Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Överväger mer tätstegad kassett på ett XT nav för 11 del. Men jag kör 10 delat fn.
Kan nästan ingenting om body's, än mindre lvg body's och kasetter.
Vad passar?
Ska alltså vara en 10 delad kasett.

Överväger mer tätstegad kassett på ett XT nav för 11 del. Men jag kör 10 delat fn.
Kan nästan ingenting om body's, än mindre lvg body's och kasetter.
Vad passar?
Ska alltså vara en 10 delad kasett.

Jag kan verkligen rekommendera Microshifts AdventX-serie. Vet dock inte hur individuella komponenter fungerar med andra märken, t.ex. kassetten. Men snorbilligt för att testa om man är sugen:
https://www.bike24.com/p2377019.html (inte i lager just nu men kanske någon annanstans).

Har ändå en känsla av att den cykeln är rätt mycket dyrare och välbyggd än en cykel för 13000kr. ? Sen är MacAskill säkerligen en mindre man än mig. ?

Den är nog dyrare men inte alls byggd för det där, låg volym i däcken att äta upp mm. Att Macaskill är bättre än dig tog jag för givet ;) (och alla andra här) jag menade mest att landningen sitter i tekniken och vad cykeln klarar mer beror på dig.

Håller med, som att kedjan inte har tillräckligt med utrymme och går emot ett annat drev lite, men kan inte se att det ligger emot. Behöver nog ta en extra koll där fram, men det lät som att ljudet kom där bak.

Så kan det vara. Såg inget uppenbart. Vad ska man leta efter för att hitta skador?

Inte vad jag har sett. Ska kolla en extra gång imorgon men vajerusticket har aldrig varit i närheten tidigare.

Försökte se om något såg skevt ut men svårt att avgöra. Tror att det ser ganska rakt och fint ut.

Tack allihopa för bra hjälp!
Ser inget konstigt på bilderna men det är ganska mörkt och perspektivet blir förvrängt när man fotar.

En sak som kan ställa till det är om man lyckas sätta fast växelvajern på fel sätt, men det verkar inte som om du ens lossat den, och det ser rätt ut på bilderna.

Kan du få allt att gå rent om du justerar med kedjan på den växel som går fel nu?

Kan ju vara vikt eller skadad tand. Enstaka tand går ju bocka/fila till. Stukade drev har jag aldrig fått ordning på. Iofs inte försökt så mycket - har hänt två gånger genom åren och gav upp lätt. Hade ny kassett hemma och de var båda gångerna väl begagnade.
Tack! Jo jag googlade lite och hittade andra med liknande problem där skadade tänder och i vissa fall drev som skadats skapat liknande problem. Blir att leta mer efter det.
Kollade på videon, tycker att kedjan verkar hänga kvar lite länge när du växlar till mindre drev.
Ser inget konstigt på bilderna men det är ganska mörkt och perspektivet blir förvrängt när man fotar.

En sak som kan ställa till det är om man lyckas sätta fast växelvajern på fel sätt, men det verkar inte som om du ens lossat den, och det ser rätt ut på bilderna.

Kan du få allt att gå rent om du justerar med kedjan på den växel som går fel nu?
Tack! Ska försöka justera ytterligare och se om den kan gå rent på den växeln med hjälp av justering. Kanske hänger ihop med att den ligger kvar lite länge efter växling. Är inte helt säker på hur bra jag kan få det med dessa komponenter utan var ganska nöjd att den växlade öht efter att jag haft ett helvete med växlarna på rundan dagen innan.

Är inte helt säker på hur bra jag kan få det med dessa komponenter utan var ganska nöjd att den växlade öht efter att jag haft ett helvete med växlarna på rundan dagen innan.
Lycka till! Du skriver att du har Deore..det ska under normala omständigheter inte vara några problem att få 100% perfekta växlingar med denna grupp.

Tjena! Har tagit över farsans gamla Tacx och blir inte klok över vilken axel jag ska ha. Tacxen är en Blue Matic eller Satori och kom med tacx standard quick release-axel. Men min cykel har genomgående axel (en Scott Foil 20) och för det verkar man behöva en annan sort axel? Gubben på XXL pekade ut någon speciell axel vars namn jag såklart inte la på minnet så nu står jag med skägget i brevlådan, snälla hjälp mig komma loss och igång med vinterträningen!

Ser ju inte hur stora stenarna är högst upp, annars #döds
Visa bilaga 456661
Linjen man ska köra är mellan röd och blå över stenarna. Inga bromsar. Det är den som går lättast ner dom gånger man inte fegar.
Har klarat det 2-3 gånger av 6 kanske. Är svår som fan och brant. Inget tvekande för då går det åt skogen.

Tjena! Har tagit över farsans gamla Tacx och blir inte klok över vilken axel jag ska ha. Tacxen är en Blue Matic eller Satori och kom med tacx standard quick release-axel. Men min cykel har genomgående axel (en Scott Foil 20) och för det verkar man behöva en annan sort axel? Gubben på XXL pekade ut någon speciell axel vars namn jag såklart inte la på minnet så nu står jag med skägget i brevlådan, snälla hjälp mig komma loss och igång med vinterträningen!

Du behöver en

T1707 skulle jag tro men kan väl vara T1711 med, lägg upp ett foto på din axel.

Ja gör det, för på bilden ser det nämligen ut som att största utmaningen är att få nån fart igenom eftersom det ser rätt platt ut. Det stämmer ju av diskussionen att döma uppenbarligen inte ?
Nej inte riktigt, jag har en GoPro film på det, jag tvekade, så hoppa av o gick, men man ser nog det uppifrån rätt bra.

Du behöver en

T1707 skulle jag tro men kan väl vara T1711 med, lägg upp ett foto på din axel.

Trodde också att det var en sådan där E-thru axel som jag behövde men XXL-gubben hävdade att jag skulle ha en annan typ av axel. Satans försäljare att förvirra en så! Får ringa Garmin imorrn och se vad de säger. Tackar dig för hjälpen

Kikar på ny bakdämpare (luft till coil), och funderar på mått...den nuvarande har eye-to-eye 200 och stroke 51, de jag har kollat på har 200/50 eller 200/57, skulle nån av de alternativen funka? Och är det andra mått (mounting bushing width och bolt diameter?) som jag måste ha koll på eller är de standard? Och nåt tips på bra coil-dämpare...?

Kikar på ny bakdämpare (luft till coil), och funderar på mått...den nuvarande har eye-to-eye 200 och stroke 51, de jag har kollat på har 200/50 eller 200/57, skulle nån av de alternativen funka? Och är det andra mått (mounting bushing width och bolt diameter?) som jag måste ha koll på eller är de standard? Och nåt tips på bra coil-dämpare...?
1mm mindreslag måste funka tänker jag. 6mm extra måste man nog kolla upp ordentligt.

Är alla MTB-skor (FiveTen t.ex) för flats överlag stela? Alltså svåra att böjja för att ge mer trampeffekt? Eller är det mer clip-less-skor? Gör det stor skillnad från vanliga mjuka gympaskor?

Är alla MTB-skor (FiveTen t.ex) för flats överlag stela? Alltså svåra att böjja för att ge mer trampeffekt? Eller är det mer clip-less-skor? Gör det stor skillnad från vanliga mjuka gympaskor?
De är inte våldsamt stela, men klar skillnad mot gympadojor tycker jag.
Clipless är en helt annan grej, där gör plattan i sulan att det nästa känns lite avigt att gå i dem ibland.

Alla har en hårdare sula. Sedan finns det grader av hur hård den är. Mest styv kommer landsvägskor vara.

Det går inte jämföra med vanliga gympaskor. De ska du inte använda om du cyklar mycket!

En släkting har kört hårt med ett par gympaskor (ca ett år nu) och det slutade i han har ett brutet litet ben i foten (10v gips). Började med lite lätt smärta som blev värre och värre. Då han inte krashat så är det nog en stressfraktur då han belastar en väldigt liten punkt med dom mjuka sulorna.

Alla har en hårdare sula. Sedan finns det grader av hur hård den är. Mest styv kommer landsvägskor vara.

Det går inte jämföra med vanliga gympaskor. De ska du inte använda om du cyklar mycket!

En släkting har kört hårt med ett par gympaskor (ca ett år nu) och det slutade i han har ett brutet litet ben i foten (10v gips). Började med lite lätt smärta som blev värre och värre. Då han inte krashat så är det nog en stressfraktur då han belastar en väldigt liten punkt med dom mjuka sulorna.
Låter ju inte bra. Har kört med gympaskor i 2 år nu :) Funderat på att skaffa riktiga MTB-skor för jag har smällt i tårna ett par tillfällen och de känns ganska utsatta och oskyddade i tunna mesh-gympaskor :)

Låter ju inte bra. Har kört med gympaskor i 2 år nu :) Funderat på att skaffa riktiga MTB-skor för jag har smällt i tårna ett par tillfällen och de känns ganska utsatta och oskyddade i tunna mesh-gympaskor :)

Det går ju kortare turer ibland, men det är bäst att låta bli. Visst - har du LG1+ som stödjer en större yta går det väl, men varför inte köpa riktiga cykelskor? De är likssom gjorda för jobbet.

Shimano RX 800 gravelsko är riktigt styv. Köpte dom för långdistans då touringtofflorna är lite för mjuka när man tar i.
Annars har ju Shimano ett par kraftigare med flärp för snörena, kommer inte ihåg modellnamnet men dom är kraftigare i tåboxen och ganska varma.

AM902 ser ut som dom jag har

Senast ändrad:
Hittade inga plattis-skor över disk här i Jönköping så jag köpte ett par låga vandringsskor, Merell nånting med membran, på xxl. Mycket bättre än utslitna löparskor.

Så länge sulan är relativ jämn och lagom styv så funkar det okej.

Jag ska byta frihjuls-body på ett Mavic Aksium. FTS-L.
Jag har gjort detta en gång innan (campa till shimano). Nu ska jag byta till en bredare shimano så alla 11 kuggarna av kassetten får plats. Men jag får inte av bodyn idag! Har skruvat av allt tycker jag. På båda sidorna.

Har kollat youtube osv och ibland ser det ut som att de bara lyfter av den, och ibland så skruvar de av axeln med en insex-nyckel (in i axeln liksom). Men den här verkar sitta helt fast.

Tips?
PXL_20201219_125630293.jpg
PXL_20201219_125707462.jpg

Jag ska byta frihjuls-body på ett Mavic Aksium. FTS-L.
Jag har gjort detta en gång innan (campa till shimano). Nu ska jag byta till en bredare shimano så alla 11 kuggarna av kassetten får plats. Men jag får inte av bodyn idag! Har skruvat av allt tycker jag. På båda sidorna.

Har kollat youtube osv och ibland ser det ut som att de bara lyfter av den, och ibland så skruvar de av axeln med en insex-nyckel (in i axeln liksom). Men den här verkar sitta helt fast.

Tips?
Visa bilaga 459637Visa bilaga 459638
Har för mig att det kräver ett milt våld, genom att slå axiellt på genomgående axel, på icke drivsidan. Använd mellanlägg eller plats/gummiklubba.

Har för mig att det kräver ett milt våld, genom att slå axiellt på genomgående axel, på icke drivsidan. Använd mellanlägg eller plats/gummiklubba.

Yes, jag har en gummihammare!
Så jag mätte upp hur mycket axeln stack ut på ena sidan, och testade banka.
Axeln satt inte speciellt hårt fast. Efter ett par lagom bank flög den ut tillsammans med kullagret på drivsidan.
Men bodyn är lika fast för det :cry::unsure:

Har testat att banka lite lätt på bodyn också, och dra lite i den med en polygrip, men nix, den sitter ganska bra fast.
Nu kan det inte vara ngt mer som ska skruvas av väl?
Förra gången jag bytte minns jag dock inte att jag hade några alls problem med detta.

PXL_20201220_145905985.jpg

Vart i världen behöver man ha dropper på sin pendelhoj?
Jag kan tänka mig att det skulle vara skönt med dropper vid start/stopp med tung, ömtålig last med hög tyngdpunkt (barn i barnstol). Borde kunna vara skönt att sätta ner fötterna medan man sitter kvar på sadeln.

Yes, jag har en gummihammare!
Så jag mätte upp hur mycket axeln stack ut på ena sidan, och testade banka.
Axeln satt inte speciellt hårt fast. Efter ett par lagom bank flög den ut tillsammans med kullagret på drivsidan.
Men bodyn är lika fast för det :cry::unsure:

Har testat att banka lite lätt på bodyn också, och dra lite i den med en polygrip, men nix, den sitter ganska bra fast.
Nu kan det inte vara ngt mer som ska skruvas av väl?
Förra gången jag bytte minns jag dock inte att jag hade några alls problem med detta.

Visa bilaga 459850
Kan vara så att bodyn skruvas av med 11mm insexnyckel.
Eller ibland så är det liknande vevlagerverktyg som man använder, inte på drivsidan då.

Senast ändrad:
Kan vara så att bodyn skruvas av med 11mm insexnyckel.
Eller ibland så är det liknande vevlagerverktyg som man använder, inte på drivsidan då.

Jag har skruvat av alla låsmuttrar (den till kassetten samt 2st innanför den som satt på axeln).
Själva axeln är också borta nu och det ser inte ut att finnas ngt mer att sruva av:)

Tittar jag på insidan av den nya bodyn jag ska montera så finns det inga gängor där heller.
Den kanske rostat fast eller limmat fast sig på ngt sätt:/

Har testat banka lite på den från sidorna och så med en gummihammare, men vet inte hur hårt jag vågar ta i.

Testade banka loss den genom att sticka in en skruvmejsel där axeln satt innan, men insåg då att
jag nog bankar på något på insidan av själva frihjulet, och inte bodyn (som sitter utanpå liksom).
Hoppas att jag inte bankat sönder något kullager eller så nu, fan också:oops: :)

Är det vanligt att innermåttet på styren är detsamma?

Försöker få på end caps på mitt Bontrager styre men det går fan inte. Har klippt av de bredare ringarna per instruktioner, men icke.

Eller är det Trek/Bontrager som kör något eget hitte-på-mått? Vet att deras sadelklämmor inte har ett standardmått. Borde jag helt enkelt bara förvänta mig att vissa saker inte kommer vara standard på min Trek? ?

Är det vanligt att innermåttet på styren är detsamma?

Försöker få på end caps på mitt Bontrager styre men det går fan inte. Har klippt av de bredare ringarna per instruktioner, men icke.

Eller är det Trek/Bontrager som kör något eget hitte-på-mått? Vet att deras sadelklämmor inte har ett standardmått. Borde jag helt enkelt bara förvänta mig att vissa saker inte kommer vara standard på min Trek? ?

Det finns ingen standard för innermått. Yttermått är 22 mm. Innermått berör på tjockleken av aluminium eller kolfiber. Med avklippta bredare ringarna ska det funka. Enda jag kan komma på är att styren är avrundad på slutet så öppningen är smalare.

Det finns ingen standard för innermått. Yttermått är 22 mm. Innermått berör på tjockleken av aluminium eller kolfiber. Med avklippta bredare ringarna ska det funka. Enda jag kan komma på är att styren är avrundad på slutet så öppningen är smalare.
Inte en chans att jag får in den utan att göra någon form av åverkan på de ringarna som sitter kvar.

Tillbaka
Topp