Raggamuffin
Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Känner mig rätt bekväm med kroppsdämpning... Är mest orolig för att behöva rättfärdiga nya hjul... Eller en ny ram när jag kommer hem till sambon...
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Känner mig rätt bekväm med kroppsdämpning... Är mest orolig för att behöva rättfärdiga nya hjul... Eller en ny ram när jag kommer hem till sambon...
Har ändå en känsla av att den cykeln är rätt mycket dyrare och välbyggd än en cykel för 13000kr. ? Sen är MacAskill säkerligen en mindre man än mig. ?
mest hänger väl på teknik men denna tål ju rätt mycke stryk...Har ändå en känsla av att den cykeln är rätt mycket dyrare och välbyggd än en cykel för 13000kr. ? Sen är MacAskill säkerligen en mindre man än mig. ?
Överväger mer tätstegad kassett på ett XT nav för 11 del. Men jag kör 10 delat fn.
Kan nästan ingenting om body's, än mindre lvg body's och kasetter.
Vad passar?
Ska alltså vara en 10 delad kasett.
Har ändå en känsla av att den cykeln är rätt mycket dyrare och välbyggd än en cykel för 13000kr. ? Sen är MacAskill säkerligen en mindre man än mig. ?
Ser inget konstigt på bilderna men det är ganska mörkt och perspektivet blir förvrängt när man fotar.Håller med, som att kedjan inte har tillräckligt med utrymme och går emot ett annat drev lite, men kan inte se att det ligger emot. Behöver nog ta en extra koll där fram, men det lät som att ljudet kom där bak.
Så kan det vara. Såg inget uppenbart. Vad ska man leta efter för att hitta skador?
Inte vad jag har sett. Ska kolla en extra gång imorgon men vajerusticket har aldrig varit i närheten tidigare.
Försökte se om något såg skevt ut men svårt att avgöra. Tror att det ser ganska rakt och fint ut.
Tack allihopa för bra hjälp!
Tack! Jo jag googlade lite och hittade andra med liknande problem där skadade tänder och i vissa fall drev som skadats skapat liknande problem. Blir att leta mer efter det.Kan ju vara vikt eller skadad tand. Enstaka tand går ju bocka/fila till. Stukade drev har jag aldrig fått ordning på. Iofs inte försökt så mycket - har hänt två gånger genom åren och gav upp lätt. Hade ny kassett hemma och de var båda gångerna väl begagnade.
Kollade på videon, tycker att kedjan verkar hänga kvar lite länge när du växlar till mindre drev.
Tack! Ska försöka justera ytterligare och se om den kan gå rent på den växeln med hjälp av justering. Kanske hänger ihop med att den ligger kvar lite länge efter växling. Är inte helt säker på hur bra jag kan få det med dessa komponenter utan var ganska nöjd att den växlade öht efter att jag haft ett helvete med växlarna på rundan dagen innan.Ser inget konstigt på bilderna men det är ganska mörkt och perspektivet blir förvrängt när man fotar.
En sak som kan ställa till det är om man lyckas sätta fast växelvajern på fel sätt, men det verkar inte som om du ens lossat den, och det ser rätt ut på bilderna.
Kan du få allt att gå rent om du justerar med kedjan på den växel som går fel nu?
Lycka till! Du skriver att du har Deore..det ska under normala omständigheter inte vara några problem att få 100% perfekta växlingar med denna grupp.Är inte helt säker på hur bra jag kan få det med dessa komponenter utan var ganska nöjd att den växlade öht efter att jag haft ett helvete med växlarna på rundan dagen innan.
Linjen man ska köra är mellan röd och blå över stenarna. Inga bromsar. Det är den som går lättast ner dom gånger man inte fegar.Ser ju inte hur stora stenarna är högst upp, annars #döds
Visa bilaga 456661
Tror vi får ta lite mer bilder och filma från detta partiet nån helg.Det är Early red bird i (skåne) Vånga.
Tjena! Har tagit över farsans gamla Tacx och blir inte klok över vilken axel jag ska ha. Tacxen är en Blue Matic eller Satori och kom med tacx standard quick release-axel. Men min cykel har genomgående axel (en Scott Foil 20) och för det verkar man behöva en annan sort axel? Gubben på XXL pekade ut någon speciell axel vars namn jag såklart inte la på minnet så nu står jag med skägget i brevlådan, snälla hjälp mig komma loss och igång med vinterträningen!
Låter som en utmärkt idé ?Tror vi får ta lite mer bilder och filma från detta partiet nån helg.
Ja gör det, för på bilden ser det nämligen ut som att största utmaningen är att få nån fart igenom eftersom det ser rätt platt ut. Det stämmer ju av diskussionen att döma uppenbarligen inte ?Tror vi får ta lite mer bilder och filma från detta partiet nån helg.
Nej inte riktigt, jag har en GoPro film på det, jag tvekade, så hoppa av o gick, men man ser nog det uppifrån rätt bra.Ja gör det, för på bilden ser det nämligen ut som att största utmaningen är att få nån fart igenom eftersom det ser rätt platt ut. Det stämmer ju av diskussionen att döma uppenbarligen inte ?
Du behöver en
Cykeltrainer | Tacx trainer | Inomhuscykling | Garmin
Tacx erbjuder en mängd cykeltrainers av hög kvalitet; bastrainers, interaktiva smarta trainers och mycket mer. Träna inomhus året runt, när det passar dig.tacx.com
T1707 skulle jag tro men kan väl vara T1711 med, lägg upp ett foto på din axel.
1mm mindreslag måste funka tänker jag. 6mm extra måste man nog kolla upp ordentligt.Kikar på ny bakdämpare (luft till coil), och funderar på mått...den nuvarande har eye-to-eye 200 och stroke 51, de jag har kollat på har 200/50 eller 200/57, skulle nån av de alternativen funka? Och är det andra mått (mounting bushing width och bolt diameter?) som jag måste ha koll på eller är de standard? Och nåt tips på bra coil-dämpare...?
De är inte våldsamt stela, men klar skillnad mot gympadojor tycker jag.Är alla MTB-skor (FiveTen t.ex) för flats överlag stela? Alltså svåra att böjja för att ge mer trampeffekt? Eller är det mer clip-less-skor? Gör det stor skillnad från vanliga mjuka gympaskor?
Alla har en hårdare sula. Sedan finns det grader av hur hård den är. Mest styv kommer landsvägskor vara.Är alla MTB-skor (FiveTen t.ex) för flats överlag stela? Alltså svåra att böjja för att ge mer trampeffekt? Eller är det mer clip-less-skor? Gör det stor skillnad från vanliga mjuka gympaskor?
Låter ju inte bra. Har kört med gympaskor i 2 år nu :) Funderat på att skaffa riktiga MTB-skor för jag har smällt i tårna ett par tillfällen och de känns ganska utsatta och oskyddade i tunna mesh-gympaskor :)Alla har en hårdare sula. Sedan finns det grader av hur hård den är. Mest styv kommer landsvägskor vara.
Det går inte jämföra med vanliga gympaskor. De ska du inte använda om du cyklar mycket!
En släkting har kört hårt med ett par gympaskor (ca ett år nu) och det slutade i han har ett brutet litet ben i foten (10v gips). Började med lite lätt smärta som blev värre och värre. Då han inte krashat så är det nog en stressfraktur då han belastar en väldigt liten punkt med dom mjuka sulorna.
Låter ju inte bra. Har kört med gympaskor i 2 år nu :) Funderat på att skaffa riktiga MTB-skor för jag har smällt i tårna ett par tillfällen och de känns ganska utsatta och oskyddade i tunna mesh-gympaskor :)
Har för mig att det kräver ett milt våld, genom att slå axiellt på genomgående axel, på icke drivsidan. Använd mellanlägg eller plats/gummiklubba.Jag ska byta frihjuls-body på ett Mavic Aksium. FTS-L.
Jag har gjort detta en gång innan (campa till shimano). Nu ska jag byta till en bredare shimano så alla 11 kuggarna av kassetten får plats. Men jag får inte av bodyn idag! Har skruvat av allt tycker jag. På båda sidorna.
Har kollat youtube osv och ibland ser det ut som att de bara lyfter av den, och ibland så skruvar de av axeln med en insex-nyckel (in i axeln liksom). Men den här verkar sitta helt fast.
Tips?
Visa bilaga 459637Visa bilaga 459638
Har för mig att det kräver ett milt våld, genom att slå axiellt på genomgående axel, på icke drivsidan. Använd mellanlägg eller plats/gummiklubba.
Bästa fettet för att smörja BB? ?
Weldtite TF2 då? Är ju både ett T och en 2a i det namnet.Tvekar man är alltid svaret LGMT2
Jag kan tänka mig att det skulle vara skönt med dropper vid start/stopp med tung, ömtålig last med hög tyngdpunkt (barn i barnstol). Borde kunna vara skönt att sätta ner fötterna medan man sitter kvar på sadeln.Vart i världen behöver man ha dropper på sin pendelhoj?
![]()
Larkspur 2
Awarded Most Supple Bike of the Year 2021 by Path Less Pedaled, the Marin Larkspur 2 is a modern Mixte, turned up to 11. High volume 2.35” Vee Tire Co tires, 11-speed Shimano Deore drivetrain, Shimano Deore hydraulic brakes and a Tranz-X dropper post for added comfort and control. Let’s roll!www.marinbikes.com
Kan vara så att bodyn skruvas av med 11mm insexnyckel.Yes, jag har en gummihammare!
Så jag mätte upp hur mycket axeln stack ut på ena sidan, och testade banka.
Axeln satt inte speciellt hårt fast. Efter ett par lagom bank flög den ut tillsammans med kullagret på drivsidan.
Men bodyn är lika fast för det
Har testat att banka lite lätt på bodyn också, och dra lite i den med en polygrip, men nix, den sitter ganska bra fast.
Nu kan det inte vara ngt mer som ska skruvas av väl?
Förra gången jag bytte minns jag dock inte att jag hade några alls problem med detta.
Visa bilaga 459850
Kan vara så att bodyn skruvas av med 11mm insexnyckel.
Eller ibland så är det liknande vevlagerverktyg som man använder, inte på drivsidan då.
Är det vanligt att innermåttet på styren är detsamma?
Försöker få på end caps på mitt Bontrager styre men det går fan inte. Har klippt av de bredare ringarna per instruktioner, men icke.
Eller är det Trek/Bontrager som kör något eget hitte-på-mått? Vet att deras sadelklämmor inte har ett standardmått. Borde jag helt enkelt bara förvänta mig att vissa saker inte kommer vara standard på min Trek? ?
Inte en chans att jag får in den utan att göra någon form av åverkan på de ringarna som sitter kvar.Det finns ingen standard för innermått. Yttermått är 22 mm. Innermått berör på tjockleken av aluminium eller kolfiber. Med avklippta bredare ringarna ska det funka. Enda jag kan komma på är att styren är avrundad på slutet så öppningen är smalare.
Vet inte riktigt vad jag ska ta foto på. End capens smalaste ringar är bredare än innermåttet på styret.