Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Min grabb kör Sup 24, just nu 7,5år 129cm lång, kanoncykel och väldigt prisvärd.Alla smarta människor som har betydligt bättre koll än jag på delar, kan jag be er om hjälp??
Grabben (7,5år/129cm) ska få en 24:a. Varför inte 26 eller 27,5 är pga lillebror som har lite kortare tillväxtkurva och när den lilla om två år kan hoppa upp kommer en större vara för stor så då tar han över denna och storebror går på 27,5.
Det jag väljer på är:
- Vitus nucleus 2021 (luftgaffe 65mml, sen har jag för dålig koll på resten men vikt 11kg)
- Superior team 24 (Luftgaffel 80mm, resten dålig koll, 10,5kg)Get Your Wiggle On | Cycle, Run & Outdoor Shop | Wiggle
Prepare to get your Wiggle on. We have the awesome gear you need to cycle, run, hike & swim from the world's leading sports brands. No excuses, LET'S GO!www.wiggle.co.uk
- Canyon grand canyon young hero tror inte luftgaffel, resten ingen aning MEN 13,5kg så i princip borträknad)
![]()
Grand Canyon Young Hero
Denna hardtail är speciellt designad för unga, aspirerande mountainbikecyklister och ger ditt barn allt de behöver för att kunna slipa på sin skicklighet på stigen. Som första cykel eller som en uppgradering är Grand Canyon Young Hero en perfekt inkörsport till terrängkörning.www.canyon.com
Tack på förhand!!!
Sup jr cyklar är bra. Pojken 6år har en 20" . Tål mycket och är lätt. Men han ska ha en mer åt trail hållet nu när 24 hägrar. Han är 129 nu.Min grabb kör Sup 24, just nu 7,5år 129cm lång, kanoncykel och väldigt prisvärd.
Visa bilaga 457922
Igår fyllde grabben 4 och fick sin Early Rider Seeker 16. Både han och jag är helt sålda, en riktig fullträff. Han skulle sova med cykeln i natt och kom in med den i mitt och frugans sovrum klockan 6.15 i morse och skulle ut och cykla
Är så sjukt glad att jag tog 16 och inte 14 som jag velade mellan.
Visa bilaga 458426
Visa bilaga 458427
Hur lång är din grabb? Funderar på samma cykel till mina 4 åringar.Igår fyllde grabben 4 och fick sin Early Rider Seeker 16. Både han och jag är helt sålda, en riktig fullträff. Han skulle sova med cykeln i natt och kom in med den i mitt och frugans sovrum klockan 6.15 i morse och skulle ut och cykla
Visa bilaga 458426
Visa bilaga 458427
Storleken ser bra ut på bilden
Hur lång är din grabb? Funderar på samma cykel till mina 4 åringar.
98cm över marken.Hur lång är din grabb? Funderar på samma cykel till mina 4 åringar.
Deras ramar har dock relativt hög standover jämfört med många andra tillverkare.Ja, den verkar har lagom storlek redan nu.
Storlekstabellen av Early Rider ger för lång storlek på cyklist på deras cyklar, tycker jag. Min son, som har lagom längd, fick en Canyon Offspring 20 när han var 4 och ett halvt år och den vara lite, men inte mycket, stor. Då kan man växa i och ut lite.
Kanske lite sent nu, men men.Brukar xxl rea ut sina barncyklar?
Detta är inte en tråd jag följer, så beklagar om denna har varit med tidigare.
Men klart ungarna ska ha kolfiber
![]()
The new Specialized Hotwalk Carbon balance bike – Start early!
Specialized are catering to the smallest market in the world – the one for kids from up to 88 cm. The Specialized Hotwalk Carbon balance bike gives even the youngest riders access to pro-bike inspired technologies. But is this kids’ bike as quick as it looks? Specialized are well known for...enduro-mtb.com
Visa bilaga 457015
Vad är de fördelarna du tänker på jämfört med de färdiga cyklarna? Känns som att det ändå kommer att kosta en hel del?Borde man låta Marino bygga en 24'' till grabben?
Det blir ganska högt även utan dämpad gaffel men jag tror den är snäppet lägre än MAX24.
Jag tänkte att det får bli att slakta en xc240 men jag har redan insett att det nog blir problem med bb. Hur vet man vad xc240 har för vev?
Visa bilaga 461360
Det är för att få in 24'' hjul istället för 20'' precis som på Vpace Max24. Finns inte så många alternativ för det.Vad är de fördelarna du tänker på jämfört med de färdiga cyklarna? Känns som att det ändå kommer att kosta en hel del?
26 istället för 24 typ vpace max26? Om jag tar skillsmäsa så kunde jag beställa två ramar och bygga om min 26a och dotterns 24a till två big wheelers a la vpace. Om jag återigen ignorerar vevparti frågan....kalkylen ryker nog lite på det.När det är dax att beställa en 26 tum är jag på.
Det är för att få in 24'' hjul istället för 20'' precis som på Vpace Max24. Finns inte så många alternativ för det.
Det är ett alternativ. Lite högre än vpace. Vet inte om de funkar för alla barn på 115cm.Det finns en till här nedan iaf. Har deras 20” hill bill i kartong i källaren som inom kort byggs upp inför 4-årsdagen. Storebror har en vpace 24.
![]()
Kindervelo NALOO Hill Bill 24" / 1x9-Speed
9 SPEED Gewicht nur 10.4 kg 12 mm Steckachse hinten Durchdachte Geometrie Tiefes Tretlager Tief gezogene Kettenstrebe für weniger Kettenschlag auf der Strebe Für Kinder abwww.naloobikes.com
Det är ett alternativ. Lite högre än vpace. Vet inte om de funkar för alla barn på 115cm.
588mm 15cm från stolpen eller 590 vid sadelspetsen. Ja, det är väl lite lägre. Jag tycker bara det känns högt för någon med 51cm inseam. Jag har iofs lite dålig koll på hur man mäter det.Du menar stack? Standover verkar vara lite lägre en Vpace. Den funkar väl bra till alla barn på 115 cm. Har också 1 grad flackare gaffelvinkel.
Den där såg väldigt trevlig ut.Det finns en till här nedan iaf. Har deras 20” hill bill i kartong i källaren som inom kort byggs upp inför 4-årsdagen. Storebror har en vpace 24.
![]()
Kindervelo NALOO Hill Bill 24" / 1x9-Speed
9 SPEED Gewicht nur 10.4 kg 12 mm Steckachse hinten Durchdachte Geometrie Tiefes Tretlager Tief gezogene Kettenstrebe für weniger Kettenschlag auf der Strebe Für Kinder abwww.naloobikes.com
De flesta klarar det nog när de kommer till 20'' om man håller sig till standard barncyklar. Tvek på att det är mer 50/50 bland fyraåringar. Min grabb är 5 och har bara testat växlar på zwift. Han fattar noll men det är nog lättare utomhusDen där såg väldigt trevlig ut.
Har försökt läsa i tråden, men den börjar bli riktigt lång. Så ursäkta om det har diskuterats förut. Hur gamla har era barn varit när de kan börja använda växlar? Har en fyraåring som vill börja cykla i skogen. Nu är utmaningen att inte börja för hårt...
588mm 15cm från stolpen eller 590 vid sadelspetsen. Ja, det är väl lite lägre. Jag tycker bara det känns högt för någon med 51cm inseam. Jag har iofs lite dålig koll på hur man mäter det.
Om man nöjer sig med odämpat borde det se trevligare ut.
Verkar bara som den finns med dämpad gaffel ja. Lite billigare och lite tyngre än vpace verkar det. Med en stel gaffel hade den kommit ner fint i vikt och pris.På Vpace Max24 hade min son lite marginal vid 117 cm.
Naloo Hill Bill finns bara med (bra) dämpad gaffel, eller? Stel gaffel skulle vara fin för många.
Den där såg väldigt trevlig ut.
Har försökt läsa i tråden, men den börjar bli riktigt lång. Så ursäkta om det har diskuterats förut. Hur gamla har era barn varit när de kan börja använda växlar? Har en fyraåring som vill börja cykla i skogen. Nu är utmaningen att inte börja för hårt...
Vilken stam köpte du till den?Den är flack. Blev först orolig att jag gjort fel som köpt "vuxen geo" till ett barn men med 35mm stam så blev det bra. Vi är väldigt nöjda.
Kanske blir en Vitus 20'' också.
Hade en vanlig rak 35mm för 31,8mm styre. Köpte en SQLab shims för att den ska funka med styret.Vilken stam köpte du till den?
Sonen har vuxit ur sin Orbea 24" för länge sedan, jag har satt upp honom på min gamla Trailstar tills jag kommer på hur jag löser en lämplig hoj. Trailstarn är något lite lång, och framför allt lite för hög standover. Pojken har inte börjat klaga på vikten än, tack och lov.
Han är mellan 145-150 lång nu, fyller 10 på Midsommar och väger som en fjäder. Jag kommer inte få loss 15 papp till en Vpace 27,5 så jag tittar på andra alternativ. Trek Marlin women ser kanske ok ut i xs, vad finns annars? Försöker tänka runt 8 tusen för husfridens skull.
Jag fixar inte gå igenom hela tråden, det snurrar i huvudet till slut. Håhåjaja.
Vi (eller våra grabbar) sitter på samma pottkant. Min kille är nyss fyllda 9 och 146 cm, cyklar knappt något utöver mtb-träningen. Jag satte en längre stam på hans 24" i höst och nu så verkar det som att det är "vuxencyklar" i XS/S som är aktuellt. Orbea Laufey 27, MB31 Junior 27", Vpace 27 och Islabikes Creig 27 är det jag sneglat på men jag tror att det är urvuxet halvvägs in på nästa säsong. Från 24" till 29" och 10 kg, till 14,5 - 16 kg känns helt absurt med tanke på hans nivå, samtidigt så är hans intresse inte så särskilt stort så det känns surt att behöva hosta upp 13-16 tusen för att åtmistone göra nåt åt vikten. Att hålla på och jaga begagnade gamla 26-tummare är inte heller ett alternativ. Det känns som att marknaden har en lucka här.Sonen har vuxit ur sin Orbea 24" för länge sedan, jag har satt upp honom på min gamla Trailstar tills jag kommer på hur jag löser en lämplig hoj. Trailstarn är något lite lång, och framför allt lite för hög standover. Pojken har inte börjat klaga på vikten än, tack och lov.
Han är mellan 145-150 lång nu, fyller 10 på Midsommar och väger som en fjäder. Jag kommer inte få loss 15 papp till en Vpace 27,5 så jag tittar på andra alternativ. Trek Marlin women ser kanske ok ut i xs, vad finns annars? Försöker tänka runt 8 tusen för husfridens skull.
Jag fixar inte gå igenom hela tråden, det snurrar i huvudet till slut. Håhåjaja.
Har läst igenom en massa bra tips här nu och för ett par år sedan.
Mina barn rullar nu på varsin Islabikes Beinn och dom är grymma(så tack till de som tipsat om dessa här).
Men det äldre barnet växer något oerhört och jag inser att hennes 26" blir för liten ganska snart. I och med pandemi och Brexit blir det evt knepigt/dyrt att köpa den sista storleken(27") och det är ganska mycket penningar för en en tum större hoj. Men de cyklarna har allt min dotter behöver (och framförallt inget hon inte behöver så som 20+ växlar, dämpare, skivbromsar etc)
Så nu undrar jag om det finns färdiga alternativ off-the-rack eller om jag måste köpa en liten vuxencykel och börja riva och plocka bort/byta ut komponenter?
Om det måste bli det sistnämnda mottages tips på modeller att utgå ifrån med tacksamhet. Låg vikt och hållbarhet är två viktiga parametrar. Singelklinga fram och stel framgaffel är att föredra. Barnen cyklar bara asfalt och grus än så länge.
Den ska också stå utanför idrottshallar, skolor osv så den bör inte vara värd mer än Islabiken, gärna mindre :)