade tråkigt skulle jag tro.

Ang. kvalitet så har jag sagt det förut men USA-tillverkat är för mig verkligen inte någon kvalitetsstämpel, i mindre, mer hantverksmässig produktion så är de väl ok men storskalig bilproduktion är det många år sen de var bra på. Ur ett rent kvalitetsperspektiv hade jag hellre valt en kinatillverkad bil, men det medför förstås andra problem mtp mänskliga rättigheter och sådant.

Ni ser https://www.dn.se/motor/flera-datorfel-i-nya-elbilar-jag-far-inga-svar/

Därför menar jag att Tesla är bäst i nuläget även om nu "europeiska" bilföretag lanserar ut sina elbilar på marknaden.

- ska köpa elbil
- bra, köp en tesla, de har tillverkat elbilar i 12 år, har miljarder km erfarenhet, redan lanserat fyra modeller, superchargers, osv
- neeeej, jag ska köpa en Kina-bil, den är dyrare än model 3, men den är ju designad av ingenjörer i Göteborg, så det måste va bra...
- aha, vilka Göteborg ingenjörer då, visste inte att det fanns elbilstillverkare med lång erfarenhet där
- neej, det är ju fossil-Volvo ingenjörer, men du vet, svensk kvalité

?‍♂️

Jag skulle nog kunna tänka mig en annan elbil än Tesla om man bara ser till bilen, men eftersom vi mest använder bil till långresor så behöver det funka. Och det då kommer man till laddnätverk, det är ju där de verkligen har ett enormt (!) försprång. Verkar vara en mardröm med andra laddnät i sverige, en laddare per ställe som kan vara både upptagen och ur funktion allt som oftast och dessutom helt bisarra priser.

Branden i Malmö verkar ha varit anlagd. Svårt att se att sju bilar med lite avstånd mellan tar eld samtidigt annars.

Nja, inte direkt enkelt att ta sig in i den anläggningen. Jag cyklar ofta förbi på baksidan. Polisen behandlar det som en anlagd brand tillsvidare i brist på annat. Men vi får kanske se.
Lithiumbatterier kan ju faktiskt självantända och när de väl är igång blir det våldsamt. Och bilarna på Tesla står lika tät som hos grannarna Porsche, Peugeot&all.

7-8 bilar på en yta om 300-400 kvm enligt SVTs nyheter. Det vore klart märkligt om flera bilar tagit eld av sig själva spontant samtidigt.

Att det brinner bilar i Malmö har nog inte så mycket att göra med att det står Tesla på huven, mer nån som hade tråkigt skulle jag tro.

Ang. kvalitet så har jag sagt det förut men USA-tillverkat är för mig verkligen inte någon kvalitetsstämpel, i mindre, mer hantverksmässig produktion så är de väl ok men storskalig bilproduktion är det många år sen de var bra på. Ur ett rent kvalitetsperspektiv hade jag hellre valt en kinatillverkad bil, men det medför förstås andra problem mtp mänskliga rättigheter och sådant.
Och det menar du USA har, mänskliga rättigheter ur arbetssynpunkt på lågavlönade arbeten ;-)

Enligt teslaägare i malmö så var det anlagt! Inte så höga odds för det då det tyvärr inte är direkt ovanligt med bilbränder i den stan av nån konstig anledning:unsure:

Vad tröttsamt det är med konspirationsteorier. Vaffan vet ”teslaägare i Malmö” om branden är anlagt eller inte? Var det en Teslägare som tuttade på kanske?

Här är en fotobild från i somras som visar hur området ser ut och hur bilarna ställs upp.
Lite mindre Flashback här vore klädsamt även från adminsidan.

( jag sitter inte inne med fakta och sanningen utan tycker att mnamkanske kan vänta med att framföra påståenden tills lite fakta föreligge. Men det är kanske för mycket begärd?)

Titta på SVT-inslaget här så ser du att det är bilar på olika ställen på parkeringen som brunnit, och brandmannens uttalande.

Undrar om elbilar med lipo batterier vore lagigt om Brandkåren varit en remiss instans vid miljöprövning och krav på Brandsäker klädsel för passagerare.
Flera som redan fått garage och villor nedbrända vid fel när laddade.
Allt fler tunnlar i tätort där elbilar ej skulle få köra pga brandrisk vid olyckor.
Vid brand i en bensin eller dieselbil räcker en 6kg pulversäckare 2 kg om man är van för elbil krävs 2000kg sand detta skulle vara krav att ha på släpet efter dessa miljö bilar.
De bästa skyddskläderna för brandmän klarar 20 min innan gifter går igenom.
När miljövänliga batterier utvecklas av material som ej Dikaturer har nästan monopol på är ellbil ett alternativ .
Till dess Cykla utan el och åk Tåg eller vätgasbil eller biogas.

Undrar om elbilar med lipo batterier vore lagigt om Brandkåren varit en remiss instans vid miljöprövning och krav på Brandsäker klädsel för passagerare.
Allt fler tunnlar i tätort där elbilar ej skulle få köra pga brandrisk vid olyckor.
Vid brand i en bensin eller dieselbil räcker en 6kg pulversäckare 2 kg om man är van för elbil krävs 2000kg sand detta skulle vara krav att ha på släpet efter dessa miljö bilar.
När miljövänliga batterier utvecklas av material som ej Dikaturer har nästan monopol på är ellbil ett alternativ .
Foliehatt på. Check.

Ja, man undrar ju lite hur det står till med brandsäkerheten. En ”vanlig” bilbrand är ju släckt på ett par minuter och ger väl knappt en notis i lokaltidningen längre, men här blev det ju både VMA och artiklar i riksmedia. Tydligen tog det två timmar och krävdes tre brandstationer som hjälptes åt för att släcka.

Wow.... Den var ju nyaserad och sann...

Den som har fått ett litet knappcells bateri av lipo exploderat i ett litet rum vet en del om verkligheten som vissa tyckare saknar.
En enorm knall liknande en innerslangs explosion samt vädringsbehov i minst 15 min,man hittar ej resterna av metall höljet.
Lägg energin på att cykla till jobbet eller affären.

Men har nån suttit i batteribil vs bil med förbränningsmotor när de börjat brinna? Det är uppenbarligen stor skillnad på hur brandkåren agerar, mycket större försiktighet verkar krävas när batteribil brinner.

Ja, precis som det krävs en kasun med minst 15cm tjocka väggar i höghållfasthetsstål för att transportera och förvara en 6 kg:s propanflaska till gasgrillen hemma. Det är märkligt hur elbilarna slunkit igenom skyddsnätet när alla andra risker i samhället är totalt eliminerade, eller hur?

Jag har försökt tända på öppna fat med diesel i samband med brandövningar. Det är inte lätt. Har man lite bensin på så är det hur lätt som helst. Och etanol är ju än mer lättantändligt.

Tillbaka
Topp