[Visa din] Samlingstråd för alla med Transition hojjar!

Det finns 9point8 fall line som man kan köpa setback huvud till. Men effektiva sadelrörsvinkel blir redan flackare när man har sadeln så högt på en ram med offset sadelrör. Vill du verkligen sitta så långt bak?
Efter två turer och lite injusteringar så har jag nu sänkt sadeln med 2 cm (till 81 cm) Det gör även en stor skillnad på hojen rent visuellt. Insåg att jag använder hojen lite annorlunda än min Epic, där sadelhöjden (83 cm) är anpassade för att kunna klättra bra. 81 cm känns dock lite lågt på transportsträckor, men det kan jag leva med. På min gravel har jag 83,5 cm sadelhöjd.

Efter lite om och men blev det en Transition Patrol Carbon GX build. Förutom lite lek med färg är den än så länge i orginalutförande. Var tänkt som ett komplement till min stigcykel, att ffa gå i park och när jag skulle cykla mest utför... Men sen jag fick den har stigcykeln snällt få stå parkerad. Det här är en riktigt skön cykel. Den är trygg och följsam nedför, i svängarna, och i luften, vilket passar en fegis som mig perfekt, eftersom jag vågar mer... Den klättrar oväntat bra i stök. Och som väntat är den lite tröttare på släta, platta, uppförslutande transporter jmf stigcykeln. Men väl i skogen och ffa när det går utför, gör den allt jag vill, och lite till ?. Det enda som jag fortfarande inte är 100% nöjd med är framgaffeln, som blir stötig när farten blir högre, men det är kanske en fråga om inställningar...
20201115_175038.jpg
20201115_162512.jpg

Ska ut på en lite enklare provtur imorgon. Det blir lite mer körning på lördag.
Finns det en 200 mm dropper med setback?
Ingen aning tyvärr. Men varför behöver du setback? Skulle nog hellre kompromissa med att sadeln är 10mm längre fram än att sadeln är 50mm för hög i nedfällt läge.

Ingen aning tyvärr. Men varför behöver du setback? Skulle nog hellre kompromissa med att sadeln är 10mm längre fram än att sadeln är 50mm för hög i nedfällt läge.

Jag svarade lite högre upp att det finns 9point8, som finns i 200 mm, som man kan köpa setback sadelklamma till.

För att få 10 mm mer setback köpte jag en SDG Circuit sadel som går att flytta bakåt mer än 10 mm mer än de flesta sadlar.

Jag har ganska långa överben och tycker att jag är på gränsen att komma för nära styret. Det är inte så att jag håller på att slå i styret, det mer av en känsla. Därav även 60 mm stam istället för original 50 mm.

Jag svarade lite högre upp att det finns 9point8, som finns i 200 mm, som man kan köpa setback sadelklamma till.

För att få 10 mm mer setback köpte jag en SDG Circuit sadel som går att flytta bakåt mer än 10 mm mer än de flesta sadlar.
Tack för tipset!

Råkade hitta inlogget till mitt gamla Pinkbikekonto och hittade min gamla pärla. Undrar om den lever någonstans fortfarande.

Transition Bottle Rocket. Köpte ramen runt 2006 eller 2007 om jag inte minns fel. Vet bara att man hade sjukt kul. Körde allt från skatthallar till Åre Mayhem på den.
p3pb1029875.jpg
p3pb1029875.jpg

Då cykelsäsongen fortfarande känns oändligt långt borta kommer här en titt på vad som skulle vara (ett av) vinterns projekt men som (tyvärr) blev färdig i förtid. Två testturer hanns med innan isiga hällar övergick till snö, så nästa tur blir väl i slutet av april...

Transition Spire, byggd på lös ram med kul/krona högt prioriterat vid val av delar.
IMG_6897.jpeg

IMG_6899.jpeg

Hur kan man göra det???
Jag vill alltid bygga klart i en dag (även om jag ofta inte hinner).
Varit för trött efter jobbet för att njuta och vara noggrann, känns tråkigt att stressa igenom nåt så fint... :) Sen vill jag öppna Fox-grejorna och försäkra mig om att där finns ytterbensolja (+kanske rensa eventuell jätteblob med fett) innan jag kör, och har inte de där utknackarverktygen än (ska låna, har inte hunnit). Väder och före är ändå inte jättetrevligt just nu. Hade kunnat vänta med att köpa hojen ett tag men tillgången är ju oviss så högg när det fanns nåt att köpa.

Sen den sist var med i tråden har jag bytt till ANVL stem och pedaler, lite trix med dekaler, andra hjul (av nödvändighet, oklart om uppgradering eller ej...). Älskar denna Patrol från 2020! Men fått för mig att den är liiite för stor egentligen... Nån som har en likadan i small som vill byta ?... ?
20210922_123338.jpg

Spire Carbon XL med RS Zeb Ultimate 170mm gaffel, RS Super Deluxe Coil bakdämpare, Sram AXS X01 drivlina med GX-vevar, AXS Reverb, Sram Code RSC 220/200mm bromsar, OneUp styrkombo och kedjestyrare, DT 511/Industry Nine hjul med Michelin Wild Enduro däck och Cushcore inserts. Flip chipet är satt i låga läget.

IMG_4682.jpeg

Spire Carbon XL med RS Zeb Ultimate 170mm gaffel, RS Super Deluxe Coil bakdämpare, Sram AXS X01 drivlina med GX-vevar, AXS Reverb, Sram Code RSC 220/200mm bromsar, OneUp styrkombo och kedjestyrare, DT 511/Industry Nine hjul med Michelin Wild Enduro däck och Cushcore inserts. Flip chipet är satt i låga läget.

Visa bilaga 542583

Jag vill också ha ny cykel.... sjukt läcker hoj!

Det blev en till Transition, en Scout alu, GX. Köpt från Gocycle.de, som gav mycket bra, personlig, kundservice och snabb leverans (den något tveksamma hemsidan till trots). Tack till @qma som besvarade mina funderingar både om cykeln och gocycle.de och fick mig att våga trycka på köpknappen.
Hade inget att invända mot komponenterna (GX, Code RSC, Fox fram och bak, OneUp dropper, mm).. Färgen på det enda exemplaret i rätt storlek var dock inte nåt jag kunde leva med ?. Lite lack senare (tack @KMD_Himself ) är hon betydligt trevligare för ögat.
Trots att hon ser ut som en liten dirtcykel hade jag inte förväntat mig att hon skulle känns riktigt så snärtig och lekfull som hon gör. Hon gillar att hoppa och leka, rullar smidigt på stigen, men vid högre fart, brantare och mer stök väljer jag min Revel Rail istället.
Sen är hon tyst... Jag som gillar när det låter som en hel bisvärm i bakhjulet blev först besviken...men samtidigt är det ganska magiskt att rulla fram på stigen nästan ljudlöst... Det kommer bli en fin vänskap det här ?!
20220818_114705.jpg
20220818_113947.jpg
20220818_112519.jpg

Det blev en till Transition, en Scout alu, GX. Köpt från Gocycle.de, som gav mycket bra, personlig, kundservice och snabb leverans (den något tveksamma hemsidan till trots). Tack till @qma som besvarade mina funderingar både om cykeln och gocycle.de och fick mig att våga trycka på köpknappen.
Hade inget att invända mot komponenterna (GX, Code RSC, Fox fram och bak, OneUp dropper, mm).. Färgen på det enda exemplaret i rätt storlek var dock inte nåt jag kunde leva med ?. Lite lack senare (tack @KMD_Himself ) är hon betydligt trevligare för ögat.
Trots att hon ser ut som en liten dirtcykel hade jag inte förväntat mig att hon skulle känns riktigt så snärtig och lekfull som hon gör. Hon gillar att hoppa och leka, rullar smidigt på stigen, men vid högre fart, brantare och mer stök väljer jag min Revel Rail istället.
Sen är hon tyst... Jag som gillar när det låter som en hel bisvärm i bakhjulet blev först besviken...men samtidigt är det ganska magiskt att rulla fram på stigen nästan ljudlöst... Det kommer bli en fin vänskap det här ?!Visa bilaga 575571Visa bilaga 575572Visa bilaga 575573
Jäklar vilken lack! Mäktigt med egen färg. Grattis till en riktigt fet hoj och trevligt att köpet gick bra.

Det var inte den svarta jag dissade, den hade jag lätt levt med... Så du vet ?. Men ja, känns nice att ha en egen färg ?!

Var det raspberry eller raw?
Jag tycker att raspberry är riktigt snygg, men då som vid Santa Cruz. Trasitions Raspberry verkar som mörkröd.

Din färg ser riktigt läckert ut! Är det effektfärg som ändrar sig beroende på vinkeln?

Var det raspberry eller raw?
Jag tycker att raspberry är riktigt snygg, men då som vid Santa Cruz. Trasitions Raspberry verkar som mörkröd.

Din färg ser riktigt läckert ut! Är det effektfärg som ändrar sig beroende på vinkeln?
Raspberry red, som egentligen varken var röd eller rosa.... Diarré-röd typ (ursäkta väl grafisk beskrivning ?). Santa Cruz raspberry är mkt snyggare, mer åt rosa!
Min färg är metallic mörklila med 10% extra svart, ingen effektfärg, men ja den skiftar lite beroende på ljus och vinkel. Och den är riktigt fin ?!

Hur har ni med transitions i deep sea green tänkt färgmässigt? Tycker det är en svår kulör att hitta komponenter med en bra accentfärg till. Vinrött, mörklila samt brunt är väl det man får fram efter att lekt med färghjulet men tycker inget känns klockrent.

Hur har ni med transitions i deep sea green tänkt färgmässigt? Tycker det är en svår kulör att hitta komponenter med en bra accentfärg till. Vinrött, mörklila samt brunt är väl det man får fram efter att lekt med färghjulet men tycker inget känns klockrent.
vad är det för fel på svart nu då? :D

Orange? Gärna en mustigare sådan. Inte fegt iaf.?

Tillbaka
Topp