Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Läste om tipsen på naturehike-sovsäckar men har ni tips på varma säckar med polyester? Tänker att det vore fint att kunna ta sig ut även nu när det är några minus (1-2 minus där jag bor) och jag försöker bli vegan så tänker att jag vill se om det finns något utan dun.

Bikepacking
Om någon har tips på hur jag ska googla utan att bara få massa tips på amerikanska produkter eller (om jag googlar på svenska) bara få annonser så är jag tacksam :)

Alrternativet just nu är väll att köra syntetdunjacka o byxor istället för sovsäck :)

Bikepacking
De blir ju både större och tyngre med syntet, tyvärr. Men klarar väta mycket bättre, och priset är lägre.

Jag gillar de polska tillverkarna och har haft säckar från både Roberts och Cumulus. Cumulus gör förutom dunsäckar (som är deras stora business, du får väga in det som vegan) även syntetsäckar som verkar riktigt vettiga.

Bikepacking
@jofahjalm hehe, ja, det är inte lätt, född och uppväxt på landet, svärfar är jägare. Det är inte lätt att motstå frestelsen och det blir en komplex fråga också :)

Nåväl, bra tips men för en som lever med en student utan CSN och därmed har en budget på kanske Max 1 000 kr/ säck? För 2-3 tkr. Kan man säkert köpa en dunsäck med återvunnet dun eller något :)

Ja, tyngre och bulkigare blir det tyvärr. Men billigt är bra! Funderade på att klippa upp min gamla stadiumsäck och fylla på med nytt innehåll.

Bikepacking
Läste om tipsen på naturehike-sovsäckar men har ni tips på varma säckar med polyester? Tänker att det vore fint att kunna ta sig ut även nu när det är några minus (1-2 minus där jag bor) och jag försöker bli vegan så tänker att jag vill se om det finns något utan dun.
Kanske en NjunjesSt (Stoic), halva priset just nu vid Bergfreunde: 110euro, free frakt, -2 comfort, -23 limit och vikt 1.5kg
Ingen aning om den är bra :)

Bikepacking
Det där är ju ett värde som man förhoppningsvis inte ska behöva stirra sig blind på. Det är alltså den temperatur då en snitt-man inte dör inom sex timmar (men kan behöva amputera kroppsdelar som förfrusit). Och det är alltså inte heller "limit", som är den temperatur som en snitt-man kan sova en hel natt i förstärkningskläder utan just en extemtemperatur. Varför den skrivs ut fortfarande förstår jag inte.

Hela standarden kostar såklart pengar:

men det finns en ganska bra sammanfattning här:

Bikepacking
Funderade på att klippa upp min gamla stadiumsäck och fylla på med nytt innehåll.

Extremtextil har flera olika isoleringar, det där är den tjockaste.

Bikepacking
Jag brukar titta på komfort. Om tillverkaren följer standarderna så ger det mig en fingervisning om vad jag kan förvänta mig. Limit tycker jag oftast är lite för svalt. Det funkar att sova, men man vaknar på morgonen och är lite frusen och det tycker jag sällan är skoj. Bättre att dra ned dragkedjan lite om det är för varmt. Så för mig skulle det räcka med en siffra.

Bikepacking

Extremtextil har flera olika isoleringar, det där är den tjockaste.

Var inne på samma spår. Får kanske bli ett sånt projekt :)

Bikepacking
Räknade på det. Med isoleringen från extremtextil skulle jag kunna göra en säck på 700g för 500kr med lite överslagsräkning men jag blir inte klok på hur varm den skulle bli...

Bikepacking
Hittade ett svar. Potentiellt ca 1- :)

2.5 oz 50°F/10°C
3.6 oz 40°F/4.4°C
5.0 oz 30°F/-1°C
7.5 oz 10°F/-12.2°C
10 oz -5°F/-20.5°C

Bikepacking
Verkar som att uspen för just climashield är att det inte behövs så mycket baffles. Men lovade mig själv att inte börja projektet innan jag avslutar några andra. Är ju ett år kvar till nästa vinter så jag har tid :) Shellby hade fö ännu varmare variant.

Bikepacking
Fel prioriterat...

prio.jpg

Bikepacking
Har själv beställt Cumulus i Polen ! X-lite 200 ( 1259 PLN = 2930 SEK ) .
Vägger 361 G och komfort ner till 4 grader.
Man kan välja färger och ändra lite på deras sidan .

Bikepacking
Restriktionerna lättades äntligen idag, jag och mylingen spenderade helgen med att planera påskens äventyr. Planen blir att ta (Nästan) hela via Augusta i etapper, från Norra Katalonien ner till Cadiz. https://sv.wikipedia.org/wiki/Via_Augusta

Sonen vill nu ha sina egna väskor, min ide är att han kör sovsäcken(700g) under sadeln och liggunderlaget(425g) på styret. Några förslag på väskor? Eller bara drybag och spännband?

Den här skulle kunna vara ett alternativ https://www.decathlon.se/sadelvaska-900-25l-id_8355079.html

Andra förslag?

Bikepacking
När jag kollar på 700g-säckar med 850fp (fluffpoäng eller "fill power" ) så packar de ned på fem liter. Så du ska ha bra tur om ingens säck går ned på hälften.
Hmmmm Antar att jag får leta upp säcken och en drybag i lämplig storlek och se om jag kan vålda ner den.

Hade varit skönt om han kan ta den skrymmande sovsäcken

Bikepacking
Man kan ju också spänna på en ullfilt på sadelväskan om ens sovsäck är för kall. Billigare än att köpa ny sovsäck och går att fynda på loppis eller ex. Tradera. Skyddar säcken från glödloppor och bidrar med ganska mycket cowboy känsla.

Bikepacking
Finns inte plats bakom sadeln
Nä, det kan bli knepigt på små cyklar! Men köp en så stor drybag som ni får plats med och bylta ned lite kläder i den också. Och låt ungen ha i alla fall någon flaska vatten på sin jonne.

Jag köpte en liknande sådan här från något liten tillverkare i USA för lite mer pengar än vad den här kostar: https://alpkit.com/products/joey . Mät lite, men jag tror en sådan gör det mycket lättare att spänna fast säcken än bara remmar mot styret. En drybag med hällor gör allt ännu lättare, såklart.

Bikepacking
Tack för all input, har kollat petat och knåpat. Han kommer att få ha sovsäcken på styret u en drybag med remmar. Finns inte plats bakom sadeln.
Lidl körde ju bikepackingkampanj förra året med bland annat en 5 liters sadelväska för inte så många pesetas, kanske kommer i år också och kanske också i Spanien? Annars amazon.es, finns ju lite allt möjligt spännande. Decathlons bikepacking-flaskhållare och snackväska är kanon.

Bikepacking
Nä, det kan bli knepigt på små cyklar! Men köp en så stor drybag som ni får plats med och bylta ned lite kläder i den också. Och låt ungen ha i alla fall någon flaska vatten på sin jonne.

Jag köpte en liknande sådan här från något liten tillverkare i USA för lite mer pengar än vad den här kostar: https://alpkit.com/products/joey . Mät lite, men jag tror en sådan gör det mycket lättare att spänna fast säcken än bara remmar mot styret. En drybag med hällor gör allt ännu lättare, såklart.
Var på decathlon igår men de får fortfarande inte ha hela affären öppen, självklart var drybags bakom avspärrningarna. Det får nog bli en sådan från Alpkit till sommarens äventyr om vi får gå ut. Får leta vidare efter drybags idag. Planen är en etapp av Via Augusta på påsklovet

Bikepacking
Lidl körde ju bikepackingkampanj förra året med bland annat en 5 liters sadelväska för inte så många pesetas, kanske kommer i år också och kanske också i Spanien? Annars amazon.es, finns ju lite allt möjligt spännande. Decathlons bikepacking-flaskhållare och snackväska är kanon.
Knep en framebag från Aldi förra året, och hoppas på att Lidl kommer med något snart, vi har en tripp inplanerat över påsk så måste lösa det innan

Decathlon är suvärent, hela spanien är kittade med deras grejer på stigarna

Bikepacking
Får leta vidare efter drybags idag
Lycka till! Om det inte funkar, så ta någon sopsäck och ha sedan liggunderlaget runt utanpå och ta med en wetexduk eller liknande att torka det med när ni kommer fram. Liggunderlaget skyddar plastpåsen som håller allt torrt. Inte det mest eleganta, men det funkar och ni kommer iväg!

Bikepacking
Lycka till! Om det inte funkar, så ta någon sopsäck och ha sedan liggunderlaget runt utanpå och ta med en wetexduk eller liknande att torka det med när ni kommer fram. Liggunderlaget skyddar plastpåsen som håller allt torrt. Inte det mest eleganta, men det funkar och ni kommer iväg!
Tackar, Jag tar allt på min rig i värsta fall, jag hade det i sommras. Det handlar mer om att sonen vill ha det på sin. Självklart försöker jag bygga på hans intresse. Är en fantastisk känsla att dela det här med honom.

Senast ändrad:
Bikepacking
Jag behöver nytt liggunderlag.
Jag har haft två uppblåsbara Exped som har gått sönder, så jag byter gärna fabrikat denna gången. Jag har dock sovit väldigt bra liggunderlagen så jag vill gärna ha något liknande. Exped är 7cm tjocka har jag för mig.
Det behöver inte vara isolerat då det är vår-sommar-höst som det används mest.
Får man något bra för under tusenlappen?

Bikepacking
Jag har haft två uppblåsbara Exped som har gått sönder, så jag byter gärna fabrikat denna gången. Jag har dock sovit väldigt bra liggunderlagen så jag vill gärna ha något liknande. Exped är 7cm tjocka har jag för mig.
Helt oisolerat låter väldigt kallt om du menar svensk vår och höst? Däremot kanske du inte behöver särskilt högt R-värde.

Bikepacking
Titta på DEN : https://www.widforss.se/klymit-insu...AuxZlvBNjTpbGdxA_p9Qsnko44s7PeBQaAqH_EALw_wcB
Är lite över tusenlappen men är värd sina pengar !!!
Har precis "provläggat" och måste säga att den är bäkvemare än släta och halvsläta. Om R verkligen håller som producenten lovar då blir jag nöjd 100%
Vill du ha smallare ( 51 cm ) då vägger den BARA 455 g !!!

Tillbaka
Topp