[OT] Långfärdsskridskor - Turrapporter, isläget mm i Sth-området?

anderski sa:
Några bra tips idag ?
Jag var ute kort på Sätterfjärden i Åkersberga igår som var jättefin. Åkte förbi Rönningesjön som såg fantastisk ut igår - isjakter och kiter såg jag att folk var ute med och då är väl isen antagligen bra även på nära håll.

Älta , dreviken, kalvfjärden , mariefred...mm
Ingen snö men ganska knaggligt.

Senast ändrad:
Brando sa:
Rönningesjön plogad idag 5-6km bana :)
Får göra dig besviken, den är bara 4 km. Åkbar, men inte mer.

Åkte förbi Hägernäsviken på vägen hem och is ligger fram till utsidan av Tornön. Såg några skrinnare som var på väg ut. Kanske åkbar i morgon.

ejma sa:
Brando sa:
Rönningesjön plogad idag 5-6km bana :)
Får göra dig besviken, den är bara 4 km. Åkbar, men inte mer.

Åkte förbi Hägernäsviken på vägen hem och is ligger fram till utsidan av Tornön. Såg några skrinnare som var på väg ut. Kanske åkbar i morgon.

Ok,åkte där under dagen i Hägernäsviken t. Tornön, nästintill kanonis :)

Ingen Sigtunarännet, men bra is på Sigtunafjärden idag! Åkte långfärdsskridskor på morgonen och speedskates efter lunch (hade varit bättre tvärtom).

Så här är det på Sätterfjärden just nu. Ytan börjar bli mjuk. Sista chansen för året imorgon kanske (om det fryser inatt)?

Bilagor

• 0F068EDB-F4B7-47C8-B2E2-E42AAFF85BEB.jpeg
    0F068EDB-F4B7-47C8-B2E2-E42AAFF85BEB.jpeg
    192.2 KB · Besök: 158
Någon som vet status på Norrviken? Att det är åkbart är klart, men hur hög är risknivån?

Från Sollentuna skridskosällskapa Facebook-sida

"Hård och fin is på Norrviken idag

Efter att ha åkt idag på morgonen kan vi konstatera att isen har stått emot plusgraderna mycket bra. Istjockleken i viken är uppmätt till över 20 cm. Snöslasket har smält ner så hård kärnis råder på hela sjön. Vissa isvallar finns främst i banans närhet så den bästa isen kan man hitta utanför banan främst då efter ca 3 km där banan är sämre
.
Tyvärr kan vi rapportera att Tullen inte kommer att ha öppet då vi så här i sportlovets sista helg inte har tillräckligt med funktionärer.
Om du till kommande vinter känner för att hjälpa oss att hålla verksamheten igång så skicka gärna ett mail till sollentunaskridsko@gmail.com.

Glöm inte vår tid på Sollentunavallen idag och på söndag, se tidigare inlägg.

Till sist lite isråd: KUS, kunskap, utrustning och sällskap. Undvik att åka för nära land, utflöde och vassruggar, ha med isdubbar och åk inte ensam.

Ha en trevlig skridskohelg!"

Var hittar du den information? Senaste post på sjöisbana sidan på Facebook är från 15 februari.

Tack! Jag hittade denna sidan inte. Det finns nu tre olika sidor: websidan, Facebook sidan och Facebook gruppen.
Men man kan lite på Sollentuna SS. Om dom säger att det är ok att åka är isen säkert. Men från inlägget är det inte klart om man kan åka förbi gästfabriken. Dom brukar skriva om det när det är farligt.

Det är alltid farligt att åka förbi jästfabriken. Där får man hålla in mer mitten av sjön.

Jag menade om man kan åka från skridskotulen till norra delen av Norrviken. Man ska aldrig komma nära jästfabriken, men förra året gick flera genom isen, också nära östra stranden på andra sidan av jästfabriken och en person (eller var det två?) dog.

Tack för tipsen, Bele!
Isen på Norrviken var bra, åkte på speedskates. Men mycket sand på isen, kanske behövs en slipning av skridskor efteråt.

Varsågod :-) Vi var kanske ute samtidigt. Jag är nyss hemkommen efter fyra varv.

Det blåser kraftig sydvästvind. Styrkan varierar en del, men på sista varvet var det riktigt slitigt en bit. Vinden håller dock isen hård, minimala tendenser till ytmjukhet på ett fåtal ställen uppe på Bollstanässlingan. Så om du är sugen på att åka så är det inte försent, trots 5 plusgrader.

Grönstaviken vid bosön på Lidingö har 10cm is utan snö .
Och västra delen av värtan mot Djursholm till tror jag hyfsade tips i Stockholm

Tack. Det ser ut som om kalla vädret fortsätter. Men, blir det ngn isbildning under ett tjockt snötäcke?

Tack. Det ser ut som om kalla vädret fortsätter. Men, blir det ngn isbildning under ett tjockt snötäcke?
Nä men nu lägger sig nya fjärdar bla kommer värtan och många andra fjärdar bli grymma om ny snö håller sig borta.

Och den is som låg innan snön är tunn vilket är bra för då har snart all snö stöpt ner i den gamla isen .

Jag såg folk skrinna på Ulsundasjön för en timma sedan. Hur säkert det är har jag ingen aning om.
/Martin

Nu var det många år sedan jag åkte långfärdsskridskor, men jag kommer fortfarande ihåg ljuden som man hör i videon nedan som minst sagt sketchy ?
För övrigt fin video från Kvarnsjön.

2-3 veckor till lär väl ändå isen ligga kvar?
Man kan ju alltid hoppas. Men många kärnisar fick snö på sig snabbt efter att de lade sig och är inte särskilt tjocka.
På Hovgårdsfjärden varierade det mellan 4-10 cm och knastrade ganska mycket när jag åkte.

Någon som är intresserad av att åka på Norrviken imorgon eller åtminstone innan det blir väderomslag? En SSSK:are har åkt idag med följande kommentar "Fantastisk is som höll sig hård, lite buligt och tunnare här och där."

En förutsättning är att du har ett vettigt säkerhetstänk.

Tillbaka
Topp