Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Frågan är om man gjort bort sig som inte redan köpt en 20'' och lagt på vinden. Kanske blir svårt i sommar/höst,
(eller så får vi dra in på gröten)

Barncyklar samlingstråd
Alla smarta människor som har betydligt bättre koll än jag på delar, kan jag be er om hjälp??

Grabben (7,5år/129cm) ska få en 24:a. Varför inte 26 eller 27,5 är pga lillebror som har lite kortare tillväxtkurva och när den lilla om två år kan hoppa upp kommer en större vara för stor så då tar han över denna och storebror går på 27,5.

Det jag väljer på är:
- Vitus nucleus 2021 (luftgaffe 65mml, sen har jag för dålig koll på resten men vikt 11kg)
- Superior team 24 (Luftgaffel 80mm, resten dålig koll, 10,5kg)
- Canyon grand canyon young hero tror inte luftgaffel, resten ingen aning MEN 13,5kg så i princip borträknad)

Tack på förhand!!!
Min grabb kör Sup 24, just nu 7,5år 129cm lång, kanoncykel och väldigt prisvärd.
IMG_20200222_151009.jpg

Barncyklar samlingstråd
Igår fyllde grabben 4 och fick sin Early Rider Seeker 16. Både han och jag är helt sålda, en riktig fullträff. Han skulle sova med cykeln i natt och kom in med den i mitt och frugans sovrum klockan 6.15 i morse och skulle ut och cykla :ROFLMAO:
Är så sjukt glad att jag tog 16 och inte 14 som jag velade mellan.
20201212_112321.jpg

20201212_112251.jpg

Barncyklar samlingstråd
Igår fyllde grabben 4 och fick sin Early Rider Seeker 16. Både han och jag är helt sålda, en riktig fullträff. Han skulle sova med cykeln i natt och kom in med den i mitt och frugans sovrum klockan 6.15 i morse och skulle ut och cykla :ROFLMAO:
Visa bilaga 458426
Visa bilaga 458427

Han ser också riktigt snabbt ut på bilderna!

Early rider är otroligt bra, snygg och lätt. Tyvärr är min son urban 20" FBR snart för små och det finns ingenting liknande i 24".

Barncyklar samlingstråd
Visa bilaga 458426
Visa bilaga 458427
Hur lång är din grabb? Funderar på samma cykel till mina 4 åringar.

Barncyklar samlingstråd
145 cm, i den här farten säkert 150 till våren. Han har en Scott Roxter 24+ nu som varit suverän första riktiga cykel men blir för liten till våren. Jag gillar att den är helstel, med nedbockat topprör, har plats för plusdäck och skivbromsar. Det är som min egen fast i juniorstorlek. Men i 26” har den inte samma låga topprör. Några tips på liknande i storlek för 150 cm? Och som inte är för dyr att ställa låst ute på dagen...

scott-roxter-24-gron-2019.jpg

Barncyklar samlingstråd
Storleken ser bra ut på bilden
Hur lång är din grabb? Funderar på samma cykel till mina 4 åringar.

Ja, den verkar har lagom storlek redan nu.
Storlekstabellen av Early Rider ger för lång storlek på cyklist på deras cyklar, tycker jag. Min son, som har lagom längd, fick en Canyon Offspring 20 när han var 4 och ett halvt år och den vara lite, men inte mycket, stor. Då kan man växa i och ut lite.

Barncyklar samlingstråd
Ja, den verkar har lagom storlek redan nu.
Storlekstabellen av Early Rider ger för lång storlek på cyklist på deras cyklar, tycker jag. Min son, som har lagom längd, fick en Canyon Offspring 20 när han var 4 och ett halvt år och den vara lite, men inte mycket, stor. Då kan man växa i och ut lite.
Deras ramar har dock relativt hög standover jämfört med många andra tillverkare.

Barncyklar samlingstråd
Brukar xxl rea ut sina barncyklar?
Kanske lite sent nu, men men.
Jag köpte en White 260 Lite (stel f-gaffel) på nån kampanj i höstas.
Hade egentligen siktet inställt på 240, som var mer nedsatt. Men ramarna var lika långa (cc sadelstolpe-styrrör) & skillnaden vevhylsa-topprör var försumbar.
Lär komma fler kampanjer ?

Barncyklar samlingstråd
Detta är inte en tråd jag följer, så beklagar om denna har varit med tidigare.

Men klart ungarna ska ha kolfiber

Visa bilaga 457015

Satt och slösurfade på Ali... hittade på denna:
https://www.aliexpress.com/item/400...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
Känns väl som en riktig "fulkines" i avseende på rakt av plagiat? Köper man en begagnad hotwalk för sub 1000kr borde det väl gå att få ihop en balanscykel i kolfiber för ca 3000kr då. Fortfarande inte billigt..

Nu är vi förbi tiden med balanscykel snart så inte intressant för mig (slösurfar en liten 26a, men innan dess behövs en 24a, gäller att ligga lite före!)

Edit: hittade dessa också;

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Borde man låta Marino bygga en 24'' till grabben?
Det blir ganska högt även utan dämpad gaffel men jag tror den är snäppet lägre än MAX24.

Jag tänkte att det får bli att slakta en xc240 men jag har redan insett att det nog blir problem med bb. Hur vet man vad xc240 har för vev?

24 big wheeler.PNG

Barncyklar samlingstråd
Borde man låta Marino bygga en 24'' till grabben?
Det blir ganska högt även utan dämpad gaffel men jag tror den är snäppet lägre än MAX24.

Jag tänkte att det får bli att slakta en xc240 men jag har redan insett att det nog blir problem med bb. Hur vet man vad xc240 har för vev?

Visa bilaga 461360
Vad är de fördelarna du tänker på jämfört med de färdiga cyklarna? Känns som att det ändå kommer att kosta en hel del?

Barncyklar samlingstråd
När det är dax att beställa en 26 tum är jag på.
26 istället för 24 typ vpace max26? Om jag tar skillsmäsa så kunde jag beställa två ramar och bygga om min 26a och dotterns 24a till två big wheelers a la vpace. Om jag återigen ignorerar vevparti frågan....kalkylen ryker nog lite på det.

En annan sak jag kom på är att det gäller att få till q faktorn på ramen. Xc 240 har 415mm CS för att få till det. Har dock sett att han byggt andra barncyklar så det reder han kanske ut. Får ändra till samma CS som vpace till att börja med.

Annars tror jag melodin är att gå från vanlig 24a direkt till xs 27.5''. och grabben får väl cykla på 20'' som alla andra

Barncyklar samlingstråd
Det är för att få in 24'' hjul istället för 20'' precis som på Vpace Max24. Finns inte så många alternativ för det.

Det finns en till här nedan iaf. Har deras 20” hill bill i kartong i källaren som inom kort byggs upp inför 4-årsdagen. Storebror har en vpace 24.

Barncyklar samlingstråd
Det finns en till här nedan iaf. Har deras 20” hill bill i kartong i källaren som inom kort byggs upp inför 4-årsdagen. Storebror har en vpace 24.
Det är ett alternativ. Lite högre än vpace. Vet inte om de funkar för alla barn på 115cm.

Barncyklar samlingstråd
Du menar stack? Standover verkar vara lite lägre en Vpace. Den funkar väl bra till alla barn på 115 cm. Har också 1 grad flackare gaffelvinkel.
588mm 15cm från stolpen eller 590 vid sadelspetsen. Ja, det är väl lite lägre. Jag tycker bara det känns högt för någon med 51cm inseam. Jag har iofs lite dålig koll på hur man mäter det.

Om man nöjer sig med odämpat borde det se trevligare ut.

Barncyklar samlingstråd
Den där såg väldigt trevlig ut.

Har försökt läsa i tråden, men den börjar bli riktigt lång. Så ursäkta om det har diskuterats förut. Hur gamla har era barn varit när de kan börja använda växlar? Har en fyraåring som vill börja cykla i skogen. Nu är utmaningen att inte börja för hårt...

Barncyklar samlingstråd

Har försökt läsa i tråden, men den börjar bli riktigt lång. Så ursäkta om det har diskuterats förut. Hur gamla har era barn varit när de kan börja använda växlar? Har en fyraåring som vill börja cykla i skogen. Nu är utmaningen att inte börja för hårt...
De flesta klarar det nog när de kommer till 20'' om man håller sig till standard barncyklar. Tvek på att det är mer 50/50 bland fyraåringar. Min grabb är 5 och har bara testat växlar på zwift. Han fattar noll men det är nog lättare utomhus

Barncyklar samlingstråd
Det här med växlar är häftigt tycker ungarna men i praktiken så ligger alltid den tyngsta växeln i
( singelklinga) . Jag försöker få sjuåringen (han var 4.5 när han fick växelhoj). att använda lättare växlar men dem används bara om det går uppför.

Barncyklar samlingstråd
Känns rimligt, det känns som motivationen för att lära sig att växla är att det ska gå fortare. Att växla ner för att det ska gå långsammare känns som en större pedagogisk utmaning.

Barncyklar samlingstråd
588mm 15cm från stolpen eller 590 vid sadelspetsen. Ja, det är väl lite lägre. Jag tycker bara det känns högt för någon med 51cm inseam. Jag har iofs lite dålig koll på hur man mäter det.

Om man nöjer sig med odämpat borde det se trevligare ut.

På Vpace Max24 hade min son lite marginal vid 117 cm, så tror att Hill Bill skulle funka till 115 cm.

Naloo Hill Bill finns bara med (bra) dämpad gaffel, eller? Stel gaffel skulle vara fin för många.

Barncyklar samlingstråd
På Vpace Max24 hade min son lite marginal vid 117 cm.

Naloo Hill Bill finns bara med (bra) dämpad gaffel, eller? Stel gaffel skulle vara fin för många.
Verkar bara som den finns med dämpad gaffel ja. Lite billigare och lite tyngre än vpace verkar det. Med en stel gaffel hade den kommit ner fint i vikt och pris.

Barncyklar samlingstråd

Min pojke var ca 5 år när han lärde sig cykla. Jag bor på landet o har ingen platt mark i närheten. Han lärde sig på en 12" i gjutjärn från Coop. Vid 6 års ålder köpte jag "mtb" till dom (har flera barn) utan att veta bättre. De andra barna var äldre. 6-åringen fick en 20" Scott med vrid-reglage o 6 eller 7 växlar o handbroms/bakåttramp. Han lärde sig på ca 15 min. Efter några mån byggde jag om hojarna o bytte ut vrid-reglagen till shimano rapid-fire utan display. Det tog ytterligare några minuter innan han hade full koll på vilken växeln han hade i utan att behöva titta. Inte ens jag har så bra koll som han då hade, inte ens idag.

Barncyklar samlingstråd
Svårt beslutsångest på om jag ska köpa en ny cykel medan det finns i lager eller vänta till augusti då vi tidigast behöver den och hoppas det finns nåt att köpa.
Superior 20 ser ut att ligga bra till jämfört med alternativen. Ok vikt och finns i olika pris och config.
Svårt att tro att den fungerar mellan 100 och 130 dock. I så fall passar den nu med bred marginal

Låg standover och märkligt hög bb jämfört med Vitus. Kan vara ok, vitus 16 är låg som fan, pedalerna slår i asfalt om man latjar lite.

28T kanske är lite lite på en 20''?
imageonline-co-overlayed-image (1).png

Barncyklar samlingstråd
Sonen har vuxit ur sin Orbea 24" för länge sedan, jag har satt upp honom på min gamla Trailstar tills jag kommer på hur jag löser en lämplig hoj. Trailstarn är något lite lång, och framför allt lite för hög standover. Pojken har inte börjat klaga på vikten än, tack och lov.

Han är mellan 145-150 lång nu, fyller 10 på Midsommar och väger som en fjäder. Jag kommer inte få loss 15 papp till en Vpace 27,5 så jag tittar på andra alternativ. Trek Marlin women ser kanske ok ut i xs, vad finns annars? Försöker tänka runt 8 tusen för husfridens skull.

Jag fixar inte gå igenom hela tråden, det snurrar i huvudet till slut. Håhåjaja.

Barncyklar samlingstråd
Sonen har vuxit ur sin Orbea 24" för länge sedan, jag har satt upp honom på min gamla Trailstar tills jag kommer på hur jag löser en lämplig hoj. Trailstarn är något lite lång, och framför allt lite för hög standover. Pojken har inte börjat klaga på vikten än, tack och lov.

Han är mellan 145-150 lång nu, fyller 10 på Midsommar och väger som en fjäder. Jag kommer inte få loss 15 papp till en Vpace 27,5 så jag tittar på andra alternativ. Trek Marlin women ser kanske ok ut i xs, vad finns annars? Försöker tänka runt 8 tusen för husfridens skull.

Jag fixar inte gå igenom hela tråden, det snurrar i huvudet till slut. Håhåjaja.

Det är svårt i den kategori. En Canyon Grand Canyon Young Hero i XS är bättre på alt än en Trek Marlin:
Tror den har ingen luft gaffel och den är lite brant, men Marlin är värre.

Canyon Stoic är fint, men tyng och framförallt för hög standover.

Barncyklar samlingstråd

Vi (eller våra grabbar) sitter på samma pottkant. Min kille är nyss fyllda 9 och 146 cm, cyklar knappt något utöver mtb-träningen. Jag satte en längre stam på hans 24" i höst och nu så verkar det som att det är "vuxencyklar" i XS/S som är aktuellt. Orbea Laufey 27, MB31 Junior 27", Vpace 27 och Islabikes Creig 27 är det jag sneglat på men jag tror att det är urvuxet halvvägs in på nästa säsong. Från 24" till 29" och 10 kg, till 14,5 - 16 kg känns helt absurt med tanke på hans nivå, samtidigt så är hans intresse inte så särskilt stort så det känns surt att behöva hosta upp 13-16 tusen för att åtmistone göra nåt åt vikten. Att hålla på och jaga begagnade gamla 26-tummare är inte heller ett alternativ. Det känns som att marknaden har en lucka här.

Edit: MB31 29" i strl small är väl vad jag sneglar på, Superior Team issue 27 i strl small är typ samma storlek och pris men något brantare gaffel och kanske mindre att "växa med".

Barncyklar samlingstråd
Har man tur får de intresse för lite tyngre grejor än xc. Aggro HT typ stoic kan kan hitta nya ramar för under 3000.... En sub 10 xc ram i varje storlek och 2 i medium är ingen lek...

Barncyklar samlingstråd
Har läst igenom en massa bra tips här nu och för ett par år sedan.

Mina barn rullar nu på varsin Islabikes Beinn och dom är grymma(så tack till de som tipsat om dessa här).

Men det äldre barnet växer något oerhört och jag inser att hennes 26" blir för liten ganska snart. I och med pandemi och Brexit blir det evt knepigt/dyrt att köpa den sista storleken(27") och det är ganska mycket penningar för en en tum större hoj. Men de cyklarna har allt min dotter behöver (och framförallt inget hon inte behöver så som 20+ växlar, dämpare, skivbromsar etc)

Så nu undrar jag om det finns färdiga alternativ off-the-rack eller om jag måste köpa en liten vuxencykel och börja riva och plocka bort/byta ut komponenter?

Om det måste bli det sistnämnda mottages tips på modeller att utgå ifrån med tacksamhet. Låg vikt och hållbarhet är två viktiga parametrar. Singelklinga fram och stel framgaffel är att föredra. Barnen cyklar bara asfalt och grus än så länge.

Den ska också stå utanför idrottshallar, skolor osv så den bör inte vara värd mer än Islabiken, gärna mindre :)

Barncyklar samlingstråd
Har läst igenom en massa bra tips här nu och för ett par år sedan.

Mina barn rullar nu på varsin Islabikes Beinn och dom är grymma(så tack till de som tipsat om dessa här).

Men det äldre barnet växer något oerhört och jag inser att hennes 26" blir för liten ganska snart. I och med pandemi och Brexit blir det evt knepigt/dyrt att köpa den sista storleken(27") och det är ganska mycket penningar för en en tum större hoj. Men de cyklarna har allt min dotter behöver (och framförallt inget hon inte behöver så som 20+ växlar, dämpare, skivbromsar etc)

Så nu undrar jag om det finns färdiga alternativ off-the-rack eller om jag måste köpa en liten vuxencykel och börja riva och plocka bort/byta ut komponenter?

Om det måste bli det sistnämnda mottages tips på modeller att utgå ifrån med tacksamhet. Låg vikt och hållbarhet är två viktiga parametrar. Singelklinga fram och stel framgaffel är att föredra. Barnen cyklar bara asfalt och grus än så länge.

Den ska också stå utanför idrottshallar, skolor osv så den bör inte vara värd mer än Islabiken, gärna mindre :)

Begagnad med byte av några delar är enklaste och billigaste vägen. Min son behövde en liknande cykel. Jag tog en gammal 26" mtb (från min fru). Byte bak till (original) stel gaffel, 3-delat vevparti till en med kortare vevar och en single-klinga, byte till lättrullade Schwalbe Kojak däck och sätta på skärmar. Tunnare däck gjorde att avståndet till marken fortfarande var ok med kortare vevar. Då har man en tuff vardagcykel till allt som man kan parkera vid skolan.

Barncyklar samlingstråd
Sonen är nyss fyllda 3 år, ca 97cm lång, och har nu en 10" Puky springcykel som inte blivit någon favorit. Däremot börjar han växa ur den, sadel och styre är på högsta läget och den har blivit instabil för honom i skogen.

Funderar på vad nästa steg ska bli till våren? Han är senare än snittet motoriskt, började gå mkt sent, lite försiktig och har lite sämre balans. Gillar just nu cykla på sin skraltiga trehjuling.

Springcykel 12" Blir det tillräckligt mkt större? Tips på modeller som är större? Svårt att lita på tillverkarnas mått, nuvarande urväxta ska enl Puky räcka till 110 cm längd.. Tänker isf ngt billigt då användningstiden blir kort. Tips på modeller?

Alternativet är att direkt köpa en riktig cykel 12" eller en 14" och då kunna välja en finare typ Voom eller Frog.

Då tänker jag att vi får använda stödhjul alternativt ta bort vevarna till en början. Är det svårt att ta bort vevarmarna? Läste någonstans att man kunde ta bort bara pedalerna och fästa vevarna mot cykeln med typ spännband, funkar verkligen det?

Medveten om den generella negativiteten mot stödhjul här men det kommer sannolikt dröja något år till innan sonen är redo att lära sig cykla och hellre en cykel med stödhjul än trehjulingen till lekplatsen tills dess?

Tillbaka
Topp